+ Svara på ämne
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Bra länk med mycket info om Sulawesi tank setup!

Super Moderator Janne Johanssons avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Län
    Skåne

Mina räkor

Crystal red, Crystal black, Snowhite, King kong, Red Ruby, Blue Bolt, Pinto,
    Blue Tiger, Black Tiger,Red Tiger, Tangerine tiger, Leopardshrimp, Sakura, Orange Sunkist Sakura, Svart Sakura, Blue Rili, m.m

Mina snäckor

Posthorn,Physa, Malaysisk sandsnäcka

Medaljer

Bra länk med mycket info om Sulawesi tank setup!

Kolla in den här sidan på Shrimp-attack.com
    Mycket läsvärd och viktig för er som funderar på sulawesiräkor eller inte lyckats med dem tidigare.
    http://www.blue-tiger-shrimp.com/blo...lawesi-shrimp/

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Guldräka
    Reg.datum
    Jun 2009
    Län
    Skåne

Mina räkor

Kardinal, White pearl, Bee, Crystal (nominatformen)

Bra med en sammanställning. Saknar dock info om något som verkar vara mycket kritiskt för dem, dvs transporten. Har inte lurat på att göra eget vatten, men det verkar slugt. Infon bekräftar också mina egna misstankar om att de är känsliga för något mer än temp/hårdhet. Spontant tror jag det är kväveföreningar, iom att sjöarna de finns i är extremt näringsfattiga.

Hilsen,

/P
    Nothing happens until something moves (Einstein).

Reg.datum
    Jun 2008
    Län
    Skåne

Mina räkor

Blue Tiger, Black Tiger,Red Tiger, Tangerine tiger, Leopardshrimp, Sakura, Orange Sunkist Sakura, Svart Sakura, Blue Rili, m.m

Mina snäckor

Medaljer

Jag håller med dig Patrik, de är helt klart ett problem det här med transporterna. Samtidigt har man hört om personer i Sverige som beställt Sulawesiräkor från Tyskland och fått hem dem utan problem. Kan det vara så att vissa populationer är mer känsliga än andra för transport....

Det med salt i vattnet som Roland Blankenhaus kör är också en intressant teori som verkar fungera bra.

Moderator Daniel Brodins avatar
    Reg.datum
    Apr 2009
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Sakura "Prisvinnare i Paris 2011 X med Done Whas
    PRL
    PBL
    Ultra blue rilli
    Neocaridina korsningar

Medaljer

Tack för en bra länk!

Det där "Sera mineralsalt" använder han när han höjer upp KH värdet på sitt RO-vatten (KH på nästan 0) om jag fattat rätt, inte salt i meningen bräckt/saltvatten, eller är jag ute och cyklar

Guldräka
    Reg.datum
    Jun 2009
    Län
    Skåne

Mina räkor

Broddan,
    så greppar jag det också. Mineralsalt torde vara något annat än NaCl.

Transporterna är mysko. Har ju själv skickat Kardinaler utan problem. Månne finns gemensamma nämnare med hur man skickar, jag har ett gäng teorier där.

Hilsen,

/P

Hej,

I have just started up a Sulawesitank a week ago following the instructions of Roland Blankenhaus on his Website (http://www.1a-wirbellose.de/sulawesi-garnelen.html) and advice he gave me in a German Forum. He adds the Sera Mineral Salt because it seems there is some component in there that the Sulawesis need. He (and others) have tried other Mineral salts and they didn't work. He says it is important to use the Sera salt. He also uses a Bottomfilter (25cmx25cm) in addition to a HMF-Filter, neutral very fine gravel (0,7-1,2 mm) and Granitstones (also water neutral). Lots of light is good he says because you need a lot of algae on the stones. He has a little bit of moss in there but nothing else plantwise. Behind the HMF-Filter he has 1l of Coralit and the heater.

Here is a photo of his tank:
    kardinal-roland.jpg

Guldräka
    Reg.datum
    Jun 2009
    Län
    Skåne

Mina räkor

Roland har en slug setup, lurar på att ändra hur jag kör mina... har ett kar som jag nog kunde dela in i tre fack, ett för kardinaler och så två för ev. andra skönheter. Hur stort är hans kar? 50-60 liter?

Hilsen,

/P

Superräka Daniel_89s avatar
    Reg.datum
    Dec 2009
    Län
    Västmanland

Mina räkor

Gula Körsbär, Amano, Blue,deep blue tigers, Crystal gold/snow,Gröna räkor, Blue pearl.

Mina snäckor

Elefanter.

Mina krabbor

Mini Krabbor
    Citat Ursprungligen postat av PatrikMalmo Visa inlägg
    Bra med en sammanställning. Saknar dock info om något som verkar vara mycket kritiskt för dem, dvs transporten. Har inte lurat på att göra eget vatten, men det verkar slugt. Infon bekräftar också mina egna misstankar om att de är känsliga för något mer än temp/hårdhet. Spontant tror jag det är kväveföreningar, iom att sjöarna de finns i är extremt näringsfattiga.

Hilsen,

/P

Hur gör ni? startar ni upp karen med "Eget vatten" eller kör ni på kran vatten?
    Det finns inga problem! Bara lösningar!

Länken verkar död längst upp, leder till ingenting.

Reg.datum
    Jun 2008
    Län
    Skåne

Mina räkor

Mina snäckor

Medaljer

Shrimp-attack är numera endast för inbjudna, tyvärr. Efter att hon fått problem med hot och annat från räkfolk i Tyskland
    There be shrimp!

ok, var ju tråkigt. Verkar vara ett hetlevrat folk dom där tyskarna.

Räkrom hawkses avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Län
    Västra Götaland

Mina räkor

Körsbärsräkor, CR & CB

Mina snäckor

Physa, malayer och posthorn

Citat Ursprungligen postat av Janne Johansson Visa inlägg
    Shrimp-attack är numera endast för inbjudna, tyvärr. Efter att hon fått problem med hot och annat från räkfolk i Tyskland
    Hot?!

Ny medlem
    Reg.datum
    Mar 2010
    Län
    Kalmar Län

Mina räkor

Små röda saker...

Synd med länken, finns det någon annan som någon kan peka i rätt riktning på någon annan sida?

TYB

www.shrimpnow.com har en helt ok sulawesisida. Kan ju kolla in den.
    MvH
    Mikael

Reg.datum
    Jun 2008
    Län
    Skåne

Mina räkor

Mina snäckor

Medaljer

Citat Ursprungligen postat av hawkse Visa inlägg
    Hot?!
    Ja tyvärr, hon är lite radikal och tycker till om det mesta. På gott och ont. Jag har inga detaljer om vad som skett, vet bara att det är väldigt trist.
    There be shrimp!

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg