+ Svara på ämne
Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Faxegrus

Superräka Shangalias avatar
    Reg.datum
    Sep 2009
    Län
    Jämtland
    Blogginlägg
    2

Faxegrus

Sitter här i valet och kvalet och undrar som en flundra,
    Vi ska starta upp vårat tredje kar i dag,där det ska gå äppelsnäckor.
    I vårat andra kar där det är samma invånare har vi
    50%procent korallsand
    Och 50% rådasand.
    Har tyckt att det varit bökigt som tusan med detta bottensubstrat då slemmet i från snäckorna lägger som en yta på visa ställen,och jag hinner som inte rengöra botten riktigt innan det har gått åt för mycke vattnet i frå karet ner till hinken,plus att jag inte riktigt får bort all den smuts som jag villha bort.

Var helt säker i går när vi kom in på djuaffären,och sa att vi skulle villja köpa faxegrus,men då säger ägaren till oss "att om ni vill ha ett akvarium som ser ut som mjölk hela tiden så är det bara att köra på faxe"
    Ställer då motfrågan att dom borde juh sm lägga sig efter tag,men får svaret tillbaka att varje gång jag är nere i botten och rör, tex då jag sla slamsuga så kommer det att bli grummligt igen, han sa att det vattnet ALDRIG blir klart!!

Ni andra som har faxegrus,har ni upplevt detta problem som jag nämner?
    Har sån beslutångest över vilket grus jag ska ta.....

Han hävdar även att det kommer att bli en massa alger då detta grus är vitt,
    Vilket jag kan förstå,men hur upplever ni andra detta?

*Värme*
    "People only see what they are prepared to see"

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Jag tror inte att Faxekalken i grusform grumlar så mycket om man är noga att skölja den väl, men den har nog ett lager kalkdamm på sej från början, där emot så vet jag att kalkstenarna blir gröna fort och det är svårt att få bort då den tränger in i porerna på kalken, har haft kalkstenar av denna sort i ett kar och jag har några småbitar Faxekalk i bak som snäckorna gillar att gnaga på! Innan du fyller upp med vatten, täck gruset med tidningspapper som du sprayar så att dom blir blöta, sen häller du i vatten och när det är klart så tar du bort tidningarna, på detta sätt så är risken att vattnet blir grumligt minimalt
    Senast redigerad av Peckoltia den 2010-09-30 klockan 18:56.
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Superräka Shangalias avatar
    Reg.datum
    Sep 2009
    Län
    Jämtland
    Blogginlägg
    2

Citat Ursprungligen postat av Peckoltia Visa inlägg
    Jag tror inte att Faxekalken i grusform grumlar så mycket om man är noga att skölja den väl, men den har nog ett lager kalkdamm på sej från början, där emot så vet jag att kalkstenarna blir gröna fort och det är svårt att få bort då den tränger in i porerna på kalken, har haft kalkstenar av denna sort i ett kar och jag har några småbitar Faxekalk i bak som snäckorna gillar att gnaga på! Innan du fyller upp med vatten, täck gruset med tidningspapper som du sprayar så att dom blir blöta, sen häller du i vatten och när det är klart så tar du bort tidningarna, på detta sätt så är risken att vattnet blir grumligt minimalt
    Mitt namn är beslutsångest!!
    Jag hade bestämmt mig stenhårt på att jag skulle köpa denna faxe,men det slutade med att jag köpte korallsand,faxe och rådasand

Nästa kar kanske det blir faxe

*Värme*
    "People only see what they are prepared to see"

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg