+ Svara på ämne
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Omstart av räkkar

Räka
    Reg.datum
    Sep 2010
    Län
    stockholm

Mina räkor

Crystal black
    Crystal red
    körsbär
    Neocaridina sp. blue

Mina snäckor

Blå posthorn

Omstart av räkkar

För att inte helt kapa en annan tråd startar jag en ny då jag tyckte ämnet var intressant.

Man hör titt som tätt att räkkar ska omstartas ungefär en gång om året...
    Varför är det så när man kan ha ett kar med fisk gående bra mycket längre? Framförallt hör man att bottensubstratet bör tvättas då.

Beror detta på att man ofta kanske har en annan typ av bottensubstrat än till fisk, eller beror det på något annat?
    Lakas näringsämnen ur på något sätt som är väsentliga för räkornas fortplantning eller anrikas det något i vattnet man inte kan få bort med vattenbyten.

Många frågor, jag vet, men biologen i mig vaknade till liv och vill ha svar - gärna vetenskapliga sådana HEHEHE

det kommer mer:

Frågan om slamsugning av botten kom också upp och jag hävdar att så länge man inte har en anaerob botten så kommer inte slamsugning för att ta bort skit ovanpå botten att störa balansen i akvariet eller frigöra gifter och tungmetaller ur bottensedimentet. Det är en helt annan sak om man lyckats få en anaerob botten - en sådan vill man inte ha i första taget, och har man en sådan kan jag förstå om man inte vill rubba den så länge man har levande varelser i akvariet...
    Jag blir dock gärna rättad även på denna punkt, bara jag får några godtagbara argument varför jag har fel

2. Like abarth gillade inlägget.
  3. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räkmaniac AMDAdesigns avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Län
    Jönköping

Mina räkor

CR och CB
    Sakura
    Amano
    Blue Morph
    Kardinal

Mina snäckor

Rosa, bronze och brun posthorn
    Thylomenia sp orange

Medaljer

Jag har haft mitt ena räkkar igång i 1½år nu utan omstart och i det karet ynglar de av sig som mest och får även bäst färger. Jag slamsuger lätt 1 gång/månaden annars gör jag inget i det karet mer än det vanliga vattenbytet varje vecka.

Vet inte om det hjälper något men jag har blästersand som botten i det karet och billifilter och ganska mycket växter
    Personliga barnkläder med stil
    http://www.amdadesign.blogspot.com

Superräka Puttes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Län
    Västra Götaland

Mina räkor

Körsbärsräkor, White Pearl.

Mina snäckor

Äpplesnäckor Gula, Posthorn Röda, Rpsa, Blå och övrigt...

Vågar man ha blästersand?! Tydligen Jag har blivit varnad för att använda för fin sand. Risken finns tydligen att det kan bildas sumpgas
    Körsbärsräkor, Amanoräkor och Gula Äpplesnäckor

Räkoholist
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Värmland

Mina räkor

CR S-SSSS
    Cherry
    Raibow
    Amano

Mina snäckor

Physa
    Kanelbullar
    Malajer
    Posthorn
    Lila Äpplen

sand blir ju ganska tät så har man inte en massa crypts som trycker ner syre i botten är det stor risk för sumpgas

Citat Ursprungligen postat av Putte Visa inlägg
    Vågar man ha blästersand?! Tydligen Jag har blivit varnad för att använda för fin sand. Risken finns tydligen att det kan bildas sumpgas
    Det är inte det värsta...
    Blästersand kan innehålla kemikalier och annat som man inte önskar i ett akvarie...
    Kan på sikt ge fiskar och andra varelser i akvariet allvarliga problem, så man böra vara försiktig med att använda sådant som inte är avsett för akvarier... Är ju inte kul att mista fiskar/räkor/snäckor för 1000-tals kronor bara för att man vill spara en 50lapp på sanden...

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg