+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 30

Ämne: bukvattensot Hjälp

Räka Carina_s avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Län
    Västra Götaland

bukvattensot Hjälp

Jag tror att jag har bukvattensot och alla mina fiskar dör. Jag skall köpa medicin till dem och behandla de som finns kvar men tolv har redan dött
    Men har någon haft detta och vet om man kan rädda dem?
    Skall man ta bort de sjukaste fiskarna?
    Skall man slänga ut växter och rötter också så att det inte finns smitta i dem?
    Kan jag rädda min anticrus hona?Hon ser jätte ljus brun ut och det ser inte så bra ut då hon brukar vara mörk och pigg nu är hon inte det längre.
    Hannen bara dog och han såg inte ens sjuk ut.
    Detta är första gånggen jag har en sjukdom i mitt kar och jag har ingen anning om hur man gör fast om man skall se det positivt så har jag lärt mig nu att se att de är sjuka och nästa gång kommer det inte att gå lika långt.

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räkmeister Sanna Karlssons avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Uppsala

Mina räkor

Caridina cf. cantonensis:
    Tiger, blå tiger, deep blue tiger
    Crystal red grad a-c, s,ss,sss, crystal black grad a-c, s,ss,sss
    Redruby, kingkong, många varianter + blue shadow, Blue bolt, mosura
    Pinto

Caridina cf. babuti:
    var. green

Neocaridina heteropoda:
    Var. red: körsbär, sakura
    Var. yellow: gul neon fire stripe
    Var. orange, rilli
    Blue jelly

Mina snäckor

Rosa och blå posthorn, malaysiska sandsnäckor, physor,

Medaljer

Varför tror du att det är bukvattensot? Vilka fiskar har dött? Vilka finns kvar? Hur stort akvarium har du? Hur lång tid har gått sen den första dog? Har du gjort några förändringar i akvariet nyligen? När gjorde du vattenbyte senast?
    Att bara ha en sort är omöjligt!
    https://sites.google.com/site/sannashrimpfarm/home

Räka Carina_s avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Län
    Västra Götaland

Citat Ursprungligen postat av Saga09 Visa inlägg
    Varför tror du att det är bukvattensot? Vilka fiskar har dött? Vilka finns kvar? Hur stort akvarium har du? Hur lång tid har gått sen den första dog? Har du gjort några förändringar i akvariet nyligen? När gjorde du vattenbyte senast?

mina neontetror har stora magar men är magra, och jag var bortrest i två veckor och då var min sambo akvarie vakt men han såg inte att åtta fiskar hade dött.
    Och innan jag åkte så bytte jag ett filter och la i ett nytt kolfilter i min juvel pump så jag trodde först att det var orsaken.
    Men sedan upptäckte jag de två tetrorna som lever men gömmer sig i växterna och en av skalarena hadde stora svullna ögon och en timma senare så vart han död. Och nu ser jag att andra fiskar har stora ögon och är magra men med rund buk.
    Och de andra som dog var två ciklider och min antickruss och guppis.
    Så det har gått långt i sjukdommen.
    Sedan bytte jag lite vatten förra veckan samma dag jag kom hem och då fattade jag att många saknades och så gjorde jag rent ett filter och lät de andra vara orörda och det är ett kar på 190 L

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Det finns inget att göra om du fått bukvattensot mer än att avliva alla angripna fiskar tyvärr!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Räkoholist
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Värmland

Mina räkor

CR S-SSSS
    Cherry
    Raibow
    Amano

Mina snäckor

Physa
    Kanelbullar
    Malajer
    Posthorn
    Lila Äpplen

Släng i medicin och se vilka som överlever! De som är hårt angripna går inte att rädda! Bättre att låta de somna in!

Räka Carina_s avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Län
    Västra Götaland

Citat Ursprungligen postat av clas Visa inlägg
    Släng i medicin och se vilka som överlever! De som är hårt angripna går inte att rädda! Bättre att låta de somna in!

Usch vad tråkigt =(
    Ja jag ser dessvärre bara 7 st som jag inte tror är sjuka några kan ha det lite milt kanske så jag hoppas att de överlever. Två vet jag är angripna men jag chansar att de klarar sig.
    Men jag har låtit de sjukaste somna in nu Var fem tydligt angripna.

Men jag hoppas att mina nio sista överlever och blir friska.
    Kommer inte att köpa några nya fiskar men de skall få nya växter om de överlever =)

Vill inte sluta ha akvarie även om detta var jobbigt och tråkigt.
    Fast mitt räkkar mår jätte bra =)

Men om de nu skulle dö och ingen överlever. Hur gör man då om man startar om? Köper man nya filter och gör rent sanden och startar om akvariet från början? Kan man behålla rötterna eller skall man köpa nya?

Bukvattensot kan de väl få om du har för hög nitrithalt i vattnet, gjorde du dessutom rent filtret men bytte bara lite vatten så förvärrar du förmodligen situationen då du genom att göra rent filtret städar bort nyttiga bakterier som tar hand om just nitrit. 1/3 vattenbyte i veckan är väl rekommenderat, oftare kanske om man har problem med värdena i vattnet.

Byt minst 1/3 vattten och mata snålt ett tag framöver så kanske det blir bättre.

Någon annan än mig kanske har bättre svar, jag är rätt ny i gemet men detta är vad jag har läst och frågat mig till ivf. Hade några fiskar som dog i början av svällda bukar, förmodligen matade jag på tok för mycket.
    Senast redigerad av Kenna den 2010-11-03 klockan 14:40.

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Det finns vad jag vet ingen medicin mot bukvattensot
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:

Snäckor:

Räka emills avatar
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Bohuslän

Mina räkor

Gula, Amano och Mountain Rock :)

Mina snäckor

Sandsnäckor och Kanelbullar ;)

Magra neontetror med svullen buk!?

Jag har precis samma problem i mitt kar!
    Några av mina neontetroe är jättemagra, men har ändå en "kula" på magen..
    Här om dagen kolade några igen!
    Jag har bestämt mig för att nu plocka bort alla fiskar med tydliga tecken på sjukdom!
    För ett tag sedan svullnade även min siamesiska algätare upp ordentligt, och fjällen stod rakt ut. Det var bukvattensot, och jag plockade väck den..

Jag har kört ett par kurer "Octocin", mot bukvattensot, men jag vet inte om det hjälper.

Guldräka Exelons avatar
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Dalarna

Mina räkor

Amano
    Crystal red
    Crystal Black
    C.Babaulti ssp Green
    C.Babaulti Rainbow
    Macrobrachium assamense

Red Cherry

Tror inte det är bukvattensot, den drabbar oftast alg/grönfoders fiskar som får felaktig kost eller temp.
    Tror mer på att du har en baktriell infektion. Enklast att kolla är att ta en död fisk och sprätta upp magen. Är det bara vittkladd kvar av maginnehållet så har du bukvattensot. Tror bästa är att ha i salt i karet det är effektivt och skonsamt för fiskarna. Hur stor är karet? Hur många fiskar? Temp? filter?
    Då kan man utesluta lite mer saker.

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Bukvattensot är en smittsam bakteriell sjukdom och det är dessa bakterier som är orsaken, Aeromonas punktata och Psedumonas fluorescens som orsakar sjukdomen, den är mycket svårbotad och bästa är att plocka bort alla fiskar med symtom och avliva dem. Sjukdomen kan bara botas i begränsad omfattning med mediciner. Bakterierna dör om de utsätts för över +50 grader och den dör också av uttorkning, alltså försvinner de om man låter karet stå tomt utan vatten en tid och torka och så även med gruset.
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Guldräka Exelons avatar
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Dalarna

Mina räkor

Amano
    Crystal red
    Crystal Black
    C.Babaulti ssp Green
    C.Babaulti Rainbow
    Macrobrachium assamense

Red Cherry

Vart har du hittat info om dem? För det jag läst är att det är en enzym i tarmarna som alla fiskar har och som kan balla ur om fiskar blir stressade eller felaktig kost. Och Aeromonas punktata är väl en annan sort infektion som äter upp fisken och blir stora sår? Och att ögat sväller upp på en scalar och sen dör låter inte som bukvattensot.

Om Du har möjlighet så plocka ut alla sjuka fiskar till ett separat akvarium, kolla efter alla som inte äter (fösta tecknet på sjukdomen) Sen läste jag att man ska medicinera med 40% emtrylvet - metronidazol 5 ml - 100 L akvarievatten eller så finns även Waterlife Octozin och man kastar även in Nifurpirinol. Och sen kan du ha i salt i det andra vanliga karet så dör bakterierna. Och dom goda filterbakterierna överlever så du slipper nitrit. Som tydligen dom bakterierna som Peckoltia skrev i sitt inlägg lever av.
    Senast redigerad av Exelon den 2010-11-03 klockan 21:47.

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Vaaa!, vadå baktrier som jag tydligen lever av, vad menar du med det???
    Det står i Akvariets Lexikon och om man läser på internet om sjukdomen så står det just om bakterier och det är dessa bakterier som orsakar bukvattensot, det är ingenting som jag hittat på om du tror det.
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Guldräka Exelons avatar
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Dalarna

Mina räkor

Amano
    Crystal red
    Crystal Black
    C.Babaulti ssp Green
    C.Babaulti Rainbow
    Macrobrachium assamense

Red Cherry

Citat Ursprungligen postat av Peckoltia Visa inlägg
    Vaaa!, vadå baktrier som jag tydligen lever av, vad menar du med det???
    Det står i Akvariets Lexikon och om man läser på internet om sjukdomen så står det just om bakterier och det är dessa bakterier som orsakar bukvattensot, det är ingenting som jag hittat på om du tror det.
    Bra fråga det vet jag inte själv Ändrade nu så det var som jag menade.
    Nej det tror jag inte heller utan jag hittade ingen fakta om en av bakterierna som skrev.

Läste att man kunde använda antibiotika med, och att bukvattensot inte är en sjukdom utan ett symtom. Så det är väl bara att plocka bort dom sjuka och medicinera dom och köra med salt i lite hög koncentration i det vanliga karet.
    Senast redigerad av Exelon den 2010-11-03 klockan 21:47.

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Tack då är jag med, blev lite konfunderad när du skrev att jag led av bakterier!!!!
    Bukvattensot är en sjukdom som orsakas av de bakterier som jag skrev, men för att en sjukdom ska få fäste så måste imunförsvaret vara nedsatt, det är precis som hos oss faktiskt, en frisk och pigg fisk klarar sej oftast utan att bli sjuk, men får den nedsatt imunförsvar så kommer sjukdomar som ett brev på posten. De bakterier som jag nämnde orsakar en inflamation (varig vätska) i bukhålan hos fisken och det kan också uppstå bölder i bukhålan.
    Alla sjukdomar uppstår när en varelse har nedsatt imunförsvar, så är det ju bara eller hur och dålig vattenkvalitet gör fisken svag?
    Senast redigerad av Peckoltia den 2010-11-03 klockan 22:06.
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg