+ Svara på ämne
Sidan 1 av 7 1 2 3 ... SistaSista
Resultat 1 till 15 av 95

Ämne: 54L High Tech

54L High Tech

Hej!

Äntligen har jag kommit igång med mitt rena räkkar! Karet är ett helt vanligt 54L (60x30x30L) av märket Juwel. Tanken är att jag ska ha co2 (trycksatt) med två studiolampor från kjell.com med PMDD. Har beställt ett Resun CY-20 som jag hoppas ska komma nästa vecka, så jag kan köra in det i mitt nuvarande akvarium så att bakteriekulturen kommer igång så fort som möjligt.

Eftersom det i första hand är ett växtakvarium så kommer jag inte ha några höggraderade CR räkor. Däremot tänkte jag mig gradering C. Jag är medveten om att CR är känsliga mot växtnäring och som jag förstått det är det främst koppar och höga nitratnivåer. Därför ska jag beställa PMDD från haack.se och själv mixa så jag kan få de halter jag vill av de olika ämnena.

Utifrån dessa förutsättningar tänkte jag mig ett litet experiment. Jag ska börja med växtnäringen redan från start, men utan KNO3 (härifrån den mesta nitraten kommer ifrån tror jag?). Efter några veckor (2 eller 3?) tänkte jag höja nitratvärdet lite beroende på vad värdet var i början. Då jag aldrig har haft räkor tidigare kommer jag inte ha speciellt stor koll på hur CR beter sig normalt, så jag hoppas få lite hjälp på det om jag inte fått grepp om det de första 2-3 veckorna Notera att jag inte har tänkt att gå så långt till räkorna dör, utan mer för att se vid vilken nivå de ändrar sina beteenden.

Har ni idéer eller kritik mot mina planer så framför de gärna!
    //
    Steven Liu

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010

Bänkbygge dag 1:

Idag har jag hunnit börja med bänken. Dagen började med ett besök på byggmax där lite material inhandlades. Jag använde 45x45mm reglar för själva ramen, och hyllplan för att täcka sidorna och framsidan på bänken. Benen på bänken är 20 cm höga och tillsammans med regeln på benen blir den totalt 24,5cm hög.

Bifogar några bilder och då kvaliteten inte är den bästa då jag använde min iphone jag inte kan med än ber jag om överseende.

Bild 1: Benen färdigkapade
    Bild 2: Ramen färdigmonterad
    Bild 3: Monterat en hylla i mitten av bänken och täckt för sidorna
    Bild 4: Framlyckan ditplacerad. Den sitter bara fast med hjälp av magneterna ni ser på bild 3
    Bild 5: En bild på bänken med akvariet på plats

Det som återstår är att köpa lister som ska täcka regeln och frigoliten direkt under akvariet. Har även tänkt att göra någon list eller liknande som ligger uppe på akvariet. Sen är det väl det jag tycker är absolut tråkigast och jobbigast, målning... Har inte bestämt vilken färg riktigt det blir, men det pendlar mellan vit, svart och en lite mörkbrun bets. Lutar åt betsen. Naturligtvis inte jag som bestämmer, utan det är ju regeringen hemma som har veto
    Bifogade bilder
    //
    Steven Liu

Räkoholist
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Värmland

Mina räkor

CR S-SSSS
    Cherry
    Raibow
    Amano

Mina snäckor

Physa
    Kanelbullar
    Malajer
    Posthorn
    Lila Äpplen

har hört att det funkar med halv dos pmdd men kan inte lova något! du får test själv! dock skulle jag avråda från att inte blanda enligt EI!! bättre att köra mindre ljusmängd och halva doseringen vilket i praktiken efter x antal vb kommer att ge full dos men då kanske räkorna har vant sig lite?
    mvh clas

Guldräka Exelons avatar
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Dalarna

Mina räkor

Amano
    Crystal red
    Crystal Black
    C.Babaulti ssp Green
    C.Babaulti Rainbow
    Macrobrachium assamense

Red Cherry

Om man vill vara lite full i f-n så köp en liten bredare list runt karet för jag antar att botten/ramen på bänken är lika stor som karet? Så kan man sätta den ca 2-4 cm högre än själva bänken och på så viss gömma frigolitskivan som du har under så man bara ser glaset. Ja jag betsade min bänk i svart men man ska nog ta och mattlacka den efter för spiller man vatten så finns det risk att man får samma effekt som damer som gråter och har smink på sig.

clas: Om man köper portions paketen från haack borde man få 6.12 ppm NO3 om jag förstår kalkylatorn rätt. Jag tänkte så att jag förbereder en lösning med önskvärda värdenivåer, just nu lutar det åt:
    NO3 - 3 ppm
    PO4 - 2 ppm
    Fe - 0.3 ppm
    K - 12 ppm
    Om jag under en period doserar allt utom KNO3, borde jag alltså få 0 ppm NO3 (förutsatt att mitt kranvatten inte innehåller något) plus den NO3 som blir till av nitrifikationsprocessen. Beroende på NO3 halten efter perioden, doserar jag så att jag får 3 ppm NO3, alltså halva värdet av vad en portions PMDD ger från haack. Efter ännu en period av mätning och observation, ökar jag NO3 till 6 ppm, alltså fullt värde av vad en portions PMDD ger från haack.

Om jag gör enligt det jag beskrivit ovan kör jag väl fortfarande enligt EI? Som jag förstått så nollställer man nivån med stora VB, så att man inte kommer upp i "full dos"? Jag kan ha feltolkat allt naturligtvis så rätta mig gärna i så fall

Exelon: Botten på bänken är lika stor som karet, ja. Regeln är ju 45mm, och frigolitskivan är ca 10mm, så totalt 55mm. Jag tänkte köpa en 69mm list som jag sätter för, så då täcks regeln, frigolitskivan och även 15mm av karet, precis som du beskrivit

Ja, oavsett hur försiktig man är kommer det alltid vatten på bänken, så att lacka ser jag som självklart Just nu har regeringen bytt spår och funderar på om man bara skulle lacka bänken. Men hon lär ändra sig 7 gånger till innan dess så
    //
    Steven Liu

Guldräka Exelons avatar
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Dalarna

Mina räkor

Amano
    Crystal red
    Crystal Black
    C.Babaulti ssp Green
    C.Babaulti Rainbow
    Macrobrachium assamense

Red Cherry

Ja då blir det snyggt, ja det är att lacka bänker efter vad det finns för möbler i rummet. Är det silver så är det bara att knalla ner till macken och handla sprayburkar!
    Brukar bli väldigt snyggt om man kan gömma den fula frigoliten.
    Har en sån fundering när man skaffar hus att göra en in wall ca 500l och uppåt kar som man ska bara se själva karet i väggen då blir det nog en sån lösning med lister.

Exelon: Haha, inge silver inte.. men verkar som om det blir enbart lackning. Skönt för mig, slipper jag fixa målarfärg och lack
    Oh, tror det skulle bli sjukt snyggt. Som ett tavelakvarium fast på riktigt
    //
    Steven Liu

Idag har jag hunnit med lite till på bänken. Det jag har gjort är att sätta lister nere på bänken som ska täcka regeln och frigotliten, samt ett sortes "lock" eller vad man ska kalla det. Locket är fyller ingen egentlig funktion, men än att jag tyckte det skulle se snyggt ut. Kan ju hända att den hindrar eventuella hoppande räkor från att lämna akvariet dock Det som återstår är alltså att lacka allt, samt dra lite silikon på ställen där det inte är riktigt tätt för att hindra fukt att leta sig in.

Locket är konsturerat så att slangar och sladdar ska kunna dras under den bakre listen utan att synas uppifrån.
    Lite bilder:
    Bifogade bilder
    //
    Steven Liu

10. Like Putte gillade inlägget.
    Guldräka Exelons avatar
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Dalarna

Mina räkor

Amano
    Crystal red
    Crystal Black
    C.Babaulti ssp Green
    C.Babaulti Rainbow
    Macrobrachium assamense

Red Cherry

Ja exakt och så har man ett skåp lika högt som karet på ena sidan där pumpar och teknik finns och sen hyllplan ovan där man kommer åt karet och en btn modul på andra sidan med en gömd cirkpump så man får vatten rörelse på båda hållen. Så det är helt klart genomförbart. Såg nån kille förut som hade så med saltvattenskar, men jag är inne på tangayika eller sydamerikanskt.
    Då kom du lindrigt undan iaf då!

Har läst en projekttråd på zoopet sedan länge där killen hade just ett inbyggt akvarium som du vill ha det om jag minns rätt. Minns inte namnet på tråden, men det var rätt avslöjande vad det handlade om ifall du vill leta
    //
    Steven Liu

Guldräka Exelons avatar
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Dalarna

Mina räkor

Amano
    Crystal red
    Crystal Black
    C.Babaulti ssp Green
    C.Babaulti Rainbow
    Macrobrachium assamense

Red Cherry

Var det han som gav sig på toan eller tvättstugan som baksida av karet där all teknik var? Har för mig att jag sett en sån tråd. Såg tråden om han som byggde ut huset bara för att sätta in ett gigantiskt akvarium man kan dregla för mindre.

Haha, ingen aning. Minns bara att det var ett stort akvarium inbyggt i en vägg
    //
    Steven Liu

Jag verkar ju mer eller mindre föra en monolog här, men uppdaterar väl ändå om någon sitter och smygläser..

Idag har jag inhandlat lack och dragit på ett första lager. Tänkte köra två lager iaf, men då locket måste lackas både på under och översidan kommer det ta iaf 4 dagar om jag lackar en gång om dagen. Men då jag fortfarande inte beställt allt som ska i akvariet så är det väl ingen fara.
    //
    Steven Liu

Räkoholist
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Värmland

Mina räkor

CR S-SSSS
    Cherry
    Raibow
    Amano

Mina snäckor

Physa
    Kanelbullar
    Malajer
    Posthorn
    Lila Äpplen

jag läser så fortsätt du!

Haha, kanon! Ska få tummen ur rumpan och beställa lite sten från aquaristic.net snart. Frågan är ju om man ska testa skicka efter en Dennerle kub på 30L med.. Tyvärr har jag ju inte plats att starta upp det med, men det är väl en såndär sak som är bra att ha?
    //
    Steven Liu

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg