+ Svara på ämne
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Snäck identifiering

Guldräka Exelons avatar
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Dalarna

Mina räkor

Amano
    Crystal red
    Crystal Black
    C.Babaulti ssp Green
    C.Babaulti Rainbow
    Macrobrachium assamense

Red Cherry

Snäck identifiering

Satt och tittade i det relativt nystartade karet en dag här och såg en konstig snäcka har bara posthorn i det karet (har sett ett par kanelbullar nu ) Tänkte först om det var sandsnäckor men tycker varken kroppsform eller färg stämmer, Dessa är av trumpet typ men grå/vita med ett par svarta prickar som blir som en ring runt skalet, kroppen är svart och det ser ut som "framdrivningen" är för sig själv och huvudet är för sig själv lite som tylomelania. Och dom traskar fram över glosson mitt på blanka dagen för brukar inte sandsnäckorna gömma sig dagtid?

Har även någon konstig djur som är ca 1mm och är lika snabb som fn och vit? Ser ju inte ut som planarier och det är väl maskar?

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Mina sandsnäckor är framme dygnet runt, så det kan mycket väl vara sandsnäckor, de begegrå är alltid framme och de bruna är väl mera nere i sanden men fullt synliga den största tiden på dygnet! Kanelbullarna är för övrigt de där pyttesmå posthornsliknande snäckorna, men de bär alltid huset på sidan, smeknamnet har de fått just för att de liknar kanelbullar eller kanelsnäckor!
    Kan du inte ladda upp några bilder!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Guldräka Exelons avatar
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Dalarna

Mina räkor

Amano
    Crystal red
    Crystal Black
    C.Babaulti ssp Green
    C.Babaulti Rainbow
    Macrobrachium assamense

Red Cherry

Jo kanelbullarna utrotar jag så fort dom dyker upp på rutan. Men dom där andra har jag aldrig sett förr, har haft sandsnäckor men inte såg dom ut som dessa utan mer sandfärgade och hade ingen svart fot/huvud men det finns väl flera olika arter av dessa med. Försökte ta macro kort men min kamera fungerar skit på den punkten så det blir bara suddigt.
    Är mer förundrad över dom andra vita små "djuren" va f-n dom är för något.:confused:

Räkoholist askungens avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Amano
    Cb
    Cr
    Röda körsbär
    Gula körsbär

Mina snäckor

Äppelsnäckor:
    vita, jade(guld)
    blå, rosa,lila,
    olive (gröna)
    gula
    Zebrasnäckor
    Elefantsnäckor
    rosa,blå,röda,guld,bruna,oranga o leopardfärgade postisar
    red onion snail
    malaysiska sandsnäckor

ja har sandsnäckor(en massa), och dem e köpa från 2 olika håll o färgen på trumpeten(skalet)e i olika färger, sen har dem från ena köpstället en ljus fot/huvud o dem andra från ett annat ställe svart fot/huvud sen har dem olika färger i skalet oxå så det kan vara en sandsnäcka du fått. Vad det andra läbbiga vita snabba grejen du fått e har ja ingen aning om men en mask låter ganska logiskt,huva
    *Skönheten sitter i betraktarens ögon*

//mvh Anki//

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg