+ Svara på ämne
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Skicka snäckor på vintern?

Räka
    Reg.datum
    Jun 2010
    Län
    Värmland

Mina snäckor

Rosa äppelsnäckor

Skicka snäckor på vintern?

Ja, finns det möjlighet att göra det? Har hört att det finns något som kallas warming bags (tror jag)? Vad är det, och hur fungerar det?

Skickar iväg mina sista snäcklingar på måndag, och det kommer att bli tomt utan bebisar här hemma. Funderar därför på att behålla någon kokong till, men det gäller ju att man kan skicka dem också. Vill inte bli sittandes med alla bebisar hemma till april.

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Är nog bättre att spara en kokong till våren...

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Jag tror att det går att skicka även på vintern utan hetpack bara man isolerar väl och postar inomhus och inte utomhus. Har man inte tillgång till inomhuspostlåda så kan man ju lämna in paketet på posten. Den som är motagare och har postlåda utomhus måste vara hemma och ta emot paketet när posten kommer, bor motagaren i lägenhet så får man ju hämta om paketet är skrymmande på posten, annar hamnar det ju inomhus på hallgolvet respektive postbox på entréplan. Jag för min del tycker det är bäst att skicka som skrymmande vilket det ändå blir med all isolering och att motagaren får hämta det, på det sättet så är det inte så utsatt för kyla!!
    Bor man i Norrland där emot och det blir väldigt kallt så skulle jag avstå från att skicka.
    Senast redigerad av Peckoltia den 2010-10-16 klockan 13:48.
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Räkrom Äpplesnäckans avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Skåne

Mina räkor

Inga.

Mina snäckor

Äpplen: vita.

Mina krabbor

Inga.
    Det går utmärkt, tog för några år sedan emot mina första äpplesnäckor under vintertid.
    Värmepåsarna du pratar om finns att köpa på http://www.coolstuff.se/ annars.

Välkommen hit Äppelsnäckan !
    Kul med en skåning till...

Räka smokins avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Län
    Jämtland

jag säger som jag sagt förut att skicka på vintern. packa som vanligt i burk med erat fuktiga matrial, sedan går ni till posten och skickar det som rekomenderat. jag tog 65 i frakt på vintern reken kostade 50 sen 12 i frimärken sen 3 för bubbelkuvert..snäckorna ligger inte ute nåt då man får hämta de på posten då mot uppvisande av leg...super smidigt tyckte jag.

Citat Ursprungligen postat av Äpplesnäckan Visa inlägg
    Det går utmärkt, tog för några år sedan emot mina första äpplesnäckor under vintertid.
    Värmepåsarna du pratar om finns att köpa på http://www.coolstuff.se/ annars.
    Vintrarna är kallare nu än dom va för några år sedan.
    Gud gjorde inte gräset grönare på andra sidan!
    Det är bara grannen som sköter gräsmattan bättre än vad du själv gör!

Superräka Shangalias avatar
    Reg.datum
    Sep 2009
    Län
    Jämtland
    Blogginlägg
    2

Jag skulle nog välja att skicka med heatpack om jag skickar snäckor vintertid.
    Sen beror det helt på vart i landet man bor
    Det sköts juh olika från område till område
    På ett ställe vi bodde förrut i östersund
    Ställde alltid brevbärarna lådorna ute full med paket,brev osv dessa backar kunde stå där i flera timmar innan allt var slut,och på just det stället använde dom inte dessa postmopder
    Äller vad huuun det heter

Även fast man skickar rekommenderat och paketet ligger inne större delen av tiden
    Så finns det juh dessa dagar då det är -28 grader
    Våran brevbärare tex börjar sin runda och avslutar den efter tre timmar
    På tre timmar lär dom nog ta stryk och kanske till och med trilla av pinn
    Så varför chansa i ställe för att ta den säkra vägen?
    O ja,
    Jag har stått och gluttat med nosen fastklistrad vid fönstret när brevbäraren börjar sin runda och tagit tid då jag väntat efter efterlängtade paket
    Och det tar exakt tre timmar

*Värme*
    "People only see what they are prepared to see"

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Med heatpack i så måste det vara en så pass stor låda att inte värmen kommer för nära för då blir dom ju nästan kokta i stället, nej bättre att vänta någon dag och se om det blir lite varmare, jag skickar växter mitt i vintern också och de tål inte heller kyla. Jag kommer att skicka som skrymmande så att man måste hämta sin försändelse själv då behöver dom inte ligga i postis cykelväska i 3 timmar och så kan man ju vänta med att skicka om det råkar vara -28 grader ute!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Skåne

Mina räkor

Inga.

Mina snäckor

Mina krabbor

Inga.
    Citat Ursprungligen postat av Majki01 Visa inlägg
    Vintrarna är kallare nu än dom va för några år sedan.
    Det var max 2 år sedan. Det var ganska kallt, kallare än nu.
    Äppelsnäcksfantast!
    Kan även nås på: Violblomma@gmail.com

Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Skåne

Mina räkor

Inga.

Mina snäckor

Mina krabbor

Inga.
    Citat Ursprungligen postat av Shangalia Visa inlägg
    Ställde alltid brevbärarna lådorna ute full med paket,brev osv dessa backar kunde stå där i flera timmar innan allt var slut,och på just det stället använde dom inte dessa postmopder

Även fast man skickar rekommenderat och paketet ligger inne större delen av tiden
    O ja,
    Jag har stått och gluttat med nosen fastklistrad vid fönstret när brevbäraren börjar sin runda och tagit tid då jag väntat efter efterlängtade paket

*Värme*
    Ja det beror så klart mycket på hur och var man bor. Samt hur posthanteringen funkar. De ska ju inte ligga ute i onödigt lång tid.
    Äppelsnäcksfantast!
    Kan även nås på: Violblomma@gmail.com

Räka smokins avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Län
    Jämtland

Citat Ursprungligen postat av Shangalia Visa inlägg

O ja,

*Värme*

du vet skickar man rekomenderat så har inte brevbäraren med sig ditt paket eller brev utan du får hämta det själv på närmsta utlämnings ställe. då jag skickade mellan dec och feb så var det endast en snäcka som inte klarade sig och det var mest troligt inte utav kyla då det var 10 snäckor i det paketet... så jag förespråkar rekomenderat ialla fall..

Guldräka Tombas avatar
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Norrbotten
    Blogginlägg
    9

Mina snäckor

Paradissnäcka, Marisa cornuarietis
    Elefantsnäcka
    Anentome helena

Jag kommer skicka min sista sändning inför vinter denna vecka som kommer eftersom vi fått snö,
    Sen resten av vintern kommer jag endast skicka större sändningar snäckor med heat pack eller enligt annan ö.k.
    Med vänliga hälsningar
    Tomba

Odlar snäckor, räkor och fiskar.
    Det är välkommet att höra av sig om det är något ni undrar om jag har att sälja! Kan alltid skrapa fram något

Citat Ursprungligen postat av Tomba Visa inlägg
    Jag kommer skicka min sista sändning inför vinter denna vecka som kommer eftersom vi fått snö,
    Stackare... här är det nästan fortfarande sommar... har rosor i trädgården som blommar...

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg