+ Svara på ämne
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Vit N. heteropoda vanligt?

Räka Erik...s avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Län
    Uppsala, Sweden, Sweden

Mina räkor

Neocoridina heteropoda, Caridina cf. cantonensis, Caridina multidentata.

Mina snäckor

Pomacea diffusa, vita, blå, jade och gula. Pomacea canaliculata, vildform. Theodoxus fluviatilis, Anentome helena, Asolene spixi, Melanoides tuberculatus, Physa sp. Posthorn, rosa, blå. Viviparus malleatus.

Vit N. heteropoda vanligt?

Hej räkfantaster!

Det har bland mina Neocaridina heteropoda dykt upp minst två exemplar som har vitt pigment, förutom ögonen och matsmältningssystemet finns det ingen annan färg än vitt. Nu är det ju inte så att hela räkorna är helt kritvita, men de ser helt klart ut att bli mer tydligt vita än white pearl när de växer på sig. Jag har en dålig bild på ett exemplar som är drygt en cm som jag ska försöka bifoga med det här meddelandet.

Planen är väl, om vita heteropoda inte redan finns att köpa, att ta bort fiskarna ur akvariet och ta fram avelsmaterial för att renodla en stam, och kanske linjeavla på intensiteten i vitfärgningen.

Ha det gott!
    Bifogade bilder

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räkoholist icefudges avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Län
    Halland

Mina räkor

Crystal red, Crystal black, Rosa snowwhite,Golden, Deep blue tiger- tiger, Blue pearl, Sakura, Gul räka, Amano, Grön räka

Mina snäckor

äppelsnäckor rosa, lila, blå... rosa posthorn. sandsnäckor, anentome helena och tylomenalia sp yellow

Medaljer

vilken färg är det ursprungligen på dom???
    att bara äga ETT akvarium är omöjligt

Räka Erik...s avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Län
    Uppsala, Sweden, Sweden

Mina räkor

Mina snäckor

Pomacea diffusa, vita, blå, jade och gula. Pomacea canaliculata, vildform. Theodoxus fluviatilis, Anentome helena, Asolene spixi, Melanoides tuberculatus, Physa sp. Posthorn, rosa, blå. Viviparus malleatus.

Det är "körsbärsräkor" de flesta är nu vildformen, men det finns alla grader av rött, ända till helt blodröda.

Räka Erik...s avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Län
    Uppsala, Sweden, Sweden

Mina räkor

Mina snäckor

Bumpar lite, eftersom tråden redan halkat ner från "senaste trådar" Är det ingen som ens har en uppfattning om huruvida det finns rent vita Neocaridina heteropoda förutom mina?

Nån som sett vita Neocaridina heteropoda, hört talas om det eller läst om det från någon källa som verkar ha någon form av trovärdighet?

Nån som vill uttala sig om att de inte sett, hört eller läst om det?

Jag har fått många vita körsbärs från körsbären färgen avtar desto längre dom går i generation utan nytt blod i avlen.

Jag slänger i alla mina vita räkors som blir från körsbären med white pearl då det i mina ögon är samma räka.
    Gud gjorde inte gräset grönare på andra sidan!
    Det är bara grannen som sköter gräsmattan bättre än vad du själv gör!

Räka Erik...s avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Län
    Uppsala, Sweden, Sweden

Mina räkor

Mina snäckor

Ahh, ett svar! Tack för det!

Då ska du få motfrågor, är de du fått fram mindre, lika eller som mina, mer kraftigt vita än vanliga white pearl?

White pearl anses ju tilhöra Neocaridina cf. zhangjiajiensis och inte N. heteropoda, men du tycker alltså att det är samma sak?

Asså utseende tycker jag det är samma sak. Men visst dom härstammar ju från olika.

Men den avkomman jag får från mina dåligt utfärgade körsbär ser exakt ut som white pearl så jag har alltid slängt över dom till mina resternade white pearl . Fast dock är ju mina whitepearl kraftigt vita och inte "transparenta"

Jag tror att i grundens grund är white pearl blue pearl och körsbär samma räka.

För att från whitepearl kan du få ut räkor som ser ut exakt som körsbär

Så jag har alltid räknat den avkomman från körsbären som white pearl

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Ja dom påminner ju starkt om varandra, men det behöver för den delen inte vara samma art eller hur, jag har ju White Pearl och jag tycker det finns en liten skilnad, men det är jag det.
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

att man ska behöva markera sina ord så otroligt mycket alltid.. jag har skrivit att jag TROR.. TROR

Superräka d.akvariefantasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Län
    Veberöd

Mina räkor

körsbär , wp , CR , Sowwhite

Mina snäckor

äppelsnäckor : gula,blåa ,gröna,rosa
    posthorn : bruna leopard
    övriga : physor , odlar för kulmat

Medaljer

har en del " transparenta " körsbärsräkor i mitt körsbärskar oxå .
    Har sett att med tid utan att man sorterar bort dessa föder fler och fler transparenta och att färgen tunnas ut snabbt.
    dock kommer det en och annan räkling av dessa transparenta som blir sådär jätteröd.
    mina körsbär är dock inte lika gamla som white pearl och därför inte heller lika stora . .
    dock vill jag inte påstå att det är nån skillnad i storlek på de transparenta och de röda körsbärsräkorna.
    -------------------------------------------
    Disclaimer :
    Denna text bör ses som en personlig reflektion och inte en vedertagen sanning.
    Min erfarenhet, min upplevelse , mitt akvarium.

Driver Akvariefantast.se med en polare !

Superräka Daniel_89s avatar
    Reg.datum
    Dec 2009
    Län
    Västmanland

Mina räkor

Gula Körsbär, Amano, Blue,deep blue tigers, Crystal gold/snow,Gröna räkor, Blue pearl.

Mina snäckor

Elefanter.

Mina krabbor

Mini Krabbor
    Jag har fått en hel del kritvita ifrån min gula körsbär, Hittade modern med dom "dåliga" generna död idag, nästan hundra på att det var pga ålder. Fått en del "kullar" från den räkan och dom var knallgula i början sen blev det mer och mer vitt. Jag sorterar ut dessa räkor...
    Det finns inga problem! Bara lösningar!

Räka Erik...s avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Län
    Uppsala, Sweden, Sweden

Mina räkor

Mina snäckor

Majki01 Det vore roligt att se bilder på dina extra vita white pearl.

d.akvariefantast, transparenta, vita eller halvtransparenta vita?

Daniel_89 Det vore kul att se bilder på dina vita heteropoda också.

Lite vad jag vill komma fram till är att en klarvit räka skulle vara rätt spektakulärt, jo white pearl finns ju, men förutom äggen och äggämnena är ju vanliga white pearl inte mycket vitare än vatten men råkat hälla upp i ett odiskat mjölkglas. Vita cf. cantonensis finns ju, men de verkar inte helt lätta att få till och hålla en rent vit stam på, arten är dessutom känsligare än heteropoda, och på bilderna jag sett är de sällan rent vita, antingen har de inslag av annan färg, eller en kraftig nyans som förtar effekten.

Superräka d.akvariefantasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Län
    Veberöd

Mina räkor

körsbär , wp , CR , Sowwhite

Mina snäckor

äppelsnäckor : gula,blåa ,gröna,rosa
    posthorn : bruna leopard
    övriga : physor , odlar för kulmat

Medaljer

Jag skulle inte vilja påstå att dom jag har / har haft, är helt vita men solklart mer utvecklad vit " fläck " på ryggen likt white pearl .
    närmare vita än transparenta dock.

att få till något som närmast liknar albino ( inte renodlat albino i ordets bemärkelse då det finns nån form av pigment ) är säkert inte helt vanligt dock.

ska se om jag kan fånga nån på bild , dock har jag inget macroobjektiv eller macroringar så kvaliteten blir många ggr uselt
    Disclaimer :
    Denna text bör ses som en personlig reflektion och inte en vedertagen sanning.
    Min erfarenhet, min upplevelse , mitt akvarium.

Driver Akvariefantast.se med en polare !

Superräka Daniel_89s avatar
    Reg.datum
    Dec 2009
    Län
    Västmanland

Mina räkor

Gula Körsbär, Amano, Blue,deep blue tigers, Crystal gold/snow,Gröna räkor, Blue pearl.

Mina snäckor

Elefanter.

Mina krabbor

Mini Krabbor
    Har tyvär inga kvar av dom, skall dock kolla på dom minsta (när dom växt till sig) då jag har några som kom ifrån henne strax innan hon dog=). Ingen 100% fotograf men ska försöka så gott jag kan om jag har fått nån. Mina har inte varit kritvita heela räkan. Men ryggen, magen och på svanspartiet har det varit kritvitt!
    Det finns inga problem! Bara lösningar!

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg