+ Svara p mne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 24

mne: Vill f rklingarna att verleva

Post Vill f rklingarna att verleva

Okej, d kr vi igen! Har fr nrvarande tre honor med rom, den ena borde slppa sin om en vecka ungefr.
    Har hittills inte ftt ngra rklingar att verleva s jag hoppas p de hr! Frut har de levt en vecka ungefr och sedan sprlst frsvunnit.

Har ett sdant dr billie-filter (?) s det r inte dit rklingarna tagit vgen i alla fall. Fick tips om att de kanske svlt ihjl och att jag skulle mata med fint foder, men de hann d innan jag fick ngot skaffat.

Har ni ngra tips p vad jag kan gra fr att lyckas f ngra att verleva den hr gngen? Ska jag mosa ngra Shrimp Wafers till pulver och lgga i vattnet t rklingarna, borde jag ha i ngot vattenberedningsmedel eller ngot annat?

Finns i affrer hr omkring sera nnting-smtt-fr-yngel-under-1-cm, skulle det vara ngot att ge smttingarna efter att de ftts? Eller r det d bttre att pulvrisera rkmaten?

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Inlgg
    Mnga

Superrka stockes avatar
    Reg.datum
    Jul 2008
    Ln
    stockholm
    Inlgg
    308

Mina rkor

Neocaridina: Krsbr, Sakura, Gula, palmata(Marmor), Bl neocaridina, White Pearl, Blue pear.
    Caridina: Deep blue tiger, Blue tiger, Orange eye Tiger,Tiger, Babaulti green, Baubalti Blue, Rainbow,
    Crystal Red, Crystal Black, Golden/Snowwhite, (Olika graderingar).

Mina snckor

Helena (Snigeltande sniglar), ppelsnckor

vad har du fr rkor??
    har du annat som lever i karet typ fisk??
    ph?
    soil?
    mossor?

Rkoholist icefudges avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Ln
    Halland
    Inlgg
    1 458

Mina rkor

Crystal red, Crystal black, Rosa snowwhite,Golden, Deep blue tiger- tiger, Blue pearl, Sakura, Gul rka, Amano, Grn rka

Mina snckor

ppelsnckor rosa, lila, bl... rosa posthorn. sandsnckor, anentome helena och tylomenalia sp yellow

Medaljer

klart du ska ha vattenberedning i. ven om de vuxna tl lite koppar och klor s e det vrre fr smttingarna. kp mat som e i pulverform och bara dutta fingret i det och skvampla fingret i vattnet vart annan dag s har dom mat... men har du fisk i eller fel ph s kan det va drfr de frsvinner...
    att bara ga ETT akvarium r omjligt

Nix, endast 8 st Red Crystal. (+ lite skrpsnckor)
    Har dem i ett litet kar p 12 l, som varit igng sedan maj-juni ngon gng. I brjan av sommaren gick de med rom nstan konstant, men det var aldrig ngra rklingar som klarade sig lngre n en vecka. Sedan har de haft paus ganska lnge nr inga gtt med rom, men nu har de tydligen kommit igng igen.
    Inredningen bestr av en rot som i dagslget r tckt med javamossa som i princip tagit ver karet... har tnkt rensa mnga gnger men ja.. Mycket mossa allts
    P botten har jag bara vanlig sand.

Ph vrdet r *springer och kollar* 7 jmt.

Lste ngonstans att rkor r knsliga fr vattenberedningsmedel, men kanske jag fattade fel d!

Reg.datum
    Oct 2009
    Ln
    Halland
    Inlgg
    1 458

Mina rkor

Crystal red, Crystal black, Rosa snowwhite,Golden, Deep blue tiger- tiger, Blue pearl, Sakura, Gul rka, Amano, Grn rka

Mina snckor

ppelsnckor rosa, lila, bl... rosa posthorn. sandsnckor, anentome helena och tylomenalia sp yellow

Medaljer

ph 7 e rtt lagom. men helst inte ver. kan ju ha vart fr varmt i karet och drfr de inte verlevde var ju rtt varmt i sommar och med ett s litet kar s... jo rkor behver vattenberedare....

ukeij, d blir det till att ka och handla bde vattenberedningsmedel och yngelfoder d!
    Tnkte det var bst att frbereda sig FRE den hr gngen, och inte frst eftert...

IMG_0013.JPG IMG_0010.JPG
    Tv av mammorna, precis innan jag mrkte att de tv pltsligt blivit tre

De r ju inga dyrgripar, utan av vldigt lg grad, men nu r jag inte ute efter att odla och slja vidare eller ngot utan har dem bara fr att det r roligt.

Superrka stockes avatar
    Reg.datum
    Jul 2008
    Ln
    stockholm
    Inlgg
    308

Mina rkor

Neocaridina: Krsbr, Sakura, Gula, palmata(Marmor), Bl neocaridina, White Pearl, Blue pear.
    Caridina: Deep blue tiger, Blue tiger, Orange eye Tiger,Tiger, Babaulti green, Baubalti Blue, Rainbow,
    Crystal Red, Crystal Black, Golden/Snowwhite, (Olika graderingar).

Mina snckor

Helena (Snigeltande sniglar), ppelsnckor

klart att man vill f de sm att verleva!!!!

Reg.datum
    Oct 2009
    Ln
    Halland
    Inlgg
    1 458

Mina rkor

Mina snckor

Medaljer

ja kp easylife vattenberedare eller aquasafe jag kr p det sistnmnda. de e vldigt knsliga mot klor och koppar s det behvs. och gr tempen upp ver 27grader i karet s verlever inte s mnga rklingar.... lycka till

Tack! Det ska jag gra!

Tempen tror jag inte har varit boven i dramat fr mig i alla fall. Hade karet i en kllare ver sommaren (bra med s sm kar att du ltt kan konka omkring med dem om du tmmer ur hlften av vattnet) s temeraturen har i alla fall inte verstigit 25 grader. Vd jag vet om i alla fall.

Reg.datum
    Oct 2009
    Ln
    Halland
    Inlgg
    1 458

Mina rkor

Mina snckor

Medaljer

nej d har ju inte tempen vart boven iaf... men fr hgt ph s verlever inte heller rklingarna d de fr problem nr de ska msa skal. eller s e det fr du inte haft i vattenberedare. eller s hittade de inte mat de frsta dagarna. orsakerna kan vara mnga. bara att frska igen

Okej, borde kanske ta och slnga i ngra eklv till fr att f ner ph:t lite till?

Reg.datum
    Oct 2009
    Ln
    Halland
    Inlgg
    1 458

Mina rkor

Mina snckor

Medaljer

ja det e ju aldrig fel. men de snker inte ph s mycke...

Wohoo

n s lnge ser det ut att g vgen! De ldsta rklingarna r runt 2 veckor gamla nu och den andra kullen kom fr en vecka sedan. Hittills har jag rknat till ver 20 smttingar och nnu verkar inga ha dtt! Vgar knappt tnka tanken, men tnkt om ngon, bara ngon av dem skulle verleva till vuxen lder! I vilket fall som har jag lyckats f dem att verleva dubbelt s lnge som jag brukar i alla fall!

Klicka p bilden fr en strre version

Namn:	rkling.JPG
Visningar:	154
Storlek:	121.9 KB
ID:	3356

Ngon dag gammal

Rkoholist askungens avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Ln
    Stockholm
    Inlgg