+ Svara på ämne
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Fiskar och äppelsnäckor

Räka
    Reg.datum
    Jun 2010
    Län
    Värmland

Mina snäckor

Rosa äppelsnäckor

Fiskar och äppelsnäckor

Jag har satt ut en annons om äppelsnäckor, och fick i samband med det frågan om det finns några fiskar som inte är lämpliga att ha tillsammans med äpplen. Jag är ingen fiskmänniska, har endast tre guppysar som städar åt mig, så jag har ingen koll.

Några speciella sorter man ska passa sig för?

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Guldräka Sultanens avatar
    Reg.datum
    Dec 2009
    Län
    Västra Götaland

Mina räkor

CR SS
    White Pearl
    Rili

Alla typer av botier, främst praktbotia, även barber kan käka snäckor. I övrigt kan en del ettriga fiskar ge sig på äppelsnäckornas tentackler med resultatet att de slutat dra ut dem så långt som de brukar göra när de inte blir störda.

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Större ciklider kan ju inte heller vara bra tillsammans med äppelsnäckor, typ Oscars och sådana, men det gäller väl alla rovfiskar antar jag!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Guldräka Tombas avatar
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Norrbotten
    Blogginlägg
    9

Mina snäckor

Paradissnäcka, Marisa cornuarietis
    Elefantsnäcka
    Anentome helena

Botior som sagt.

Ciklider i allmänhet brukar vara rätt så jobbiga mot snäckor (dvärgciklider fungerar dock). Den enda ciklid som jag har som fungerar med snäckor riktigt bra är eldbukciklid! De rör varken stora eller små äpplen, även fast det är en lite större ciklid.

Större mollys är också en fisk som jag upplever vara jäkligt jobbiga mot snäckor! Speciellt då silvermolly och segelfensmolly. Mindre black molly fungerar dock bra.

Gurami, kampfisk, ancistrus (harneskmalar) och tetror är de fiskar jag tycker fungerar allra bäst med äppelsnäckor!

Pansarmalar och levandefödare är lite mer enerverande mot snäckor, dock på ett harmlöst sätt, så de fungerar också ganska bra ihop med snäckor!

Detta är dock MIN uppfattning av de fiskar jag har/haft tillsammans med mina äppelsnäckor!
    Med vänliga hälsningar
    Tomba

Odlar snäckor, räkor och fiskar.
    Det är välkommet att höra av sig om det är något ni undrar om jag har att sälja! Kan alltid skrapa fram något

Räkoholist askungens avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Amano
    Cb
    Cr
    Röda körsbär
    Gula körsbär

Mina snäckor

Äppelsnäckor:
    vita, jade(guld)
    blå, rosa,lila,
    olive (gröna)
    gula
    Zebrasnäckor
    Elefantsnäckor
    rosa,blå,röda,guld,bruna,oranga o leopardfärgade postisar
    red onion snail
    malaysiska sandsnäckor

Här kommer lite andra erfarenheter, ja har 6 st vuxna äpplen tillsammans me 4 praktbotior som inte bryr sig om äpplena alls, men ja skulle dock inte lägga ner mindre äpplen i samma kar som botiorna. Sen kampfisk, i mitt ena kar hade hanen o ena honan ihjäl ett äpple ja la ner där på en natt, hon va helt uppäten på morronen, i ett annat kar har ja massa äpplen ihop me kampisar o där går det strålande istället. Silvermolly ja dem kan va lite på i början, smaka sisådär på tentaklarna men efter ett tag slutar dem när snäckorna hajar att dem ska dra in dem.
    De va MINA erfarenheter av fiskar o äpplen, alla mindre fiskar ja har går såklar jättebra me äpplena.
    *Skönheten sitter i betraktarens ögon*

//mvh Anki//

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg