+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 24

Ämne: Anentome helena tar små fiskar?

Guldräka AromaJohannas avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

filterräka Mountain rock (Atyopsis moluccensis)

Mina snäckor

Gul, rosa, lila och vit äppelsnäcka (Pomacea bridgesii), Anetome Helena, Nerite; Zebra, Zebra horn, Red onion.

Anentome helena tar små fiskar?

I ett 24 L-kar har jag 4 (tror jag) st anentome helena och lite guppy.
    Guppyn köpte jag ganska nyligen, de har också fått sina första yngel nyligen.
    Jag köpte 4 st granna hanar och tror det var 5 fina honor.
    En hane och en hona dog ganska snart men det är iof inte ovanligt och djuraffären brukar sälja asienimporterade guppys och vad jag har förstått så är risken större att de är känsligare och dör lättare när man tar hem dem.
    Lite senare tror jag att det var en till hona som dog men sen har läget varit stabilt, de kvarvarande fiskarna verkade må bra och frodas, yngel föddes och allt var frid och fröjd.
    Tills jag plötsligt insåg idag att jag hade inga honor kvar i karet.
    Vart de tog vägen har jag ingen aning för jag har inte sett någon död fisk.
    De måste ha dött för bara någon dag sedan också för jag vet ju att jag hade några honor alldeles nyss men nu är det som om de har gått upp i rök.
    Endast de 3 hanarna och yngel syns till. Jag har flyttat på växterna (bara javamossa och hornsäv) men hittar inte ett spår av dem och det borde ju inte vara svårt att se i ett sånt litet akvarium utan akvariedekorationer osv... Skumt!
    Jag undrar om helenorna har tagit guppyhonorna? Kan de ha dödat dem?
    De 3 hanarna verkar må bra men jag har lagt märke till att deras stjärtfenor är lite trasiga, kan de göra detta mot varandra?
    Såg något videoklipp från youtube som någon lade upp på forumet där bl a en helena hade tagit en liten fisk, har för mig att i ett annat hade en helana hade tagit en räka, så nu undrar jag om jag borde ha kvar dem med guppysarna... Eller i något kar överhuvudtaget...
    Man ser ju dem nästan aldrig, de gräver ner sig i sanden.
    Det finns ohyre-sniglar i karet, det var därför jag skaffade helenorna.

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räkoholist
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Värmland

Mina räkor

CR S-SSSS
    Cherry
    Raibow
    Amano

Mina snäckor

Physa
    Kanelbullar
    Malajer
    Posthorn
    Lila Äpplen

Fiskarna har säkert dött och sedan blivit mat!

Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Gul, rosa, lila och vit äppelsnäcka (Pomacea bridgesii), Anetome Helena, Nerite; Zebra, Zebra horn, Red onion.

Citat Ursprungligen postat av clas Visa inlägg
    Fiskarna har säkert dött och sedan blivit mat!
    Ja, det är ju möjligt. Jag tycker bara att det var underligt att 3 vuxna guppyvhonor försvinner på en gång. De måste ha dött typ på samma dag eller så, jag vet ju att jag hade 3 honor nyss - nu plötsligt är det endast 3 hanar och yngel där...

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Det råder skilda meningar här om Helenorna men jag tror att de är kapabla att ta mindre fiskar och räkor om det inte finns andra snäckor i karet att äta. De bör kunna ta en fisk om den råkar komma för nära en Helena men 3 guppyhonor verkar lite väl mycket, är det förädlade guppyn du köpt så är de oftast mycket känsliga och lever inte heller särskilt länge efter att man fått hem dem, varför inte ha Endlers guppy eller annan mer robust guppy? Det kan vara så att de dött före de försvann, jag har lagt ner dessa guppy med slöjarjärtar för länge sedan och håller mej till vildguppy sedan länge!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Av all info jag kollat upp och jag skådat själv så stämmer det skrivna ovan.. Anentome kan utan tvekan ta helt frisk fisk och likaså räkor.. Det är inte vanligt att dom gör det men får dom chansen och är mycket hungriga så gör dom det.
    Gud gjorde inte gräset grönare på andra sidan!
    Det är bara grannen som sköter gräsmattan bättre än vad du själv gör!

Räkoholist icefudges avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Län
    Halland

Mina räkor

Crystal red, Crystal black, Rosa snowwhite,Golden, Deep blue tiger- tiger, Blue pearl, Sakura, Gul räka, Amano, Grön räka

Mina snäckor

äppelsnäckor rosa, lila, blå... rosa posthorn. sandsnäckor, anentome helena och tylomenalia sp yellow

Medaljer

kan tillägga att det måste vara EXTREMT ovanligt att de tar fisk eller räkor... har över 25 helenor i ett 20L kar med 5st cr just för att testa risken med att ha dom ihop. de har bott ihop där i över 2 veckor nu utan att en enda räka gått bort. har provat en vecka med mat åt alla, och en vecka utan mat åt snäckorna. inga problem alls! tror nog de måste vara extremt hungriga innan de ger sig på fisk eller räkor......
    att bara äga ETT akvarium är omöjligt

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Som jag skrev i en annan tråd så tror jag de har samma fångstmetod som en saltvattensnäcka , den har ett slags "vapen" som den utlöser när ett byte är oförsiktig, som något kikande en harpun enkelt föeklarat, den injeserar ett nervgift som förlamar byte för att sen äta i lugn och ro. Jag kommer inte i håg vad saltvattensnäckan heter, men jag är nästan säker på att fångstmetoden är en liknande när det gäller Helenan.
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:

Snäckor:

Ja visst är det ovanligt.. Jag hade helenorna med mina kardinaler i många många månader innan det börja hända att dom sluka i sig dom..

Nu har jag INGA kardinaler kvar... så nu får jag börja om det projektet.. och Helenorna må brinna i helvetet ... Jag blev så ställd när jag såg hur det gick till.. Så alla mina helenor åkte sorligt nog bara rakt ut i dörren.. hoppas dom frös ihjäl.
    Gud gjorde inte gräset grönare på andra sidan!
    Det är bara grannen som sköter gräsmattan bättre än vad du själv gör!

Reg.datum
    Oct 2009
    Län
    Halland

Mina räkor

Crystal red, Crystal black, Rosa snowwhite,Golden, Deep blue tiger- tiger, Blue pearl, Sakura, Gul räka, Amano, Grön räka

Mina snäckor

äppelsnäckor rosa, lila, blå... rosa posthorn. sandsnäckor, anentome helena och tylomenalia sp yellow

Medaljer

jo helenan gör på liknade sett. den har ett "spjut" som den "harpunerar" sitt byte med och sen suger ut maten med...

Reg.datum
    Oct 2009
    Län
    Halland

Mina räkor

Mina snäckor

Medaljer

Citat Ursprungligen postat av Majki01 Visa inlägg
    Ja visst är det ovanligt.. Jag hade helenorna med mina kardinaler i många många månader innan det börja hända att dom sluka i sig dom..

Nu har jag INGA kardinaler kvar... så nu får jag börja om det projektet.. och Helenorna må brinna i helvetet ... Jag blev så ställd när jag såg hur det gick till.. Så alla mina helenor åkte sorligt nog bara rakt ut i dörren.. hoppas dom frös ihjäl.
    ja kardinalerna föredrar ju smått foder så då blev ju helenorna utan mat i princip. så då äter dom ju allt dom kommer över synd på kardinalerna bara men bara å bita sura äpplet och börja om

Räkoholist askungens avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Amano
    Cb
    Cr
    Röda körsbär
    Gula körsbär

Mina snäckor

Äppelsnäckor:
    vita, jade(guld)
    blå, rosa,lila,
    olive (gröna)
    gula
    Zebrasnäckor
    Elefantsnäckor
    rosa,blå,röda,guld,bruna,oranga o leopardfärgade postisar
    red onion snail
    malaysiska sandsnäckor

Hm skummt där, har du några äppelsnäckor i karet då försvinner död fisk på ett nafs men de tror ja inte du har! Ligger de en död fisk på botten o de kommer superhugriga helenor så kan dom nog mumsa i sig den. Dem lägger jäkligt mycke ägg kan ja informera om så om du tar bort dina helenor nu så kan ja garantera att du kommer få plocka helenabebbar i evighet senare så vänta me o lägga i andra småsnäckor på ett tag som du inte vill dem ska bli helenamat.
    *Skönheten sitter i betraktarens ögon*

//mvh Anki//

Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Citat Ursprungligen postat av Peckoltia Visa inlägg
    Det råder skilda meningar här om Helenorna men jag tror att de är kapabla att ta mindre fiskar och räkor om det inte finns andra snäckor i karet att äta. De bör kunna ta en fisk om den råkar komma för nära en Helena men 3 guppyhonor verkar lite väl mycket, är det förädlade guppyn du köpt så är de oftast mycket känsliga och lever inte heller särskilt länge efter att man fått hem dem, varför inte ha Endlers guppy eller annan mer robust guppy? Det kan vara så att de dött före de försvann, jag har lagt ner dessa guppy med slöjarjärtar för länge sedan och håller mej till vildguppy sedan länge!!
    Ja, det är förädlade guppys... Djuraffären i fråga säljer dessutom asienimporterade vilka brukar vara känsligare, vad jag har hört...
    Det har varit lite si och så med de här guppysarna när jag har köpt dem och ja det är sant, de har generellt inte levt så länge men jag vill odla fram egna som är mer vana vid våra förhållanden och de ungar som föddes hos mig tidigare i år och nu har börjat att själva få ungar med varandra verkar vara mycket starkare.
    Det började ju med att vi skaffade några till barnens sällskapsakvarium i barnrummet men sen när jag läste om problemen med dagens kulturguppy tänkte jag att det kunde ju vara kul att odla egna som är lite tåligare och från början vana vid vårt vatten etc och att leva i normala sällskapsakvarium...
    Vi fick så fina avkommor på de guppys vi köpte förra vintern, tyvärr levde inte föräldrarna särskilt länge men deras avkommor är snygga och mår bra trots att jag har varit lite för lat med vattenbyten och städning i deras lilla kar...

Jag har redan endler (black pond) och vildguppy (VF från Brasilien) i andra akvarium och jag gillar dem jättemycket men förlorade tyvärr många av dem pga olika omständigheter tidigare i höst / sommar...Som tur var så har jag mycket enders ändå men av mitt livliga vildguppystim består endast av ca 5 fiskar nu vad jag kan se varav bara en hona och en hane är fullvuxna...
    Får jag chans kommer jag att skaffa fler av denna sort för att ha ett livskraftigt stim framöver men jag vill inte blanda ut dem utan få tag i rena brasilianska vildguppys av samma sort.
    En kul grej med dem är variationen, att hanarna såg lite olika ut... Hade både med mycket kort stjärtfena men mycket fina färgklickar på kroppen, med lång stjärtfena som jag tror kallas dubbelsvärd samt vad jag tror kallas för under- respektive översvärd... Det är tydligen normalt på riktig vildguppy som inte har förädlats något och samma sak med ren icke förädlad endler - det finns ju även endler som har blivit urvalsodlad på t ex långa stjärtfenor (då man har valt ut de med långa stjärtfenor från vilda endler och odlat vidare på det).

Har även funderat på att ta fram en guppystam som är vanlig kulturguppy med äkta vildguppy inkorsat för att hjälpa till med att få dem lite tåligare men i överlag tror jag att det är så att svenskodlade guppys som inte är så hårt inavlade ska vara tåligare.

Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Citat Ursprungligen postat av Majki01 Visa inlägg

Åh, så tråkigt...

Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Citat Ursprungligen postat av askungen Visa inlägg
    Hm skummt där, har du några äppelsnäckor i karet då försvinner död fisk på ett nafs men de tror ja inte du har! Ligger de en död fisk på botten o de kommer superhugriga helenor så kan dom nog mumsa i sig den. Dem lägger jäkligt mycke ägg kan ja informera om så om du tar bort dina helenor nu så kan ja garantera att du kommer få plocka helenabebbar i evighet senare så vänta me o lägga i andra småsnäckor på ett tag som du inte vill dem ska bli helenamat.
    Nej, jag har inga äpplen i det karet.
    Det är bara "skräp-snäckor" där, förutom helenorna och de där få guppysarna...
    Jag har inte matat helenorna med något med flit eftersom jag ville bli av med skräpsnäckorna.
    Har varit rätt så snål med matningen för att strypa tillgången på föda för skräpsnäckorna och för att helenorna ska äta skräpsnäckorna...
    Borde jag ge helenorna någon mat då? I så fall vad? Samma som äpplena eller är de enbart köttätare?
    De har inte gjort något vidare jobb med skräpsnäckorna tyvärr... Det finns en hel del kvar och det verkar som om helenorna bara ligger och lurar nergrävda i sanden, förflyttar sig lite någon gång men håller sig nästan enbart nere i sanden och inte tar skräpsnäckorna som är på glaset och växterna så jag tar någon själv då och då när jag ser dem på glaset och de är hyfsat lättåtkomliga...

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

De lever enbart på animaliskt foder, så skräpsnäckorna bör vara tillräckligt, sen kan du ju alltid ha postisar också i karet!!
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg