+ Svara p mne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 25

mne: ppelsnigeln Pomacea bridgesii notorisk vxttare?

Guldrka AromaJohannas avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ln
    Vstra gtaland
    Inlgg
    540

Mina rkor

filterrka Mountain rock (Atyopsis moluccensis)

Mina snckor

Gul, rosa, lila och vit ppelsncka (Pomacea bridgesii), Anetome Helena, Nerite; Zebra, Zebra horn, Red onion.

ppelsnigeln Pomacea bridgesii notorisk vxttare?

Jag har ju lst att de INTE ter levande vxter!

Lste nu detta p plantetiverts.com:

The Apple Snail is not recommended for small tanks nor for any tanks with plants. They will definitely eat your plants given their size and appetite. Feeding can only do so much. The Apple Snail is considered a pest in some aquariums due to their ability to breed and become prolific. The babies are too small and numerous to attempt to contain and are even worse as far as eating your plants.

r det sant?
    Eller gller det bara svltande pplen?
    Eller har de blandat ihop dem med den snarlika nra slktingen ppelsnigeln Pomacea canaliculata?
    Det stod ju Pomacea bridgesii verst p artbeskrivningen jag hade kopierat texten ifrn...

Ngon som vet???

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    Mnga

Guldrka Tombas avatar
    Reg.datum
    Feb 2010
    Ln
    Norrbotten
    Inlgg
    828
    Blogginlgg
    9

Mina snckor

Paradissncka, Marisa cornuarietis
    Elefantsncka
    Anentome helena

Den texten inkluderas alla sorter av ppelsnckor skulle jag tro. "Apple snail" anvnder dem som samlingsord fr alla sorter av pomacea arter och flertalet av dem ter vxter.

Jag fder upp bde P. Bridgesii och P. Canaliculata.
    Mina P. Bridgesii har aldrig rrt en vxt. De ska inte kunna ta vxter d deras tnder inte r nog starka fr det tydligen.
    P. Canaliculata fullkomligt VRKER i sig vxter.

S kankse de syftar p ngon annan sort n P. Bridgesii? Tror det finns fler vxttande sorter som r vanliga i tex. USA n hr i Sverige.
    Med vnliga hlsningar
    Tomba

Odlar snckor, rkor och fiskar.
    Det r vlkommet att hra av sig om det r ngot ni undrar om jag har att slja! Kan alltid skrapa fram ngot

Reg.datum
    Oct 2010
    Ln
    Vstra gtaland
    Inlgg
    540

Mina rkor

Mina snckor

Gul, rosa, lila och vit ppelsncka (Pomacea bridgesii), Anetome Helena, Nerite; Zebra, Zebra horn, Red onion.

Citat Ursprungligen postat av Tomba Visa inlgg
    Den texten inkluderas alla sorter av ppelsnckor skulle jag tro. "Apple snail" anvnder dem som samlingsord fr alla sorter av pomacea arter och flertalet av dem ter vxter.

Jag fder upp bde P. Bridgesii och P. Canaliculata.
    Mina P. Bridgesii har aldrig rrt en vxt. De ska inte kunna ta vxter d deras tnder inte r nog starka fr det tydligen.
    P. Canaliculata fullkomligt VRKER i sig vxter.

S kankse de syftar p ngon annan sort n P. Bridgesii? Tror det finns fler vxttande sorter som r vanliga i tex. USA n hr i Sverige.
    Jag frstr.
    Detta r ocks den uppfattning jag har ftt tidigare.
    Grejen r att de hade skrivit detta i en presentation av just Pomacea bridgesii, den handlade inte om andra pplen osv...

Mina bridgesii brukar inte heller rra vxterna men det verkar som om mina unga pplen har gnagt p en hel del musselblommor nu p sistone, ngot jag inte har haft problem med frut och jag tror att orsaken kan vara att jag kanske har varit lite fr snl med maten s jag har kat lite p matningen nu.
    I mitt sexkantiga 60 l har jag ocks lagt mrke till att under sommaren var det en mycket finbladig med lnga mycket smala blad som for lite illa. Ocks det karet r fullt med ppelungar.
    Jag lade ocks mrke till idag att i det akvariet har mngden andmat minskat kraftigt.
    Fr ngra dagar sen var det vldigt mycket av dem s de tckte minst 2/3 av vattenytan, nu r det kanske hlften eller mindre kvar...?
    Undrar om vildmolly ter snt? Fr jag har troligtvis ngra sna (ganska sm grgrnaktiga som r vldigt lika endlershonorna) i samma kar (60 sexkantigtl, inga musselblommor dr dock).
    Annars brukar vxterna f vara ifred.
    Har gott om vallerensiana i fin form i det ena karet dr jag har ftt en massa hl p musselblommorna, kanske musselblommorna var ngot lttare att knapra p...
    Har inte lagt mrke till ngon ohyre-sncka i dessa kar, har dremot en invasion i ett av mina 20 l men jag har inte flyttat vxter frn det karet till ngot annat kar (eller slt musselblommor drifrn) d jag ganska snart sg dessa smsnckor efter att jag hade ngra stnglar hornsrv av en hobbyodlare nr jag kpte hans endlers s jag har frskt att hlla innehllet i detta akvarium isolerat frn de andra karen.
    Senast redigerad av AromaJohanna den 2010-10-26 klockan 10:16.

Guldrka Tombas avatar
    Reg.datum
    Feb 2010
    Ln
    Norrbotten
    Inlgg
    828
    Blogginlgg
    9

Mina snckor

Elefantsncka
    Anentome helena

Mina bridgesii brukar kka upp rtterna p mina musselblommor, men inte bladen.
    Mina vallisneria brukar de ocks lmna ifred.
    Konstigt De kanske har tit p dliga blad? Eller gnager de p fullt friska blad?
    Med vnliga hlsningar
    Tomba

Det r vlkommet att hra av sig om det r ngot ni undrar om jag har att slja! Kan alltid skrapa fram ngot

Jag tippar ocks p att helt vanliga ppelsnckor kan ta vxter om dom vill! det tror jag absolut.

Kan en physa s kan absolut en ppelsncka.
    Gud gjorde inte grset grnare p andra sidan!
    Det r bara grannen som skter grsmattan bttre n vad du sjlv gr!

Rkmaniac AMDAdesigns avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Ln
    Jnkping
    Inlgg
    1 949

Mina rkor

CR och CB
    Sakura
    Amano
    Blue Morph
    Kardinal

Mina snckor

Rosa, bronze och brun posthorn
    Thylomenia sp orange

Medaljer

Kan kan dom tex sessiflora lskar vanliga pplen fr ven fast mina fick broccoli mm s kkades sessifloran upp s det bara var stjlken kvar
    Personliga barnklder med stil
    http://www.amdadesign.blogspot.com

Guldrka Tombas avatar
    Reg.datum
    Feb 2010
    Ln
    Norrbotten
    Inlgg
    828
    Blogginlgg
    9

Mina snckor

Elefantsncka
    Anentome helena

Detta r kopierat direkt frn applesnail.net:

"Endast den populra Pomacea bridgesii snigeln passar fr planterade akvarier eftersom denna snigel i huvudsak livnr sig p dda och ruttnande material och p grund av sina mjuka tnder r de ofrmgna att sluka din fina akvatiska vegetation."
    Med vnliga hlsningar
    Tomba

applesnail.net r lite si sdr med info..

Jag kopierade detta precis drifrn:

A few sources say that apple snails "Pomacea bridgesii" do not eat live plants, preferring algae and dead plants and animals. But, if those foods are not available, the apple snails would have to eat the live plants.
    Gud gjorde inte grset grnare p andra sidan!
    Det r bara grannen som skter grsmattan bttre n vad du sjlv gr!

Reg.datum
    Oct 2010
    Ln
    Vstra gtaland
    Inlgg
    540

Mina rkor

Mina snckor

Mina bridgesii brukar kka upp rtterna p mina musselblommor, men inte bladen.
    Mina vallisneria brukar de ocks lmna ifred.
    Konstigt De kanske har tit p dliga blad? Eller gnager de p fullt friska blad?
    Ok... Nja, jag vet inte, en del blad verkar vara friska och fina men har sm hl i sig...
    Just nu har jag lite problem med kvaliten p musselblommor i 54 l karet d det har varit lite fr mycket cirkulation och stnkt lite p dem frn diffusorn p innerfiltret...
    Nyligen hade jag kanonkvalitet p musselblommorna, mitt frsta 20 l kar var proppfullt av fina grna musselblommor. Nu pltsligt mr de inte lika bra lngre och vldigt mnga har sm hl i bladen.
    Jag har inte sett ngra ohyresnckor dr men de finns i 20 l karet intill. Har ej flyttat vxter frn det "besmittade" karet till de vriga karen.
    Kanske har den pltsliga frsmringen av musselblommorna i yngekaret att gra med att det nyligen har klckts en kokong pplen dr?
    Kanske de inte hade tillrckligt med mat och gick p musselblomorna pga detta, jag vet inte...

Reg.datum
    Oct 2010
    Ln
    Vstra gtaland
    Inlgg
    540

Mina rkor

Mina snckor

Ja dr ser man...

...men jag har kat lite med utfodringen iaf.
    Idag gav jag dem spenat fr frsta gngen.
    Lite stkigt r det ju, hur gr ni fr att inte f spenat som skrpandes ner verallt d?
    Broccoli har jag bara provat ngon enstaka gng, det var populrt dock.
    Gurka har de ocks ftt smaka, det var populrt. Nu finns det knappt ngot spr kvar av de tjocka gurkskivorna jag lmnade i alla karen med pplen.
    Annars brukar jag mest ge dem algtableter och rkpellets.

Guldrka Tombas avatar
    Reg.datum
    Feb 2010
    Ln
    Norrbotten
    Inlgg
    828
    Blogginlgg
    9

Mina snckor

Elefantsncka
    Anentome helena

Ja musselblommor r lite knsliga fr hg cirkulation.
    Minns nr jag bytte pump i mitt stora kar till en starkare, d blev det s mycket cirkulation att vattnet stnkte p musselblommorna och i vissa fall drnkte dem. Slutade med att jag fick ta bort musselblommorna frn det karet!
    Dock i mitt lilla kar p 20 liter vxte mina musselblommor och blev skitstora! Vissa fick en storlek p runt 20 cm!
    Med vnliga hlsningar
    Tomba

Guldrka Tombas avatar
    Reg.datum
    Feb 2010
    Ln
    Norrbotten
    Inlgg
    828
    Blogginlgg
    9

Mina snckor

Elefantsncka
    Anentome helena

vad fr spenat har du gett? Jag ger mina baby bladspenat, den stkar inte ner alls! Kokar den innnan s den sjukner och blir lttare att tugga!
    Med vnliga hlsningar
    Tomba

Reg.datum
    Oct 2010
    Ln
    Vstra gtaland
    Inlgg
    540

Mina rkor

Mina snckor

vad fr spenat har du gett? Jag ger mina baby bladspenat, den stkar inte ner alls! Kokar den innnan s den sjukner och blir lttare att tugga!
    Det var ocks i mitt 20 l som bara har ett litet luftdrivet filter dr jag lyckades riktigt bra med musselblommor. Det blev s trngt o fullt med skott att jag fick fsa undan dem fr att kunna mata fiskarna eller slppa ner algtabletter till pplena och d och d hnde det att jag fick ta bort ngon handfull fr att ge plats ovanfr filtret s att vattnet dr i vattenytan kunde bubbla p lite...
    Hela ytan tcktes av musselblommorna! Helt o hllet!!

Jag gav dem fryst hel bladspenat.
    Tinade den frst.
    Den vill flyta upp och det var ganska skrpigt.
    Kanske bttre med att kpa frska blad d och koka men en hel sn pse brukar jag aldrig hinna frbruka innan den blir gammal vilket gr fort ju och pplena behver vl inte s mycket av spenaten misstnker jag...

Guldrka Tombas avatar
    Reg.datum
    Feb 2010
    Ln
    Norrbotten
    Inlgg
    828
    Blogginlgg
    9

Mina snckor

Elefantsncka
    Anentome helena

Mitt 200 liters kar blev vertckt av musselblommor en gng! Fort som fasen gick det! Slutade med att jag gav bort alla musselblommor fr jag orkade inte hlla p att rensa hela tiden!

Frust bladspenat kanske blir lite krpig ja
    Men testa baby bladspenat! De r inte i s stora frpackningar och dessutom kan du ju ta lite sjlv s de inte blir dligt
    Med vnliga hlsningar
    Tomba

Rkoholist askungens avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    1 089

Mina rkor

Amano
    Cb
    Cr
    Rda krsbr
    Gula krsbr

Mina snckor

ppelsnckor:
    vita, jade(guld)
    bl, rosa,lila,
    olive (grna)
    gula
    Zebrasnckor
    Elefantsnckor
    rosa,bl,rda,guld,bruna,oranga o leopardfrgade postisar
    red onion snail
    malaysiska sandsnckor

Ja har 4 st kar o ja har pplen i alla i varierade stl, har dock aldrig frutom den gngen d ja rka rdda ett stackars pple frn ett sunkigt kar i en affr, o detta pple sen visade sig va ett jttepple, haft nt som gett sig p vxterna. Men hur ofta matar du dom d? Ja matar pplena varje dag tills dem nr en storlek p ca 1 kr d fr dem g till dem strre karen som r vl ingdda, i dem karen stdmatar ja sen pplena 2-3 ggr/v.
    *Sknheten sitter i betraktarens gon*

//mvh Anki//

+ Svara p mne

Taggar fr det hr mnet

Bokmrken

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg