+ Svara p mne
Resultat 1 till 10 av 10

mne: Rkbortfall

Rkbortfall

Frn en dag till en annan s har ngra stycken vuxna rkor frsvunnit, helt gtt upp i rk. Ett litet mysterium fr mig som r ny med rkor.

Vad r det mest troliga? Har de krypit ur akvariet genom matningshlet som frvrigt r 2cm ovan vattenytan eller har de dtt och kadavren blivit upptna av de andra?

Om de nu dtt. Hur gamla blir krsbrsrkor? Man undrar ju om det r av lder eller om det kanske r temperatursvngningar som spkar.

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Inlgg
    Mnga

Administratr
    Reg.datum
    sep 2007
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    1 695

Mina rkor

Opae Ula

De ska nog leva i minst 1-1.5 r iaf. Ibland tycker man att de blir frre och frre, men rkor r s pass bra p att gmma sig s var inte frvnad att de bara har hittat ett bra gmstlle.

Rkor brukar ta upp andra dda rkor, men ifall du inte har flera 100 hungriga rkor s borde du hinna se de. Eller har du fiskar med rkorna? Isfall kan kroppen frsvinna snabbare.

Det r allts teoretiskt mjligt att de kan ha tits upp om de dtt iaf d, om de nu inte gmt sig otroligt bra.

Fiskar finns inte i akvariet, men nn enstaka posthornssncka och malaysiska sandsnckor.

Hur mnga rkor har du ungefr? Har du mycket vxter dom kan gmma sig i? Jag gissar att dom bara gmt sig.
    Island coolt

Hur mnga? Kpte in 10st varav 2 inte klarade inkoppningen och drefter har jag ftt en kull rklingar.

S bestndet r(var) 8 vuxna + 10-15 smttingar. 5 av de stora har gtt upp i rk.

Mkt vxter? Njae sdr lagomt, tillrckligt fr mig att f insyn men tillrckligt fr att de ska kunna gmma sig fr andra invnare i akvariet. Bedm sjlv (ser lika ut nu som d ungefr bortsett frn att dr r ett yngelskrare filter och att riccian r nedtrimmad ganska nyligen).

Akvariet i sig ligger p 10L, s det r allts inte frgan om jtteytor att gmma sig p.
    Bifogade bilder

Nej s himla mnga gmstllen kanske det inte finns dr. Kan dom ta sig in under vxterna? det ser ut som ngonslags galler som vxterna sitter p.
    Island coolt

Det enda dom kan krypa under r roten som de andra mossorna r fst p. Riccian r bunden med nylonnt ver stenar och chansen att de skulle ta sig in dr r minimal d den r tajt sydd och smmen r nert.

Administratr
    Reg.datum
    sep 2007
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    1 695

Mina rkor

Opae Ula

Ne, det sg inte ut vara s mnga gmstllen. Fast s snabbt ska de ju inte ha hunnit ta med s f rkor. Ifall de har hoppat ur s brukar de finnas i nrheten uttorkade s det hr r ett mysterie.

Testa svlta de i 2-3 dagar och mata med en lite strre bit maltablett eller nt liknande som r tillrcklig stor s att en rka inte kan simma ivg med det. De kanske dyker upp frn ingenstans.

Vilken bra id att locka fram dom.
    Island coolt

Har inte kunnat se nn rymling utanfr. Enda jag kan tnka mig om de inte blivit upptna i sitt eget akvarium r att de tagit en promenad ner i det stora akvariet som str under och eventuellt blivit fiskmat.

Fr testa och locka fram dom som ni sger. Annars r det ju bara att acceptera faktum. Fr vara glad att jag hann f en kull p dom iaf.

+ Svara p mne

Taggar fr det hr mnet

Bokmrken

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg