Akvarieaffärerna kan var hutlöst dyra på weekendfoder. Så jag sökte på nätbutikerna och hittade 5-pack för 13kr. http://grand-prix.se/product_info.ph...oducts_id/4351
Har någon hittat det till bättre pris?
1. Undvik den butiken. (gör en Google)
2. Undvik weekendfoder.
Med andra ord, bry dig inte om hur dyrt detta foder är, för det är ändå bara skit.![]()
Det är bra för snäckornas skal.
För kalken så har jag enbart snäckskal till mina och det fungerar utmärkt faktiskt, behövs inget mer faktiskt, mina har jättefina skal,i alla fall de som är födda här!!!
Räkor:
Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.
Fiskar:
Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.
Snäckor:
Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.
Jag köper det i zooaffären, många har snäckskal i lösvikt, det är krossat ostronskal tror jag, du kan köpa vanligt ren oblandad snäckskal för fåglar om de inte har stor påse för akvariebruk!! Vill du inte att snäckskalen ska synas kan du bara lägga det längs med bakrutan, jag strör det över botten och blandar ner i gruset, tänk bara på att skölja snäckskalen först annars får du garanterat Lytsendimma i karet
!!!
Jag har snäckskal till mina landsnäckor också!!!
Räkor:
Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.
Fiskar:
Snäckor:
Så lite så!!!
Räkor:
Fiskar:
Snäckor:
Jag är nöjd med fodret. både räkor och snäckor är förtjusta i det och i "nanoakvarieboken" står det att " ...tester med denna typ av foder har visat att dödligheten sjunker ganska betydligt hos importerade räkor, liksom för räkyngel" personlig kommentar av Mikael Håkansson. (s.36)
Jag har mycket räkyngel och allt som bidrar till deras överlevnad är av intresse. Jag beställde weekendfodret av Grand prix och nu har det kommit. Det tog 17 dagar. Jag kom ned i ett pris av 14 kr per fem blockspaket inkl frakt. Bra pris men lång leveranstid.![]()
En gång köpte jag sånt där vitt weekendfoder på ICA och då blev akvarievattnet grumligt...
Lite senare undrade jag om det verkligen var weekendfodret, då hade det hunnit torka sedan jag tog upp det från karet, så jag lade blocket i ett glas vatten och mycket riktigt, vattnet blev grumligt efter ett litet tag...
Då slängde jag det.
Kanske var det så att det var billig dålig kvalité, finns det bättre så är jag villig att försöka med en annan.
När jag lägger i blocket så kommer det upp mkt bubblor en stund. Men vattnet blir inte grumligt. Jag brukar dela blocket och bara lägga i 1/4 del om det bara finns några räkor/snäckor i akvariet. Det här blocket har legat i i två dagar.
Jag kör också med weekendfoder och är mycket nöjd med det! Har alltid fungerat bra!
Både snäckor och räkor gillar att smaska på det och det har då inte förpestat/grumlat mitt vatten det minsta!
Köper det för 15 kr/5 pack på akvariecenter!![]()
Med vänliga hälsningar
Tomba
Odlar snäckor, räkor och fiskar.
Det är välkommet att höra av sig om det är något ni undrar om jag har att sälja! Kan alltid skrapa fram något
Bokmärken