+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 24

Ämne: Hej på er alla från AromaJohanna! :)

Guldräka AromaJohannas avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

filterräka Mountain rock (Atyopsis moluccensis)

Mina snäckor

Gul, rosa, lila och vit äppelsnäcka (Pomacea bridgesii), Anetome Helena, Nerite; Zebra, Zebra horn, Red onion.

Hej på er alla från AromaJohanna! :)

Bor i Bergsjön, Göteborg i en mindre hyreslägenhet på 2 rok med min lilla son och min dotter (hon bor annars med deras pappa men är mycket hemma hos mig).
    Försöker trots det få plats åt mina två rätt så platskrävande men roliga och just nu väldigt mycket växande hobbies; akvarierna och chilipepparodling.
    Trångbott, YES!!

Vad gäller akvariehobbyn så är vi just nu uppe i 5 akvarier:
    54l sällskapsakvarie i barnens rum med lite guppy, några neontetror, en anistrusmal och ett stort antal ganska stora gula ungar från mina äpplen.
    2 x 20l odlingskar guppys med yngel, det ena med mer av mina gula äpplen och några zebror (Nerite) och det andra med 4 st Helenor och någon enstaka större avkomma från äpplena.
    110l med några VF Brasilianska vildguppys J(som önskar fler kompisar!), 2 indiska glasmalar och en riktigt fin fjärilsciklidhona som numera tyvärr är ensam och änka, samt de andra nerite-snäckorna och 4 st snygga orange tylomelania-snäckor med svart skal, samt lite till mina äpplen,
    60l. sexkantigt med en kopiös mängd äppel-ungar, ett livligt stim black pond endler som alltid kommer fram till glaset när man går fram nära intill akvariet och troligtvis (?) några få små grågröna (?) vildmollys som jag råkade få mig när jag köpte mina endlers hos en hobbyodlare som som hade dessa två arter tillsammans i samma kar (de är så gott som identiskt lika varandra när de är små).

Köpte i somras ett fint 365l (tror jag?) alu-akvarium med ramp som jag funderar på att göra något kul av i akvarieväg alltså men har inte kunnat bestämma mig än så jag använder det så det fungerar som herbarium tror jag att det kallas, det är alltså inget vatten i det just nu och jag har ställt en massa växter i det (chiliplantor).

Nu under oktober tänker jag köra igång några till småkar på runt 20l att ha som odlingskar.
    Har blivit så förtjust i akvariesnäckor, alltså den önskvärda sorten!
    Jag köpte några gula äppelsnäckor (Pomacea bridgesii) på Frölunda torg här i Gbg och nu har de börjat att lägga en hel del ägg så det är ju kul och jag har verkligen lärt mig att uppskatta dessa krabater, jag tycker att de är verkligen fina och pryder sin plats i akvariena!
    Att de dessutom inte brukar skada levande växter och är väldigt praktiska att ha i sitt akvarie gör ju saken ännu bättre!

Jag har bl a lärt mig att uppskatta dem för att de äter upp överskottsfoder som blir liggande på botten och för deras speciella förmåga att fungera som visuell syre-indikator!
    När en mycket stor mängd av dem samlas uppe vid vattenytan är det ett tydligt tecken på att vattnet är dåligt syresatt! Antingen har då innerfiltret lagt av eller som i fallet på mitt sexkantiga 60l-akvarium, så behöver de starkare cirkulation på vattnet och jag måste slå på diffiusorn på pumpen så att mer syre når vattnet nära bottnen. Praktiskt!

Mina första äpplen dog tyvärr efter ett tag. Senare har jag insett att de antagligen fick för lite mat för nästa gång jag köpte äpplen gick det så mycket bättre - då hade jag även anistrusmalar och dessa matade jag ju med algtabletter och det gillade ju även äpplena!
    Nu håller jag på att lära mig om fler saker man kan ge dem och ger dem lite färska godsaker som gurka eller kokta ärtor, osv ibland.

Nu har jag också köpt några till sorters snäckor, se nedan i min "signatur" samt 4 st mountain rock-räkor, en slags ganska stor asiatisk filterräka som även går under namnet Bamboo shrimp.
    Ska även pröva på blue crystal nu och kanske något mer framöver, vi får väl se!
    Är lite nyfiken på om jag skulle kunna odla på nerite-snäckorna och de där bamburäkorna men de kräver lite bräckt vatten för odling så jag måste antagligen sätta dem i ett separat kar då eftersom jag även har andra innevånare där i samma kar som tylomelania-snäckor (fast de är ju lätta att flytta på) och fiskar vildguppy (nästan hopplösa att försöka fånga) och indisk glasmal fn, och jag misstänker att de inte skulle må bra av bräckvatten...
    Vore tacksam för tips angående ovanstående!

Jag håller också på att införskaffa fler färger på äpplena, först blir det rosa och gulbrunrandiga nu - där har jag några på G, sen vill jag även ha tag på lila och vita.

Jo, och så har jag ju så klart överflöd av gula äpplen just nu! Om någon skulle vara intresserad!
    De större ungarna är runt 1-2 cm stora, sen finns det ända ner till nykläckta bebbar.

Sen en sak, jag vill uppmana alla att försöka använda de latinska namnen i så stor utsträckning som möjligt när man t ex säljer snäckor, för det finns t ex fler än en art av äppelsniglar och nerite!
    Dessutom tycker jag att det är mycket viktigt och intressant att ha det vetenskapliga namnet om man skaffar någon ny akvarieinnevånare speciellt om man inte kan så mycket om den arten eller som inte är så vanlig i butik eller om det finns fler liknande arter som är släkt med varandra!

Mvh
    Johanna
    Senast redigerad av AromaJohanna den 2010-10-25 klockan 15:41.

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räkyngel thedanishvikings avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Län
    Dysted

Mina räkor

Neocaridina heteropoda "RCS"

Mina snäckor

Anentome Helena

välkommen hit.

Räkoholist icefudges avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Län
    Halland

Mina räkor

Crystal red, Crystal black, Rosa snowwhite,Golden, Deep blue tiger- tiger, Blue pearl, Sakura, Gul räka, Amano, Grön räka

Mina snäckor

äppelsnäckor rosa, lila, blå... rosa posthorn. sandsnäckor, anentome helena och tylomenalia sp yellow

Medaljer

Välkommen
    att bara äga ETT akvarium är omöjligt

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Hej och välkommen ner till oss i räkträsket, hoppas du ska trivas hos oss!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Guldräka Champis_Sannas avatar
    Reg.datum
    May 2009
    Län
    Västergötland

Mina räkor

Crystal Red
    Crystal Black

Mina snäckor

Posthorn

Hej och varmt välkommen!

Superräka d.akvariefantasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Län
    Veberöd

Mina räkor

körsbär , wp , CR , Sowwhite

Mina snäckor

äppelsnäckor : gula,blåa ,gröna,rosa
    posthorn : bruna leopard
    övriga : physor , odlar för kulmat

Medaljer

Ja välkommen välkommen . . kul att se en annan chilifanatiker som oxå hittat till akvarievärlden . . kul kul . .

själv har jag odlat chilipeppar i stor skala i snart 10 år och odlar som genomsnitt runt 40-60 sorter varje år =)
    -------------------------------------------
    Disclaimer :
    Denna text bör ses som en personlig reflektion och inte en vedertagen sanning.
    Min erfarenhet, min upplevelse , mitt akvarium.

-------------------------------------------
    Driver Akvariefantast.se med en polare !

Räka
    Reg.datum
    Sep 2010
    Län
    stockholm

Mina räkor

Crystal black
    Crystal red
    körsbär
    Neocaridina sp. blue

Mina snäckor

Blå posthorn

hej och välkommen - från en annan nypresenterad :0)

Räkmaniac AMDAdesigns avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Län
    Jönköping

Mina räkor

CR och CB
    Sakura
    Amano
    Blue Morph
    Kardinal

Mina snäckor

Rosa, bronze och brun posthorn
    Thylomenia sp orange

Medaljer

Välkommen hoppas du kommer trivas bland oss
    Personliga barnkläder med stil
    http://www.amdadesign.blogspot.com

Superräka stockes avatar
    Reg.datum
    Jul 2008
    Län
    stockholm

Mina räkor

Neocaridina: Körsbär, Sakura, Gula, palmata(Marmor), Blå neocaridina, White Pearl, Blue pear.
    Caridina: Deep blue tiger, Blue tiger, Orange eye Tiger,Tiger, Babaulti green, Baubalti Blue, Rainbow,
    Crystal Red, Crystal Black, Golden/Snowwhite, (Olika graderingar).

Mina snäckor

Helena (Snigelätande sniglar), Äppelsnäckor

välkommen!!!

Räkoholist askungens avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Amano
    Cb
    Cr
    Röda körsbär
    Gula körsbär

Mina snäckor

Äppelsnäckor:
    vita, jade(guld)
    blå, rosa,lila,
    olive (gröna)
    gula
    Zebrasnäckor
    Elefantsnäckor
    rosa,blå,röda,guld,bruna,oranga o leopardfärgade postisar
    red onion snail
    malaysiska sandsnäckor

Varmt välkommen till oss. (ja har leveransklara jättefina lila äpplen om du e intresserad, bara pm:a).
    *Skönheten sitter i betraktarens ögon*

//mvh Anki//

Hej,
    Så du har hittat hit nu? Varmt välkommen!

Ha de gött!

//Marcus N

Hej o välkommen hit...
    Tror att ditt stora akvarie är antingen 375L eller 350L... då dessa är standard mått...
    Annars så mäter du Höjd/Djup/Längd i Decimeter... t.ex så här...
    Är akvariet 50cm högt och djupt och 150cm långt så blir det följande=

5*5*15= 375L

Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Gul, rosa, lila och vit äppelsnäcka (Pomacea bridgesii), Anetome Helena, Nerite; Zebra, Zebra horn, Red onion.

Citat Ursprungligen postat av d.akvariefantast Visa inlägg
    Ja välkommen välkommen . . kul att se en annan chilifanatiker som oxå hittat till akvarievärlden . . kul kul . .

själv har jag odlat chilipeppar i stor skala i snart 10 år och odlar som genomsnitt runt 40-60 sorter varje år =)
    Oh, va kul! Grumt!!!
    WOW det var mycket, 40-60 sorter?!
    Vad är du inne på för sorter då? Några favoriter?
    Var har du dem? Har du stora växthus proppade eller...?
    Jag har allt i min tvåa....
    Så det ryms inte så mycket som jag hade ÖNSKAT men men...
    I år hade jag 17 sorter men handen på hjärtat så orkade jag inte plantera om alla ...
    Min enda Peruvian pruple dog också då min lilla son fick för sig att kissa i det tomma såkruke-underlaget (stor rektangulär form) som jag använde som krukfat åt några lerkrukor...
    Trots allt så har de som inte blev omplanterade klarat sig bra i sina små svarta planteringskrukor så jag hade inte hjärta att kassera dem.
    De som fick större krukor blev mycket granna.
    Störst blev Habanero "Triidad seassoning, Minibonnet och mina 7 pod.
    7 pod var skrämmande stark men samtidigt aromatisk.
    Godast var nog Aji cristal (baccutum), grymt god fruktig smak med fin citrusaktig med dragning åt nypon smak och bra hetta, helt underbart god i grillmackor!!
    Nu har jag köpt lite nya frön på andra som jag tänkte testa, bl a Datil och några till spännande sorter.

Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Citat Ursprungligen postat av Frank Visa inlägg
    Hej o välkommen hit...
    Tror att ditt stora akvarie är antingen 375L eller 350L... då dessa är standard mått...
    Annars så mäter du Höjd/Djup/Längd i Decimeter... t.ex så här...
    Är akvariet 50cm högt och djupt och 150cm långt så blir det följande=

5*5*15= 375L
    Tack!
    Ok... Jag har för mig att han sa 365 l men jag ska återkomma om det sen, måste mäta det men jag minns att säljaren sa att det var 120 cm långt.
    Ärligt talat så har jag inte riktigt vågat mig på att fylla det än!
    Det har stått tomt i ca 6 år i ett förråd så han kunde inte garantera att det höll tätt och sa att kanske det behövde silikonas om, något jag aldrig har gjort så det känns lite bökigt och småläskigt... Silikonet verkar iaf ok men jag är kanske inte rätt person att bedöma saken...
    Jag hoppas de eller åtminstone att någon av de två medföljande pumparna fungerar som de ska, jag fick det till ett så bra pris så jag kunde inte låta bli att slå till när de t o m erbjöd mig gratis hemkörning!
    Jag har alltid drömt om att ha ett stort akvarium.
    Detta är också en hanterlig storlek för mig.
    En gång fick jag ett 500 L med benställning i utbyte mot en kattunge när jag födde upp Norsk skogkatt för en massa år sen men det akvariet var så grymt tungt att två killar nätt och jämt kunde bära det och det fanns inte en chans i världen att jag skulle kunna hantera det... :-/
    Det blev aldrig av att jag startade upp karet, sen när jag gjorde mig av med karet när jag skulle flytta så blev jag blåst... Killen som hämtade det betalade mig aldrig för det. Han ansåg väl att det var hans, för jag hade fått det av hans fd flickvän... När jag senare besökte hans ställe där han odlade akvariefisk var han försvunnen.....Hmm...

Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Citat Ursprungligen postat av askungen Visa inlägg
    Varmt välkommen till oss. (ja har leveransklara jättefina lila äpplen om du e intresserad, bara pm:a).
    Tack!
    Ja, det är jag om de har fin lila färg?
    Vad tar du för dem + frakt då?

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg