+ Svara p mne
Sidan 1 av 4 1 2 3 ... SistaSista
Resultat 1 till 15 av 51

mne: Hur kan jag f till s hr fint i akvariet?

Rkrom
    Reg.datum
    Sep 2010
    Ln
    Stockholms ln
    Inlgg
    37

Mina rkor

Amanorkor

Mina snckor

ppelsnckor: lysgul och vit.

Hur kan jag f till s hr fint i akvariet?

christmasmoss_vision_1.jpgchristmasmoss_vision_2.jpgJa, nu kommer nnu en nybrjarfrga..... Jag hittade s fina akvarier p ntet och vill frska gra ngot liknande. Den strsta frgan r hur man fr till ett bonsai-liknande trd? Jag har uppfattat det som christmas mossa, fster man det p en gren fr att f till ett "trd" och vad r det fr botten, sand och jord? Funkar det med rkor och ppelsnckor? (Hoppas jag fick in de 2 bilderna rtt :-)

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    Mnga

Jag vet exakt hur de gr, men att bara fsta mossa p en gren tror jag inte riktigt blir sdr. Kan tnka mig att de anvnder ett nt eller ngot som de lter mossan vxa igenom och sen dra ihop kanterna p ntet s det fr en lite "rundad" feeling. Angende botten tror jag de anvnder ett substrat som bas. I den hgra bilden r nog stigen gjord med ljus sand bara. Rkor och ppelsnckor borde fungera alldeles utmrkt! Det svra i snna hr akvarier r att f till "grset" d de vxterna oftast behver mycket ljus, gdning och frmodligen ocks co2 fr att bli riktigt bra.

Notera att allt detta r enbart spekulationer frn mig
    //
    Steven Liu

Guldrka Tombas avatar
    Reg.datum
    Feb 2010
    Ln
    Norrbotten
    Inlgg
    828
    Blogginlgg
    9

Mina snckor

Paradissncka, Marisa cornuarietis
    Elefantsncka
    Anentome helena

Att f till sitt akvarium s dr fint krver mycket jobb kan jag lova! Dessutom tar det sin lilla tid och det r inte alltid man lyckas!

Men denna bildserie kanske kan hjlpa!
    '
    2_sbs_large.jpg
    Med vnliga hlsningar
    Tomba

Odlar snckor, rkor och fiskar.
    Det r vlkommet att hra av sig om det r ngot ni undrar om jag har att slja! Kan alltid skrapa fram ngot

5. Thanks AromaJohanna tackade fr inlgget.
    Moderator Daniel Brodins avatar
    Reg.datum
    Apr 2009
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    1 720

Mina rkor

Sakura "Prisvinnare i Paris 2011 X med Done Whas
    PRL
    PBL
    Ultra blue rilli
    Neocaridina korsningar

Medaljer

Hej Blubb!

Tror vi trffade p trffen d du nmnde dessa sm aquascapade burkar.

Ska och kolla upp aquascaping och Takashi Amano r vl den mest knda.

Annars finns det massor av trdar p plantswap. Det kan bli hur mycket teknikprylar som helst men det mste man inte.

Mitt bsta tips d du bor i Stockholm r att g och prata med den trevlige Janne Wester (fina vxtkar utan dyr teknik!) Han kan ge dig mycket ider och inspiration. Gillar att prata och du mste inte ta precis allt han sger som absoluta sanningar men det r lrorikt och kul att prata med honom. Han sljer aldrig en "ondig" pryl till did, vilket r sknt att slippa bli pprackad prylar.

Ligger p krukmakargatan.
    http://www.sodermalmsakvarieaffar.se

/Daniel
    Senast redigerad av Daniel Brodin den 2010-09-25 klockan 12:33.

7. Thanks AromaJohanna tackade fr inlgget.
    Guldrka Sultanens avatar
    Reg.datum
    Dec 2009
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    749

Mina rkor

CR SS
    White Pearl
    Rili

Sjlva trdet r ingen strre konst att f till, rent tekniskt, krver en del estetisk knsla men frmst underhll d man mste se till att mossan vxer sig s lg som man vill. Trdet r spass hgt upp att den kommer f bra ljus och drmed brukar vxa sig ttare. Mossor behver generellt sett inte Co2 fr att vxa fint, snarare s att lngsam tillvxt gr den ttare och mer attraktiv.

Nr vi kommer till "grsmattan" s kommer det svra, det ser ut som om han anvnt Utricularia graminifolia som bottentckare. Det r vl inte direkt att rekommendera att kra den utan Co2 och bra ljus, en bottentckare som jag dock lyckats rtt fint med utan varken vxtnring, Co2 eller riktigt stark belysning r Glosso (Glossostigma elatinoides). Ger du den ngolunda starkt ljus och PMDD brukar den vxa trivas skapligt, vxer dock inte s fort och ttt som med Co2 men ett bra alternativ till ett budgetkar Tnk dock p att inte kra Crystal-rkor med PMDD utan hll dig till Neocaridina arterna ssom krsbr, gula, bluepearl osv.

Lycka till
    -Jonas

9. Thanks AromaJohanna tackade fr inlgget.
    Like Sanna Karlsson gillade inlgget.
    Rkrom
    Reg.datum
    Sep 2010
    Ln
    Stockholms ln
    Inlgg
    37

Mina rkor

Amanorkor

Mina snckor

Vilka informativa svar, stort tack!! Allts inte helt omjligt, men lite tlamod och efterforskningar. Det dr med CO2 har jag inte frsttt n, r det ngot man tillstter i pulverform?...

Nu blev jag s sugen p att ka till Krukmakargatan, knde inte till den butiken, men just nu r jag frustrerande nog fast hemma med 2 sjuka barn... typiskt.. det skulle vara smidigt att g in ngonstans och f rtt grejjer i handen bara, nybrjare som jag r. :-D
    Det dr grset verkar lite svrt...
    Broddan, det var precis dom akvarierna jag pratade om. :-) , det r s fint, jag mste frska iallafall. Jag ska kolla dina lnkar om aquascape, tack!

Jag antar att det r helt frbjudet att gra om i befintligt akvarium, jag har ju bara 1, det blir vl nitrittopp eller liknande. Jag har ju inget tlamod heller, kanske om man gr det lite p om p, brjar med "trdet" i akvariet och sen efter ngra veckor byter botten...?

tomba, var hittade du bildserien, har du ngon lnk, det r ju samma akvarium!

Rkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    10 904

Angende bildserien, frst stoppar han roten upp och ner och sen fster han mossa p den Brukar man inte fsta mossan frst innan man stoppar roten p plats, men det kanske gr s hr ocks. Nr mossan sedan vxt ut s skulle jag tro att han trimmar den med en sax fr att f den snygg och hlla den s!!!
    Senast redigerad av Peckoltia den 2010-09-27 klockan 18:57.
    Rkor:
    Krsbr,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika frgvarianter.

Snckor:
    Posthorn bl, "guld", sandsnckor ljusa med teckning och begegr.

12. Like AromaJohanna gillade inlgget.
    Guldrka wotans avatar
    Reg.datum
    Feb 2010
    Ln
    Ack Vrmland du skna
    Inlgg
    860

Mina rkor

-Neocaridina cf. zhangjiajiensis var. white,
    -Caridina multidentata,
    -Neocaridina heteropoda var. red,
    -Neocaridina cf. zhangjiajiensis var. blue..

Citat Ursprungligen postat av Blubb Visa inlgg
    Vilka informativa svar, stort tack!! Allts inte helt omjligt, men lite tlamod och efterforskningar. Det dr med CO2 har jag inte frsttt n, r det ngot man tillstter i pulverform?...

Nu blev jag s sugen p att ka till Krukmakargatan, knde inte till den butiken, men just nu r jag frustrerande nog fast hemma med 2 sjuka barn... typiskt.. det skulle vara smidigt att g in ngonstans och f rtt grejjer i handen bara, nybrjare som jag r. :-D
    Det dr grset verkar lite svrt...
    Broddan, det var precis dom akvarierna jag pratade om. :-) , det r s fint, jag mste frska iallafall. Jag ska kolla dina lnkar om aquascape, tack!

Jag antar att det r helt frbjudet att gra om i befintligt akvarium, jag har ju bara 1, det blir vl nitrittopp eller liknande. Jag har ju inget tlamod heller, kanske om man gr det lite p om p, brjar med "trdet" i akvariet och sen efter ngra veckor byter botten...?

tomba, var hittade du bildserien, har du ngon lnk, det r ju samma akvarium!
    CO2 r kolsyra. samma som du antagligen har i din sodastream. inget pulver s klart

Moderator Daniel Brodins avatar
    Reg.datum
    Apr 2009
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    1 720

Mina rkor

Sakura "Prisvinnare i Paris 2011 X med Done Whas
    PRL
    PBL
    Ultra blue rilli
    Neocaridina korsningar

Medaljer

Nja.

Kolsyra r nt som bildas i vtska nr man tillstter koldioxid.

Koldioxid = CO2 (Allt snack om klimathotet handlar om denna gas)

En gas som tillstts till akvarium via antingen trycksatta metalltuber (typ sodastream flaskor eller strre gastuber)
    eller via att man stter igng en mskblandning i plastdunk och leder ner gasen(koldioxid) i karet. Det kommer till massa om hur man bst lser det i vattnet och reglerar mngden.

I brjan tycker jag du ska strunta i detta. Det finns ett enkelt alternativ som fungerar helt ok och det r Easy carbo som r en kolnring och fungerar ungefr som tillsatt koldioxid. Mste dock tillstta varje dag vilket kan vara besvrligt i lngden.

15. Like AromaJohanna gillade inlgget.
    Rkrom
    Reg.datum
    Sep 2010
    Ln
    Stockholms ln
    Inlgg
    37

Mina rkor

Amanorkor

Mina snckor

Jaha, sodastream har vi ju, en dos varje dag d? :-) Guppysarna skulle bli glada, dom gillar att simma i strmmen frn pumpen, s lite bubbelbad skulle ju kanske bli ett riktigt lyxspa! :-D
    Jag ska ta reda p det dr med easycarbo, det kanske r lttast.

Nu frstr jag varfr endel gr ordentliga skisser p sina akvarier innan, det knns som att man mste strukturera upp detta ordentligt.

Men roten till "trdet", visst r det en sdan mangrove-rot? Eller finns det andra rtter man kan ha i akvarium?

Rkrom
    Reg.datum
    Sep 2010
    Ln
    Stockholms ln
    Inlgg
    37

Mina rkor

Amanorkor

Mina snckor

Frresten, en annan dum frga, men jag r ju faktiskt ny p detta, (fast Co2 borde jag vl ha frsttt, pinsamt, och jag R miljmedveten och kr p biogas osv, jag frstod bara inte hur man tillstter det till ett akvarium, vi anvnde syretabletter till en kompis akvarium som vi passade i somras och dr pumpen alltid stannade, s frgan var i vilken form det skulle tillsttas..) men PMDD vad r det? r det ngot i flytande form? Det enda jag anvnder nu, som jag tillstter i vattnet, r Nitrivec.

Nu har jag mejlat en bild till Sdermalms akvarieaffr och han fr grna pracka p mig allt jag kan behva! :-) Lite knepiga ppettider bara nr man har smbarn som hmtas p dagis nr han ppnar.

Vldigt fina sm akvarier...
    O Tombas bildserie var inte dum...

Rkmaniac AMDAdesigns avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Ln
    Jnkping
    Inlgg
    1 949

Mina rkor

CR och CB
    Sakura
    Amano
    Blue Morph
    Kardinal

Mina snckor

Rosa, bronze och brun posthorn
    Thylomenia sp orange

Medaljer

Tnkte bara kolla vad har du fr ljus i det karet du tnkt anvnda nu?
    Ska du anvnda Co2 s r ljuset precis lika viktigt.
    PMDD r en vxtnring som man inte rekommenderar till rkkar d vissa av rkosorterna inte klarar av den.
    Ang vilken rot som anvnds kan jag inte svara fr just det trdet men du kan anvnda alla rtter som du hittar i akvarieaffrer tnk bara p att du kommer behva lgga den i blt i varmvatten den frsta tiden d den annars kommer flyta upp till ytan.
    Jag har ett liknande projekt p gng fast jag anvnder inte Co2 d mossa vxer bra utan anvnder inte heller ngon vxtnring mer om mitt projekt kan du lsa hr: http://www.redbee.se/showthread.php/1982-60L-hexagon
    Personliga barnklder med stil
    http://www.amdadesign.blogspot.com

Rkrom
    Reg.datum
    Sep 2010
    Ln
    Stockholms ln
    Inlgg
    37

Mina rkor

Amanorkor

Mina snckor

Amda Design, jag kollade din trd, vad fint!! S du anvnde javamossa p rtterna? r det bttre n christmas-mossa eller r det ungefr lika?

Jag har ett stort lysrr i locket p akvariet, det finns skert ngon bttre beskrivning p det som jag inte knner till :-D Men det r ganska starkt ljus om jag jmfr med ngra bekanta som har ett akvarium. Det dr PMDD ska jag nog undvika d, jag vill grna ha rkor i akvariet.

Rkmaniac AMDAdesigns avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Ln
    Jnkping
    Inlgg
    1 949

Mina rkor

CR och CB
    Sakura
    Amano
    Blue Morph
    Kardinal

Mina snckor

Rosa, bronze och brun posthorn
    Thylomenia sp orange

Medaljer

Anledningen att jag har java r d det var det jag hade hemma Christmas eller taiwan borde funka precis lika bra
    Sjrlva storleken p rret har inte s stor betydelse utan det r hur mnga K du har i det. Allt detta om hur Co2 funkar kan man lsa mer om inne p www.plantswap.se det r inte bara att kra igng med hur som helst nmligen fr d kommer du f en hrlig alg soppa i hela karet Nr man kr med Co2 s brukar man behva anvnda PMDD eller annan vxtnring fr annars brukar vxterna f nringsbrist vilket slutar med att du har ett brunt trd och det r ju inte lika snyggt men de som sitter inne p plantswap r riktigt duktiga p hur det funkar
    Men om du ska bara ha mossa och inte ngon krvande botten tckare s kommer du inte behva Co2 finns ju faktiskt en hel del botten tckare som inte krver lika mycket.
    Personliga barnklder med stil
    http://www.amdadesign.blogspot.com

+ Svara p mne

Taggar fr det hr mnet

Bokmrken

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg