+ Svara p mne
Sidan 1 av 4 1 2 3 ... SistaSista
Resultat 1 till 15 av 47

mne: Mina pplen ter upp mina vxter!

Superrka Mcturbomajsans avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ln
    Vstmanland
    Inlgg
    272

Mina snckor

Vit sncka, ja.

Mina pplen ter upp mina vxter!

Vxterna blir kortare.. och kortare.. och kortare.. snart finns dr inget kvar! Ibland r jag inte vn med mina ppelsnckor! r det inte sagt att dom INTE ska ta vxter?
    Lilla snigel, akta dig..

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    Mnga

Rkoholist askungens avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    1 089

Mina rkor

Amano
    Cb
    Cr
    Rda krsbr
    Gula krsbr

Mina snckor

ppelsnckor:
    vita, jade(guld)
    bl, rosa,lila,
    olive (grna)
    gula
    Zebrasnckor
    Elefantsnckor
    rosa,bl,rda,guld,bruna,oranga o leopardfrgade postisar
    red onion snail
    malaysiska sandsnckor

Ojojoj d har du ftt en el flera jtteppelsnckor, dem ter vxter s de slr hrliga omkring, om du e absolut sker p att de e pplena som mumsar p vxterna s e de nog s ja. Dessa pplen blir mycket strre n vanliga pplen, e helt nyvaken hr efter nattjobb men om du googlar p jtteppelsncka s finner du mer information dr. Sedan kan du me hjlp av bilder som finns se skillnaden p vanligt pple o jttar, sprialen p skalet ser lite annorlunda ut nr man jmfr dessa tv.
    *Sknheten sitter i betraktarens gon*

//mvh Anki//

Reg.datum
    Oct 2010
    Ln
    Vstmanland
    Inlgg
    272

Mina snckor

Vit sncka, ja.

Vet du om jttarna bara har vissa frger? Fr jag kpte en jade fr 2 veckor sen och det r efter det vxterna har brjat frsvinna! Ser halva vxter ligga och flyta med massor av bitmrken i! Visserligen r han ganska stor men tycker inte han ser annorlunda ut n mina andra snckor Men jag sg den rackarn mumsa p en vxt imorse! Tror du att det rcker med en thutning och utegngsfrbud fr att han ska sluta? Haha

Men det r allts som jag skrev tidigare, vanliga ppelsnckor ter inte vxter?
    Lilla snigel, akta dig..

Reg.datum
    Jul 2010
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    1 089

Mina rkor

Amano
    Cb
    Cr
    Rda krsbr
    Gula krsbr

Mina snckor

ppelsnckor:
    vita, jade(guld)
    bl, rosa,lila,
    olive (grna)
    gula
    Zebrasnckor
    Elefantsnckor
    red onion snail
    malaysiska sandsnckor

Nej vanliga pplen ter inte vxter mjligtvist alger el gott som sitter p dem, om de finns undantag vet ja inte, men nej normalt stt ska vanliga pplen inte ta dina vxter, ja rdda en stackars,jaa va hade den fr frg va nog typ gul frn brjan sg helt elndig ut i affren, skitdligt eroderat skal mm s ja fick den o tog me den hem. Den sg precis ut som vilket vanligt pple som helst tills mina vxter brja ryka en efter en o ja fatta som du....ingenting. Fick skicka bilder p den till Tomba hr p forumet som snabbt konstatera att de dr va en jtteppelsncka. Hon har ett helt kar me sna s ja skicka min "Astrid" till henne o numera rjer hon omkring me andra jttepplen i Lule. Har du fler pplen s ta upp den har som kkar vxter o ett annat pple sen jmfr du utseendet p spriralen p skalet, ett vanligt pple har en mer spetsig sprial som liksom str utt medans jttepplet har en mer....hur ska ja frklara en mer rundad sprial som inte e lika spetsig, du borde kunna se skillnad p dem.

//mvh Anki//

Reg.datum
    Oct 2010
    Ln
    Vstmanland
    Inlgg
    272

Mina snckor

Vit sncka, ja.

Jo jag sg i ngon trd att ngon hade postat en bild p skillnaden.. Ska nog fiska upp min stora stnos och jmfra med en av mina andra gamlingar

Och jag gjorde precis samma sak! Den sg s trtt och olskad ut i affren s jag kpte med mig den hem fr att den skulle f det bra.. och s brjar alla vxter frsvinna.. Men han verkar m bra iaf
    Lilla snigel, akta dig..

Reg.datum
    Jul 2010
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    1 089

Mina rkor

Amano
    Cb
    Cr
    Rda krsbr
    Gula krsbr

Mina snckor

ppelsnckor:
    vita, jade(guld)
    bl, rosa,lila,
    olive (grna)
    gula
    Zebrasnckor
    Elefantsnckor
    red onion snail
    malaysiska sandsnckor

Bra att den mr bra ialf, just de ja du kan se skillnad ox om du kollar p hur den rr sig i jmfrelse me vanliga pplen, jttar liksom pljer fram i 180 mycket snabbare n vanliga, kolla hur den rr sig s tror ja du ser ett annat rrelsemnster p den. Bra me fler ppelrddare hr p trden

//mvh Anki//

Reg.datum
    Oct 2010
    Ln
    Vstmanland
    Inlgg
    272

Mina snckor

Vit sncka, ja.

Har precis fiskat och jag tycker han ser likadan ut som alla andra i rullen s att sga.. Menmen, har mejlat Tomba, experten, s fr vi se vad domen blir! Haha

Var det ngon vxt som din jtte inte var och naggade p?

Tack fr hjlpen
    Lilla snigel, akta dig..

Reg.datum
    Jul 2010
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    1 089

Mina rkor

Amano
    Cb
    Cr
    Rda krsbr
    Gula krsbr

Mina snckor

ppelsnckor:
    vita, jade(guld)
    bl, rosa,lila,
    olive (grna)
    gula
    Zebrasnckor
    Elefantsnckor
    red onion snail
    malaysiska sandsnckor

Nix hon tryckte i sig allihopa, vet att Tomba har nn vxt i jtteppelkaret som dom inte gillar sdr jttemycke

//mvh Anki//

De ter inte anubias...

Guldrka Pia.Ls avatar
    Reg.datum
    Mar 2010
    Ln
    Kronoberg
    Inlgg
    693

Hejsan..
    Jod helt vanliga ppelsnckor kan ta plantor, fast det r inte s vanligt ...
    Var sjlv helt lyrisk efter att ha ftt flera kokonger som klckts... hade dessa ( rknade till ca 400) i ett 300L , under den varmaste tiden i sommar (ljuset slckt i flera dagar) , ser d nr jag ska ha vattenbyte o tnder ljuset att plantorna har tagit ordentligt med stryk...
    S oavsett storlek , ter de plantor ibland...
    Lste mycket p denna sidan om ppelsnckor , nr jag skaffade mina http://www.applesnail.net/.
    Mvh PiaL

Reg.datum
    Oct 2010
    Ln
    Vstmanland
    Inlgg
    272

Mina snckor

Vit sncka, ja.

h va snlla ni r som svarar!

Det verkar som att svrdplantan r orrd n s lnge.. Men dom andra r snart ett minne blott, haha

Har lite dliga erfarenheter av anubias i det karet, dom vill inte riktigt verleva :/ Tog kl p 4 stycken plantor p bara ngon vecka trots nring och tillfredsstllande ljus fr ett tag sen.. Menmen, alla misslyckas vi vl ibland!
    Lilla snigel, akta dig..

Reg.datum
    Oct 2010
    Ln
    Vstmanland
    Inlgg
    272

Mina snckor

Vit sncka, ja.

Och tack fr lnken! Har varit inne dr endel och lst, men blev egentligen inte s mycket klokare.. Kanske jag som r vimsig bara
    Lilla snigel, akta dig..

Rkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    10 904

Finns verkligen jade bland Jtteppelsnckorna, jag tror inte det och som du sjer s ser den ju lika dan ut som dina andra pplen s det r nog en ppelsncka med dligt uppfrande!!!
    Mina pplen ter inte vxter frutom Andmat och det gr ju ingenting att de mummsar i sej dem, de brukar sitta lngst upp i en lng rad mummsa i sej dessa sm flytvxter!! Jag vet att det finns en och annan individ som ger sej p nstan allt i vxtvg, men dessa jag har r snlla och lter bli friska vxter, men gamla vissnande blad ter dom upp!
    Rkor:
    Krsbr,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika frgvarianter.

Snckor:
    Posthorn bl, "guld", sandsnckor ljusa med teckning och begegr.

Reg.datum
    Oct 2010
    Ln
    Vstmanland
    Inlgg
    272

Mina snckor

Vit sncka, ja.

Det var det jag ocks undrade! Men tror det r som du sger, han r ouppfostrad bara! Haha Andmaten ter dom allihop och det gr ju ingenting, men planterade vxter tycker jag dom ska ge sjutton i! Menmen, jag matar lite extra mycket s kanske han inte hinner med vxterna, haha
    Lilla snigel, akta dig..

Rkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    10 904

Han r vl en stortare din jadkille helt enkelt!!!! Som du sger s r det ju bara att se till att han fr mat s att han blir mtt och lnar vxterna i fred, sitt dliga uppfrande kan han ju ftt utav att levt med brist p mat och fr att f ngot i sin lilla ppelmage har han helt enkelt ftt ta vxter fr att verleva, han har allts blivit van vid att ta vxter!!
    Rkor:
    Krsbr,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika frgvarianter.

Snckor:
    Posthorn bl, "guld", sandsnckor ljusa med teckning och begegr.

+ Svara p mne

Taggar fr det hr mnet

Bokmrken

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg