Sidan 2 av 4 FrstaFrsta 1234 SistaSista
Resultat 16 till 30 av 51

mne: Hur kan jag f till s hr fint i akvariet?

Som jag frsttt s r det bara nitrat (och koppar) som rkorna r knsliga mot. PMDD innehller inte ngot koppar, men nitrat dremot. PMDD kommer i fyra delar som man blandar i olika flaskor, detta gr ju att du kan hoppa ver flaskan med nitrat. Nitrat r ju annars ngot som bildas naturligt i akvariet, och det kan mycket vl vara s att den nitraten rcker fr vxterna.

Jag har anvnt mig utav Easy Carbo ett tag nu, och vxterna, det gr de. Men trdalgerna med... Jag har kommit fram till att det r oerhrt svrt att dosera exakt varje gng, och detta tillsammans med att jag ibland glmmer bort att dosera gr att co2 halterna svnger. Av den anledningen skulle det nog vara bttre med msk, d det verkar vara lttare att f ett jmnt flde med det. Sen finns det ju nackdelar med msk med...

Ingen ljusexpert, men inte bara K som spelar roll. Vxtexperterna verkar kolla p flera parametrar, bland annat ljusets vglngd, PAR och lumens. Men jag ser ingen anledning att grotta ner sig i detta om man inte vill bli riktigt avancerad. Det du kan gra r att kolla p ditt lysrr hur mnga W det ger ifrn sig samt om det r T8 eller T5. Lysrr som r rekommenderas r Philips Aquarelle eller kanske Silvania Aquastar.

Angende Nitrivec s lr det inte behvas om du haft igng karet i ngra mnader Precis som AMDA sger kan du hoppa de svra bottentckarna. Det finns ju mossor som blir riktigt fina som bottentckare som du ocks kan anvnda.
    //
    Steven Liu

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Inlgg
    Mnga

Nr det gller lysrr r det inte bara antal Kelvin (hur starkt ljuset r) man tittar p.
    Det finns lysrr som heter "full spectrum" och dessa r att fredra nr man vill att vxter skall f s mycket nring frn ljuset som mjligt.
    De skall tydligen ha alla frger frn violett till rtt... UV och IR... osv...
    Och tydligen ser vxterna vackrare ut i akvariet ocks...

Citat Ursprungligen postat av Steven.liu Visa inlgg
    Som jag frsttt s r det bara nitrat (och koppar) som rkorna r knsliga mot. PMDD innehller inte ngot koppar, men nitrat dremot. PMDD kommer i fyra delar som man blandar i olika flaskor, detta gr ju att du kan hoppa ver flaskan med nitrat. Nitrat r ju annars ngot som bildas naturligt i akvariet, och det kan mycket vl vara s att den nitraten rcker fr vxterna.

Jag har anvnt mig utav Easy Carbo ett tag nu, och vxterna, det gr de. Men trdalgerna med... Jag har kommit fram till att det r oerhrt svrt att dosera exakt varje gng, och detta tillsammans med att jag ibland glmmer bort att dosera gr att co2 halterna svnger. Av den anledningen skulle det nog vara bttre med msk, d det verkar vara lttare att f ett jmnt flde med det. Sen finns det ju nackdelar med msk med...

Ingen ljusexpert, men inte bara K som spelar roll. Vxtexperterna verkar kolla p flera parametrar, bland annat ljusets vglngd, PAR och lumens. Men jag ser ingen anledning att grotta ner sig i detta om man inte vill bli riktigt avancerad. Det du kan gra r att kolla p ditt lysrr hur mnga W det ger ifrn sig samt om det r T8 eller T5. Lysrr som r rekommenderas r Philips Aquarelle eller kanske Silvania Aquastar.

Angende Nitrivec s lr det inte behvas om du haft igng karet i ngra mnader Precis som AMDA sger kan du hoppa de svra bottentckarna. Det finns ju mossor som blir riktigt fina som bottentckare som du ocks kan anvnda.
    Vad jag har hrt s r rkor knsliga fr jrn... vilket oftast finns i vxtgdning...

Hmm, du r den andra som sger det.. Jrn finns ju i PMDD med och oftast i mnga andra vxtgdningar. Lste i ngon trd i plantswap om en kille som krde med PMDD frutom KNO3 (dr nitraten r) som tyckte det fungerade bra med p det viset.
    Jag ska sjlv kra igng med co2 och PMDD (skippar KNO3) snart med micro+ Fe som innehller extra jrn. Jag kan ju rapportera hur det gr.
    //
    Steven Liu

tycker det lter konstigt. jag har pmdd i alla mina kar.. med microplus. Och det har jag i vid varje vattenbyte... Den enda rksorten jag kan sga s p rak arm som inte klarar det r cristals..

Mina tigrar klarar det utan problem
    Gud gjorde inte grset grnare p andra sidan!
    Det r bara grannen som skter grsmattan bttre n vad du sjlv gr!

Moderator Daniel Brodins avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    1 718

Mina rkor

Sakura "Prisvinnare i Paris 2011 X med Done Whas
    PRL
    PBL
    Ultra blue rilli
    Neocaridina korsningar

Medaljer

Citat Ursprungligen postat av Blubb Visa inlgg
    Frresten, en annan dum frga, men jag r ju faktiskt ny p detta, (fast Co2 borde jag vl ha frsttt, pinsamt, och jag R miljmedveten och kr p biogas osv, jag frstod bara inte hur man tillstter det till ett akvarium, vi anvnde syretabletter till en kompis akvarium som vi passade i somras och dr pumpen alltid stannade, s frgan var i vilken form det skulle tillsttas..) men PMDD vad r det? r det ngot i flytande form? Det enda jag anvnder nu, som jag tillstter i vattnet, r Nitrivec.

Nu har jag mejlat en bild till Sdermalms akvarieaffr och han fr grna pracka p mig allt jag kan behva! :-) Lite knepiga ppettider bara nr man har smbarn som hmtas p dagis nr han ppnar.
    Nitrivec hller du i vid uppstart och nr du fr nitrit i karet, vilket du mrker d fisken flmtar vid ytan (ofta nitrit - sllan syrebrist) eller brjar d. Allts inget du anvnder regelbundet efter du haft i gng karet nn mnad.
    Pmdd r som sagt vxtnring, vilket kommer i uppvgda psar med pulver som du blandar ut med vatten och typiskt tillstter en gng i veckan vid vattenbyte.
    Har hrt att crystals kan vara knsliga men vet ej. Det gr ju att ha i en svagare dos n standard.

Easy Carbo har fungerat bra fr mig har dock anvnt det mest i strre kar = lttare att dosera.
    Grejen r att mttet som fljer med r riktigt dlig om du inte ska dosera till ett stort kar. Jag rekommenderar att smra lite p apoteket/vrdcentralen/bvc eller liknande om en litet 1 ml doseringsspruta(eller sjlva pumpen den man drar upp det man sen ska injicera) frklara vad man ska ha den till och inte be om nlar, vilket kanske kan missuppfattas. Med en sdan funkar det riktigt bra ven till sm akvarium. Har gjort detta sjlv vid tv tillfllen och efter de fattar vilken nrd jag r har de hjlpt mig.

Tyvrr tror jag inte Janne r srskilt aktiv p ntet, men p helgen det kanske gr nn gng.

Du fr slla bland alla rd och framfr allt testa lite sjlv, det r roligast och man lr sig mest s (ett och annat bakslag men vad sjutton gr det om hundra r)

Som broddan sger r det just crystals som kan vara knsliga. Mnga har rapporterat att PMDD fungerar utmrkt med tex krsbr och amano.
    //
    Steven Liu

PMDD funkar fint till RC rkor vet jag iaf.

Kr i trippel dos(tror ja det r) i mitt midtech kar varje vecka utan problem.

Rkmaniac AMDAdesigns avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Ln
    Jnkping
    Inlgg
    1 946

Mina rkor

CR och CB
    Sakura
    Amano
    Blue Morph
    Kardinal

Mina snckor

Rosa, bronze och brun posthorn
    Thylomenia sp orange

Medaljer

Citat Ursprungligen postat av Triad Visa inlgg
    PMDD funkar fint till RC rkor vet jag iaf.

Kr i trippel dos(tror ja det r) i mitt midtech kar varje vecka utan problem.
    Fr du rkyngel i det karet med??
    Personliga barnklder med stil
    http://www.amdadesign.blogspot.com

Rkoholist askungens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    1 089

Mina rkor

Amano
    Cb
    Cr
    Rda krsbr
    Gula krsbr

Mina snckor

ppelsnckor:
    vita, jade(guld)
    bl, rosa,lila,
    olive (grna)
    gula
    Zebrasnckor
    Elefantsnckor
    rosa,bl,rda,guld,bruna,oranga o leopardfrgade postisar
    red onion snail
    malaysiska sandsnckor

Hej killar!
    Ni verkar ha problem me att kunna dosera 1 ml, har ni ett vanligt kryddmtt hemma s rymmer det 1 ml, s slipper ni ka hela vgen till apoteket
    *Sknheten sitter i betraktarens gon*

//mvh Anki//

Moderator Daniel Brodins avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    1 718

Mina rkor

Sakura "Prisvinnare i Paris 2011 X med Done Whas
    PRL
    PBL
    Ultra blue rilli
    Neocaridina korsningar

Medaljer

Grejen r att standard dos r 1 ml till 50 L vatten. Blir snrigt med sg ett 30L kar medan 0.7 ml (eller vad det blir) i sprutpumpen blir rtt prickskert..

jupp. massor av rkyngel.

Och de matas ej heller av ngt speciellt i detta kar. De fr leva p vad de fr tag p. De hamnade nd i det karet av "misstag".

Citat Ursprungligen postat av broddan Visa inlgg

Grejen r att standard dos r 1 ml till 50 L vatten. Blir snrigt med sg ett 30L kar medan 0.7 ml (eller vad det blir) i sprutpumpen blir rtt prickskert..

Jag hngde inte med p vad du syftar p hehe. r det Pmdd standar mtt?

Fr i pmdd r det ju 1 ml per 10 liter

EDIT: jag sg nu att det va till easycarbo du skrev!
    Gud gjorde inte grset grnare p andra sidan!
    Det r bara grannen som skter grsmattan bttre n vad du sjlv gr!

Rkrom
    Reg.datum
    sep 2010
    Ln
    Stockholms ln
    Inlgg
    37

Mina rkor

Amanorkor

Mina snckor

ppelsnckor: lysgul och vit.

Jas, hoppsan, ska man bara ha Nitrivec i brjan, jag tar i det i varje vattenbyte...

P lysrret i mitt akvarium str det 600 V och 120 W, men jag ser ingen info om K?

Jag som trodde att det var ltt med akvarium :-D Det dr med Easycarbo och blanda olika vtskor, det lter lite trixigt, men man fr vl in vanan antar jag. Man kan kpa nt set, antar jag? Men Glossostigma elatinoides verkar ju lttsktt, och ven christmas mossan som ska bli ett trd.

Jag hoppas vertala min, icke-akvarie-intresserade sambo att vi ska ka frbi Sdermalms akvarieaffr p lrdag, d var det vanliga ppettider, och se vad jag kan inhandla. Jag har lyckats starta en akvarie-trend bland slkt och vnner, en standardfras har blivit "jaaa, det r ju rtt fint med akvarium..." s nu ska vi p kalas p lrdag och dom nskar sig ett akvarium!! :-)

Vet inte om jag missat det, men det verkar inte framg i trden hur stort akvarium du har? Generellt brukar man vl sga att 0,3 W/L r bra, medan 0,7 W/L rknas som hgt (rtta mig om jag har fel ). S det r bara att ta 120W delat med antal liter du har.

Akvarium kan vara enkelt eller fruktansvrt invecklat, beroende p vilken niv man sjlv vill ligga p Ls p www.haack.se/pmdd d den sidan r vldigt informativ. Hos haack s kan du kpa ett paket med PMDD. Du kommer att f antingen 5 psar eller 4 psar och en flaska (beroende vilket alternativ du tar) som du blandar ut i olika 50cl flaskor. P varje pse str det tydligt vad det innehller, och i vilken flaska den ska blandas i. Allt str p haacks sida, s det r bara att lsa!

Haha, bra jobbat! Det r alltid kul att kunna dela sin hobby med andra "The more the merrier" som man brukar sga.
    //
    Steven Liu

Taggar fr det hr mnet

Bokmrken

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •