+ Svara på ämne
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: I dag blev jag rädd!!!!

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

I dag blev jag rädd!!!!

Ja det blev jag verkligen, för jag hittade min älskade blåa Äppelsnäcka Svarta-Sara flytande på ytan med kroppen hängande till synes helt livlös utanför skalet!!!! Jag plockade snabbt upp henne och pillade på henne, ingen reaktion alls kunde pilla på hennes "dörr" men det hände ingenting alls fortfarande helt livlös, sprang och hämtade ett lock till de nya yngelkassarna som jag lade på hennes bebbars kasse, men innan jag gjorde det så kollade jag henne en gång till, hon fick bara inte vara dööööd!!!!!! Stod med henne i handen en lång stund och tittade på henne och då såg jag att det fanns svaga rörelser som om hon vibrerade mycket svagt, kanske det fanns hopp ändå, lade henne uppe på locket som jag hämtat och när jag tittade till henne nästa gång som inte tog så lång tid när man är orolig så hade hon börjat röra på foten en aning! Nästa gång hade hon vänt på sej och gången efter det så hade hon krupit tillbaks ner i vattnet och jag var överlycklig för att hon hade klarat sej!!!! Nu undrar jag vad som skulle ha hänt om jag inte hittat henne i sista sekunden, jag tror inte hon skulle ha klarat sej utan drunknat där hon hängde!!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Ojdå, då var det ju tur att du var så snabb!
    Hur gammal är snäckan?

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Jag vet inte hur gammal hon är, men de blå bebisarna är hennes första kull med Rune vad jag vet, köpte henne och Rune på Hornbach i sommras, men ska jag tippa på ålder så skulle jag tippa att hon är knappt 1 år eller något sådant. Jag har tittat till henne igen och hon är nu som vanligt igen som tur är, men hon skrämde hicka på mej riktigt ordentligt denna dam
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:

Snäckor:

Ja, men då är det ju ingen fara med åldern...
    Våra leker döda ibland också... o man kan inget annat än att reagera på det...
    Hade en äppelsnäcka som jag tror låg still i ett par dygn...
    vet inte hur de fixar andningen... men de går kanske lite i dvala...

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Knepigt är det för jag tror att om jag inte hittat henne så hade hon inte heller levat i dag, jag fick rädda Bodil i förra månaden men hon låg på botten som död, henne lade jag uppe på en flytväxt så att hon skulle kunna andas och hon kvicknade till, men hon var inte så här äckligt lealös som Svarta-Maja var!!
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Vad jag vet så finns det ingen litteratur som beskriver snäckors beteende o liv.
    Kanske är du rätt person att börja sammanställa erfarenheter till en bok!
    Vore ju en idé när man som du har många arter att studera...
    Och det finns kanske andra här som vill bidra med något???

Räkoholist askungens avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Amano
    Cb
    Cr
    Röda körsbär
    Gula körsbär

Mina snäckor

Äppelsnäckor:
    vita, jade(guld)
    blå, rosa,lila,
    olive (gröna)
    gula
    Zebrasnäckor
    Elefantsnäckor
    rosa,blå,röda,guld,bruna,oranga o leopardfärgade postisar
    red onion snail
    malaysiska sandsnäckor

Vet inte om de finns nåt samband men posthorn brukar jue flyta omkring så som du beskriver att Svarta maja gjorde, dvs me kroppen hängandes utanför skalet, de gör dem jue när dem får för mycket luft i sig om ja inte e alldeles fel ute nu. Kanske va de hon gjode o du fick halvt hjärtsnurp. En del av mina äpplena har gjort så oxå flertalet ggr me n efter ett tag har dem antingen släppt ut lite luft o sen sjunkit till botten el landat i nån växt el sniglat sig in till en ruta o sedan bara glidit vidare. Men ja har full förståelse för att du blev rädd. Ja hitta jue min äldsta o mest speciella snäcka, farfar-snäcka fastkilad under en hel hög me rötter, vete i sjutton hur länge han suttit fast där men måste varit ett tag för ja vet att ja fundera lite kvällen innan varför ja inte sett honom på ett tag. Rev upp halva akvariet i rena paniken för att få ut honom, då hade han sin kropp utanför skalet o lutfsiflonen lååååååångt uppåt, la han en stund uppe på lysrampen, han kvickna till nästan direkt o sen snigla han sig ner i akvariet efter ett tag, puh.
    *Skönheten sitter i betraktarens ögon*

//mvh Anki//

posthorn flyter omkring med kroppen utanför för att dom tappat fästet och försöker hitta ett nytt.
    Gud gjorde inte gräset grönare på andra sidan!
    Det är bara grannen som sköter gräsmattan bättre än vad du själv gör!

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Ja, men i bland så åker dom runt på foten i ytan med. Svarta-Sara var ju helt lealös som dom blir när dom är döda, hon drog inte ihop sej fast jag grejade med henne.
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Räkoholist askungens avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Amano
    Cb
    Cr
    Röda körsbär
    Gula körsbär

Mina snäckor

Äppelsnäckor:
    vita, jade(guld)
    blå, rosa,lila,
    olive (gröna)
    gula
    Zebrasnäckor
    Elefantsnäckor
    rosa,blå,röda,guld,bruna,oranga o leopardfärgade postisar
    red onion snail
    malaysiska sandsnäckor

Hon kanske e äldre än va du tror, konstigt va ialf men nu e hon väl som vanligt.....el?
    *Skönheten sitter i betraktarens ögon*

//mvh Anki//

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Ja hon mår bra igen min Svarta-Sara, har släppt ut en av bebbarna hos föräldrarna, behåller nog 3 stycken tror jag, måste ju ha kvar någon avkomma efter henne i fall att något händer, nä jag tror inte hon är gammal!!
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Guldräka Champis_Sannas avatar
    Reg.datum
    May 2009
    Län
    Västergötland

Mina räkor

Crystal Red
    Crystal Black

Mina snäckor

Posthorn

Usch vilken skräckupplevelse men skönt att hon verkar må bra nu igen. Du får säga till henne att man inte får skrämmas sådär. Hoppas det inte händer någon mer gång.

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Jag får hoppas det för hon skrämde slag på mej med att göra så där, det såg så ruskigt ut för det såg ut som om hon skulle lossna från skalet!!!!
    Får säja till henne att hon inte får skrämma sin gamla matte så flera gånger, man kan ju få hjärtsnörp för mindre ju!!
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg