+ Svara på ämne
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Trasiga tentakler och fult skal - vad är felet?

Räkrom KompisKarins avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Län
    Kalmar

Mina räkor

Körsbärsräkor.

Mina snäckor

Äppelsnäckor och Anentome Helena.

Trasiga tentakler och fult skal - vad är felet?

För ett tag sen märkte jag att mina äppelsnäckor har "tappat" sina tentakler. På min blå snäcka ser dessutom skalet knasigt ut längst fram vid huvudet, det är typ genomskinligt. Vad kan vara fel?

Jag tror att det hände efter att jag släppt i mina kampfiskar, men det känns som att snäckornas tentakler vore för sega för kampfisken att bita av, och dom verkar dessutom inte alls vara intresserade av snäckorna.

snigel blå.jpg
    97l - Guppys, neontetror, kampfiskar, ancistrus, körsbärsräka, äppelsnäckor
    15l - Körsbärsräkor, anentome helena

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Det kan vara möjligt att kampfiskarna gör det jo.. Dock ingen stor procents chans men möjligheten finns absolut.

Annars skulle jag tippa på något vajsing med PH så det fräter sönder dom
    Gud gjorde inte gräset grönare på andra sidan!
    Det är bara grannen som sköter gräsmattan bättre än vad du själv gör!

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Citat Ursprungligen postat av KompisKarin Visa inlägg
    För ett tag sen märkte jag att mina äppelsnäckor har "tappat" sina tentakler. På min blå snäcka ser dessutom skalet knasigt ut längst fram vid huvudet, det är typ genomskinligt. Vad kan vara fel?

Jag tror att det hände efter att jag släppt i mina kampfiskar, men det känns som att snäckornas tentakler vore för sega för kampfisken att bita av, och dom verkar dessutom inte alls vara intresserade av snäckorna.

Bifogad fil 2755
    När de bygger på skalet så är det mjukare just där och också lite genomskinligt, jag skulle tro att så är fallet med skalet.
    Vad gäller antennerna så har ju snäckan på bilden kvar sina vad jag kan se, tappa antennerna har jag aldrig varit med om, där emot så kan dom dra in antennerna om fiskarna nafsar i dem, men kan du inte ladda upp en bild på en snäcka utan antenner?
    Mina elefanter levde med antennerna ständigt indragna när jag hade svärdbärare i karet, även äppelsnäckorna gjorde så.
    Senast redigerad av Peckoltia den 2010-10-03 klockan 21:07.
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Reg.datum
    Sep 2010
    Län
    Kalmar

Mina räkor

Körsbärsräkor.

Mina snäckor

Citat Ursprungligen postat av Peckoltia Visa inlägg
    När de bygger på skalet så är det mjukare just där och också lite genomskinligt, jag skulle tro att så är fallet med skalet.
    Vad gäller antennerna så har ju snäckan på bilden kvar sina vad jag kan se, tappa antennerna har jag aldrig varit med om, där emot så kan dom dra in antennerna om fiskarna nafsar i dem, men kan du inte ladda upp en bild på en snäcka utan antenner?
    Mina elefanter levde med antennerna ständigt indragna när jag hade svärdbärare i karet, även äppelsnäckorna gjorde så.
    Tack för svaret
    Det är sådär det ser ut på båda snäckorna, antar att det är som du säger att de har dem indragna hela tiden pga kampfiskarna. Men det är inget de far illa av alltså?

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Neej, de vill bara ha sina antenner i fred, kan ju inte vara så roligt att ha fiskarna nafsande i dem hela tiden, men så länge kampfiskarna går kvar så kommer de inte att sträcka ut sina antenner mer än någon enstaka gång, men det brukar alltid sluta med att fiskarna ser det och då drar dom kvickt in dem igen. Mina hade aldrig antennerna ute tillslut!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:

Snäckor:

Reg.datum
    Sep 2010
    Län
    Kalmar

Mina räkor

Körsbärsräkor.

Mina snäckor

Okej Det ser roligt ut för dom drar ner skalet lite över huvudet med så det ser ut som att dom har en liten hjälm på sig

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Japp och det är ju ett finurligt knep att få vara i fred, mina elefanter drog in antennerna så att dom inte syntes alls, men äpplena ringlar i hop dem tätt mot huvudet, antagligen nyps det när fiskarna nafsar. Jag har bara småfisk i mina kar nu, svärdbärarna och scalarerna fick flytta när jag köpte mina snöflingeräkor!
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Guldräka Tombas avatar
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Norrbotten
    Blogginlägg
    9

Mina snäckor

Paradissnäcka, Marisa cornuarietis
    Elefantsnäcka
    Anentome helena

Mina snäckor brukar ibland ha tentakler som gått av och är korta, men de växer tillbaka efter en tid. men på bilden håller snäckan sina tentackler indragna, troligtvis för att skydda dem mot fiskarna som peckoltia sa!

Ang. skalet som är tunnt kan de bero på många saker.
    Om du rör i skalet, är de sprött så det går sönder eller segt och böjer sig som en nagel?
    Med vänliga hälsningar
    Tomba

Odlar snäckor, räkor och fiskar.
    Det är välkommet att höra av sig om det är något ni undrar om jag har att sälja! Kan alltid skrapa fram något

Reg.datum
    Sep 2010
    Län
    Kalmar

Mina räkor

Körsbärsräkor.

Mina snäckor

Citat Ursprungligen postat av Tomba Visa inlägg
    Mina snäckor brukar ibland ha tentakler som gått av och är korta, men de växer tillbaka efter en tid. men på bilden håller snäckan sina tentackler indragna, troligtvis för att skydda dem mot fiskarna som peckoltia sa!

Ang. skalet som är tunnt kan de bero på många saker.
    Om du rör i skalet, är de sprött så det går sönder eller segt och böjer sig som en nagel?
    Det är mer segt, men det har blivit värre över natten, nu är det nästan en cm som är sådär genomskinligt

Guldräka Tombas avatar
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Norrbotten
    Blogginlägg
    9

Mina snäckor

Paradissnäcka, Marisa cornuarietis
    Elefantsnäcka
    Anentome helena

Är skalet tunnt och segt som en nagel så beror det troligtvis på att vattnet i akvariet är för mjukt!
    Du kan snabbt höja hårdheten genom att sätta ner en sådan vit halvklotsformad weekendfodertablett. Dessa höjer hårdheten på vattnet mycket bra!
    Har du något du tillsätter eller inredning/botten som gör vattnet hårt? Tex. kalksten eller kalkhaltigt bottensubstrat?
    Med vänliga hälsningar
    Tomba

Odlar snäckor, räkor och fiskar.
    Det är välkommet att höra av sig om det är något ni undrar om jag har att sälja! Kan alltid skrapa fram något

Reg.datum
    Sep 2010
    Län
    Kalmar

Mina räkor

Körsbärsräkor.

Mina snäckor

Jag har en sån där kalksten som ser ut som en sköldpadda. Satte i den häromdagen bara, och det var efter det som skalet har börjat bli sådär.

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg