+ Svara på ämne
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Hemförsäkring och regler

Guldräka AromaJohannas avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

filterräka Mountain rock (Atyopsis moluccensis)

Mina snäckor

Gul, rosa, lila och vit äppelsnäcka (Pomacea bridgesii), Anetome Helena, Nerite; Zebra, Zebra horn, Red onion.

Hemförsäkring och regler

Finns det någon som vet vilken hemförsäkring som är bra att ha när man har akvarium?
    Finns det t ex någon som är sämre respektive bättre, vad gäller om olyckan har varit framme hemma hos oss hobbyakvarister med flera akvarium i hemmet?
    Jag har inte någon alls just nu och borde verkligen fixa det så snart som möjligt men jag vet inte riktigt vilken jag ska ta...
    Såg också någonstans att man egentligen måste ansöka om tillstånd för att få ha flera akvarium i sitt hem, mins inte antalet men siffran låg på en nivå som man lätt passerar när man börjar med denna hobby... Om det var typ 4-5 eller så... Men vem gör det egentligen och kan det få några konsekvenser om man inte gör det?

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Gud gjorde inte gräset grönare på andra sidan!
    Det är bara grannen som sköter gräsmattan bättre än vad du själv gör!

Räkmeister Sanna Karlssons avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Uppsala

Mina räkor

Caridina cf. cantonensis:
    Tiger, blå tiger, deep blue tiger
    Crystal red grad a-c, s,ss,sss, crystal black grad a-c, s,ss,sss
    Redruby, kingkong, många varianter + blue shadow, Blue bolt, mosura
    Pinto

Caridina cf. babuti:
    var. green

Neocaridina heteropoda:
    Var. red: körsbär, sakura
    Var. yellow: gul neon fire stripe
    Var. orange, rilli
    Blue jelly

Mina snäckor

Rosa och blå posthorn, malaysiska sandsnäckor, physor,

Medaljer

Bra artikel.
    Att bara ha en sort är omöjligt!
    https://sites.google.com/site/sannashrimpfarm/home

Guldräka wotans avatar
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Ack Värmland du sköna

Mina räkor

-Neocaridina cf. zhangjiajiensis var. white,
    -Caridina multidentata,
    -Neocaridina heteropoda var. red,
    -Neocaridina cf. zhangjiajiensis var. blue..

Citat Ursprungligen postat av AromaJohanna Visa inlägg
    Finns det någon som vet vilken hemförsäkring som är bra att ha när man har akvarium?
    Finns det t ex någon som är sämre respektive bättre, vad gäller om olyckan har varit framme hemma hos oss hobbyakvarister med flera akvarium i hemmet?
    Jag har inte någon alls just nu och borde verkligen fixa det så snart som möjligt men jag vet inte riktigt vilken jag ska ta...
    Såg också någonstans att man egentligen måste ansöka om tillstånd för att få ha flera akvarium i sitt hem, mins inte antalet men siffran låg på en nivå som man lätt passerar när man börjar med denna hobby... Om det var typ 4-5 eller så... Men vem gör det egentligen och kan det få några konsekvenser om man inte gör det?
    jag har länsförsäkringar, tycker de är bäst.

Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Gul, rosa, lila och vit äppelsnäcka (Pomacea bridgesii), Anetome Helena, Nerite; Zebra, Zebra horn, Red onion.

Utmärkt, tack!

Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Har läst artikeln nu, det var intressant!
    En fråga återstår egentligen bara... Eller två...

1: Länsförsäkringar verkar ju vara generösast här när jag läste igenom artikeln men det är osäkert vad som är bäst för mig som förälder då jag är orolig att t ex min son råkar ha sönder ett akvarium en dag, t ex genom att han slänger någon grej ... Risken är ju väldigt liten men ändå, OM nu olyckan skulle vara framme...?
    Länsföräkringar var otydliga på den frågan om försäkringstagarens barn skulle råka ha sönder akvariet.
    Min son kan få hemska raseriutbrott, slåss, kasta grejer och slå sönder saker i affekt.
    Som tur är så har han inte gjort något mot akvarierna och jag har verkligen pratat mycket med honom så han förstår att man måste vara rädd om akvarierna och vad som kan hända om de går sönder, osv... Men ändå... OM något skulle hända... Eller om han, fast han inte får, mot förmodan leker och slänger någon grej som råkar komma på akvariet...
    Risken är som sagt mycket liten men... Undrar om det finns någon tilläggsföräkring man borde ha som skydd?

2: Frågan om hur många akvarier man får ha i sin lägenhet utan att söka tillstånd är fortfarande obesvarad och var i i så fall måste man söka tillstånd, är det på Länsstyrelsen eller...? Och påverkar detta hemförsäkringen om olyckan har varit framme med något akvarium och man behöver använda sin försäkring?

2: Frågan om hur många akvarier man får ha i sin lägenhet utan att söka tillstånd är fortfarande obesvarad och var i i så fall måste man söka tillstånd, är det på Länsstyrelsen eller...? Och påverkar detta hemförsäkringen om olyckan har varit framme med något akvarium och man behöver använda sin försäkring?

Jag har mycket försäkringar hemma.. och jag har aldrig hört något om ett antal.. Det är helt upp till din hyresvärd finns nog inga bestämda regler på det.. jag har haft som mest 30 akvarie hemma. och försäkringsbolaget har aldrig sagt något .. bara hyresvärden säger att det är okej .

Guldräka Exelons avatar
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Dalarna

Mina räkor

Amano
    Crystal red
    Crystal Black
    C.Babaulti ssp Green
    C.Babaulti Rainbow
    Macrobrachium assamense

Red Cherry

Hade länsförsäkringar när mitt 540l sprack dom skötte allt utan att börja krångla, det blev väl totalt tre olika försärkingsbolag som löste det, och han sa det skaderegleraren att det var mer vanligt att tvätt/diskmaskinerna läckte och gjorde stora vattenskador och helst under lång tid. Medans min skada tog ett par veckor att fixa och då var torkningen nästan 90% av arbetet.
    Jo en drulleförsäkring eller sakförsäkring kan vara bra så du får tillbaka för det söndriga karet och växter/djur. Sån hade inte jag men det var ca 100 tetror som strök med medans dyra malar och scalarer klarade sig fint. Och karet hade jag fått så det var ingen stor förlust.

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Jag tror det finns ett maxtak på hur många liter ett akvarium får hålla för att man ska få ha det i lägenhet om jag inte mins fel.
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Räkrom ztams avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Län
    Västerbotten

Mina räkor

Körsbär, Atyopsis moluccensis

Mina snäckor

div

En sak som man skall tänka på när det gäller sakförsäkringar är att ha alla i samma bolag. Tex om man skall frakta akvariet i bilen och man krockar och akvariet går sönder. Har man två försäkringsbolag ett på bilen och ett på akvariet (hemförsäkringen) så får man två självrisker och de kan börja hänvisa till varandra att det är de som skall betala.

När man gör sökningar på det så kommer det upp som jag skrev. Du får ha så mycket som hyresvärden godkänner om det är en "hyresrätt" vill säga!

Men däremot så läser jag nu att vissa försäkringsbolag ersätter bara VATTENSKADOR orsakade av LÄCKANDE akvarium upp till 500 l.. Annars är det fritt fram..
    Ibland obegränsat.. Beroende på försäkringsbolaget . Men du får fortfarande ha så många akvarie du vill.. men du kan fortfarande ha 10 st på 4 hundra.. TEX...

Superräka Daniel_89s avatar
    Reg.datum
    Dec 2009
    Län
    Västmanland

Mina räkor

Gula Körsbär, Amano, Blue,deep blue tigers, Crystal gold/snow,Gröna räkor, Blue pearl.

Mina snäckor

Elefanter.

Mina krabbor

Mini Krabbor
    Citat Ursprungligen postat av Majki01 Visa inlägg
    Men däremot så läser jag nu att vissa försäkringsbolag ersätter bara VATTENSKADOR orsakade av LÄCKANDE akvarium upp till 500 l.. Annars är det fritt fram..
    Ibland obegränsat.. Beroende på försäkringsbolaget . Men du får fortfarande ha så många akvarie du vill.. men du kan fortfarande ha 10 st på 4 hundra.. TEX...

Det sa min morbror till mig, att det finns ingen begränsning på hur många kar dock finns det en max volym och det han hade gjort var och ringa försäkrings bolaget och hörde och han fick nån tilläggsförsäkring som kosta 20-30 kr månaden.

Lättast är helt enkelt att ringa och fråga ditt försäkringsbolag!

Och majki jäkligt bra länk!!!
    Det finns inga problem! Bara lösningar!

Räkrom ztams avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Län
    Västerbotten

Mina räkor

Körsbär, Atyopsis moluccensis

Mina snäckor

div

Tillståndskrav för akvarier

Citat Ursprungligen postat av AromaJohanna Visa inlägg
    Såg också någonstans att man egentligen måste ansöka om tillstånd för att få ha flera akvarium i sitt hem, mins inte antalet men siffran låg på en nivå som man lätt passerar när man börjar med denna hobby...
    På Djurskyddsmyndighetens hemsida kan man läsa följande.

Tillståndskrav

Den som driver en yrkesmässig verksamhet med fiskar eller den som upplåter, förvarar eller utfodrar andras fisk i större omfattning behöver tillstånd från kommunen. En verksamhet är av större omfattning då den bedrivs med sex eller fler akvarier.

Detta måste innebära att privatperson som har många akvarier och äger alla fiskar själv inte behöver ha tillstånd. Dessutom tror jag inte att det är kommunen utan länsstyrelsen som man skall söka tillstånd hos, eftersom de tagit över tillsynen av djurskyddslagen.

Här nedan följer alla regler som gäller fiskar, det finns inga regler gällande räkor så vitt jag vet.

Djurskyddsregler för akvariefiskar

Djurskyddslagen gäller alla djur som hålls av människor, vilket innebär att de akvariefiskar vi håller för sällskap och hobby också omfattas.
    Foder

Fiskar ska utfodras med ett foder som är anpassat för arten. Fodermängden ska anpassas så att fiskarna varken blir för kraftiga eller för magra.
    Miljö

Kvalitén på det vatten fiskarna hålls i är mycket viktig. Ph-värde, salthalt och vattentemperatur måste anpassas efter art och antal fiskar. Även tekniska hjälpmedel som luftpumpar och reningsanläggningar måste anpassas efter fiskarten och antalet fiskar. Kvalitén på vattnet ska vara stabil och plötsliga förändringar ska undvikas.
    Minsta utrymme

Vattenvolymen i ett akvarium bör inte vara mindre än 40 liter. Akvariets volym, yta och djup ska vara anpassat efter fiskarnas storlek, antal och beteende.
    Inredning

För att må bra behöver fiskar möjlighet att gömma sig och söka skydd. Därför måste minst en sida av akvariet vara insynsskyddat. Även inredningen i akvariet ska medverka till att ge fiskarna skydd. Akvariet ska innehålla bottenmaterial och inredning som motsvarar det som finns i fiskartens naturliga miljö.
    Klotformade akvarier

Grundregeln är att fiskar inte får hållas i klotformade akvarier. Anledningen är att det är svårt att uppfylla fiskarnas krav på volym, syresättning och inredning i dessa.
    Ett akvarium syresätts naturligt genom vattenytan. I ett klotformigt akvarium blir vattenytan för liten för att syresättningen ska fungera naturligt och därför uppstår lätt syrebrist i vattnet.
    Klotformade akvarier placeras ofta centralt i ett rum och därmed är ingen sida skyddad från insyn. Detta kan kompenseras genom att inredningen i akvariet skyddar mot insyn, men eftersom klotformade akvarier har liten volym är det svårt att få plats med en inredning som verkligen ger fiskarna skydd.
    Gruppsammansättning

Olika fiskarter har olika beteenden. Fiskarter som normalt lever i stim bör hållas tillsammans med fiskar av samma art. Om en fisk blir stressad av eller visar aggressivitet mot andra fiskar måste vi som djurhållare och agera för att stressen och aggressionen ska upphöra.
    Sjuka fiskar

Om fiskar i ett akvarium visar tecken på ohälsa, ska nödvändiga åtgärder vidtas snarast.
    Tillståndskrav

Den som driver en yrkesmässig verksamhet med fiskar eller den som upplåter, förvarar eller utfodrar andras fisk i större omfattning behöver tillstånd från kommunen. En verksamhet är av större omfattning då den bedrivs med sex eller fler akvarier. Mer om tillstånd för verksamhet enligt § 16 djurskyddslagen kan du läsa i sidans vänsterkant, under rubriken "Tillstånd för verksamhet".
    Kontroll av lagen

Kommunen är den myndighet som ansvarar för den lokala kontrollen av djurskyddslagen. Kontrollerna utförs av den lokala djurskyddsinspektören som vanligen är anställd på kommunens miljö och hälsoskyddskontor eller motsvarande. På regional nivå är det länsstyrelsen som ansvarar för kontrollen av djurskyddslagen.
    Senast redigerad av ztam den 2010-10-29 klockan 17:49.

Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Ok tack för svaren, det här var intressant...

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg