+ Svara på ämne
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Hur snabbt växer räklingar?

Räkyngel Loppan3s avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Län
    skåne

Mina räkor

körsbärsräkor

Hur snabbt växer räklingar?

Hej, satt och studerade mina räkor som vanligt och kom att tänka på att räklingarna är i väldigt olika storlekar. hur snabbt växer de egentligen och när räknas de som vuxna? Sen tänkte jag på det med färgen också, vissa av dem är helt genomskinliga nästan och andra ser man lite rött på, utvecklas färgen olika snabbt eller är det könsskillnad?men kan man se kön när de e så små, vissa är några mm och andra lite större..

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Utgår för att det är körsbärsräkor du undrar över...

De lever i ca 2år.
    Tror de är könsmogna efter ca 6-8mån.

Men detta är ju beroende på vilken vattentemperatur man har i akvariumet och om de får rätt näring.

Räkyngel Loppan3s avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Län
    skåne

Mina räkor

körsbärsräkor

ja det är körsbärsräkor, glömde skriva det
    de har 25 grader i vattnet och jag ger dem en blandning av mixad broccoli, spenat, flingfoder t fisk, krossade äggskal.är det näringsrikt nog?

Räkoholist icefudges avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Län
    Halland

Mina räkor

Crystal red, Crystal black, Rosa snowwhite,Golden, Deep blue tiger- tiger, Blue pearl, Sakura, Gul räka, Amano, Grön räka

Mina snäckor

äppelsnäckor rosa, lila, blå... rosa posthorn. sandsnäckor, anentome helena och tylomenalia sp yellow

Medaljer

krossade äggskal var nåt nytt resten går ju bra men variera gärna med nåt mer foder
    att bara äga ETT akvarium är omöjligt

Räkyngel Loppan3s avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Län
    skåne

Mina räkor

körsbärsräkor

hehe, jag fick det tipset på ett annat forum för kalkens skull, e det onödigt eller? vad mer kan man mixa ner?morötter, ärtor kanske?fler tips?

Reg.datum
    Oct 2009
    Län
    Halland

Mina räkor

Crystal red, Crystal black, Rosa snowwhite,Golden, Deep blue tiger- tiger, Blue pearl, Sakura, Gul räka, Amano, Grön räka

Mina snäckor

äppelsnäckor rosa, lila, blå... rosa posthorn. sandsnäckor, anentome helena och tylomenalia sp yellow

Medaljer

ja det e ju inte nödvändigt iaf ja kokta skalade ärtor och kokta morötter funkar. men även maltabletter och annat smått foder...

Sen behöver du ju inte mixa grönsaker o dyl...
    Lägg ner en liten bit, och ta upp det som blir över efter 2dagar.
    Och ibland kan man hoppa över matandet en dag, så kör räkorna lite akvarievård...

Räkyngel Loppan3s avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Län
    skåne

Mina räkor

körsbärsräkor

ok, tack för tipsen!man lär sig ngt nytt här ofta och det e så bradå blir det nog lite ändringar i matrutinerna då, behöver man inte mixa, varför lägga ner energi på det och på att krossa äggskal om det inte är nödvändigt och lite akvarievård är ju en bra idé det också!

Vill du ge dem extra kalk kan man köpa ett Sepia skal, och bryta av en liten bit o ha i akvariet.
    Det är ryggplåten i en bläckfisk, och säljs ofta till burfåglar... en sådan kostar 10-15kr...
    Bryt av en bit stor som en matsked (rundningen)... o lägg i akvariet...
    Den kommer troligt att flyta runt ett par dagar...
    byt ut den varje månad... tror att ett helt Sepia skal räcker minst ett helt år...
    Så kan du sluta med äggskal... (man vet ju aldrig vad de har fått på sig)

jag kör själv i matväg med följande: (till räkorna)
    Spirulina tabletter, räksticks, olika grönsaker typ broccoli...
    Har yngel av guppy i akvarierna som får flingfoder... och det äter räkorna lite av också...

Räkyngel Loppan3s avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Län
    skåne

Mina räkor

körsbärsräkor

Ok, tack för tipset!Låter ekonomiskt om det räcker så länge, inte fel när man e student är kalket nödvändigt för räkorna?(nyfiken bara)
    räksticks, var köper man sådana? Spirulina har jag funderat på att införskaffa men det har inte blivit av än, är kanske dags för det nu då.

Reg.datum
    Oct 2009
    Län
    Halland

Mina räkor

Mina snäckor

Medaljer

nej kalket behövs inte till de vanligaste räkorna. det viktigaste är rent vatten och varierad kost

Alldeles rätt, kalk är inte nödvändigt till Körsbärs räkor, men det är en idé att ha en bit sådant liggande i akvariumet i alla fall.
    Kan ju vara så att du snart skaffar ett par snäckor o då gillar de ha det att knapra på...
    Vad jag har märkt så höjer det inte PH i akvariet att ha en liten bit heller...
    Det är ju att föredra då räkor gillar halvlågt PH.

Räkyngel Loppan3s avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Län
    skåne

Mina räkor

körsbärsräkor

Ok tack, då vet jag!

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta