+ Svara på ämne
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Varit med om det sjukaste:O

Varit med om det sjukaste:O

Jag har utan tvekat skådat något udda idag...

Ett räk kar i djuraffären som är inrett för Cristals. Som lever o frodas där i.
    Shrimpsoil mossssor i mängder och co2 bombat.. och stadigt 24 grader hela tiden.

Med dessa räkor.. FRODAS OCH LEVER OCKSÅ Kardinal räkor.. Jag blev så otroligt chockad att dom ens klarar sig.
    Men det gör dom mycket bra:S
    Senast redigerad av Majki01 den 2010-10-11 klockan 18:15.
    Gud gjorde inte gräset grönare på andra sidan!
    Det är bara grannen som sköter gräsmattan bättre än vad du själv gör!

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010

jag är seriöst fortfarande chockad...

jamen då kan du ju receptet nu!!!
    Och tackar för att du delade med det här!
    (har inga sådana räkor, men tycker de är väldigt snygga!)

Jag förstår inte hur dom lyckas..... Det borde vara OMÖJLIGT att göra som dom gör :S

När man läser lite runt i böcker, på olika forum (också utländska) osv...
    Så sägs det ofta att om man gör förändringar, typ PH, temp osv så kan det trigga till lek.
    Detta gäller ju också malar...
    Jag tycker dock att man skall vara lite försiktig med att testa ändra PH / KH.
    Kan ju gå galet...
    Däremot temp är ju lätt att reglera,
    och vet man inom vilka gränser man skall hålla sig,
    så kan det ju vara ett effektivt sätt att få fler...

Min egen erfarenhet av kardinalerna är att dom inte klarar av 24 grader :S

Hmm, ja det låter ju mystiskt...
    kan de ha fått tag på en tåligare stam...
    Eller så måste en av termometrarna vara trasig...
    Senast redigerad av Frank den 2010-10-11 klockan 16:28. Anledning: Felstavning...

How long have they been keeping the Kardinals in those water parameters ? I am a bit skeptic. I don't like it when a species that very obviously lives in the wild under special conditions is made to live under the total opposite conditions. Sure, they might look fine now but who knows how many died since they got them. Because they won't tell you that of course. Maybe they get a leverans every week to replace the dead animals.

Jo det berättar dom för mig utan tvekan.. Är där ofta . Känner en av dom som jobbar där. Och dom lyckas bra med det det som chockar mig.

Första gången dom fick in dom så visste ingen av dom vilken sorts räka det va så dom hade dom bara med cristal reds.. Sen ändrade dom så dom går själv i samma miljö som cristalsen och det funkar utmärkt hos dom..

Dock inget jag rek då detta verkar vara 1 på tusen att det ens fungerar

Räkyngel Renees avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Stockholm
    Blogginlägg
    5

Mina räkor

för tillfället bara rainbow och körsbär
    (red + black crystal, körsbärsräkor (går inte hos mig, alla borta :( ), blå tigerräkor (alla dog i sommarvärmen :( ), WP)

Mina snäckor

äppelsnäckor guld, posthorn, physa, kanelbulle, damhättesnäcka (vilka algätare),

Vilka parametrar brukar man ha till dessa? Har också sett kardinaler i vanliga djuraffärer ihop med andra räkor. Om de mår bra eller så vet jag inte, jag blev mest chockad över priset på dem! Tur då att jag inte hade råd att köpa, för då hade de nog inte klarat sig hos mig!
    mvh Renee

Räkoholist icefudges avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Län
    Halland

Mina räkor

Crystal red, Crystal black, Rosa snowwhite,Golden, Deep blue tiger- tiger, Blue pearl, Sakura, Gul räka, Amano, Grön räka

Mina snäckor

äppelsnäckor rosa, lila, blå... rosa posthorn. sandsnäckor, anentome helena och tylomenalia sp yellow

Medaljer

de e väldigt känsliga av sig och behöver ett väl inkört kar med rätt högt ph i. med fördel inrett med kalksten. små försiktiga vattenbyten. och ja. dyra e dom ju med
    att bara äga ETT akvarium är omöjligt

Guldräka
    Reg.datum
    Jun 2009
    Län
    Skåne

Mina räkor

Kardinal, White pearl, Bee, Crystal (nominatformen)

Tja, en polare som odlat/odlar massor av kardinaler kör dem runt 24 grader. Funkar ypperligt. Mina går däremot varmare, runt 27 grader. Att de ibland funkar fint i så låg temp stärker mina funderingar att det finns andra parametrar som är viktigare för kardinalerna än tempen (även om den inte ska underskattas). När jag skaffade kardinaler första gången visste jag inte särdeles om dem, så jag pytsade ned dem i ett kar som optimerades för många andra småräkor. Tempen sjönk undan för undan, och det funkade ok till ca 20 grader. Där började de trilla av pinn, men inte snabbt. Blev till sist ett par kvar, som turligt nog började ge yngel (när de fick varmare och hårdare vatten). Detta enda par har lagt grunden till en stam kardinaler i Sverige.

Hilsen,

/P
    Nothing happens until something moves (Einstein).

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg