+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 18

Ämne: Pinnar i karet

Superräka Puttes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Län
    Västra Götaland

Mina räkor

Körsbärsräkor, White Pearl.

Mina snäckor

Äpplesnäckor Gula, Posthorn Röda, Rpsa, Blå och övrigt...

Pinnar i karet

Jag funderar på att göra lite inredningsdetaljer med grenar. Men det finns bara ett par sorter i handeln och mangrove passar dåligt i mina små kar (20 liter). Dessutom har jag en rot i ett av dem och om jag inte passar mig med rätt täta vattenbyten sjunker PH-värdet drastiskt. Rekordet är 4,5

Kan man inte sätta in några andra grenar, som man kan hitta i skogen? De flyter givetvis men de kan man ju limma fast i en tyngre sten eller liknanade.
    Jag vill ha mindre/smalare pinnar som inte är farliga för vattnet...
    Körsbärsräkor, Amanoräkor och Gula Äpplesnäckor

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Guldräka Marcuss avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Län
    Blekinge

ormhassel.jpg

Låter som att ormhassel är idealiskt för dig =)
    Finns i många blombutiker/trädgårdsbutiker även i snälla människors trädgårdar

Räkmaniac AMDAdesigns avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Län
    Jönköping

Mina räkor

CR och CB
    Sakura
    Amano
    Blue Morph
    Kardinal

Mina snäckor

Rosa, bronze och brun posthorn
    Thylomenia sp orange

Medaljer

Ta INTE färska grenar från naturen!!!!
    Om du ska plocka pinnar från naturen så behöver de ha legat i vatten under lång tid annars avger de ämnen som är giftiga i vattnet.
    Personliga barnkläder med stil
    http://www.amdadesign.blogspot.com

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Vad skulle det vara för grenar, alla grenar utifrån ruttnar vad jag vet i vatten och inte är dom neutrala heller, sen vet du inte vad dom avger för ämnen i ditt kar och jag tror inte många skulle rekommendera det heller tyvärr! Vad har du för Ph på ditt kranvatten om det kan sjunka till så farligt låga värden????
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Superräka Puttes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Län
    Västra Götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Ok. Dubbla bud redan från början Eller menar du, Amda, att jag kan ta ormhassel?

Ja det är ju sant att allt ruttnar så småningom... Men det kanske dröjer... Eller kan man göra grenliknande saker av annat? Det säljs ju bambupinnar med Java-mossa på... Kan det vara ett alternativ? Men ormhasseln är ju mycket snyggare.

Jag har 7,5 PH i kranen.

Guldräka Marcuss avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Län
    Blekinge

Det går att använda torkade grenar.. som är helt döda. Men man borde kunna torka dem i sin ugn som man tagit från naturen

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

De innehåller i alla fall en massa skit då, det är inte att rekommendera, även ormhassel kan avge en massa icke önskvärda gifter, plocka inga grenar utifrån, det är bättre att använda tunnare redmorerötter. Putte hur kan du få så lågt Ph med det kranvattnet, det fattar jag inte, jag har ju mycket lägre Ph värde på kranvattnet här i Göteborg och jag har ju en massa rötter i karen!!!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:

Snäckor:

Räkmaniac AMDAdesigns avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Län
    Jönköping

Mina räkor

CR och CB
    Sakura
    Amano
    Blue Morph
    Kardinal

Mina snäckor

Rosa, bronze och brun posthorn
    Thylomenia sp orange

Medaljer

Nä jag menar att om du nu ska ta pinnar utifrån ska du ta sånna som ligger på botten i en sjö eller vattendrag sen får man "baka" dom i ugnen så de torkar för sen lägga dom i blöt igen för att de ska sjunka och inte flyta på ytan.

Alla grenar som är färska och har bark på sig dvs även trollhassel avger gifter i vattnet som jag inte ens skulle våga testa med tåliga fiskar i karet
    Personliga barnkläder med stil
    http://www.amdadesign.blogspot.com

Räkoholist askungens avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Amano
    Cb
    Cr
    Röda körsbär
    Gula körsbär

Mina snäckor

Äppelsnäckor:
    vita, jade(guld)
    blå, rosa,lila,
    olive (gröna)
    gula
    Zebrasnäckor
    Elefantsnäckor
    rosa,blå,röda,guld,bruna,oranga o leopardfärgade postisar
    red onion snail
    malaysiska sandsnäckor

Om ni har nån trädgårdsanläggning i närheten så kan du jue alltid ta en titt därinne brukar finnas massa grenar mm som kan vara fint som dekoration, men ta såklart reda på va de e för grenar o om de går att ha i kar. Om ja inte e helt fel ute nu så brukar de finnas ormhassel i såna affärer/anläggningar. Annars kan du ju gå in på nån hemsida typ pwss.se el guldfisken.se o se om dom har mindre redmoore rötter me massa grenar du kan köpa.
    *Skönheten sitter i betraktarens ögon*

//mvh Anki//

Guldräka AromaJohannas avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

filterräka Mountain rock (Atyopsis moluccensis)

Mina snäckor

Gul, rosa, lila och vit äppelsnäcka (Pomacea bridgesii), Anetome Helena, Nerite; Zebra, Zebra horn, Red onion.

Citat Ursprungligen postat av Peckoltia Visa inlägg
    De innehåller i alla fall en massa skit då, det är inte att rekommendera, även ormhassel kan avge en massa icke önskvärda gifter, plocka inga grenar utifrån, det är bättre att använda tunnare redmorerötter. Putte hur kan du få så lågt Ph med det kranvattnet, det fattar jag inte, jag har ju mycket lägre Ph värde på kranvattnet här i Göteborg och jag har ju en massa rötter i karen!!!!
    Jag bor också i Göteborg. Göteborg har mycket mjukt vatten och vad jag har förstått så svänger ph:t lättare då.

Det hände mig också i vårt första akvarium, ett 54 L Juwel... Hade 3 st mellanstora - mindre mangroverötter i det...
    Dels så färgar det vattnet och så gör de vattnet mycket surare... Det upptäckte jag när jag insåg att våra äppelsnäckors skal började att eroderas och jag köpte ett ph-test, att vattnet hade blivit rejält surt!
    Minns inte exakt vart det låg men det var typ runt 5 ...
    Jag fick inte upp ph-värdet nämnvärt trots delvattenbyten och prövade också ett sånt där kalkblock till sköldpaddor men det hjälpte inte, inte förrän jag började att tillsätta bikarbonat och få upp kh:t från 2 eller 3 tror jag att det var, till runt 5-7 kh och jag tog bort 2 av de 3 mangroverötterna fick jag ordning på det...

Superräka Puttes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Län
    Västra Götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Citat Ursprungligen postat av Peckoltia Visa inlägg
    Jag vet inte vad det är förutom roten som kan påverka det. Problemet är at räkorna verka gilla den... Men de får kanske klara sig utan... Iallafall på försök..

Räkrom
    Reg.datum
    Nov 2010
    Län
    Västra Götalands län

Mina snäckor

Äppelsnäckor: Rosa, Blå, Vita, Gula, Jade, Lila. Posthornsnäckor: Rosa, m.m., Sandsnäckor, Elefantsnäckor, Red Crystal räkor, Diverse fiskar..

Jag har Ormhassel.

Först skållade jag grenarna med kokande vatten.
    Sedan la jag dom på galler i ugnen (150 grader i 4-6 timmar).
    Sedan under vatten i ett dygn.
    Sedan ner i karet (under vattenytan).

Mycket snyggt, och håller nere vissa växter.

14. Like Putte gillade inlägget.
    Räkoholist icefudges avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Län
    Halland

Mina räkor

Crystal red, Crystal black, Rosa snowwhite,Golden, Deep blue tiger- tiger, Blue pearl, Sakura, Gul räka, Amano, Grön räka

Mina snäckor

äppelsnäckor rosa, lila, blå... rosa posthorn. sandsnäckor, anentome helena och tylomenalia sp yellow

Medaljer

ek går fint i karet om man skalar av barken och ungsbakar den först
    att bara äga ETT akvarium är omöjligt

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Jag rekommenderar inte någon gren eller rot utifrån men det är ditt val, får du sedan problem med karet och räkdöd då vet du vad som är orsaken i alla fall och kan förbanna din egen dumhet Putte, ek är ett av de träslag som inehåller mest garvsyra, även bok är en sådan. Köp i stället tunna mopanirötter till karet, det skulle jag ha gjort i alla fall, här åker det inte ner något utifrån mer än möjligen alrötter som legat i ett vattendrag.
    Senast redigerad av Peckoltia den 2010-11-07 klockan 12:37.
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Hej Putte.
    Här finns en lista på ev giftiga/olämpliga träslag att ha i ett akvarium. (är dock på engelska)
    http://home.earthlink.net/~wooddude78/woodlib1_2.html

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg