+ Svara p mne
Resultat 1 till 8 av 8

mne: Hur f bort alger frn vit hlsten?

Rkrom
    Reg.datum
    Sep 2010
    Ln
    Stockholms ln
    Inlgg
    37

Mina rkor

Amanorkor

Mina snckor

ppelsnckor: lysgul och vit.

Hur f bort alger frn vit hlsten?

Jag har tv vita hlstenar i akvariet som brjar bli svart-grn-flckiga. Dom var s vita och fina i brjan men nu brjar dom se rtt s sunkiga och ofrscha ut. Jag har skrubbat med en tandborste under rinnande varmt vatten, men det blev ingen skillnad. r det ngon som har nt tips? Jag har petat in vxter i ngra hligheter p stenarna, s jag kan inte koka dom eller s...

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    Mnga

jag brukar ta upp dom med jmna mellanrum. Koka dom lite och skrubba satan i det. med bde disksvamp som jag sjlvlart bara anvnder till akvarie och sen mina olika storlkear p slangborstar.
    Gud gjorde inte grset grnare p andra sidan!
    Det r bara grannen som skter grsmattan bttre n vad du sjlv gr!

Rkrom
    Reg.datum
    Sep 2010
    Ln
    Stockholms ln
    Inlgg
    37

Mina rkor

Amanorkor

Mina snckor

ppelsnckor: lysgul och vit.

Jaha.... s skrubba r det enda som gller....? Hoppades p nt annat mirakel, fr jag skrubbade minsann "som satan" :-D men det hnde inget. Visserligen med en extra mjuk barntandborste, jag fr vl testa med disksvamp d, menar du typ scotchbrite? Finns det andra hlstenar som inte alger fr fste p *hoppfull*

Nej det mget fastnar p allt. tyvrr
    Gud gjorde inte grset grnare p andra sidan!
    Det r bara grannen som skter grsmattan bttre n vad du sjlv gr!

Rkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    10 904

Jag hittade en bjbar rotborste p COOP Forum fr en tid sedan men vet inte om dom har kvar den, den var efektiv utanp de dr stenarna, men hlen r en annan sak. Jag hade dessa stenar i mitt Tnganyikakar men trttnade d de liksom suger t sej alger och dom fr fste i porerna p dessa stenar som inte r ngra egentliga stenar utan slaggprodukter frn cemetindustrin. Jag tyckte ocks dom var snygga, kpte massor, men de kte tyvrr ut efter en tid just pga av algelndet.
    Rkor:
    Krsbr,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika frgvarianter.

Snckor:
    Posthorn bl, "guld", sandsnckor ljusa med teckning och begegr.

Ny medlem
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    2

Jag vet att Jim Stime som har akvarieuthyrningsfirman L.A Fishguys i Los Angeles brukar bleka sina akvariedekorationer.
    Sg en film dr han visar hur han gr. Fyll en hink med vatten och slng i stenarna och en dos blekmedel. Lt det verka tills de ser bra ut, sen skljer du ett par gnger tills blekmedlet verkar vara helt borta. Ett bra tips r att flja nsan, luktar det fortfarande blekmedel s finns det fortfarande kvar. Sklj tills det inte luktar lngre, och kanske lite till fr skerhets skull.

Har inte provat detta sjlv, men har precis som du lite vit sten i mitt kar som jag tnkte prova att bleka nr det blir aktuellt.

Rkoholist icefudges avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Ln
    Halland
    Inlgg
    1 458

Mina rkor

Crystal red, Crystal black, Rosa snowwhite,Golden, Deep blue tiger- tiger, Blue pearl, Sakura, Gul rka, Amano, Grn rka

Mina snckor

ppelsnckor rosa, lila, bl... rosa posthorn. sandsnckor, anentome helena och tylomenalia sp yellow

Medaljer

annars kanske en hrd rotfrukts borste hade funkat!?
    att bara ga ETT akvarium r omjligt

Finns ven mlartvtt som lser och ddar alger...
    Vet dock inte om det r bra att ha stenarna i akvariet sen...
    men fungerar gr det...

+ Svara p mne

Taggar fr det hr mnet

Bokmrken

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg