+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 22

Ämne: 1 vecka i påse? möjligt?:S.... "AKUT"

1 vecka i påse? möjligt?:S.... "AKUT"

Ja det är ju inte en vecka.. Men torsdag till söndag eftermiddag...

Va igår och hämta ett antal fiskar apistogrammor.. Och L-mal/ar

Alla fiskar är packade var för sig.. 1 o 1 i påse.. dom ligger mörkt och inte i kyla.. Och hade inte ens tänkt ta upp dom ur "mörkret" fören jag är hemma vid mitt akvarie så jag inte onödigt stressar dom..

Djuraffären sa att dom klarar sig utan tvekan fram tills söndag i dessa påsar... Men jag är mycket osäker och nu går jag och tänker på det hela tiden... det liksom irriterar mig... det va mycket pengar och fina djur.... jag vill inte komma hem så är allt i påsarna döda...

Tips / tänk / osv? bara skriv vill veta allt.. Klarar dom detta? om inte? vad ska jag göra? när ska jag göra vad? ja allt.

AKUT..
    Gud gjorde inte gräset grönare på andra sidan!
    Det är bara grannen som sköter gräsmattan bättre än vad du själv gör!

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010

Guldräka Sultanens avatar
    Reg.datum
    Dec 2009
    Län
    Västra Götaland

Mina räkor

CR SS
    White Pearl
    Rili

Skaffa dig en batteridriven luftpump om du kan hitta någon. Annars hade jag nog försökt få över firrarna i en större balja som du kan röra runt i alt. byta vatten i. Det viktiga är ju syresättning samt möjligen att de inte dör av nedsmutsat vatten.

aaa påsarna är fyllda med syrgas. Så det kanske ökar chanserna? Chans att hitta en batteridriven luftpump är nog inget jag kan hitta här tyvärr

Citat Ursprungligen postat av Majki01 Visa inlägg
    aaa påsarna är fyllda med syrgas. Så det kanske ökar chanserna? Chans att hitta en batteridriven luftpump är nog inget jag kan hitta här tyvärr
    Du kan ju köpa Biltemas kompressor som kan kopplas till ciguttaget... o koppla en syresten på slangen...

Eller ringa till Zoogiganten... de brukar ligga på ca 140kr för en batteridriven luftpump.

zoogiganten? jag är i sthlm . Får hoppas på att dom klarar sig helt enkelt.. dock mycket pengar det rör sig om

Reg.datum
    Dec 2009
    Län
    Västra Götaland

Mina räkor

CR SS
    White Pearl
    Rili

Jag skulle tro att mindre fiskarna klarar sig fint med med syrgas i påsen. Hur stora är är l malarna? Antagligen klarar de alla sig fint. Men jag hade inte vågat lita på att de gör det så en större bytta du kan ha koll på hade varit att föredra :-)

AA jo en "bytta" e ju igentligen självklar.. Men jag läste i en akvariebok att om fiskarna ska transporteras långt så klarar dom sig bättre av att bara ligga i mörker hela tiden.. Stod något om att varje gång man "tar upp dom" så blir dom lika stressades om dom hade blivit på 1 veckas transport totalt!

Reg.datum
    Dec 2009
    Län
    Västra Götaland

Mina räkor

CR SS
    White Pearl
    Rili

Ja. Har du dem i en sluten påse så skall de hållas mörkt då stress förbrukar syre. Är de i en öppen bytta/box där vattnet kan få omröring är det inte lika viktigt även om du givetvis skall undvika att stressa dem.

Du har akvarielaget i Bromma dom borde ha en pump
    08 80 80 80

Citat Ursprungligen postat av Majki01 Visa inlägg
    zoogiganten? jag är i sthlm . Får hoppas på att dom klarar sig helt enkelt.. dock mycket pengar det rör sig om
    Hej!
    Ojdå det hade jag missat...
    Testade denna:
    http://www.eniro.se/query?search_wor...kholm&what=all

Och hittade b.la denna:

http://www.fridhemsakvarier.se/Akvar...0akvarier.html

Så lite butiker finns det ju... ring upp dem alla så hittar du väl nått...
    Annars hade jag också kör med att öppna påsarna lite då o då för att släppa in syre...
    Själv har vi alltid med 6liters burkar som vi kan öppna lätt, och det har fungerat bra.

Ja vi får se dom klarar sig nog till imorgon i alla fall.. Så omorganiserar jag lite. för jag känner mig själv kommer endå handla en del fiskar hos pia och rickard imorgon på träffen också.

Reg.datum
    Dec 2009
    Län
    Västra Götaland

Mina räkor

CR SS
    White Pearl
    Rili

Hum, jag tycker jag har en befogad fråga:
    Varför tänker du inte på sånt här i förväg? Fisk i påse länge = Syrgastub/batteridrivna luftpumpar. Du borde väl vetat om att det fans stor risk för inköp när du reste dit?

Inte anklagande men det känns som en klanig miss

Nej då.. Jag litade bara på akvariebutikens ord när dom sa att det inte skulle vara några problem. Dock ville jag endå kontroll kolla när jag kom åt datorn.

Räkoholist icefudges avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Län
    Halland

Mina räkor

Crystal red, Crystal black, Rosa snowwhite,Golden, Deep blue tiger- tiger, Blue pearl, Sakura, Gul räka, Amano, Grön räka

Mina snäckor

äppelsnäckor rosa, lila, blå... rosa posthorn. sandsnäckor, anentome helena och tylomenalia sp yellow

Medaljer

garanterar butiken att dom klarar sig till söndag så ta dem på ordet! öppna inte utan låt dem va, å skulle det gå snett så får du ju hålla butiken ansvarig... inte för å va "sån" men skulle personligen aldrig gjort köpet på torsdagen om jag visste jag inte skulle va hemma fören söndagen
    att bara äga ETT akvarium är omöjligt

17. Like Tomba gillade inlägget.
+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg