+ Svara på ämne
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Räkor som lever på plankton?

Räkrom ztams avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Län
    Västerbotten

Mina räkor

Körsbär, Atyopsis moluccensis

Mina snäckor

div

Räkor som lever på plankton?

Jag har hört att det finns räkor som lever på plankton och andra smådjur. De skall ha något som ser ut som en solfjäder som de för genom vattnet och fångar sin mat.
    Finns det någon som vet vad dessa heter?

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räkoholist icefudges avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Län
    Halland

Mina räkor

Crystal red, Crystal black, Rosa snowwhite,Golden, Deep blue tiger- tiger, Blue pearl, Sakura, Gul räka, Amano, Grön räka

Mina snäckor

äppelsnäckor rosa, lila, blå... rosa posthorn. sandsnäckor, anentome helena och tylomenalia sp yellow

Medaljer

filterräkor menar du....
    att bara äga ETT akvarium är omöjligt

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Finns flera sorter och åtminstonet någon måste ha saltvatten till larverna men dom är fräcka!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Räkrom ztams avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Län
    Västerbotten

Mina räkor

Mina snäckor

div

Hur ser de ut?
    Hur stora blir de?
    Var kan jag hitta bilder?

Räkoholist icefudges avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Län
    Halland

Mina räkor

Crystal red, Crystal black, Rosa snowwhite,Golden, Deep blue tiger- tiger, Blue pearl, Sakura, Gul räka, Amano, Grön räka

Mina snäckor

äppelsnäckor rosa, lila, blå... rosa posthorn. sandsnäckor, anentome helena och tylomenalia sp yellow

Medaljer

googla tex
    att bara äga ETT akvarium är omöjligt

Please, before you buy any filterräkor, go and read about them, they have very special needs !

They are group animals and you should keep at least 3 of them. As the name already says they feed by filtering the water for food. To do that they need a reasonably strong cirkulation in the aquarium. What is important is that you need to have a cirkulationspump in the aquarium WITHOUT a filter function. If the water is filtered and clean, they have nothing to eat and will starve to death. They need a lot of small particles in the water. Filterräkor who do not find enough food when they filter the water will wander through the aquarium, waving their filters over the floor to pick up food. The problem is that this behaviour destroys their filters. Since they are young, they still change their skål often and so they can replace the damaged filters. But older filterräkor don't, so when their filters are destroyed by picking up food from the floor they will starve to death slowly. You need to basically handfeed them. This takes time and commitment !

It reallly is important to remember all that.

- You need a strong circulation in the aquarium
    - Little or no filteration of the water
    - You should feed filterräkor 2-3 times per day; very small (!) amounts of dustfood. Ideally you mix the food with a bit of aquarium water and then drop it with a long pipette directly before the filtering animals in the circulating water.
    (http://www.redbee.se/showthread.php/...ör-filterräkor)

All filterräkor sold were caught in the wild so if you buy them you need to know what you are doing.

Räkrom
    Reg.datum
    Feb 2009
    Län
    ..

Mina räkor

CR

Jag har haft filteräkor i mitt 310L ,men man måste se till att det finns något som dom kan sitta på nära utblåset på innerfiltrert .
    Mina levde i 1½ år utan problem tills dom dog av onaturlig död. Jag matade dom med cyklops 4 gånger i veckan resten av dagarna fick dem räkmix mm.
    Ett tips är att hållas cyklops biten precis fram för utblåset när man matar dom för bästa effekt.

Jag var jättenöjd med mina.
    /F

Bra länk...

Och du har förståss rätt... man vinner mycket på att läsa om arten innan den införskaffas.

Räkrom ztams avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Län
    Västerbotten

Mina räkor

Mina snäckor

div

Hur strömt kan/ bör vattnet vara?
    Senast redigerad av ztam den 2010-10-17 klockan 12:07.

Räkrom
    Reg.datum
    Feb 2009
    Län
    ..

Mina räkor

CR

Citat Ursprungligen postat av ztam Visa inlägg
    Hur strömt kan/ bör vattnet vara?
    Mina satt framför mitt Fluval 4 innerfilter och de levererade som max 1000L.

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg