+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 16

Ämne: Hur får man bort små snäckorna som kommer med växter??

Superräka
    Reg.datum
    Jun 2010
    Län
    Gotland

Mina räkor

1st 54 liters kar med Körsbärsräkor

Mina snäckor

Pasthorn Leopardmönstrade
    Och äppelsnäckor

Hur får man bort små snäckorna som kommer med växter??

Som Rubriken lyder har fått massa små oönskade snäckor med växterna och liknande och vill få bort dessa i mitt räk kar.
    Fast grejen är den att jag har Ampularia och några pasthorns snäckor? ( Vet ej om det är det) Men ser så ut.

Anti snigel medel lär ju ge sig på alla snäckor.
    Någon som har nått tips??

Orkar inte klämma och klämma och sen lär man aldrig få bort alla genom att klämma sönder dom.

Så tipsa mig!

// Robin

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Superräka Shangalias avatar
    Reg.datum
    Sep 2009
    Län
    Jämtland
    Blogginlägg
    2

Jag kör på det gamla hederliga visa,
    Plocka
    Plocka
    Plocka bort dom för hand,vilke givetvis är en bra fredags syssla

Lär nog säket komma flera tips misstäänker jag

*Värme*
    "People only see what they are prepared to see"

Räkoholist icefudges avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Län
    Halland

Mina räkor

Crystal red, Crystal black, Rosa snowwhite,Golden, Deep blue tiger- tiger, Blue pearl, Sakura, Gul räka, Amano, Grön räka

Mina snäckor

äppelsnäckor rosa, lila, blå... rosa posthorn. sandsnäckor, anentome helena och tylomenalia sp yellow

Medaljer

släng i en 4-5 st anentome helena snäckor så mumsar dom i sig dom
    att bara äga ETT akvarium är omöjligt

Räkjunkie Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Helenorna tar både Posthorn och Äppelsnäckor, så vill man ha dom kvar så funkar inte Helenorna tyvärr, bästa sättet är att plocka eller klämma dem och det sistnämnda ger ju ett bra käk till räkorna
    Räkor: Körsbär, Rili, White Pearl, Caridina sf bbaulti var. Malaya, Cr och Cb, Purple Zebra, Blue Gelly, M. assamense. Snäckor: Posthorn, rosa, blå. Tylomelania: yellow antenna. Fiskar, Vild guppy, Boraras uropthalmoides, Boraras naevus, Glasblodsfenstera, Pseudomugli gertrudae, Pseudomugil signiferi. Tanganyikaciklider, Altolamprologus compressiceps "Kigoma", Neolamprologus leleupi, Julidochromis dickfeldi, Tropheus moorii ( bärnstensmoorii).

Reg.datum
    Oct 2009
    Län
    Halland

Mina räkor

Crystal red, Crystal black, Rosa snowwhite,Golden, Deep blue tiger- tiger, Blue pearl, Sakura, Gul räka, Amano, Grön räka

Mina snäckor

äppelsnäckor rosa, lila, blå... rosa posthorn. sandsnäckor, anentome helena och tylomenalia sp yellow

Medaljer

ops missade att det var andra snäckor med i karet

Superräka
    Reg.datum
    Jun 2010
    Län
    Gotland

Mina räkor

Mina snäckor

Och äppelsnäckor

Citat Ursprungligen postat av icefudge Visa inlägg
    ops missade att det var andra snäckor med i karet

Fällor vad tror vi om det?
    Funkar, Funkar inte?
    Säkerligen så att man inte får bort all av dom små pästsniglarna

Reg.datum
    Oct 2009
    Län
    Halland

Mina räkor

Mina snäckor

Medaljer

tja fällor tar ju en del av dem iaf... men nån liten skit sitter det ju alltid kvar å lurar

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Japp och sen går ju alla som kan komma in in i fällorna, så även postisarna, men vill man inga snäckor alls ha så funkar det ju, men som sagt det blir alltid någon snäcka kvar. Här finns inga oönskade snäckor för alla "skräpsnäckor" jag hittar blir mat till mina räkoroch det är ett mycket uppskattat kosttillskott vill jag lova!! Har du sandsnäckor så är de bra att ha faktiskt då de vänder sanden och mycket gott kommer upp till räkorna att mummsa på, pluss att de ser till att det blir en bra cirkulation i bottensubstratet!!
    Räkor: Körsbär, Rili, White Pearl, Caridina sf bbaulti var. Malaya, Cr och Cb, Purple Zebra, Blue Gelly, M. assamense. Snäckor: Posthorn, rosa, blå. Tylomelania: yellow antenna. Fiskar, Vild guppy, Boraras uropthalmoides, Boraras naevus, Glasblodsfenstera, Pseudomugli gertrudae, Pseudomugil signiferi. Tanganyikaciklider, Altolamprologus compressiceps "Kigoma", Neolamprologus leleupi, Julidochromis dickfeldi, Tropheus moorii ( bärnstensmoorii).

Superräka
    Reg.datum
    Jun 2010
    Län
    Gotland

Mina räkor

Mina snäckor

Och äppelsnäckor

Citat Ursprungligen postat av Peckoltia Visa inlägg
    Japp och sen går ju alla som kan komma in in i fällorna, så även postisarna, men vill man inga snäckor alls ha så funkar det ju, men som sagt det blir alltid någon snäcka kvar. Här finns inga oönskade snäckor för alla "skräpsnäckor" jag hittar blir mat till mina räkoroch det är ett mycket uppskattat kosttillskott vill jag lova!! Har du sandsnäckor så är de bra att ha faktiskt då de vänder sanden och mycket gott kommer upp till räkorna att mummsa på, pluss att de ser till att det blir en bra cirkulation i bottensubstratet!!

Nja det är dom där gamla kanelbullarna som spökar här
    Funderar på att flytta över dom jag vill spara till mitt guppy/platy kar så länge medans jag behandlar med snäck medel i räk karet och låda dom försvinna.
    Räkorna tar väl inte skada av det?

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Finns det snäckedel att köpa i handeln nu för tiden?, jag har för mej dom är förbjudna! Tror inte det finns en enda zoobutik som säljer det, för skulle det uppmärksammas så ligger de risigt till och får böta en si så där 10.000kr!!
    Stoppar du ner några Helenor så blir du av med de snäckor du inte vill ha, men Helenorna förökar sej, så även om du tar bort dem sen så kan det mycket väl finnas små Helenor i sanden!
    Senast redigerad av Peckoltia den 2010-10-02 klockan 22:05.

Räkoholist askungens avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Amano
    Cb
    Cr
    Röda körsbär
    Gula körsbär

Mina snäckor

Äppelsnäckor:
    vita, jade(guld)
    blå, rosa,lila,
    olive (gröna)
    gula
    Zebrasnäckor
    Elefantsnäckor
    rosa,blå,röda,guld,bruna,oranga o leopardfärgade postisar
    red onion snail
    malaysiska sandsnäckor

Jodå de finns fullt av snäckmedel ute i affärerna, stora skyltar som lyder "har du problem/vill du bli av me snäckor"o dem verkar sälja bra, har sett dem här i krokarna ett bra tag nu så de kanske inte e förbjudet längre:confused:
    *Skönheten sitter i betraktarens ögon*

//mvh Anki//

är det inte enklare att flytta dom du vill behålla till ett annat kar
    sen släppa ner några helenor!?
    8 kubik damm med koi
    300L sällskapskar med scalarer & malaviciklider
    260L sällskapskar med diskus och L-200
    100L körsbärsräkor
    100L White Pearl
    60L med små fisk (guppy & black molly)
    54L CB & CR
    30L öppen för förslag

Guldräka Tombas avatar
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Norrbotten
    Blogginlägg
    9

Mina snäckor

Paradissnäcka, Marisa cornuarietis
    Elefantsnäcka
    Anentome helena

Precis som hogge70 säger så skulle jag göra på exakt samma sätt. Flytta äpplena och posthornen och sen slänga ner ett gäng helenor! Helenorna utrotar populationen av ohyressnäckor totalt och är enligt mig det bästa sättet att bli av med ohyressnäckor helt!
    Med vänliga hälsningar
    Tomba

Odlar snäckor, räkor och fiskar.
    Det är välkommet att höra av sig om det är något ni undrar om jag har att sälja! Kan alltid skrapa fram något

Räkrom
    Reg.datum
    Jan 2009
    Län
    Västernorrland

Enligt min erfarenhet så är Helnorna dåliga snäckjägare och man får istället sedan problem med massförökning av två snäcksorter. Botior eller kulfisk är bättre på att rensa ut snäckor, men lär ta en del räkor också.

Superräka MrDooZeRs avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Län
    Västmanland

Mina räkor

Körsbärsräkor, White pearl, Tigerräkor och Chrystal Red

Mina snäckor

Äppelsnäckor i färgerna: Brun,Gul, Rosa, Lila, Blå, Jade och Vit

Frågan kommer även från mig då jag inte såg nått riktigt svar... Funkar medlet mot dom där jädra snäckorna med räkorna? (Har körsbärsräkor)

Ha en fortsatt trevlig helg allihopa!

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg