+ Svara på ämne
Sidan 4 av 8 FörstaFörsta ... 2 3 4 5 6 ... SistaSista
Resultat 46 till 60 av 106

Ämne: Chilisar!! :P

Citat Ursprungligen postat av AromaJohanna Visa inlägg
    Det är det också!
    Hett men gott...Riktigt gott!
    Min väninna brukar bjuda in sig själv när hon hör att jag har gjort denna gryta!
    Tanken med grytan är att lyfta fram den specilla habanero-aromen som är lite exotiskt fruktig i smaken och doften.
    Därför använder jag ingen lök eller vitlök osv i denna gryta, däremot är det gott med bitar av färsk annanas (inte på burk som ligger i sockerlag!).
    Ja det är bra att ha duktiga kockar i vänkretsen...
    Annanas får jag inte frugan till att äta...
    Men jag gillar att blanda lite smaker från Italien... dvs med oregano osv...
    Har ju en syrra som bor på Kanarieöarna, o där används chili nästan till allt.
    Så man har provat en del starkt där... har inte frågat om namnen på dem...
    Men ett par gånger har man suttit o lipat... tål ju annars en hel del starkt... men det man testade där var det lite mer drag i... tror att tungan var avdomnad i minst en timma efter...

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Guldräka AromaJohannas avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

filterräka Mountain rock (Atyopsis moluccensis)

Mina snäckor

Gul, rosa, lila och vit äppelsnäcka (Pomacea bridgesii), Anetome Helena, Nerite; Zebra, Zebra horn, Red onion.

Citat Ursprungligen postat av Frank Visa inlägg
    Ja det är bra att ha duktiga kockar i vänkretsen...
    Annanas får jag inte frugan till att äta...
    Men jag gillar att blanda lite smaker från Italien... dvs med oregano osv...
    Har ju en syrra som bor på Kanarieöarna, o där används chili nästan till allt.
    Så man har provat en del starkt där... har inte frågat om namnen på dem...
    Men ett par gånger har man suttit o lipat... tål ju annars en hel del starkt... men det man testade där var det lite mer drag i... tror att tungan var avdomnad i minst en timma efter...
    Härligt!

Räka
    Reg.datum
    sep 2010
    Län
    stockholm

Mina räkor

Crystal black
    Crystal red
    körsbär
    Neocaridina sp. blue

Mina snäckor

Blå posthorn

mer läsning

På matmolekyler dök det just upp en artikel med mer om chili - klart läsvärd. Gillar överlag matmolekyler för dess samling absolut totalnördiga matfakta
    http://matmolekyler.taffel.se/2010/1...arlek-i-koket/

Reg.datum
    okt 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Gul, rosa, lila och vit äppelsnäcka (Pomacea bridgesii), Anetome Helena, Nerite; Zebra, Zebra horn, Red onion.

Citat Ursprungligen postat av lottad Visa inlägg
    På matmolekyler dök det just upp en artikel med mer om chili - klart läsvärd. Gillar överlag matmolekyler för dess samling absolut totalnördiga matfakta
    Intressant artikel fast författaren har ju fel i att Habanero är den starkaste...
    Kunde inte låta bli att skriva lite kommentarer.

Reg.datum
    okt 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Citat Ursprungligen postat av lottad Visa inlägg
    Hehe, i den där artikeln fick jag en förklaring till varför jag har gått ner 13 kg (vilket var väl behövt) på ca ett halvår utan att banta eller träna men däremot har ätit grillad smörgås med het chili väldigt ofta, så gott som dagligen...

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Men då måste ju all het mat med chilli fungera väl, jag behöver gå ner 10 kg ska jag smaska i mej en massa chilli då tro, undrar vad magen säjer om det!!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Reg.datum
    okt 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Citat Ursprungligen postat av Peckoltia Visa inlägg
    Men då måste ju all het mat med chilli fungera väl, jag behöver gå ner 10 kg ska jag smaska i mej en massa chilli då tro, undrar vad magen säjer om det!!!
    Ja precis!
    Gör du det men var försiktig bara så att inte magen tar stryk!
    Enligt artikeln kan magen reagera som vid matförgiftning när man äter stark chili, dvs man kan få vattnig avföring t ex...
    Något man får se upp med om man har järnbrist t ex.
    Jag har inte märkt detta själv men magen har fungerat ovanligt bra och regelbundet, hehe...
    Det är nog inte bra om man överdriver det eftersom det starka i chilin kan reta för mycket på magen och jag vet inte vad det kan leda till då men jag skulle inte vilja dra på mig tarmproblem...
    Fördelen med de grillade mackorna är att man knappt känner av det starka pga all ost.
    Jag gör dem riktigt heta ändå men det betyder att egentligen är de FÖRDJÄVLIGT heta, det är bara osten som gör det möjligt att äta dem...
    Jag brukar göra 2 st grillmackor med generöst (men inte överdrivet mycket) med ost och så pass mycket Habanero eller annan stark chili som jag klarar av. Ibland rinner tårarna och jag får hicka för att det blir för starkt men för det mesta är det bara precis så pass starkt att jag bara precis känner av det ... Fast det beror ju på hur tålig man är, min inneboende vän gjorde misstaget att sno en macka av mig... Jag gjorde inte något åt saken utan väntade bara... Efter bara en tugga fick jag tillbaka den och han gjorde aldrig mer om det!! Moahahahahahahaha.....

Jag insåg att man kan ha akvarie ställning till mer än att odla räkor
    Det är bra förutsättningar att odla fram frön,titta själva
    Bifogade bilder

Räkoholist
    Reg.datum
    feb 2010
    Län
    Värmland

Mina räkor

CR S-SSSS
    Cherry
    Raibow
    Amano

Mina snäckor

Physa
    Kanelbullar
    Malajer
    Posthorn
    Lila Äpplen

Citat Ursprungligen postat av Peckoltia Visa inlägg

Varför tror du att man går ner?????

Det sägs att chili förbränner fett mycket bra

Räkrom
    Reg.datum
    mar 2011
    Län
    Gävleborgs län

Mina räkor

Nothing ;( Det kommer, det kommer! =)

Mina snäckor

Inga planerade

Mina krabbor

Inga planerade!
    Ooh, nu har jag hittat en tråd jag gillar

Har odlat chili i många år (trots min ålder), men har nu trappat ner (Den berömda 12 stegs metoden ), odlade förr omkring 30-50 sorter i min garderob! Men hade som mest kanske 10-15 plantor kvar efter hård gallring där de flesta sorterna som inte kom tillräckligt snabbt fick gå iväg. Har även odlat en del med hydro osv. Detta är verkligen en kul hobby, men tar en massa plats som jag inte har.

Något jag dock alltid gjort är att samla på de mest sällsynta sorterna, har en del kontakter kvar från t.ex. indien etc. som levererade helt okända korsningar från de flesta av Jolokia stammarna osv.

Vill någon så kan jag säkert skrota fram några frön (för sent för iår dock, om man ska få skörd innan hösten). Men har man full växtbelysning osv, kan man odla året runt.

Söker ni något som har med chili att göra skicka ett pm bara =)

Reg.datum
    okt 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Citat Ursprungligen postat av Oscar Visa inlägg
    Ooh, nu har jag hittat en tråd jag gillar

Har odlat chili i många år (trots min ålder), men har nu trappat ner (Den berömda 12 stegs metoden ), odlade förr omkring 30-50 sorter i min garderob! Men hade som mest kanske 10-15 plantor kvar efter hård gallring där de flesta sorterna som inte kom tillräckligt snabbt fick gå iväg. Har även odlat en del med hydro osv. Detta är verkligen en kul hobby, men tar en massa plats som jag inte har.

Något jag dock alltid gjort är att samla på de mest sällsynta sorterna, har en del kontakter kvar från t.ex. indien etc. som levererade helt okända korsningar från de flesta av Jolokia stammarna osv.

Vill någon så kan jag säkert skrota fram några frön (för sent för iår dock, om man ska få skörd innan hösten). Men har man full växtbelysning osv, kan man odla året runt.

Söker ni något som har med chili att göra skicka ett pm bara =)
    Trevligt!!

Moderator Daniel Brodins avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Sakura "Prisvinnare i Paris 2011 X med Done Whas
    PRL
    PBL
    Ultra blue rilli
    Neocaridina korsningar

Medaljer

Hej chiliälskare!

Tack för länken, kul läsning!

Jag och tjejen tog med oss frön från Indien för några år sedan. Ingen aning om sort men den är medelhet och ger mycket bra avkastning (chili är nog det enda vi är självförsörjande på)
    Sedan har vi "Hot lemon också.
    Nu har vi bestämt oss för några sorter till som vi köpte fröer till på bergianska trädgården när svenska chiliföreningen/sällskapet? hade utställning där.

Vi har sått "Peruwian Purple". "Cumari" och "Hot Palett". Dessa ska tydligen bli lite mindre och buskiga, alltså inte ta så stor plats under vinterförvaringen.
    Är det nån som kan ge info och tycke om dessa?

Vi har även sått "värstingen" "Bih Jolokia mest för att tysta kompisar som tyckt vår indiska chili har varit mesig

Reg.datum
    okt 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Citat Ursprungligen postat av broddan Visa inlägg
    Hej chiliälskare!

Tack för länken, kul läsning!

Jag och tjejen tog med oss frön från Indien för några år sedan. Ingen aning om sort men den är medelhet och ger mycket bra avkastning (chili är nog det enda vi är självförsörjande på)
    Sedan har vi "Hot lemon också.
    Nu har vi bestämt oss för några sorter till som vi köpte fröer till på bergianska trädgården när svenska chiliföreningen/sällskapet? hade utställning där.

Vi har sått "Peruwian Purple". "Cumari" och "Hot Palett". Dessa ska tydligen bli lite mindre och buskiga, alltså inte ta så stor plats under vinterförvaringen.
    Är det nån som kan ge info och tycke om dessa?

Vi har även sått "värstingen" "Bih Jolokia mest för att tysta kompisar som tyckt vår indiska chili har varit mesig
    Moahahahaha... Bih jolokia! Tysta dem lär den göra, verkligen!! Se upp bara så att den inte tar kål på dem också!!
    Är din Peruvian purple en annuum eller en annan art?
    Frågar eftersom jag har sett chili med samma namn men av 2 olika arter.
    Den som Örtagården säljer är en annuum och den ska vara god till rotsaker enligt dem.
    Jag ska pröva den i år.
    Dess blad blir mörka av solen, nästan svart-purpur-färgade och jag har för mig att den får lila blommor och svarta frukter som omogna, sen röda som mogna.
    De andar 2 sorterna har Örtagården, kolla i deras nätbutik. www.ortagarden.com

Reg.datum
    okt 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Fy vilket väder, det blåser hårda vindar här i Göteborg och det verkade vara storm eller iaf nästan storm inatt.
    Tur att jag inte har några chiliplantor ute på kolonilotten än!!
    Jag undrar hur det ska gå, jag vill ju ta ut en massa chiliplantor... Hoppas att det inte blir fler såna här dagar under sommaren, chilisarna mår ju inte alls bra när det blåser mycket och blir lite kallt...

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg