+ Svara på ämne
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Shrimpsoil och växter

Räka
    Reg.datum
    Sep 2010
    Län
    stockholm

Mina räkor

Crystal black
    Crystal red
    körsbär
    Neocaridina sp. blue

Mina snäckor

Blå posthorn

Shrimpsoil och växter

Har sökt men inte lyckas hitta svaret på min undring.

Shrimpsoil, hur tung är den? Jag har något poröst lerkulematerial i ett av mina kar och det är suveränt på att hålla stabila vattenvärden när det är inkört - men helt hopplöst att plantera i. Det väger helt enkelt för lite så allt planterat flyter upp till ytan så fort man råkar rubba växterna - är shrimpsoilen liknande eller vägen den lite mer?

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Soilen väger nästan inget under vatten..

Däremot så är där mycket goda ämnen i den för växter.. Använder den i alla räk kar plus i mina co2 kar... Växterna får fina rötter så pass snabbt i soilen så jag har aldrig haft problem med att växter "flytter" upp osv
    Gud gjorde inte gräset grönare på andra sidan!
    Det är bara grannen som sköter gräsmattan bättre än vad du själv gör!

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Den är lika lätt, jag har kattsand i mina kar och till en början kan det vara knepigt att få växterna att stanna kvar men de ritar sej ju ganska snabbt och sen stannar de på botten. Du kan ju lägga en sten ovanpå tills de har rotat sej sen kan du ju ta bort den. Vad är det för leka du använder, är det den finaste kornstorleken?
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Mycket lättare att plantera och få växterna att stanna i soilen än kattsanden

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Tycker du det, jag har testat soilen och jag märkte ingen skilnad för soilen är lika lätt faktiskt. Har den i ett kar men då jag inte är nöjd med soilen så har jag blandat i hälften kattsand tillslut. En annan sak är att soilen smular sönder lätt mellan fingrarna vilket jag inte tycker om.
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:

Snäckor:

Räka
    Reg.datum
    Sep 2010
    Län
    stockholm

Mina räkor

Crystal black
    Crystal red
    körsbär
    Neocaridina sp. blue

Mina snäckor

Blå posthorn

Klart Peckoltia alltid har rätt - det är så det ska vara eller hur?

Inte leca - vet faktiskt inte riktigt vad det är jag har *skrattar* ser nästan ut som krossad röd lavasten - kanske är vad det är också vid närmare eftertanke? I alla fall var det en miss även om den är toppen för att hålla en bra cirkulation också i botten.
    Växterna skickar i och för sig ut rötter - men det verkar inte spela någon roll, och pansarmalen vågar jag inte låta gå i det karet (vilket jag skulle vilja så att han kunde få några malkompisar) eftersom kornen/stenarna är så kantiga.

Har vanligt odefinierat akvariegrus i räkkaret - och inte är det snyggt så jag funderar på att låta en del vara kvar i botten som växtfäste och sen täcka det med soil, om soilen är lättare borde den kanske hålla sig på toppen så länge man inte rör runt alltför mycket? På så vis river jag ju inte ut den (som det verkar) fungerande bakteriefloran i botten heller...

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Äsch jag har då rakt inte alltid rätt!! Jo om du spar sande och lägger soil över så stannar ju växterna kvar där man planterar dem, men kom i håg att soilen inte ska sköljas och att du behöver täcka botten med något tex tidningspapper och sen fylla på med vatten, annars kommer soilen att flyta omkring i karet som det gjorde hos dej Majki!!
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Räka
    Reg.datum
    Sep 2010
    Län
    stockholm

Mina räkor

Crystal black
    Crystal red
    körsbär
    Neocaridina sp. blue

Mina snäckor

Blå posthorn

Citat Ursprungligen postat av Peckoltia Visa inlägg
    Äsch jag har då rakt inte alltid rätt!! Jo om du spar sande och lägger soil över så stannar ju växterna kvar där man planterar dem, men kom i håg att soilen inte ska sköljas och att du behöver täcka botten med något tex tidningspapper och sen fylla på med vatten, annars kommer soilen att flyta omkring i karet som det gjorde hos dej Majki!!
    Klurar: om man inte sköljer, men blötlägger soilen någon halvtimme så borde väl risken för att den ska flyta iväg minska ytterligare? ska nog testa

asså
    flytta gör aldrig soilen.. Det handlar om allt svart "dammm" som soilen ger ifrån sig om man fyller karet snabbt. Därför lägger man typ tidningspapper över och fyller karet sen tar bort tidningspappret.. För om du slänger i soilen i karet och fyller på vattnet så kommer vattnet vara helt svart i typ 1 vecka. Men om du då använder tidningspapper så det bara blir lite lite svart så lägger det sig snabbt och sen när allt det har lagt sig så har soilen en förmåga att göra vattnet mycket klarare än allt annat bottensubstrat!

Moderator Daniel Brodins avatar
    Reg.datum
    Apr 2009
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Sakura "Prisvinnare i Paris 2011 X med Done Whas
    PRL
    PBL
    Ultra blue rilli
    Neocaridina korsningar

Medaljer

Det låter som du har aquaclay sen tidigare. Där är det svårt att plantera smått grönt.

Nu vet jag inte säkert som du har ovan nämnda substrat men jag har både det och shrimpsoil. Jag tycker att shrimpsoil är lättare att plantera då det inte håller sig lika poröst som Aquaclay, som Pecolita är inne på så faller soilen ihop lite grann - mer kompakt - växter fastnar lite lättare vid plantering.
    Min upplevelse i alla fall.

Edit: De är mer lika precis vid uppstart då solien inte hunnit bli riktigt kompakt - men upplever ändå att det är aningen lättare att plantera i solien.
    Senast redigerad av Daniel Brodin den 2010-10-25 klockan 11:55.

Räka
    Reg.datum
    Sep 2010
    Län
    stockholm

Mina räkor

Crystal black
    Crystal red
    körsbär
    Neocaridina sp. blue

Mina snäckor

Blå posthorn

OKI, tack föralla tipsen

Räkyngel
    Reg.datum
    May 2010
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Körsbär,Cr,cb

Mina snäckor

Äppelsnäckor

Hej lånar denna tråd lite vet någon vart jag kan få tag på shrimsoil till imorgon i stockholm för om jag ska beställa så lär man ju inte få det tills imorgon jaja jag vet lite sen ute

Räkoholist
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Värmland

Mina räkor

CR S-SSSS
    Cherry
    Raibow
    Amano

Mina snäckor

Physa
    Kanelbullar
    Malajer
    Posthorn
    Lila Äpplen

ebi shop har ju!!! bara att snacka med johnny!

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg