+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 18

Ämne: KoKoNgEr :D :D

Superräka Shangalias avatar
    Reg.datum
    Sep 2009
    Län
    Jämtland
    Blogginlägg
    2

KoKoNgEr :D :D

Dra mig baklänges!!!
    I morse när jag vaknade,så gjordes den vanliga proceduren,
    Tände päppel snigel karet,
    Lyfte på locket spänt som jag gör varje morgon,
    Men denna morgon var helt ut över den vanliga, mina ögon brukar alltid vandra på locket till
    akvariet, det gjorde dom denna gång också
    Jag suckade och tänkte"nehepp ingenting i dag heller" men så fick jag syn på nånting,
    En klump som satt längst upp i hörnet av karet
    TAAAADAM en KOKONG !!
    Skrek med glädje till min kärlek" Vi har fått en kokong, kom och kolla"

Jag är så överlycklig att jag äntligen fått glädjen att få en egen kokong:p
    Som jag har gått och väntat
    Som ett barn på julafton,
    Och denna morgon så slog min Önskan in
    Tänk vad lite som behövs i ens vardag för att den ska kännas totalt perfekt

Men inte långt efter kom paniken,
    Har juh läst att om det är för vamt och och låg fuktighet så kan dom trilla av pinnen,
    Eller om det är för fuktigt och blöt så kan dom drunkna...osv osv

Flyttade kokongen till en frigolitbit som ligger i ett yngelkar i karet,
    Har placerat yngelkassen längst bak där det är lite mörkare och lite mer fuktigare än i framkanten där det är rätt varmt i från ljusröret,samt ganska torr luft,
    Vad tror ni, har jag lyckats placerat den rätt, äller spelar det ingen roll?
    Samt behöver äggen ljus för att utvecklas?
    och sist men inte minst,kan äppel sniglarna som är i karet lukta sig till äggen och käka OPP dom?
    Äller är det bara min dumma fantasi som spelar mig ett spratt nu?.....

*wiiie skuttar i väg*

*Värme*
    "People only see what they are prepared to see"

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Grattis, vad kul att du får en kokong till slut !!!
    Nej de rör inte äggen men där emot så kan de vuxna kliva ner i yngelkassen med påföljd att frigolitbiten välter med kokongen, men det är bara att hålla koll på de vuxna snäckorna. Skulle nu kokongen hamna i vattnet så plocka bara upp den och lägg till baks den på frigoliten. Detta har hänt flera gånger hos mej och de har klä kläckts ändå utan problem.
    Jag tror det är mera torr luft i kombination med för kallt som kan ställa till det med kläckningen, mina kokonger utvecklade bäst i hallkaret, det är ett 250L Juwelkar och vattnet har en temp. på 27 grader vilket är lite väl högt för mina Snöflingor som bor där, men äggen ut egonas fortast där i !!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Reg.datum
    Sep 2009
    Län
    Jämtland
    Blogginlägg
    2

Citat Ursprungligen postat av Peckoltia Visa inlägg
    Grattis, vad kul att du får en kokong till slut !!!
    Nej de rör inte äggen men där emot så kan de vuxna kliva ner i yngelkassen med påföljd att frigolitbiten välter med kokongen, men det är bara att hålla koll på de vuxna snäckorna. Skulle nu kokongen hamna i vattnet så plocka bara upp den och lägg till baks den på frigoliten. Detta har hänt flera gånger hos mej och de har klä kläckts ändå utan problem.
    Jag tror det är mera torr luft i kombination med för kallt som kan ställa till det med kläckningen, mina kokonger utvecklade bäst i hallkaret, det är ett 250L Juwelkar och vattnet har en temp. på 27 grader vilket är lite väl högt för mina Snöflingor som bor där, men äggen ut egonas fortast där i !!
    Tackar och niger
    Nu hoppas jag bara att dom ska kläckas,
    Mitt första mål var juh att få dom att nuppa
    Och lägga kokonger, vilket dom har gjort
    Petade faktisk bort ett stort äpple som hade som mål att ta sig in i kassen,men nu har jag satt dit en alg skrape magnet, så nu kan den inte rubbas

Det blir kondens i taket, vad händer om det droppar ner droppar på kokongen?
    Drunknar dom då?
    Tänkte mer på om det du berättade att dina kokongen har singlat ner i karet
    Och att du har plockat upp den,och utan problem så har dom kläckts ändån,
    Känns då ganska logiskt för mig att dom inte borde drunkna med några droppar på sig?....
    Äller?

Men men men när kan man förvänta sig att dom ska kläckas och ur huun ser man att det är på gång?

*Värme*

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Det gör inget om det råkar komma någon droppe från kondense, jag har inte märkt något i alla fall!! Hur lång tid det tar tills de kläcks har med värmen och luftfuktigheten att göra, men som jag skrev går det på 4 dagar i hallkaret medans det rar mycket längre tid i ett lika sant kar som jag har i vardagsrummet och det har att göra med att det bara är 22+ i det mot 27+ i hallkaret. Kokongen ändrar färg när det börjar närma sej kläckning från rosa till en gråaktig färg.
    Det där med algskrapan var en bra ide för vuxna snäckor kan vara nog så klumpiga!! Undrar om det går att använda små magneter eller om dom fäller av sej något ohälsosamt i vattnet?? Jag väntar på att Runes kokong nr 2 ska kläckas, men det verkar ta en evighet, hade 2 som var lagda samma dag och en har kläckts för mer än en vecka sedan men den första kläcktes i hallkaret men eftersom Elsa och kompani är så klumpiga och välter kassarna så flyttade jag den tillbaks till det första karet.
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:

Snäckor:

Reg.datum
    Sep 2009
    Län
    Jämtland
    Blogginlägg
    2

Det gör inget om det råkar komma någon droppe från kondense, jag har inte märkt något i alla fall!! Hur lång tid det tar tills de kläcks har med värmen och luftfuktigheten att göra, men som jag skrev går det på 4 dagar i hallkaret medans det rar mycket längre tid i ett lika sant kar som jag har i vardagsrummet och det har att göra med att det bara är 22+ i det mot 27+ i hallkaret. Kokongen ändrar färg när det börjar närma sej kläckning från rosa till en gråaktig färg.
    Det där med algskrapan var en bra ide för vuxna snäckor kan vara nog så klumpiga!! Undrar om det går att använda små magneter eller om dom fäller av sej något ohälsosamt i vattnet?? Jag väntar på att Runes kokong nr 2 ska kläckas, men det verkar ta en evighet, hade 2 som var lagda samma dag och en har kläckts för mer än en vecka sedan men den första kläcktes i hallkaret men eftersom Elsa och kompani är så klumpiga och välter kassarna så flyttade jag den tillbaks till det första karet.
    Du skrev aldrig någe om att det tog 4 dagar för dom att kläckas i hallkaret, din snurrfia
    Var faktiskt en ypperlig ide att sätta dit magneten,nu kan den verkligen inte rubbas
    Tar åt mig äran trots att det var sambons ide

Ska kolla temperaturen i karet ovanför vattnet och se vad den ligger på
    Åhhh det är så kul
    Förhoppningsvis så har jag massa bebbar som kryper runt i yngel kassen snart

Var faktiskt lite nojjig över att ta loss kokongen, trodde att den skulle vara alldeles kletig och mjuk och att jag skulle råka trycka sönder dom,men det var bara att fukta och peta lite längst upp,
    sen lossnade den jätte lätt,plus att den var stenhård
    Så det gick mycke mycke bättre än vad jag hade föreställt mig

När dom kläcks vad ska man mata dom med då?
    Och ska jag låta dom gå i kassen den första tiden?

Räkoholist askungens avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Amano
    Cb
    Cr
    Röda körsbär
    Gula körsbär

Mina snäckor

Äppelsnäckor:
    vita, jade(guld)
    blå, rosa,lila,
    olive (gröna)
    gula
    Zebrasnäckor
    Elefantsnäckor
    rosa,blå,röda,guld,bruna,oranga o leopardfärgade postisar
    red onion snail
    malaysiska sandsnäckor

GRATTISvisst e de kul när´man hittar första kokongen ja blev oxå alldeles till mig, blev helt varm inombords,mmm o jora panik fick ja oxå va helt livrädd att krossa hela kokongen när ja skulle ta ner den,som oxå va i kåpan vid lysröret, men de gick bra, mina ligger oxå i yngelkar på frigolit o nu bara väntar ja o väntar o väntar o.........o de e en evig väntan de oxå kan ja tala om. Har 2 st i yngelkaret sen sitter 2 st till i kåpan fast inte vid lysrören så dem får sitta tills ja köpt ett till yngelkar för kan du fatta häromdan tyckte ja att ja såg nåt litet krypa omkring i yngelkaret o undra "va fasen nu då" kokongerna e jue inte färdiga:confused::confused:, sen kom ja på`t ja skar ju loss 2 st romkluttar som posthornsnäckorna klistrat fast på min framruta o la ner däri o nu har ja en massa postisbebbar däriursöta o jättesmå. Men mest längtar ja nu efter alla äppelbebbar. Lycka till me din kokong nu o om du har fler stora äpplen så kommer de rasa in fler kokonger, ja fick t o m ta bort 2 st från ett annat kar för de hade blivit miljoner bebbar annars
    *Skönheten sitter i betraktarens ögon*

//mvh Anki//

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

He, he, ja det kan lätt bli för många bebbar, Janne har sett till att det blivit 3 till och en kläcks i dag på 4:e dagen som brunögt i det karet, dessa har jag inte flyttat utan den som kläcks hänger så att bebbarna faller ner i yngelkassen ändå och de andra 2 får kläckas där de hänger, sen är det bara att se om någon av dem klarar att hitta mat själva i det stora karet!!
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Reg.datum
    Sep 2009
    Län
    Jämtland
    Blogginlägg
    2

Jaaaaa man blir verkligen helt TILL SIG
    Jag har nog varit där och gluttat var 5.e minut,
    Kollade temperaturen, och precis vid äggen så är det 25,5 grader.
    Kan det vara en bra temperatur mån tro?
    Äller ska jag kolla om jag hittar någon högre temperatur i karet?

*Blivande päppel mammiii *

Reg.datum
    Sep 2009
    Län
    Jämtland
    Blogginlägg
    2

Måste bara dubbel kolla
    Menar du verkligen att det tar 4 dagar för dina kokonger att kläckas i "hall karet" som du har?
    Från att honan har lagt äggen tills dom kommer ur kokongen?
    Tycker att det låter otroligt i så fall.....

Hos mig tar det mellan 2-4 veckor men då är det inte så varmt i akvarierna.
    /Cattis

Guldräka Tombas avatar
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Norrbotten
    Blogginlägg
    9

Mina snäckor

Paradissnäcka, Marisa cornuarietis
    Elefantsnäcka
    Anentome helena

GRATTIS IGEN LINDSKI!!!
    Kul att du ÄNTLIGEN fått små päppelägg så du slipper gå coh vara otålig längre!
    Jag har 26 och 27 grader i mina kar med äggkokonger och de tar runt 2 veckor för dem att kläckas.
    KRAM!!
    Med vänliga hälsningar
    Tomba

Odlar snäckor, räkor och fiskar.
    Det är välkommet att höra av sig om det är något ni undrar om jag har att sälja! Kan alltid skrapa fram något

Reg.datum
    Sep 2009
    Län
    Jämtland
    Blogginlägg
    2

Citat Ursprungligen postat av Tomba Visa inlägg
    GRATTIS IGEN LINDSKI!!!
    Kul att du ÄNTLIGEN fått små päppelägg så du slipper gå coh vara otålig längre!
    Jag har 26 och 27 grader i mina kar med äggkokonger och de tar runt 2 veckor för dem att kläckas.
    KRAM!!
    TACK igeeeeen Min Lilla Plommon Blomma
    Men sitter här och kliar mig skallen och undrar om det är för torrt....
    Men det kan det juh omöjligtvis bli då locket är stängt och det är 25 grader precis vid kokongen,
    De borde väla vara 100% luftfuktighet..eller kanske lite mindre

Dessa två veckor kommer att gå sååååååååå långsamt,detta är juh nästan intill olidligt
    och det har bara gått en dag hittils
    Också kan jag inte låta bli att vara så där yber nojjig över att allt kan gå fel

*Kraaaaaaaaamen*

Reg.datum
    Sep 2009
    Län
    Jämtland
    Blogginlägg
    2

TaaammmeTUSAN en kokong till juh
    *wiiiiiiie*

Räkoholist askungens avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Amano
    Cb
    Cr
    Röda körsbär
    Gula körsbär

Mina snäckor

Äppelsnäckor:
    vita, jade(guld)
    blå, rosa,lila,
    olive (gröna)
    gula
    Zebrasnäckor
    Elefantsnäckor
    rosa,blå,röda,guld,bruna,oranga o leopardfärgade postisar
    red onion snail
    malaysiska sandsnäckor

sa jue de först händer inget som händer allt o på en gång mina sprutar ut kokonger var natt o ja måste tyvärr göra mig av me en del, går jue inte o ha plats för 1000 bebbar, men ja har börjat separera hanar o honor, sedan ska ja lägga dem som ja vill ska para sig i ett kar, alltså beroende på vilka färger ja vill ha fram, i den mån de går. Sååå grattis igen då tjejen o välkommen till kokong-livet
    *Skönheten sitter i betraktarens ögon*

//mvh Anki//

Reg.datum
    Sep 2009
    Län
    Jämtland
    Blogginlägg
    2

Haha ja nu börjar jag få panik över att jag inte kommer att ha plats,slutar väla med att jag inte vågar kikar ner i karet i morgon
    Men då får jag göra plats, jag kan inte för min värld ta bort dom....
    Finns som inte riktigt i mitt universum, får så lov att ha tusen bebbar om det är så då
    Är på jakt efter kar heeela tiden,
    Men här uppe i östersund är det snålt om kar,
    Och finns det någon som helst annons ute på blocket så begär dom rejäla FANTASI priser,
    Höll på att tappa hakan när jag såg att det var en snubbe som hade lagt ut sitt 70 liters kar för 2100:-
    Den lär nog ligga där ett bra tag tills den tynar bort

Jag har märkt, att några av äggen i kokongerna har spruckit..
    Måste juh ha varit defekta från början, för luftfuktigheten är det inge fel på...
    Någon här som känner igen samma poblem?
    Och vad kan det bero på?

*******askungen*******
    Ps hur gör du dig av med kokongerna föresten?

*Väääärme*

Citat Ursprungligen postat av askungen Visa inlägg
    sa jue de först händer inget som händer allt o på en gång mina sprutar ut kokonger var natt o ja måste tyvärr göra mig av me en del, går jue inte o ha plats för 1000 bebbar, men ja har börjat separera hanar o honor, sedan ska ja lägga dem som ja vill ska para sig i ett kar, alltså beroende på vilka färger ja vill ha fram, i den mån de går. Sååå grattis igen då tjejen o välkommen till kokong-livet

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg