+ Svara på ämne
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Vattemparameter till tigerräkor.

Moderator Daniel Brodins avatar
    Reg.datum
    Apr 2009
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Sakura "Prisvinnare i Paris 2011 X med Done Whas
    PRL
    PBL
    Ultra blue rilli
    Neocaridina korsningar

Medaljer

Vattemparameter till tigerräkor.

Hej!

Jag trodde/tror att tigerräkor ska ha ungefär samma vatten som crystal bara lite hårdare och lite högre pH.

Surfade runt på massa tyska sidor och hittade lite info som säger på denna:
    http://www.aquaristik-artikel.com/ar...-Tigergarnelen

"Die Wassertemperatur sollte zwischen 22° und 27° liegen. Die übrigen Werte des Wassers empfehlen sich wie folgt: ca. 9° KH, 17° GH, PH 7,5-8."

Om detta stämmer känns det sådär med min setup med shrimpsoil. Mitt vatten ur kran har dessa värden (förutom GH)

Är jag ute och cyklar eller bör jag fundera på nån rockad och inte ha dem där jag har soil?

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

jag har mellan 23-25 grader. och ph i ett av karen på 7.5 och det med soil 6 ca..
    Och i det ena av dom går deep blue och det andra svarta.. Och dom ynglar av sig friskt båda
    Gud gjorde inte gräset grönare på andra sidan!
    Det är bara grannen som sköter gräsmattan bättre än vad du själv gör!

Guldräka
    Reg.datum
    Jun 2009
    Län
    Skåne

Mina räkor

Kardinal, White pearl, Bee, Crystal (nominatformen)

Mecka inte med vattnet, de kommer funka fint ändå. Har du soil i burken och har lägre pH i akvariet än i kranvattnet, så se upp med vattenbyten. Går pH från under sju till över sju kan det bildas ammoniak, vilket kan döda dem.

Hilsen,

/P
    Nothing happens until something moves (Einstein).

Moderator Daniel Brodins avatar
    Reg.datum
    Apr 2009
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Sakura "Prisvinnare i Paris 2011 X med Done Whas
    PRL
    PBL
    Ultra blue rilli
    Neocaridina korsningar

Medaljer

Tack för tipsen!

Jag får se hur det går. Annars testar jag lyfta över halva gänget till ett kar utan soil.

Skillnader i vatten vid vattenbyte är ju klart det sämsta med soil. Jag byter en mindre mängd 2 gånger i veckan.

Super Moderator Janne Johanssons avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Län
    Skåne

Mina räkor

Crystal red, Crystal black, Snowhite, King kong, Red Ruby, Blue Bolt, Pinto,
    Blue Tiger, Black Tiger,Red Tiger, Tangerine tiger, Leopardshrimp, Sakura, Orange Sunkist Sakura, Svart Sakura, Blue Rili, m.m

Mina snäckor

Posthorn,Physa, Malaysisk sandsnäcka

Medaljer

Jag har mina blå tigrar under olika förutsättningar och alla funkar fint.
    De här stammarna jag fått tag i nu är väldigt tacksamma. Kan dock påpeka att det skiljer en hel del angående tåligheten på stammarna.
    Jag har provat blå tigrar tidigare som varit mycket känsliga och gått bort hur jag än gjorde.

Så här ser setupen ut i mina kar med blå tigrar

2 kar med enbart soil (ph runt 6,0-6,5)
    1 kar med hälften soil hälften vanlig sand (ph runt 7,0)
    1 kar med Aquaclay som bottenmaterial. (ph runt 7,5-8,0)
    1 med vanlig fin vit sand. (ph runt 8,0)

här e ju lite olika info skiljer lite i grader och ph annars rätt lika alla..

Men av egen erfarenhet så är ju svarta känsligare än blå.
    Samtidigt som jag inte följt något av dessa här under.

I sommras hade jag nästan 27-28 grader någon dag utan att något hände

"
    The Black Tiger Shrimp prefers colder more alkaline water. Breeders typically keep the Black Tiger Shrimp at a pH above 7.2 and temperature in the 70F - 74F range. It is reported that this species does not do well in the same water parameters as required by the Crystal Red Shrimp. Clean water of course is a must as with all hobby shrimp.
    "

blå tiger

" The water parameters for the Blue Tiger Shrimp are typically the same as other Tiger Shrimp species. A pH around 6.5.7.5 is suitable and this species also prefers softwater. Clean water is also a must as with all other shrimp. Due to the Blue Tiger Shrimps lack of genetic diversity it can be more vulnerable to poor water conditions than other shrimp in the hobby"

vanlig tiger

"The water parameters for the Tiger Shrimp are typically the same as other Tiger Shrimp species. A pH around 6.5.7.5 is suitable and this species also prefers softwater. Clean water is also a must as with all other shrimp and a temperature around 76-78F seems to suit the Tiger Shrimp best from my experience. This species will breed very well as long as its water parameters are proper and the water is clean"

röd tiger

"The water parameters for the Red Tiger Shrimp are typically the same as other Tiger Shrimp species. A pH around 6.5.7.5 is suitable and this species also prefers softwater. Clean water is also a must as with all other shrimp. Temperature in the low range, 72-78F may be the best for this species. If you have had success keeping other varieties of Tiger Shrimp then replicating the other water parameters may be a good idead."
    Gud gjorde inte gräset grönare på andra sidan!
    Det är bara grannen som sköter gräsmattan bättre än vad du själv gör!

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg