+ Svara på ämne
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Jag har löst problemet med skygga kardinaler!!

Super Moderator Janne Johanssons avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Län
    Skåne

Mina räkor

Crystal red, Crystal black, Snowhite, King kong, Red Ruby, Blue Bolt, Pinto,
    Blue Tiger, Black Tiger,Red Tiger, Tangerine tiger, Leopardshrimp, Sakura, Orange Sunkist Sakura, Svart Sakura, Blue Rili, m.m

Mina snäckor

Posthorn,Physa, Malaysisk sandsnäcka

Medaljer

Jag har löst problemet med skygga kardinaler!!

Jag gjorde en rolig upptäckt förra veckan

Jag har tidigare haft kardinal räkor i ett 20 literskar. Som de flesta vet som provat den här räkan är den mycket skygg och har örnkoll på allt som händer i rummet. Räkorna har tidigare mest hållit till i skrymslen, under billyfiltret eller i mellan stenarna. Om de någon gång varit framme har de snabbt glidit in i skuggan när någon närmat sig karet.

Förra veckan flyttade jag räkorna +10 nya Kardinaler från Johnny till ett 80 liters som jag hade 30-40 blå tigerräkor i. Det karet var också väl inkört med korallkross och vit sand + en mangroverot. Tanken var att flytta bort alla tigrarna dagen efter kardinalerna kommit i. Tempen ligger i det nya karet på runt 26-27 grader och tigrarna fixar det fint.

När jag dagen efter kom hem trodde jag knappt mina ögon. Kardinalerna knatar runt i karet som om de aldrig gjort annat. Visst de är inte lika "tama" som tigrarna men det är en väldigt stor skillnad mot tidigare. I går matade jag Tigrarna med ärta och 2 kardinaler kom fram och knaprade på ärtan ihop med tigrarna. Jag ser kardinalerna på ett helt annat sätt än tidigare. Nu går de runt i grusen, ovanpå stenarna och filtret utan att verka bry sig om att ägaren står och glor in med stora ögon på utsidan.

Det finns 2 rimliga förklaringar till det här som jag ser det.

1: Kardinalerna har inte trivts så bra i mitt tidigare kar och känt sig otrygga.

2: Kardinalerna har upptäckt att, fan kan de där randiga räkorna vara framme utan fara kan vi med!!

Någon annan som testat kardinaler ihop med andra räkor och har liknande erfarenhet?

Jag brukar förespråka att varje räksort skall gå för sig själv men det här var helt klart en bra anledning att ha dem ihop.
    Förvisso vet jag inte om kardinalerna blir stressade av tigrarna på sikt. Jag tänkte börja med att plocka bort en del tigrar och se vad som förändras (om något förändras)

Beträffande korsningsrisken ska det iaf vara lugnt. Tempen är egentligen snäppet för låg för kardinalerna men jag vet andra här i Sverige som lyckas bra med kardinaler på temperaturer runt 26 grader.
    Senast redigerad av Janne Johansson den 2010-09-01 klockan 22:02.

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räkoholist icefudges avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Län
    Halland

Mina räkor

Crystal red, Crystal black, Rosa snowwhite,Golden, Deep blue tiger- tiger, Blue pearl, Sakura, Gul räka, Amano, Grön räka

Mina snäckor

äppelsnäckor rosa, lila, blå... rosa posthorn. sandsnäckor, anentome helena och tylomenalia sp yellow

Medaljer

jo det stämmer janne. jag satte i blue pearl ihop med mina kardinaler idag. och ikväll satte jag mig framför på en stol och tittade i karet efter de blå. till min förvåning såg jag då att en kardinal satt MITT framför näsan på mig långt från skydd av rötter eller annat. å det har jag aldrig sett dom göra förut. så att ha dom ihop med andra mindre skygga gör nog att dom vågar sig fram mer
    att bara äga ETT akvarium är omöjligt

Administratör Johnny Wongs avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Opae Ula

Har man tillräcklig många kardinaler i samma kar så är de nog mindre skygga med.

Som Rolands räkor:

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Mina är lika dana, de är alltid framme och skiter fullständigt i vad jag gör utanför karet, men jag har inte korallsand och ljus inredning, har kattsand och kolstenar i det karet.Jag kan vifta med händrna och göra snabba rörelser, dom struntar i mej, jag har inga andra räkor, bara mina små Borars som dom också struntar i!!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Moderator Daniel Brodins avatar
    Reg.datum
    Apr 2009
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Sakura "Prisvinnare i Paris 2011 X med Done Whas
    PRL
    PBL
    Ultra blue rilli
    Neocaridina korsningar

Medaljer

Mina har blivit väldigt mycket mindre skygga ju mer antalet ökat.

De verkar trivas med att vara många på liten yta.

Det är inte som i Rolands akvarium riktigt än men nära på faktiskt.

Guldräka Charlie_73s avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Län
    Östergötland

Mina räkor

kardinal, red Sakura, black panda, winered panda

Vad avundsjuk jag blir på er.
    Mina kardinaler klarade sig inte.
    Men himla kul med att dom verkar bli lite mer framåt ihop med andra.
    Hoppas kunna göra ett nytt försök inom en snar framtid.

Guldräka Sultanens avatar
    Reg.datum
    Dec 2009
    Län
    Västra Götaland

Mina räkor

CR SS
    White Pearl
    Rili

Oj oj oj vad jag saknar mina akvarium just nu, hoppas verkligen kunna återstarta några räkbyttor snart! Rolands kardinaler var så otroligt vackra, roligt att höra att fler lyckats med att få kardinalerna att bli framåt. Jag tror nog att det är antalet det beror på snarare än att de just går med andra arter. Men jag han inte få personlig erfarenhet av kardinalerna, men tänker som Johnny nämner på Rolands kar där de verkligen inte kunde anses som skygga på något vis vad jag kommer ihåg!

Hade kardinaler med CR förut och det fungerade jättebra. Dom vart mycket mindre skygga.
    Har också märkt att när dom går med sulawesisnäckor blir dom också mindre skygga.

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Satt och tittade på Rolands räkor, dom är så där mörkt vinröda som mina med blå prickar förutom 1 par 3 stycken uppe på ryggen som är vita. Han har ju jättemånga Kardinaler!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Räkoholist CatsWhiskers avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Län
    Blekinge

Mina räkor

Sakura
    CaridinaBaulbauti Rainbow.
    Blue Tiger/ Deep Blue Tiger
    Gula räkor.

Mina snäckor

Blå Posthorn
    Rosa Posthorn.

kollade med på videon..skitcoola...

först ser man bara ett gäng vita trumpinnar....

Men man får ju i och för sig ingen uppfattning om hur när karet han är?

Kan ju hoppas att detta är lösningen på deras skygghet...

Då är det väl bara inkoppning och transport kvar att lösa
    Gillar Killis...har nu Australe i original och Golden.
    Utökar mina kar med Galaxy....

Guldräka
    Reg.datum
    Jun 2009
    Län
    Skåne

Mina räkor

Kardinal, White pearl, Bee, Crystal (nominatformen)

Mm, jag tror det är något med antalet, plus att när de ser att andra är framme så är det lugnt. Många fiskar funkar ju så, har man dem ensamma så är de rackarns skygga men är det framåt fisk i karet så är de skygga också framme. Räkor borde kunna funka likadant, ffa som jag upplever kardinalerna som "mer intelligenta" än andra räkor.
    Nothing happens until something moves (Einstein).

Räkmaniac AMDAdesigns avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Län
    Jönköping

Mina räkor

CR och CB
    Sakura
    Amano
    Blue Morph
    Kardinal

Mina snäckor

Rosa, bronze och brun posthorn
    Thylomenia sp orange

Medaljer

Citat Ursprungligen postat av Sultanen Visa inlägg
    Oj oj oj vad jag saknar mina akvarium just nu, hoppas verkligen kunna återstarta några räkbyttor snart! Rolands kardinaler var så otroligt vackra, roligt att höra att fler lyckats med att få kardinalerna att bli framåt. Jag tror nog att det är antalet det beror på snarare än att de just går med andra arter. Men jag han inte få personlig erfarenhet av kardinalerna, men tänker som Johnny nämner på Rolands kar där de verkligen inte kunde anses som skygga på något vis vad jag kommer ihåg!
    VÄLKOMMEN TBX
    Har du inga kar alls nu? Skaffa en ikea vas så kan du ju ha några räkor iaf

Tror på antalet + mörk bakrund färgerna på kardinalerna kommer ju fram mycket bättre i det mörka iaf för då ser man ju de snygga blå fläckarna
    Personliga barnkläder med stil
    http://www.amdadesign.blogspot.com

Moderator Daniel Brodins avatar
    Reg.datum
    Apr 2009
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Sakura "Prisvinnare i Paris 2011 X med Done Whas
    PRL
    PBL
    Ultra blue rilli
    Neocaridina korsningar

Medaljer

Citat Ursprungligen postat av Sultanen Visa inlägg
    Jag måste också hälsa dig välkommen tillbaka!

Kom igen nu starta några små burkar och hoppa in i matchen igen

Guldräka Sultanens avatar
    Reg.datum
    Dec 2009
    Län
    Västra Götaland

Mina räkor

CR SS
    White Pearl
    Rili

Citat Ursprungligen postat av broddan Visa inlägg
    Jag måste också hälsa dig välkommen tillbaka!

Kom igen nu starta några små burkar och hoppa in i matchen igen
    Citat Ursprungligen postat av AMDAdesign Visa inlägg
    VÄLKOMMEN TBX
    Har du inga kar alls nu? Skaffa en ikea vas så kan du ju ha några räkor iaf

Tror på antalet + mörk bakrund färgerna på kardinalerna kommer ju fram mycket bättre i det mörka iaf för då ser man ju de snygga blå fläckarna
    Tackar
    Ja, jag måste verkligen komma igång igen! AMDAdesign, du prickade helt rätt där, fast det var inte jag som gjorde fyndet av en IKEA vas idag, det var min flickvän, så fort jag nämnde att man kunde ha räkor i vaser lyckades jag på något sätt väcka hennes intresse så det blev en rektangulär IKEA vas som skall prydas med ett gäng Gula räkor! Själv hoppas jag på att få tag i några fina CR/CB från Räkmackan, håller på att renovera hela huset i omgångar så det blir inte fullt ös med kar ännu men ett gäng måste man ju ha iaf

Sorry för offtopic

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg