+ Svara på ämne
Sidan 1 av 4 1 2 3 ... SistaSista
Resultat 1 till 15 av 47

Ämne: Mina äpplen äter upp mina växter!

Superräka Mcturbomajsans avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Län
    Västmanland

Mina snäckor

Vit snäcka, ja.

Mina äpplen äter upp mina växter!

Växterna blir kortare.. och kortare.. och kortare.. snart finns där inget kvar! Ibland är jag inte vän med mina äppelsnäckor! Är det inte sagt att dom INTE ska äta växter?
    Lilla snigel, akta dig..

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räkoholist askungens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Amano
    Cb
    Cr
    Röda körsbär
    Gula körsbär

Mina snäckor

Äppelsnäckor:
    vita, jade(guld)
    blå, rosa,lila,
    olive (gröna)
    gula
    Zebrasnäckor
    Elefantsnäckor
    rosa,blå,röda,guld,bruna,oranga o leopardfärgade postisar
    red onion snail
    malaysiska sandsnäckor

Ojojoj då har du fått en el flera jätteäppelsnäckor, dem äter växter så de slår härliga omkring, om du e absolut säker på att de e äpplena som mumsar på växterna så e de nog så ja. Dessa äpplen blir mycket större än vanliga äpplen, e helt nyvaken här efter nattjobb men om du googlar på jätteäppelsnäcka så finner du mer information där. Sedan kan du me hjälp av bilder som finns se skillnaden på vanligt äpple o jättar, sprialen på skalet ser lite annorlunda ut när man jämför dessa två.
    *Skönheten sitter i betraktarens ögon*

//mvh Anki//

Reg.datum
    okt 2010
    Län
    Västmanland

Mina snäckor

Vit snäcka, ja.

Vet du om jättarna bara har vissa färger? För jag köpte en jade för 2 veckor sen och det är efter det växterna har börjat försvinna! Ser halva växter ligga och flyta med massor av bitmärken i! Visserligen är han ganska stor men tycker inte han ser annorlunda ut än mina andra snäckor Men jag såg den rackarn mumsa på en växt imorse! Tror du att det räcker med en åthutning och utegångsförbud för att han ska sluta? Haha

Men det är alltså som jag skrev tidigare, vanliga äppelsnäckor äter inte växter?
    Lilla snigel, akta dig..

Reg.datum
    jul 2010
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Amano
    Cb
    Cr
    Röda körsbär
    Gula körsbär

Mina snäckor

Äppelsnäckor:
    vita, jade(guld)
    blå, rosa,lila,
    olive (gröna)
    gula
    Zebrasnäckor
    Elefantsnäckor
    red onion snail
    malaysiska sandsnäckor

Nej vanliga äpplen äter inte växter möjligtvist alger el gott som sitter på dem, om de finns undantag vet ja inte, men nej normalt sätt ska vanliga äpplen inte äta dina växter, ja rädda en stackars,jaa va hade den för färg va nog typ gul från början såg helt eländig ut i affären, skitdåligt eroderat skal mm så ja fick den o tog me den hem. Den såg precis ut som vilket vanligt äpple som helst tills mina växter börja ryka en efter en o ja fatta som du....ingenting. Fick skicka bilder på den till Tomba här på forumet som snabbt konstatera att de där va en jätteäppelsnäcka. Hon har ett helt kar me såna så ja skicka min "Astrid" till henne o numera röjer hon omkring me andra jätteäpplen i Luleå. Har du fler äpplen så ta upp den har som käkar växter o ett annat äpple sen jämför du utseendet på spriralen på skalet, ett vanligt äpple har en mer spetsig sprial som liksom står utåt medans jätteäpplet har en mer....hur ska ja förklara en mer rundad sprial som inte e lika spetsig, du borde kunna se skillnad på dem.

//mvh Anki//

Reg.datum
    okt 2010
    Län
    Västmanland

Mina snäckor

Vit snäcka, ja.

Jo jag såg i någon tråd att någon hade postat en bild på skillnaden.. Ska nog fiska upp min stora sötnos och jämföra med en av mina andra gamlingar

Och jag gjorde precis samma sak! Den såg så trött och oälskad ut i affären så jag köpte med mig den hem för att den skulle få det bra.. och så börjar alla växter försvinna.. Men han verkar må bra iaf
    Lilla snigel, akta dig..

Reg.datum
    jul 2010
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Amano
    Cb
    Cr
    Röda körsbär
    Gula körsbär

Mina snäckor

Äppelsnäckor:
    vita, jade(guld)
    blå, rosa,lila,
    olive (gröna)
    gula
    Zebrasnäckor
    Elefantsnäckor
    red onion snail
    malaysiska sandsnäckor

Bra att den mår bra ialf, just de ja du kan se skillnad oxå om du kollar på hur den rör sig i jämförelse me vanliga äpplen, jättar liksom plöjer fram i 180 mycket snabbare än vanliga, kolla hur den rör sig så tror ja du ser ett annat rörelsemönster på den. Bra me fler äppelräddare här på tråden

//mvh Anki//

Reg.datum
    okt 2010
    Län
    Västmanland

Mina snäckor

Vit snäcka, ja.

Har precis fiskat och jag tycker han ser likadan ut som alla andra i rullen så att säga.. Menmen, har mejlat Tomba, experten, så får vi se vad domen blir! Haha

Var det någon växt som din jätte inte var och naggade på?

Tack för hjälpen
    Lilla snigel, akta dig..

Reg.datum
    jul 2010
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Amano
    Cb
    Cr
    Röda körsbär
    Gula körsbär

Mina snäckor

Äppelsnäckor:
    vita, jade(guld)
    blå, rosa,lila,
    olive (gröna)
    gula
    Zebrasnäckor
    Elefantsnäckor
    red onion snail
    malaysiska sandsnäckor

Nix hon tryckte i sig allihopa, vet att Tomba har nån växt i jätteäppelkaret som dom inte gillar sådär jättemycke

//mvh Anki//

De äter inte anubias...

Guldräka Pia.Ls avatar
    Reg.datum
    mar 2010
    Län
    Kronoberg

Hejsan..
    Jodå helt vanliga äppelsnäckor kan äta plantor, fast det är inte så vanligt ...
    Var själv helt lyrisk efter att ha fått flera kokonger som kläckts... hade dessa ( räknade till ca 400) i ett 300L , under den varmaste tiden i sommar (ljuset släckt i flera dagar) , ser då när jag ska ha vattenbyte o tänder ljuset att plantorna har tagit ordentligt med stryk...
    Så oavsett storlek , äter de plantor ibland...
    Läste mycket på denna sidan om äppelsnäckor , när jag skaffade mina http://www.applesnail.net/.
    Mvh PiaL

Reg.datum
    okt 2010
    Län
    Västmanland

Mina snäckor

Vit snäcka, ja.

Åh va snälla ni är som svarar!

Det verkar som att svärdplantan är orörd än så länge.. Men dom andra är snart ett minne blott, haha

Har lite dåliga erfarenheter av anubias i det karet, dom vill inte riktigt överleva :/ Tog kål på 4 stycken plantor på bara någon vecka trots näring och tillfredsställande ljus för ett tag sen.. Menmen, alla misslyckas vi väl ibland!
    Lilla snigel, akta dig..

Reg.datum
    okt 2010
    Län
    Västmanland

Mina snäckor

Vit snäcka, ja.

Och tack för länken! Har varit inne där endel och läst, men blev egentligen inte så mycket klokare.. Kanske jag som är vimsig bara
    Lilla snigel, akta dig..

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Finns verkligen jade bland Jätteäppelsnäckorna, jag tror inte det och som du säjer så ser den ju lika dan ut som dina andra Äpplen så det är nog en Äppelsnäcka med dåligt uppförande!!!
    Mina Äpplen äter inte växter förutom Andmat och det gör ju ingenting att de mummsar i sej dem, de brukar sitta längst upp i en lång rad mummsa i sej dessa små flytväxter!! Jag vet att det finns en och annan individ som ger sej på nästan allt i växtväg, men dessa jag har är snälla och låter bli friska växter, men gamla vissnande blad äter dom upp!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Reg.datum
    okt 2010
    Län
    Västmanland

Mina snäckor

Vit snäcka, ja.

Det var det jag också undrade! Men tror det är som du säger, han är ouppfostrad bara! Haha Andmaten äter dom allihop och det gör ju ingenting, men planterade växter tycker jag dom ska ge sjutton i! Menmen, jag matar lite extra mycket så kanske han inte hinner med växterna, haha
    Lilla snigel, akta dig..

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Han är väl en storätare din jadkille helt enkelt!!!! Som du säger så är det ju bara att se till att han får mat så att han blir mätt och länar växterna i fred, sitt dåliga uppförande kan han ju fått utav att levt med brist på mat och för att få något i sin lilla äppelmage har han helt enkelt fått äta växter för att överleva, han har alltså blivit van vid att äta växter!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg