+ Svara på ämne
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Guppy- och kampfiskfrågor

Räka
    Reg.datum
    Jun 2010
    Län
    Värmland

Mina snäckor

Rosa äppelsnäckor

Guppy- och kampfiskfrågor

Jag som absolut inte var speciellt sugen på fiskar har nog ändrat mig. Köpte tre guppyhanar för ett par veckor sedan, då jag fått små kryp i ena karet (har snäcklingar, och då är det inte lätt att städa...). Men ptja, fiskar var ju trevligt att ha.

Jag skulle vilja skaffa en guppyhona, att ha tillsammans med en av hanarna i mitt 40L-kar. Funkar det? Eller kommer hanen att vara för "på"? Bör jag istället skaffa två-tre honor till honom?

De andra två hanarna skulle isåfall få flytta till mitt stora kar, på drygt 100L. Eventuellt skulle jag köpa ett par hanar till, dock ingen hona i det karet. Dessutom skulle jag vilja ha en kampfiskhane där, de är så vackra! Skulle det fungera, eller kommer kampfiskhanen att slå ihjäl mina guppys?

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Ny medlem
    Reg.datum
    Aug 2010
    Län
    Västmanland

Hmm, minst 2 honor per hanne. helst mer annars blir hannen lätt för jobbig. (Enligt mina erfarenheter).

Kamfisk med guppys beror väldigt mycket på vilket temprament just den kampfisken har. Vissa kan vara med guppys andra inte alls. Säkra alternativet är att inte ha dom tillsammans.

//Anders

Räka
    Reg.datum
    Jun 2010
    Län
    Värmland

Mina snäckor

Rosa äppelsnäckor

Tack för svaret!

Kanske får skippa guppyhonorna, och köra enbart hanar i det stora karet och en kampfisk i det lilla. Tål att funderas på! Räcker det med 40L för en kampfisk förresten? Och finns det några andra fiskar som fungerar bättre med kampfiskar? Eller vill de helst vara själva?

Räkoholist askungens avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Amano
    Cb
    Cr
    Röda körsbär
    Gula körsbär

Mina snäckor

Äppelsnäckor:
    vita, jade(guld)
    blå, rosa,lila,
    olive (gröna)
    gula
    Zebrasnäckor
    Elefantsnäckor
    rosa,blå,röda,guld,bruna,oranga o leopardfärgade postisar
    red onion snail
    malaysiska sandsnäckor

Såhär e min erfarenhet hittills me kampfiskar,guppys o andra fiskar: i mitt ena kar 220 l har ja kamphane me 4 honor en hona kan dock ev va en kortfenad hane men eftersom inget krig uppstått än så får ja se, i de karet har ja även dvärgguramisar,mosaikguramisar,par st guldancistrusar,samt kardinaltetror, hade även rödaktiga honungsgurami som av nån okänd anledninga dog. Ska skaffa ett par st guldguramisar dock. Enligt tips ja fick innan ja hade guramis o kampfiskar tillsammans va att de nog inte skulle funka eftersom båda e skumbobyggare, men men det funkar sedan säkert 7-8 mån tillbaks utan problem har massa flytväxter o på nåt sätt ja inte kan förklara så boar/leker guamrihanarna o kamphanen i olika omgångar i flytväxterna. I ett annat kar, 112l har ja i omgångar haft kamphane me 2-3st honor o guppysar, hanar o honor, då har ja haft hanar me stora färgglada fenor o det har aldrig, hittills hänt att en guppyhane fått fenorna avbitna av nån kampfisk varesig hona el hane. Sen kommer vi då till 60 l karet där ja har en kamphane som e allt utom snäll, han kan inte gå me några andra fiskar förutom sin lilla rosa kamphona, ja har provat guppy o dem höll han på jaga ihjäl o bet även sönder stjärtfenorna på, provade me black molly....funkade inte heller han fick tokspel på dem o även den lilla rosa kamphonan va redigt elak, har provat me äppelsnäckor men de slutade i slakt, så me den hanen funkar det absolut inte de enda ja kan ha däri som går bra e ett gäng glödbandsdanior o ett gäng kardinaler, gick inte heller o ha ancistrusar däri. Så som du ser så beror allt på temperatmetet på kampfisken. Vet inte om detta e till nån hjälp men det är mina personliga erfarenheter av dessa fiskar tillsammans.
    *Skönheten sitter i betraktarens ögon*

//mvh Anki//

Reg.datum
    Jul 2010
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Amano
    Cb
    Cr
    Röda körsbär
    Gula körsbär

Mina snäckor

Äppelsnäckor:
    vita, jade(guld)
    blå, rosa,lila,
    olive (gröna)
    gula
    Zebrasnäckor
    Elefantsnäckor
    red onion snail
    malaysiska sandsnäckor

Ähh ja glömde ju skriva att i stora karet 220:an hade ja förut dock, me samma kamphane som går däri nu fullt me guppysar honor o hanar o det hände aldrig att han va på guppyhanarna, de kanske iof berodde på att han hade 3
    -4 kamphonor att koncentrera sig på.

//mvh Anki//

Räka
    Reg.datum
    Jun 2010
    Län
    Värmland

Mina snäckor

Rosa äppelsnäckor

Tack för svaret askungen!!

Det verkar som om mycket beror på hur snäll kampfisken är. Är kampfiskhonor också tämligen aggressiva, eller är de snällare än hanarna? De är ju trots allt ganska vackra de med. Jag är för nojjig för att chansa tror jag, vill inte riskera att komma hem till trasiga guppys.

Du kan ha 1 hona till 1 hane när det gäller guppy inga problem.

Vad det gäller kampfiskar. så om du ska ta trivsel förre annat så ska du helst ha kampfisk hanen själv.. alltså utan kampfisk honor.. Då trivs hanen som bäst och blir vackrast "färg och fenform" färg försvinner vid stress och det får dom med honor.. fenor blir alltid lidande.

När det gäller kampfiskar så talar jag av mycket erfarenhet då jag odlar kampfiskar som min 1a hobby. har ca 30 hanar .
    Gud gjorde inte gräset grönare på andra sidan!
    Det är bara grannen som sköter gräsmattan bättre än vad du själv gör!

Reg.datum
    Jul 2010
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Amano
    Cb
    Cr
    Röda körsbär
    Gula körsbär

Mina snäckor

Äppelsnäckor:
    vita, jade(guld)
    blå, rosa,lila,
    olive (gröna)
    gula
    Zebrasnäckor
    Elefantsnäckor
    red onion snail
    malaysiska sandsnäckor

Kamphonor kan va jävligt aggro i ren svenska både mot varandra o mot hanen, har en kompis som hade en hane me 3 honor länge sen en morron när hon vakna va hanen totalt söndertuggad o detta var hennes finaste avelhane, dom hade bitit bort alla fenorna på honom o ja menar alla fenorna, o de va bara dem fiskarna i detta karet. Min lilla rosa som ja berätta om hon,(ja odlar inte på dem) men när det blir rom i skumboet jagar hon ut hanen o käkar upp rommen. Mina andra honor ja har i andra karen e helt harmlösa, ja snälla kan man nog kalla dem för, förutom "Mördar-Sally" numera uppför hon sig men hon hade ihjäl min vackraste kamphane o terra flera kar innan ja hitta rätt till henne, numera går hon i stora karet o de enda hon gör e att vakta äpplesnäckorna när dem äter så inte dem andra fiskarna snor åt sig deras mat

//mvh Anki//

Räka
    Reg.datum
    Jun 2010
    Län
    Värmland

Mina snäckor

Rosa äppelsnäckor

En av mina tre guppypojkar har dött idag. Vet inte vad som hänt, upptäckte att han (eller ja, det lilla som var kvar av honom) låg på botten idag.

Ska skaffa ett par guppypojkar till imorgon, tror att jag avvaktar med eventuell kampfisk och eventuella honor. Men tack så hemskt mycket för alla bra svar!!

Majki Åh, kampfiskodling låter riktigt spännande! Kan du inte börja blogga om det, eller åtminstone starta en tråd (med mycket bilder)?

Guldräka Tombas avatar
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Norrbotten
    Blogginlägg
    9

Mina snäckor

Paradissnäcka, Marisa cornuarietis
    Elefantsnäcka
    Anentome helena

Detta är mina egna erfarenheter:

Minst 2 honor per hane till guppysarna. Jag hade två honor med en hane och ändå stressade han honorna rejält.
    Enklast är att bara ha hannar för då slipper du explotionsartat mycket yngel och en massa inavel som lätt blir hänt då

Vad det gäller kampfiskhonor så säger jag samma som askungen: ha INTE honor med en hane om du inte ska odla på dem, honorna kan vara riktigt jävliga!
    En kamphane går dock utmärkt att ha själv!

Och det med att ha kampfisk med guppy, kan gå hur bra som helst men också hur dåligt som helst.
    En av mina kamphanar går jättebra med alla fiskar även guppy, men min andra kamphane tål bara mina kolglödstetror och pansarmalar.
    Allt beror på hur individen i sig beter sig! Och just när det gäller kampfisk är det väldigt olika.
    Med vänliga hälsningar
    Tomba

Odlar snäckor, räkor och fiskar.
    Det är välkommet att höra av sig om det är något ni undrar om jag har att sälja! Kan alltid skrapa fram något

Räkrom KompisKarins avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Län
    Kalmar

Mina räkor

Körsbärsräkor.

Mina snäckor

Äppelsnäckor och Anentome Helena.

Jag har en kampfiskhane, en kampfiskhona, en guppyhane och 4 guppyhonor tillsammans och det funkar jättebra. Kampfisken bet sönder guppykillens stjärtfena, men nu har den växt ut igen och kampfisken bryr sig inte om honom längre. Så, som sagt, det är nog olika beroende på individerna.
    97l - Guppys, neontetror, kampfiskar, ancistrus, körsbärsräka, äppelsnäckor
    15l - Körsbärsräkor, anentome helena

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg