+ Svara på ämne
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Det här med graderingar...

Räka
    Reg.datum
    Sep 2010
    Län
    Östergötland

Mina räkor

CR c-ss
    CB c-ss
    Golden
    White Pearl
    Amano

Mina snäckor

Anetome Helena

Det här med graderingar...

Jag har en räka som har samma teckning som en "ss" räka men den har inte det där riktigt vita utan den är lite mesig i färgen. Jag skulle inte vilja säga att den är genomskinlig men på gränsen. Hur graderas då en sådan? Blir den automatiskt graderad som "A" då?

Det ska självklart stå GRADERINGAR i överskriften!
    Livet är inget för amatörer...

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räkoholist icefudges avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Län
    Halland

Mina räkor

Crystal red, Crystal black, Rosa snowwhite,Golden, Deep blue tiger- tiger, Blue pearl, Sakura, Gul räka, Amano, Grön räka

Mina snäckor

äppelsnäckor rosa, lila, blå... rosa posthorn. sandsnäckor, anentome helena och tylomenalia sp yellow

Medaljer

har du tittat i graderings guiden?
    att bara äga ETT akvarium är omöjligt

Räka
    Reg.datum
    Sep 2010
    Län
    Östergötland

Mina räkor

CR c-ss
    CB c-ss
    Golden
    White Pearl
    Amano

Mina snäckor

Anetome Helena

Jag har läst den. Men, jag kanske fattar lite trögt... Blir alltså en andrahandssorterad ss räka med automatik en a räka?

Reg.datum
    Oct 2009
    Län
    Halland

Mina räkor

Crystal red, Crystal black, Rosa snowwhite,Golden, Deep blue tiger- tiger, Blue pearl, Sakura, Gul räka, Amano, Grön räka

Mina snäckor

äppelsnäckor rosa, lila, blå... rosa posthorn. sandsnäckor, anentome helena och tylomenalia sp yellow

Medaljer

nej det skulle jag inte vilja påstå... du har ju ss sen s+ sen s sen c sen b och sist a... så den blir väl en c skulle jag tro!? men janne kan ju ge ett exaktare svar

Super Moderator Janne Johanssons avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Län
    Skåne

Mina räkor

Crystal red, Crystal black, Snowhite, King kong, Red Ruby, Blue Bolt, Pinto,
    Blue Tiger, Black Tiger,Red Tiger, Tangerine tiger, Leopardshrimp, Sakura, Orange Sunkist Sakura, Svart Sakura, Blue Rili, m.m

Mina snäckor

Posthorn,Physa, Malaysisk sandsnäcka

Medaljer

Bra fråga som är lite lurig att svara på. Personligen skulle jag inte vilja kalla den grade A då de har samma täckning som Grade S (med undantag för lite mer transparanta partier i det vita.
    Jag skulle hellre kalla den Grade C, vilket iof inte heller är riktigt rätt då de oftast har stora röda partier på kroppen.

2:Sort kanske?
    SS: 2 sort ?

Internationellt sett har de här räkorna inga graderingar då de räknas som "second Choice" och inte odlas vidare på eller säljs. Får man fram många sådana här räkor i sin odling är det ett tecken på att något är galet. För många generationer, fel vattenvärden, fel foder eller att man blandat högre och lägre graderingar.

Jag gör om lite i grading guiden så den blir tydligare.

Reg.datum
    Oct 2009
    Län
    Halland

Mina räkor

Mina snäckor

Medaljer

ja då var jag inte helt ute på vift iaf

Räka
    Reg.datum
    Sep 2010
    Län
    Östergötland

Mina räkor

CR c-ss
    CB c-ss
    Golden
    White Pearl
    Amano

Mina snäckor

Anetome Helena

Tack för era svar! Jag är helt ny på detta och vill inte göra/skriva fel i framtiden...

En annan fråga ang detta.

Kan en "andrahandssorterad" ss-räka få ss-räkor med bra färger?

Reg.datum
    Oct 2009
    Län
    Halland

Mina räkor

Mina snäckor

Medaljer

bara ifall den motsvarande räkans gener är starkare och den är en fin ss. men det kommer ju ligga kvar gener från den dåliga som påverkar framtida räklingar och ger dom samma dåliga färg. så jag skulle sortera bort den

Räka
    Reg.datum
    Sep 2010
    Län
    Östergötland

Mina räkor

CR c-ss
    CB c-ss
    Golden
    White Pearl
    Amano

Mina snäckor

Anetome Helena

Citat Ursprungligen postat av icefudge Visa inlägg
    bara ifall den motsvarande räkans gener är starkare och den är en fin ss. men det kommer ju ligga kvar gener från den dåliga som påverkar framtida räklingar och ger dom samma dåliga färg. så jag skulle sortera bort den

OK, då vet jag hur det funkar. Jag kommer att vänta med sortera bort några. Detta är lite av ett test för att se så att jag klarar av detta med räkor. När jag ser att jag klarar av att sköta om räklingarna så att de blivit stora så kommer jag att köpa några finare/dyrare räkor.

Måste väl erkänna att jag känner mig ganska fast på detta och håller på att planerar ett akvarierum i källaren.
    Vi får se... Jag ska väl bara bygga färdigt huset så att jag kan använda källaren där till mitt lilla projekt ska vara.

Reg.datum
    Oct 2009
    Län
    Halland

Mina räkor

Mina snäckor

Medaljer

då vill vi se en tråd om bygget i källaren när det kommer till krita

Räka
    Reg.datum
    Sep 2010
    Län
    Östergötland

Mina räkor

CR c-ss
    CB c-ss
    Golden
    White Pearl
    Amano

Mina snäckor

Anetome Helena

Absolut, det kommer! Nu läser jag om andras källarprojekt så länge och blir något avundsjuk...

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg