+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 16

Ämne: råd ang zebraciklider

Räkyngel Loppan3s avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Län
    skåne

Mina räkor

körsbärsräkor

råd ang zebraciklider

Är det någon som vet något om zebraciklider här på forumet? Sen jag blev medlem här har vi utökat vår akvariefamilj lite och har nu ett 35 l, ett 100 l och det nyaste tillskottet ett 250 liters vi kom över billigt I 250 l bor det två guldgurmais, två sorgmantel tetror, fem "redeye"tetror(hittar ingest svensk namn på dem), en siamesiks algätare och en jättemal osm jag inte vet namnet på, desa ingick vid köpet. nu har jag fått erbjudande att ta över frya zebraciklider, men jag undrar om de kommer att gå ihop med de fiskar som redan bor där?
    tacksam för råd hur jag ska tänka kring detta!

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Zebraciklider är inte så snälla av sej, de bör gå med andra mer robusta arter av ciklider, de är bitska och äter växter så om du ska ha dom i karet så råder jag dej att flytta alla andra fiskar!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Jag har en variant av dessa...

Ciklider är lite revirhävdande, men med de fiskar du nämner skall det inte vara några större problem.
    Försök dock att endast få en hane, så håller de sig lite lugnare i alla fall...
    Det du bör tänka på att cikliderna vill gärna ha lite högre PH i vattnet... så du får väl köra ett mellanting...
    Håller du dig kring 7,0 så bör de klara sig...
    Senast redigerad av Frank den 2010-10-03 klockan 13:39. Anledning: Kom på mer...;)

Räkyngel Loppan3s avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Län
    skåne

Mina räkor

körsbärsräkor

Tack för era råd! tråkigt att de äter växter..finns det inga växter man kan som de inte äter upp?
    jag tycker att de är vackra så det vore kul om de fungerar med de fiskar jag harska ringa och höra vilka kön det är på fiskarna innan jag bestämmer mig.

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Alla hårdbladiga växter som ciklidgräs funkar. Jag tror du kan få problem med zebrorna när de leker, för de kommer att jaga varenda firre i karet som kommer in i deras revir som antagligen kommer att gälla hela karet. Ta och Googla på dem och läs innan du tar hem dem, jag skull personligen inte ha dem i karet med de fiskar du nämnde även om det till att början kan gå bra.
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:

Snäckor:

Guldräka Exelons avatar
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Dalarna

Mina räkor

Amano
    Crystal red
    Crystal Black
    C.Babaulti ssp Green
    C.Babaulti Rainbow
    Macrobrachium assamense

Red Cherry

Har aldrig haft problem med att dom äter växter, men dom gräver värre än en mullvad. Skulle ej rekommendera dom tillsammans med dina andra fiskar dom kommer troligtvis bli mat. Dom är så pass aggressiva att till och med Oscars ciklider inte ens ger sig på dom. Cilklider som jag vet att dom fungerar med är jack dempsey, guldsöm, röd ciklid och även stora blåciklider men dessa brukar ge sig för dessa ettriga saker. Men har man någon fengädda,näbbgädda eller andra större rovfiskar så brukar dom hålla antalet yngel nere då dessa gynnare är värre än kaniner på att föröka sig.
    Använde mina som "foder" åt min Chinese Softshell Turtle (som tydligen är en delikatess i kina).

Här finns lite att läsa... även folks personliga erfarenheter...
    http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=212
    Annars är det Cilklidforum som gäller om du vill ha råd av de bästa...

Citat Ursprungligen postat av Exelon Visa inlägg
    Har aldrig haft problem med att dom äter växter, men dom gräver värre än en mullvad. Skulle ej rekommendera dom tillsammans med dina andra fiskar dom kommer troligtvis bli mat. Dom är så pass aggressiva att till och med Oscars ciklider inte ens ger sig på dom. Cilklider som jag vet att dom fungerar med är jack dempsey, guldsöm, röd ciklid och även stora blåciklider men dessa brukar ge sig för dessa ettriga saker. Men har man någon fengädda,näbbgädda eller andra större rovfiskar så brukar dom hålla antalet yngel nere då dessa gynnare är värre än kaniner på att föröka sig.
    Använde mina som "foder" åt min Chinese Softshell Turtle (som tydligen är en delikatess i kina).
    Jasså både Discus och Ciklider...
    Har inte testat Discus...
    enligt en i föreningen www.nvsa.eu så är det lite arbete med att få dem att stortrivas...
    speciellt om man vill ha yngel från dom...
    så jag har inte gett mig på dem... (än...)

Räkoholist askungens avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Amano
    Cb
    Cr
    Röda körsbär
    Gula körsbär

Mina snäckor

Äppelsnäckor:
    vita, jade(guld)
    blå, rosa,lila,
    olive (gröna)
    gula
    Zebrasnäckor
    Elefantsnäckor
    rosa,blå,röda,guld,bruna,oranga o leopardfärgade postisar
    red onion snail
    malaysiska sandsnäckor

Guramisar e ju fiskar som vill ha lugn o ro o blir lätt stressade om du sätter ner agressiva el väldigt aktiva fiskar me dem, det kan tyvärr sluta med att dina guldguramisar dör av stessen. Jag skulle personligen inte blanda dessa fiskar utan kanske ha zebracikliderna i ett annat kar eftersom du e så förtjust i dem. Ja hade en silvermollyhane i samma kar som ja hade mina guramisar o han höll på stessa ihjäl dem så ja fick ge bort honom, läs gärna på artbestkrivningen om zebraciklider o med vilka fiskar du kan/bör ha dem tillsammans med det brukar va ett bra tips. Hoppas du kommer på en lösning till slut
    *Skönheten sitter i betraktarens ögon*

//mvh Anki//

Guldräka Exelons avatar
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Dalarna

Mina räkor

Amano
    Crystal red
    Crystal Black
    C.Babaulti ssp Green
    C.Babaulti Rainbow
    Macrobrachium assamense

Red Cherry

Citat Ursprungligen postat av Frank Visa inlägg
    Jasså både Discus och Ciklider...
    Har inte testat Discus...
    enligt en i föreningen www.nvsa.eu så är det lite arbete med att få dem att stortrivas...
    speciellt om man vill ha yngel från dom...
    så jag har inte gett mig på dem... (än...)
    Har avverkat snart varje "fisk" avdelning som finns(långt ifrån men har provat dom vanligaste iaf). Har väl bara riktiga stora rovfiskar kvar men provat arter från varje av dom tre största sjöarna i afrika. Helt klart en underskattad sjö är viktoria sjön färger som malawi och beteende som tangayika ciklider. Nåt smartskaft sabbade hela sjön tackvare nilabborren släpptes i. den sjön skulle varit mer artrik än dom andra M&T.
    Discusar är fina fiskar med lite tetror, även dvärgciklider.
    Lite OT men klara du Frank av att ha CR eller dylikt klara du discus bara du håller rätt vatten temp och värden. Dom är lite som tropheus att får den fungerande grupp så är det lugnt annars hackar dom ihjäl en i taget. Fick yngel av dom men hade inget eget "lekkar" så dom försvann efter en vecka eller dylikt han tillslut få dom i den storleken att dom var lite frisimmande och smaskade artemia. Sen hade jag dom i ett inrett kar vägrar ha en kar utan inredning med bara en lekkon och mata med oxhjärta (väldigt naturlig foder för en discus) Bara för att få dom att yngla.

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Handlade inte den här tråden om zebraciklider och om dom går att ha med fiskarna ovan grabbar!!
    Jag skulle som sagt inte ha Zebrorna med guldguramis, det är precis som Askungen säjer, den här fisken är en agresiv rackare, dina guramis får det inte lätt, de kommer ständigt att vara jagade och bitna!
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Superräka MrDooZeRs avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Län
    Västmanland

Mina räkor

Körsbärsräkor, White pearl, Tigerräkor och Chrystal Red

Mina snäckor

Äppelsnäckor i färgerna: Brun,Gul, Rosa, Lila, Blå, Jade och Vit

Vi har ett 375L med zebraciklider, palletciklider, eldbuksciklider och papegojciklider och dom funkar iallafall bra ihop... finns gott om gömställen i from av stenras, rötter och växter vi har är valisnera, anubias, svärdplanta, javaormbunke (både vanlig och narrow samt blyxa och det verkar fungera hos oss iallafall. Har 1 par som håller sig i kokosnöten bara typ Gillar dom men dom jagar iväg dom andra fiskarna om dom kommer för nära deras kokosnöt men ingen som tagit skada eller ger tillbaka Önskar dig lycka till!

Guldräka Exelons avatar
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Dalarna

Mina räkor

Amano
    Crystal red
    Crystal Black
    C.Babaulti ssp Green
    C.Babaulti Rainbow
    Macrobrachium assamense

Red Cherry

Jo visst går det att hålla dom men som sagt ett 375 är större än 200 liter och dom fiskarna du skriver är tåliga fast det kommer nog att bli så att palettcikliderna stryker med (mat) eller av stress. Sen har dom helt olika vatten parametrar jämnfört med dina andra invånare. Har du otur så får du se hur paletterna får en hängnos då är det bara att förkorta lidandet på den.
    Hade en zebra ciklids hanne och en elfenbensciklid hona, den där honan var en riktig jävel, blev tvungen att fiska upp hon typ en gång i månaden och ha hon i en hink med pump i där fick hon vara i nån dag. Släppte i hon igen i karet så var hon lugn och gav f-n i dom andra fiskarna men efter ett tag så fick hon sitt humör/revir då fick alla fiskarna vara i hörnet på karet igen.

Citat Ursprungligen postat av Exelon Visa inlägg
    Helt klart en underskattad sjö är viktoria sjön färger som malawi och beteende som tangayika ciklider.
    Ok, då får man spana in vad som finns kvar där...

(Zebraciklider)

Guldräka Exelons avatar
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Dalarna

Mina räkor

Amano
    Crystal red
    Crystal Black
    C.Babaulti ssp Green
    C.Babaulti Rainbow
    Macrobrachium assamense

Red Cherry

finns väl "victoria" zebran (är dock inte från den sjön utan omkringliggande vattendrag)

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg