+ Svara på ämne
Resultat 1 till 1 av 1

Ämne: Ömsat skal mountain rock

Guldräka AromaJohannas avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

filterräka Mountain rock (Atyopsis moluccensis)

Mina snäckor

Gul, rosa, lila och vit äppelsnäcka (Pomacea bridgesii), Anetome Helena, Nerite; Zebra, Zebra horn, Red onion.

Ömsat skal mountain rock

Hittade idag ett tomt ömsat skal från en räka för allra första gången, ny som jag är på räkor...
    Jag hade några få körsbär med mina endlers och äppelsnäckor förut under sommaren.. Något försvann under värmeböljan och de sista två körsbären och en hel del av mina endlers förolyckades pga en djurvakt som lyckades att förstöra vattnet på ett enda besök...
    Har haft mountain rock-räkor (filterräka) i lite över en vecka nu tror jag, en ny och trevlig bekantskap men jag insåg här på forumet att jag inte var förberedd på hur dessa skulle skötas (matningen osv).
    Har nu fått köpa lämplig mat av en vänlig själ här och fått råd om hur jag ska inreda akvariet för att bättre fungera för dessa krabater... Tack!
    Fast det har gått lite si och så...
    Min speciella installation med en extra liten pump (fluval 1plus) en liten bit framför en lämplig sten (plastklippa) har visserligen testats av räkorna men få av dem har varit där en längre stund...
    Någon enstaka har varit där ett längre tag men drog sen, bl a mitt under när jag började att mata med deras specialmat...!
    De ville inte flytta in där, vad som skulle bli deras egna ställe.
    Sen tyckte jag att det verkade som om de hade dragit sig undan lite nu på sistone.
    Jag såg dem sällan och detta är en ganska stor och inte en skygg sort...
    Idag hittade jag alltså mitt första ömsade skal.
    Så lustigt det såg ut. Hela skalet, med benen, hela skallen, såg t o m ut som om det fanns ögon där men det var väl knappast så - och ja, det var bara ett skal för det var ingen kropp inne i det utan bara skalet alltså... Som när man skalar räkor fast HELA kroppen med ben osv...
    Så skumt... Så lustigt... Jag fiskade upp det med håven och studerade det fascinerat... Men jag förstår att detta tillhör det normala livet, de ska visst ömsa skal ibland.... Det blir väl bara så mycket mer synligt när det är en räka på flera cm...
    Jag hoppas bara att de får vad de behöver för att det nya skalet ska bli tillräckligt bra.

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar