+ Svara på ämne
Sidan 1 av 8 1 2 3 ... SistaSista
Resultat 1 till 15 av 106

Ämne: Chilisar!! :P

Guldräka AromaJohannas avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

filterräka Mountain rock (Atyopsis moluccensis)

Mina snäckor

Gul, rosa, lila och vit äppelsnäcka (Pomacea bridgesii), Anetome Helena, Nerite; Zebra, Zebra horn, Red onion.

Chilisar!! :P

Tja, då Peckoltia visade upp bilder på sina snygga hibiskusblommor tänkte jag att jag skulle passa på att visa upp lite av mina chiliplantor och frukter!
    Chiliodlandet är en ny hobby för mig som jag började med detta år.
    Sådde fröna i februari och mars.
    Nu har jag äntligen fått smaka på några olika chilisorter som inte finns ute i handeln och som jag inte ens hade hört talas om för ett år sen!
    Det är underbart att odla egen chili och prova olika sorter.
    Nu den sista tiden (sedan i juli typ) har jag då och då fått någon mogen frukt att plocka och jag äter dem för det mesta ganska omgående och nästan alltid genom att skära upp dem i småbitar och göra grillmackor med enbart hushållsost och chili. Suveränt gott!! Bäst blir det med rostbrödet Hennings storform (bra storlek och tjocklek till smörgåsgrillen) och Arlas hushållsost (bra mild smak och bra mjuk konsistens som inte blir gummiaktig efter grillning).
    Har lagt ut en del av mina frön på Tradera.
    På Facebook har jag ett fotoalbum med 100+ bilder av mina chiliplantor och frukter, det står öppet för alla som vill titta.
    http://www.facebook.com/profile.php?id=691950123#!/album.php?aid=185460&id=691950123
    Har något akvarium-fotoalbum där också men har inte hunnit lägga upp så mycket bilder där än men det finns en del där i alla fall. storvuxen trio - minibonnet - trinidad seassoning - 7 pod.jpgSDC11762 med namn o pilar JPEG.jpgjalapeño purple blomma close up.JPGAji cristal 3 mogna frukter tradera.jpgSDC11761.jpgtradera Jalapeño purple frukter.jpg7 pod 3 frukter på gren i olika mognadsstadier.jpgMinibonnet mogen frukt på gren liten bild.jpg7 pod blommor o omogna frukter (2) TRADERA 2.jpgminibonnet frukter liten bild.jpgtradera jalapeño purple m blommor o frukt 4.jpghot lemon första mogna frukten JPEG.jpg7 pod - minibonnet - habanero dulce - hot lemon - scotch bonnet.jpgtradera jalapeño purple.jpgTrinidad seassoning 3 mognande frukter tradera.jpgminibonnet hängande frukter liten bild.jpg7 pod frukter TRADERA.jpg
    Bifogade bilder
    Senast redigerad av AromaJohanna den 2010-10-26 klockan 13:11.

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Guldräka wotans avatar
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Ack Värmland du sköna

Mina räkor

-Neocaridina cf. zhangjiajiensis var. white,
    -Caridina multidentata,
    -Neocaridina heteropoda var. red,
    -Neocaridina cf. zhangjiajiensis var. blue..

Citat Ursprungligen postat av AromaJohanna Visa inlägg
    Tja, då Peckoltia visade upp bilder på sina snygga hibiskusblommor tänkte jag att jag skulle passa på att visa upp lite av mina chiliplantor och frukter!
    Chiliodlandet är en ny hobby för mig som jag började med detta år.
    Sådde fröna i februari och mars.
    Nu har jag äntligen fått smaka på några olika chilisorter som inte finns ute i handeln och som jag inte ens hade hört talas om för ett år sen!
    Det är underbart att odla egen chili och prova olika sorter.
    Nu den sista tiden (sedan i juli typ) har jag då och då fått någon mogen frukt att plocka och jag äter dem för det mesta ganska omgående och nästan alltid genom att skära upp dem i småbitar och göra grillmackor med enbart hushållsost och chili. Suveränt gott!! Bäst blir det med rostbrödet Hennings storform (bra storlek och tjocklek till smörgåsgrillen) och Arlas hushållsost (bra mild smak och bra mjuk konsistens som inte blir gummiaktig efter grillning).
    Har lagt ut en del av mina frön på Tradera.
    På Facebook har jag ett fotoalbum med 100+ bilder av mina chiliplantor och frukter, det står öppet för alla som vill titta.
    http://www.facebook.com/profile.php?id=691950123#!/album.php?aid=185460&id=691950123
    Har något akvarium-fotoalbum där också men har inte hunnit lägga upp så mycket bilder där än men det finns en del där i alla fall.
    förra året odlade jag 30 olika sorter. men i år har jag bara Bhut Jolokia, 7 pod, yellow wax hot och en stor buske med Mango habanero som är 4 år gammal.

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

!!! Det var inte dåligt vad med chillipepparsorter du samlat på dej, jag har ingen för närvarande men har haft några få sorter. Nu köper jag Habanero när jag ska göra min egen Hotpeppersause som jag inte kan vara utan!!!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Gul, rosa, lila och vit äppelsnäcka (Pomacea bridgesii), Anetome Helena, Nerite; Zebra, Zebra horn, Red onion.

Citat Ursprungligen postat av wotan Visa inlägg
    förra året odlade jag 30 olika sorter. men i år har jag bara Bhut Jolokia, 7 pod, yellow wax hot och en stor buske med Mango habanero som är 4 år gammal.
    Nice!
    Min favorit rent smakmässigt blev Aji cristal (baccutum) men den verkar vara klar med blomning och fruktsättning... Den startade rätt så tidigt med...
    Jag tänker bl a pröva den gamla kultursorten Datil nu, ska snart börja med planteringen av mina nya frön!

Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Citat Ursprungligen postat av Peckoltia Visa inlägg
    !!! Det var inte dåligt vad med chillipepparsorter du samlat på dej, jag har ingen för närvarande men har haft några få sorter. Nu köper jag Habanero när jag ska göra min egen Hotpeppersause som jag inte kan vara utan!!!!
    Tack!
    Jo det blev en hel del... 17 för att vara exakt men har inte kvar alla.
    En hade min son ihjäl när han kissade där krukan stod ute på balkongen (!!).
    Har funderat på att göra mig av med några milda sorter som Minobonnet och Trinidad seassoning och någon av mina Aji panca (baccutum), t ex eftersom jag har insett att jag är mest intresserad av de heta sorterna.
    Just nu har jag tyvärr en massiv invasion av bladlöss här... Inte kul!!

d.akvariefantast är också en stor stor chilli "nörd" vet inte hur många sorter han har i hela källaren och hela trädgården .. det är han som har www.chilipeppar.se/ Dock tror jag inte han uppdaterat på länge efter som den sista tiden har helt gått åt akvarie haha..

Men ja det finns nog inte en enda chili jag inte smackat hos honom.

Och fy fan va starka dom kan vara haha
    Gud gjorde inte gräset grönare på andra sidan!
    Det är bara grannen som sköter gräsmattan bättre än vad du själv gör!

Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Citat Ursprungligen postat av Majki01 Visa inlägg
    d.akvariefantast är också en stor stor chilli "nörd" vet inte hur många sorter han har i hela källaren och hela trädgården .. det är han som har www.chilipeppar.se/ Dock tror jag inte han uppdaterat på länge efter som den sista tiden har helt gått åt akvarie haha..

Men ja det finns nog inte en enda chili jag inte smackat hos honom.

Och fy fan va starka dom kan vara haha
    Åh va nice!

Hehe, jag har en grymt stark sort som heter 7 pod, den är så hiskeligt stark att jag inte ens kan använda mina fingrar när jag ska sortera / räkna deras frön även om fröna är torkade... För sen när jag har tvättat mig med tvål några varv (!) och lite senare glömmer av mig och kliar / pillar mig i ett öga så bränner det som FAAAAN!! Shit!!
    Jag har inte hittat någon uppgift på var den ligger på scoville-skalan men uppskattningsvis är den kanske 7 ggr starkare än en normalstark habanero (som ju är grymt starka själva!).

haha ja jo det finns jävliga chilisar jag kan inte namn på någon men jag vet att han har någon av dom starkaste samt någora mildare osv ja han har en jävla drös. Har gjort många tabbar med mina händer efter jag pillat på chili inne hos han ..

Det är ju våra sommar pill hans stora STORA trädgård med massa örtgårdar och tonvis med chili och massa olika paprikor och tomater ja allt möjligt har han.

sen på vintern blir det helt och hållet akvarie säsong

Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Citat Ursprungligen postat av Majki01 Visa inlägg
    Det är ju våra sommar pill hans stora STORA trädgård med massa örtgårdar och tonvis med chili och massa olika paprikor och tomater ja allt möjligt har han.

sen på vintern blir det helt och hållet akvarie säsong
    Underbart!!

Hej

Riktigt kul med din Chili odling. jag tycker också att dom är riktigt goda, särskild när jag lagar thai mat
    Jag har hemma som liknar dina (Jalapeño purple frukter) fast med vita blommor och frukten är purple när dom är små och sedan blir dom röda, är det samma sort
    Och jag undrar om man kan torka dom eller om man kan frysa ner dom, jag hinner inte äta upp dom som dom växer.

Du kan både torka och frysa ner! Inga som helst problem! Dom behåller till och med sin "färsk" het om du torkar dom.

Ska man ha dom då liggand framme på en fat ? om jag ska torka dom

Superräka d.akvariefantasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Län
    Veberöd

Mina räkor

körsbär , wp , CR , Sowwhite

Mina snäckor

äppelsnäckor : gula,blåa ,gröna,rosa
    posthorn : bruna leopard
    övriga : physor , odlar för kulmat

Medaljer

ett tips som jag skulle rekommendera varmt efter 8 säsonger med chilitorkning och efter ha testat nästan varenda sätt att torka chilipå är att köpa en maskin som heter evermat
    ( se länken )
    http://www.europlast.se/evermat.html

den är det enda hundraprocentiga sättet jag lyckats att behålla både smak färg och styrka på ett optimalt sätt . . du slipper rostningsmaken av att torka i ugn . . du slipper den torra smaken av att torka i rumstemp och framförallt så kan du torka STORA mängder chili på " ollorna " . . dessa raster staplas ovanpå arandra och torkar ungefär 1 kg chilipeppar på mindre än 2 dygn . . och då e chilin så torr att du utan bekymmer kan köra den i mixern och göra ett riktigt grymt, fint, snyggt och framförallt högklassiskt kryddpulver

om man nu ska ta upp endamålet med att frysa in det så kan jag varmt rekommendera detta som ett perfekt alternativ om du vill ha " färsk " chili att tex ugnsbaka , fylla med ost eller ha i grytor . . .
    bara skär av stammen och rensa ur kärnorna ( dom vill du ju ändå ha till nästa års plantering ) och stoppa dom i plastburkar i frysen

kolla gärna in på min hemsida http://www.chilipeppar.se

mvh

Dennis
    -------------------------------------------
    Disclaimer :
    Denna text bör ses som en personlig reflektion och inte en vedertagen sanning.
    Min erfarenhet, min upplevelse , mitt akvarium.

Driver Akvariefantast.se med en polare !

Superräka d.akvariefantasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Län
    Veberöd

Mina räkor

körsbär , wp , CR , Sowwhite

Mina snäckor

äppelsnäckor : gula,blåa ,gröna,rosa
    posthorn : bruna leopard
    övriga : physor , odlar för kulmat

Medaljer

förresten . . säg till om du skulle vilja testa några andra sorter . . jag har en del fröer jag kan dela med mig av . . har genom tiderna odlar cirka 150 olika sorters peppar . . . MINST . . och jag har säkert fröer kvar till minst hälften av dom
    Disclaimer :
    Denna text bör ses som en personlig reflektion och inte en vedertagen sanning.
    Min erfarenhet, min upplevelse , mitt akvarium.

Driver Akvariefantast.se med en polare !

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg