+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 16

Ämne: Boraras merah "Mini/dvärgs rasbora"

Superräka Daniel_89s avatar
    Reg.datum
    Dec 2009
    Län
    Västmanland

Mina räkor

Gula Körsbär, Amano, Blue,deep blue tigers, Crystal gold/snow,Gröna räkor, Blue pearl.

Mina snäckor

Elefanter.

Mina krabbor

Mini Krabbor

Boraras merah "Mini/dvärgs rasbora"

Hejsan, fått hem några mini rasboras som nu går själva i mitt Edge kar. Frågan är kan man ha dessa med räkor utan att dom käkar räklingarna? Eller ska jag låta dom gå själva? Tänkte mer på deras storlek då dom är så små.
    Det finns inga problem! Bara lösningar!

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Jag har ju Boraras uropthalmoides i mitt Kardinalkar och jag kan inte tänka mej att dom skulle kunna käka upp en räkling, Kardinlerna är ju nästan större än dessa små fiskar. Där emot så är dom känsliga för sjukdomar verkar det som.
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Reg.datum
    Dec 2009
    Län
    Västmanland

Mina räkor

Gula Körsbär, Amano, Blue,deep blue tigers, Crystal gold/snow,Gröna räkor, Blue pearl.

Mina snäckor

Elefanter.

Mina krabbor

Mini Krabbor
    Citat Ursprungligen postat av Peckoltia Visa inlägg
    Jag har ju Boraras uropthalmoides i mitt Kardinalkar och jag kan inte tänka mej att dom skulle kunna käka upp en räkling, Kardinlerna är ju nästan större än dessa små fiskar. Där emot så är dom känsliga för sjukdomar verkar det som.
    Det är det jag satt och kollade på fick dessa i utbyte av massa saker och såg att dom var sååå små och tänkte det skulle vara grymt snyggt med massa sånna i ett stim. Vilken sjukdom tänker du på då?

Tck för snabbt svar peckis

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Jag vet inte vad det är, men dom blir magrare och så ser de svartsotiga ut, tillslut trillar de av pinnen. Jag köper fler om det är några fler fiskar som får detta, jag hade 20 st nu är de 14 tror jag, men de flästa ser ok ut för tillfället. Kardinalerna struntar totalt i dessa små fiskar nu men de första dagarna tyckte de att de var lite läskiga, men dom kom snabbt på att dom inte var något som helst hot!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:

Snäckor:

Reg.datum
    Dec 2009
    Län
    Västmanland

Mina räkor

Mina snäckor

Elefanter.

Mina krabbor

Mini Krabbor
    Jag vet inte vad det är, men dom blir magrare och så ser de svartsotiga ut, tillslut trillar de av pinnen. Jag köper fler om det är några fler fiskar som får detta, jag hade 20 st nu är de 14 tror jag, men de flästa ser ok ut för tillfället. Kardinalerna struntar totalt i dessa små fiskar nu men de första dagarna tyckte de att de var lite läskiga, men dom kom snabbt på att dom inte var något som helst hot!!

Är det som "neonsjukan"? Aldrig upplevt det själv men gör tydligen dom jättesmala sen trillar dom av pinnen?

Tråkigt om de är känsliga...
    Är ju annars fina att titta på...

Reg.datum
    Dec 2009
    Län
    Västmanland

Mina räkor

Mina snäckor

Elefanter.

Mina krabbor

Mini Krabbor
    Blir att inhandla ännu fler=). Dock lite rädd för övergödning av räkor då om jag ska hålla på med specialmaten osv...

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Specialmat????? Mina små fiskar käkar vanligt flingfoder smulat, funkar hur bra som hellst och så får de skalad artemia emellan varven!!! Har sett att Kardinalerna käkar flingfoder de med utan problem, även om de får Ebi gold sadako också, vilket inte fiskarna är så överförtjusta i.
    Jag tror inte det är Neonsjuka, det brukar ju gå på Neontetror och så blir de inte svarta heller, ska höra med Apistogramma om han vet vad det kan vara, dom kommer från honom.
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Reg.datum
    Dec 2009
    Län
    Västmanland

Mina räkor

Mina snäckor

Elefanter.

Mina krabbor

Mini Krabbor
    Specialmat????? Mina små fiskar käkar vanligt flingfoder smulat, funkar hur bra som hellst och så får de skalad artemia emellan varven!!! Har sett att Kardinalerna käkar flingfoder de med utan problem, även om de får Ebi gold sadako också, vilket inte fiskarna är så överförtjusta i.
    Jag tror inte det är Neonsjuka, det brukar ju gå på Neontetror och så blir de inte svarta heller, ska höra med Apistogramma om han vet vad det kan vara, dom kommer från honom.
    Menade att övermata med räkmat och flingfoder. Jo läste att vissa kardinaler osv kunde få det också men har ingen aning om den sjukdomen då jag aldrig haft den under dom åren jag har hållit på

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Vad menar du med vissa Kardinaler Daniel sen när blev Kardinalräkan en fisk, för Neonsjuka går vad jag vet bara på Neonteror och kanske någon annan tetraart, men Kardinaltetror kan inte få sjukdomen i alla fall har jag aldrig hört talas om det. Jag har haft båda tillsammans och fick just Neonsjuka, men det var bara Neontetrorna som strök med, Kardinalerna höll sej helt symptomfria och friska, i alla fall då på den tiden.
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Reg.datum
    Dec 2009
    Län
    Västmanland

Mina räkor

Mina snäckor

Elefanter.

Mina krabbor

Mini Krabbor
    Vad menar du med vissa Kardinaler Daniel sen när blev Kardinalräkan en fisk, för Neonsjuka går vad jag vet bara på Neonteror och kanske någon annan tetraart, men Kardinaltetror kan inte få sjukdomen i alla fall har jag aldrig hört talas om det. Jag har haft båda tillsammans och fick just Neonsjuka, men det var bara Neontetrorna som strök med, Kardinalerna höll sej helt symptomfria och friska, i alla fall då på den tiden.

Som sagt bara läst om detta i ett forum, hittar dock ej det just nu men googlade och fick upp detta,

http://sv.wikipedia.org/wiki/Neonsjukan

och där står också att det kan drabba kardinal tetror. Dock är väl inte wikipedia bästa referensen menmen får duga nu

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Det är ju möjligt att Kardinaltetrorna blivit känsligare nu än förr pga av förädling eller något sådant, men jag har aldrig stött på kardinaler med neonsjuka. Nu är det inte det mina Boraras råkar ut för, de har inte riktigt samma symptom, de bleknar inte, de mörknar i stället
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Guldräka Sultanens avatar
    Reg.datum
    Dec 2009
    Län
    Västra Götaland

Mina räkor

CR SS
    White Pearl
    Rili

Blandar ni ihop Kardinaltetra med Kardinalräka nu?

För övrigt kan jag inte säga att jag upplever Boraras uropthalmoides som en nämnvärt känslig art på något sätt, det jag dock kan tänka mig är att du tar kål på dem genom att hålla dem med kardinaler pga. den höga temp de kräver. Brukar hålla mina Boraras uropthalmoides i rumstemperatur men skulle aldrig våga mig på att köra dem i 28C eller uppåt.

Citat Ursprungligen postat av Daniel_89 Visa inlägg
    Hejsan, fått hem några mini rasboras som nu går själva i mitt Edge kar. Frågan är kan man ha dessa med räkor utan att dom käkar räklingarna? Eller ska jag låta dom gå själva? Tänkte mer på deras storlek då dom är så små.
    Vet inte säkert svar på din fråga men tänkte bara upplysa dig om att artbegreppet kring B.merah är lite ifrågasatt och mycket tyder på att den fisk som kallas så i själva verket är honor till B.brigittae (som då alltså är hanar). De förökar sig och avkomman håller kvar utseendet merah/hona, brigittae/hane. Det har oxå gjort dna prov på dom. Det kommer att offentligöras svar på detta.
    /Bengt

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Det där var ju faktiskt mycket intressant!! Vill gärna vata mera om hur det blir där!!
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg