+ Svara på ämne
Sidan 2 av 8 FörstaFörsta 1 2 3 4 ... SistaSista
Resultat 16 till 30 av 106

Ämne: Chilisar!! :P

Guldräka AromaJohannas avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

filterräka Mountain rock (Atyopsis moluccensis)

Mina snäckor

Gul, rosa, lila och vit äppelsnäcka (Pomacea bridgesii), Anetome Helena, Nerite; Zebra, Zebra horn, Red onion.

Citat Ursprungligen postat av d.akvariefantast Visa inlägg
    förresten . . säg till om du skulle vilja testa några andra sorter . . jag har en del fröer jag kan dela med mig av . . har genom tiderna odlar cirka 150 olika sorters peppar . . . MINST . . och jag har säkert fröer kvar till minst hälften av dom
    Så trevligt med en till chilihead här!
    Oj där ligger jag allt i lä hahaha...
    Tack för tipsen!

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Jag e också chili fantast... men bara på ätstadiet...
    Farsan har odlat lite olika sorter... så lite i närheten av odling har man ju varit...
    kan knappt leva utan chili... har det snart i allt...
    O bra för magen e det...

4. Like AromaJohanna gillade inlägget.
    Tack för jätte bra tips
    Jag fastnade för (Jalapeño purple frukter)
    Är det jag har hemma som liknar (Jalapeño purple frukter) fast med vita blommor och frukten är purple när dom är små och sedan blir dom röda, är det samma sort

Superräka d.akvariefantasts avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Län
    Veberöd

Mina räkor

körsbär , wp , CR , Sowwhite

Mina snäckor

äppelsnäckor : gula,blåa ,gröna,rosa
    posthorn : bruna leopard
    övriga : physor , odlar för kulmat

Medaljer

Jag skulle rekommendera att testa tex jamaican bell . . en mycket trevlig klockliknande chilipeppar . . underbar att fylla med ost och köra i ugnen . . passar kanon som ett tilltugg till ölen =) . . eller varför inte en grillspecialare . . . testa aji blanco cristal eller en vanlig aji cristal . . mycket goda till allt du slänger på grillen . . .

men den allra största favoriten är en habanero sort som heter chocolate scotch bonnet . . en grym brun chili med en styrka runt 350 000 schoville . en klar syrlighet i smaken . . nästan rabarberliknande. . helt fantastisk att köra med brunabönor och fläsk . . woooha =) .
    men se upp . . styrkan e värre en man tror . . första gången jag tuggade på en rå sådan var jag bedövad i munnen i nästan 20 minuter . . hahaha

annars en annan trevlig lite gynnare vid namn Korean hot . . liten stark sak . . cirka 1.5-2 cm stor med en hyfsad hetta =).

annars testa en sort som heter blondie . . mumma på alla former av kyckling . . waaaha nu börjar jag spåra ut =)

nått som vi använder i nästan varenda rätt vi tillagar här hemma är en sort som heter bolivian red . . färgar maten helt otroligt vackert . . inte särskilt stark vilket gör att man kan använda MYCKET vilket ger en fantastiskt fruktig chilismak.

annars en sort som en mycket god vän till mig tog med hem till mig från hans hemland Maldiverna . . en hjärtformad maldiviansk habanero . . wow . . klockren =) . . sorten som används i varenda rätt på maldiverna och ger den klassiska heta smaken som indisk mat har =)

gillar man de vackra lila frukterna i en jalapeno purple bör man nog även kasta lystna blickar efter en sort som heter peruwian purple ( stavningen kan vara tokig ) , den är trevlig den med men den är ganska ilsken i sin styrka men den varar inte länge . . stoppa en frukt i munnen och tugga . . efter cirka 7-9 minuter har den värsta hettan försvunnit och svettningarna börjar *skrattar*

Surfa in och kolla på en av de största enligt min mening på chilipeppar i sverige http://www.ortagarden.se .. rune och bitte är fantastiskt trevliga och har ett suveränt sortiment och även webbhandel samt möjlighet att få hemskickat en fråkatalog . . nästan minst 20 nyheter varje inom chilipeppar delen =)
    Senast redigerad av d.akvariefantast den 2010-10-26 klockan 21:33. Anledning: missade nått väsentligt =)
    -------------------------------------------
    Disclaimer :
    Denna text bör ses som en personlig reflektion och inte en vedertagen sanning.
    Min erfarenhet, min upplevelse , mitt akvarium.

Driver Akvariefantast.se med en polare !

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Citat Ursprungligen postat av AromaJohanna Visa inlägg
    Tack!
    Jo det blev en hel del... 17 för att vara exakt men har inte kvar alla.
    En hade min son ihjäl när han kissade där krukan stod ute på balkongen (!!).
    Har funderat på att göra mig av med några milda sorter som Minobonnet och Trinidad seassoning och någon av mina Aji panca (baccutum), t ex eftersom jag har insett att jag är mest intresserad av de heta sorterna.
    Just nu har jag tyvärr en massiv invasion av bladlöss här... Inte kul!!
    Den där Trinidad seasoning är jag intresserad av, får jag köpa av dej????
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Reg.datum
    jul 2010
    Län
    Veberöd

Mina räkor

Mina snäckor

Medaljer

fast jag måste ju även slå ett slag för andernas heta äpple . . Rocoto . . finns i flera olika färger . . röd , brun och orange som alla mognar till rött . . den e GRYM . . stark, elak och riktigt köttig . . nästan lika tjock i fruktköttet som en vanlig sweet bellpaprika man köper på lokala matmarknaden.

när jag " råkade " stoppa i mig tv å hela sådana frukter under en grillmiddag satt jag och skakade av adrenalinkicken i nästan 30 minuter . . och svetten sprutade . . där finns inte mindre än tio verksamma ämne som har nästan samma effekt som capcasinet . . den frukten var det solklara valet när indianerna torterade sina offer . . de stoppade sådana fruktbitar i olika kroppsöppningar som munhålan , ögonhåler , näsan och den där onämnda där bak . . detta fortsatte tills offret lämnade ifrån sig den information man önskade . . denna metoden dokumenterades av spanska soldater som lyckades undkomma den säkra döden som det normalt innebar att bli tillfångatagen =)

oj det blev en liten historielektion . . =)

nu ska jag inte skriva mer =) . . . på en stund =)
    Disclaimer :

Reg.datum
    jul 2010
    Län
    Veberöd

Mina räkor

Mina snäckor

Medaljer

Pekoltia . . skulle inte Aromajohanna ha frö så hojta till så ska jag se om jag inte har ett par hundra frö kvar av den sedan förra säsongen =)

trinidad seasoning lade jag ner förra säsongen då jag inte tyckte den var rolig längre . . har odlat den sorten i snart 5 år....

som sagt . . hojta till i värsta fall =)
    Disclaimer :

Reg.datum
    jul 2010
    Län
    Veberöd

Mina räkor

Mina snäckor

Medaljer

Citat Ursprungligen postat av Arek Visa inlägg
    Tack för jätte bra tips
    Är det jag har hemma som liknar (Jalapeño purple frukter) fast med vita blommor och frukten är purple när dom är små och sedan blir dom röda, är det samma sort

tyvärr måste jag nog göra dig en aning besviken för utan bild kan det vara svårt att artbestämma din chili då den beskrivningen passar in på X antal chilenska sorter och även på korean hot , omnicolor , fireworks ,peruwian purple, hot palette och ett antal till som jag just nu är för trött för att komma på . .

90 % av de chilipeppar jag odlat genom tiderna har haft vita blommor och tillslut mognat av till rött.
    många av de sorter som INTE haft vita blommor har varit de lite mer köldtåliga sorterna som tex Rocoto som är en av få sorter med " ludna " blad och Lila blommor.
    bild finns på http://www.chilipeppar.se

mvh

Dennis
    Disclaimer :

Finns det inte nån som säljer hela frukter till oss som inte vill ha jord under naglarna?
    Och för mig räcker styrkan som finns i röd Jalapeno... då jag tycker att smaken försvinner när de blir starkare...
    Kan ju hända man har fel på tungan som inte smakar nått när det är riktigt starkt...

Reg.datum
    okt 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Gul, rosa, lila och vit äppelsnäcka (Pomacea bridgesii), Anetome Helena, Nerite; Zebra, Zebra horn, Red onion.

tyvärr måste jag nog göra dig en aning besviken för utan bild kan det vara svårt att artbestämma din chili då den beskrivningen passar in på X antal chilenska sorter och även på korean hot , omnicolor , fireworks ,peruwian purple, hot palette och ett antal till som jag just nu är för trött för att komma på . .

90 % av de chilipeppar jag odlat genom tiderna har haft vita blommor och tillslut mognat av till rött.
    många av de sorter som INTE haft vita blommor har varit de lite mer köldtåliga sorterna som tex Rocoto som är en av få sorter med " ludna " blad och Lila blommor.
    bild finns på http://www.chilipeppar.se

mvh

Dennis
    Men Peruvian purple ska väl ha typ lila blommor?
    Fast å andra sidan finns det mer än en chilivariant som säljs under det namnet...
    I övrigt håller jag med, det är svårt att säga vilken sort det kunde vara, en bild på planta och närbild på frukterna hade kanske hjälpt...
    Kunde det inte vara typ Checkoslovakian (ursäkta stavningen) black eller Hungarian black då?
    Kommer inte ihåg hur blommorna ska se ut på dem...

Reg.datum
    okt 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

fast jag måste ju även slå ett slag för andernas heta äpple . . Rocoto . . finns i flera olika färger . . röd , brun och orange som alla mognar till rött . . den e GRYM . . stark, elak och riktigt köttig . . nästan lika tjock i fruktköttet som en vanlig sweet bellpaprika man köper på lokala matmarknaden.

när jag " råkade " stoppa i mig tv å hela sådana frukter under en grillmiddag satt jag och skakade av adrenalinkicken i nästan 30 minuter . . och svetten sprutade . . där finns inte mindre än tio verksamma ämne som har nästan samma effekt som capcasinet . . den frukten var det solklara valet när indianerna torterade sina offer . . de stoppade sådana fruktbitar i olika kroppsöppningar som munhålan , ögonhåler , näsan och den där onämnda där bak . . detta fortsatte tills offret lämnade ifrån sig den information man önskade . . denna metoden dokumenterades av spanska soldater som lyckades undkomma den säkra döden som det normalt innebar att bli tillfångatagen =)

oj det blev en liten historielektion . . =)

nu ska jag inte skriva mer =) . . . på en stund =)
    Ojojojoj...!! SHIT, ok ... Intressant!

Jag har insett att jag är en stor fan av heta chinense och heta fruktiga baccutums.
    Habanero (chinense) och Aji cristal (baccutum) är mina favoriter pga kombinationen av mycket god och speciell fruktig smak och mycket hetta.

Reg.datum
    okt 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Citat Ursprungligen postat av Peckoltia Visa inlägg
    Den där Trinidad seasoning är jag intresserad av, får jag köpa av dej????
    Javisst det går bra!
    Hör av dig bara.

Jag har lite frön kvar, fick nyss en till mogen frukt, den har inte gett så mycket frukt än men så är det ju plantans första säsong också då kan det bli så.
    Vill du ha frön eller är du intresserad av plantan? Den är mycket stor och fin, minst en meter hög kanske mer...
    På bilderna med jätteplantorna i vardagsrumsfönstret är det den 3:e plantan från höger.
    Jag har problem med bladlöss så jag kan inte garantera att den kommer helt lusfri i så fall...
    Frukterna var milda, hade bara en aning hetta i sig och aromen var väldigt god, det luktar gott fruktigt lite papaya-liknande när man skär upp en färsk frukt... Men jag har insett att måste göra mig av med lite plantor / sorter för att få plats med allt här hemma och jag har insett att jag satsar hellre på de heta sorterna så jag har funderat på att göra mig av med denna planta och Miniobonnet-plantan fast de tar emot lite...Det blir väl så när man har dragit upp dem själv från frö och så är ju dessa 2 sorter ganska ovanliga....

Kan tänka mig att byta lite frö t ex mot någon snäcka eller annat kul.

Just nu har jag mycket frukter och fröer från 7 pod.
    Jag har också 2 st 7 pod-plantor hos min massörkompis i Svingeln, det var meningen att han skulle ha dem där åt mig för att de skulle stå isolerade från andra sorter och spara fröna åt mig så jag kunde sälja garanterat okorsade 7 pod-frön men det har inte funkat tyvärr...
    Var förbi där för ett tag sen och så hade de slängt in ett antal frukter i frysen och jag vet inte om man kan så chilifrön som har varit frysta så nu kan jag inte sälja dem och jag funderar på att endera sälja dessa 2 plantor eller ta hem dem men jag har redan 2 såna hemma så det lockar inte att ta hem dem då jag har så många andra sorter och plantor och nya som jag ska så som behöver den platsen.... Hm...

Jag önskar verkligen att jag kunde få bre ut mig med mina chilisar i ett STORT fint växthus, finns det inte någon som är villig att t ex hyra ut till mig...?

Finns kaninungar också om du är intresserad!

Reg.datum
    okt 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Citat Ursprungligen postat av Frank Visa inlägg
    Finns det inte nån som säljer hela frukter till oss som inte vill ha jord under naglarna?
    Och för mig räcker styrkan som finns i röd Jalapeno... då jag tycker att smaken försvinner när de blir starkare...
    Kan ju hända man har fel på tungan som inte smakar nått när det är riktigt starkt...
    Jag har tyvärr inte så mycket frukter att jag vill sälja...
    Det mesta jag har av är 7 pod-frukter och de är extremt superheta!

Reg.datum
    okt 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Jag skulle rekommendera att testa tex jamaican bell . . en mycket trevlig klockliknande chilipeppar . . underbar att fylla med ost och köra i ugnen . . passar kanon som ett tilltugg till ölen =) . . eller varför inte en grillspecialare . . . testa aji blanco cristal eller en vanlig aji cristal . . mycket goda till allt du slänger på grillen . . .

men den allra största favoriten är en habanero sort som heter chocolate scotch bonnet . . en grym brun chili med en styrka runt 350 000 schoville . en klar syrlighet i smaken . . nästan rabarberliknande. . helt fantastisk att köra med brunabönor och fläsk . . woooha =) .
    men se upp . . styrkan e värre en man tror . . första gången jag tuggade på en rå sådan var jag bedövad i munnen i nästan 20 minuter . . hahaha

annars en annan trevlig lite gynnare vid namn Korean hot . . liten stark sak . . cirka 1.5-2 cm stor med en hyfsad hetta =).

annars testa en sort som heter blondie . . mumma på alla former av kyckling . . waaaha nu börjar jag spåra ut =)

nått som vi använder i nästan varenda rätt vi tillagar här hemma är en sort som heter bolivian red . . färgar maten helt otroligt vackert . . inte särskilt stark vilket gör att man kan använda MYCKET vilket ger en fantastiskt fruktig chilismak.

annars en sort som en mycket god vän till mig tog med hem till mig från hans hemland Maldiverna . . en hjärtformad maldiviansk habanero . . wow . . klockren =) . . sorten som används i varenda rätt på maldiverna och ger den klassiska heta smaken som indisk mat har =)

gillar man de vackra lila frukterna i en jalapeno purple bör man nog även kasta lystna blickar efter en sort som heter peruwian purple ( stavningen kan vara tokig ) , den är trevlig den med men den är ganska ilsken i sin styrka men den varar inte länge . . stoppa en frukt i munnen och tugga . . efter cirka 7-9 minuter har den värsta hettan försvunnit och svettningarna börjar *skrattar*

Surfa in och kolla på en av de största enligt min mening på chilipeppar i sverige http://www.ortagarden.se .. rune och bitte är fantastiskt trevliga och har ett suveränt sortiment och även webbhandel samt möjlighet att få hemskickat en fråkatalog . . nästan minst 20 nyheter varje inom chilipeppar delen =)
    Nice!
    Tack för tipsen!
    Jamaican Chocolate Habanero hör till de nya inköpen jag har gjort som ska sås denna vinter!
    Ja, Örtagården är riktigt bra, fantastiskt sortiment och seriösa med sina chilisar!
    Har handlat där förr!

Reg.datum
    okt 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Citat Ursprungligen postat av Arek Visa inlägg
    Tack för jätte bra tips
    Tror inte att det är samma för Jalapeño purple har alltid lila blommor.

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg