+ Svara p mne
Resultat 1 till 4 av 4

mne: Hjlp en nybrjare :( vattenvrden osv

Guldrka Marcuss avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Ln
    Blekinge
    Inlgg
    933

Unhappy Hjlp en nybrjare :( vattenvrden osv

Hej allihopa

Vetinte om ni minns mig eller inte, jag hade ett problem fr 2 veckor sedan att alla mina rkor rc, bc osv dog hela tiden.
    Nu har jag skaffat mig ett nytt akvarium och samma svarta shrimpsoil som innan, MEN jag har bytt pump.. och nu har bara 1 rka dtt p 1-2veckor. Det gamla filtret var inkrt men in -ut slangarna var tckta av ngot brunt samt luktade konstigt.. nstan en ruttnande lukt p insidan.

Men vad jag nskar att f hjlp med, jag behver lra mig "testa vattenvrdena, vad man behver ha hemma" fr att en massdd inte ska uppst igen.
    Jag har idag ett phtest, vattnet ligger idag p ph 6 enligt seras-phtest
    Har ven infrskaffat ett nitrit-test, samt nitrivec ifall nitriten kar.
    Sen har jag lst lite p forumet, kh, gh osv.. men frstr inte vad allt betyder och va jag behver ha koll p

Lst filtreringens ABC, men jag r lite trg

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    Mnga

Rkoholist icefudges avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Ln
    Halland
    Inlgg
    1 458

Mina rkor

Crystal red, Crystal black, Rosa snowwhite,Golden, Deep blue tiger- tiger, Blue pearl, Sakura, Gul rka, Amano, Grn rka

Mina snckor

ppelsnckor rosa, lila, bl... rosa posthorn. sandsnckor, anentome helena och tylomenalia sp yellow

Medaljer

hejsan. ja luktar vattnet illa s matar du fr mycke riskerar nitrit i karet... det viktigaste har du ju hemma d ph test, nitrit test.. frsk hll ph vrdet p 6 eller lite ver men helst inte under 6... nr du gr rent filtret p pumpen s gr det inte fren den brjar avta i fart. och d kramar du rent det i vatten du tagit frn karet hllt i en spann p det sttet behller du merparten av nyttobakterierna i filtret som behvs fr att bryta ner avfring och verbliven mat.. kolla ph och nitrit 2-3 gnger i veckan nu nr karet r under uppstart. dvs i ungefr en mnad framt grna lite lngre s ska det nog flyta p bra
    att bara ga ETT akvarium r omjligt

Guldrka wotans avatar
    Reg.datum
    Feb 2010
    Ln
    Ack Vrmland du skna
    Inlgg
    860

Mina rkor

-Neocaridina cf. zhangjiajiensis var. white,
    -Caridina multidentata,
    -Neocaridina heteropoda var. red,
    -Neocaridina cf. zhangjiajiensis var. blue..

Citat Ursprungligen postat av icefudge Visa inlgg
    hejsan. ja luktar vattnet illa s matar du fr mycke riskerar nitrit i karet... det viktigaste har du ju hemma d ph test, nitrit test.. frsk hll ph vrdet p 6 eller lite ver men helst inte under 6... nr du gr rent filtret p pumpen s gr det inte fren den brjar avta i fart. och d kramar du rent det i vatten du tagit frn karet hllt i en spann p det sttet behller du merparten av nyttobakterierna i filtret som behvs fr att bryta ner avfring och verbliven mat.. kolla ph och nitrit 2-3 gnger i veckan nu nr karet r under uppstart. dvs i ungefr en mnad framt grna lite lngre s ska det nog flyta p bra
    han menade vl att det var slangarna till filtret som luktade illa?

Rkoholist icefudges avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Ln
    Halland
    Inlgg
    1 458

Mina rkor

Crystal red, Crystal black, Rosa snowwhite,Golden, Deep blue tiger- tiger, Blue pearl, Sakura, Gul rka, Amano, Grn rka

Mina snckor

ppelsnckor rosa, lila, bl... rosa posthorn. sandsnckor, anentome helena och tylomenalia sp yellow

Medaljer

ops. fick fr mig det var vattnet :S fr skylla p att jag e trtt. jo slangarna kan ju lukta lite umpa filtret likas...
    att bara ga ETT akvarium r omjligt

+ Svara p mne

Taggar fr det hr mnet

Bokmrken

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg