+ Svara på ämne
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Hur många arter/räkor i ett 30l?

Guldräka Exelons avatar
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Dalarna

Mina räkor

Amano
    Crystal red
    Crystal Black
    C.Babaulti ssp Green
    C.Babaulti Rainbow
    Macrobrachium assamense

Red Cherry

Hur många arter/räkor i ett 30l?

Ja nu börjar det roliga vad ska jag ha i karet?
    Växterna (glosson) bubblar glatt och det lilla kompani med posthorn har varit och skitit högvis i nu 2 veckorstid. och grön algerna har börjat kommit.

Ska iaf ha Caridina cf. babaulti grön men vill gärna ha en till art. Har lite funderingar på blå tigerräka men hur stor är korsningsrisken? Eller så tänkte jag på gul räka men grön och gul är inte så färggrant. Andra förslag mottages gärna.
    Hur känsliga är just Caridina arterna mot just pmdd(FE) eller är det bara cr som är känsliga?

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Har inga förslag på räkor, men vad jag hört är det bara CR som är känsliga mot pmdd (eller nitrat rättare sagt). Vore kul med bilder!
    //
    Steven Liu

Guldräka Exelons avatar
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Dalarna

Mina räkor

Amano
    Crystal red
    Crystal Black
    C.Babaulti ssp Green
    C.Babaulti Rainbow
    Macrobrachium assamense

Red Cherry

Ok trodde det var järn dom var känsliga för. Ja bilder kommer när karet har "växt" till sig och glosson har fått riktigt fäste så kommer det bilder.

Superräka stockes avatar
    Reg.datum
    Jul 2008
    Län
    stockholm

Mina räkor

Neocaridina: Körsbär, Sakura, Gula, palmata(Marmor), Blå neocaridina, White Pearl, Blue pear.
    Caridina: Deep blue tiger, Blue tiger, Orange eye Tiger,Tiger, Babaulti green, Baubalti Blue, Rainbow,
    Crystal Red, Crystal Black, Golden/Snowwhite, (Olika graderingar).

Mina snäckor

Helena (Snigelätande sniglar), Äppelsnäckor

de flesta räksorterna är känsliga varelser, så jag skulle köra med soil som också är bra för växterna.
    caridina cf babaulti green och blue tiger skulle nog gå bra ihop MEN som sagt det är två caridina arter, en liten korsnings risk finns alltså!
    mvh stocke

Guldräka Exelons avatar
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Dalarna

Mina räkor

Amano
    Crystal red
    Crystal Black
    C.Babaulti ssp Green
    C.Babaulti Rainbow
    Macrobrachium assamense

Red Cherry

Jo det har jag haft i åtanke men om man kolla på korsningstabellen så borde det gå men som sagt 100% säkert är det ju aldrig.
    Kör med natur sand/småttgrus och under det ett lager med kattsand för växternas skull. Ph ligger på 7-7.5 och inget nitrit, har inget test för nitrat men antar att det är lugnt. Nu har jag kört med fulldos med pmdd men kommer att dra ner till halv när jag får räkor i karet.

Det finns ju växter som man kan använda som indikatorer när nitrat är väldigt lågt om inte 0 (t.ex. Rotala Macrandra som blir väldigt röd, http://www.plantedtank.net/forums/my...macrandra.html).
    //
    Steven Liu

Guldräka Exelons avatar
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Dalarna

Mina räkor

Amano
    Crystal red
    Crystal Black
    C.Babaulti ssp Green
    C.Babaulti Rainbow
    Macrobrachium assamense

Red Cherry

Ja annars får jag kosta på mig ett JBL test med nitrat. Men ska se vad ekonomin tillåter när lönen kommer infarande.

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg