+ Svara p mne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 19

mne: trtt trtt trtt

Rka
    Reg.datum
    Sep 2010
    Ln
    stockholm
    Inlgg
    103

Mina rkor

Crystal black
    Crystal red
    krsbr
    Neocaridina sp. blue

Mina snckor

Bl posthorn

Thumbs down trtt trtt trtt

Helt off topic men blir bara s trtt p detta senaste myndighetspfund och tolkning av eu-freskrifter. Jag r inte mycket fr konspirationsteorier, det kan mycket vl vara ren dumhet som ligger bakom. Men oavsett s r det idioti att omjliggra smskalig odling av lokala vxtarter och sorter, att i praktiken frhindra handel med bde frer och grdor av "ickegodknda" sorter r s korkat s att det inte r sant. Om vi bara har ett ftal arter och ngra av dessa om tio, tjugo, femtio r drabbas av angrepp av virus/svamp/skadeinsekter och sls ut var str vi d?

http://cornucopia.cornubot.se/2010/1...undratals.html

Efter att ven ha lst igenom jordbruksverkets konsekvensutredning, remissbrev mm frn 2010-11-02 (http://www.jordbruksverket.se/omjord...800032690.html) inser jag att cornucoipia har helt rtt och att det r helt absurt.

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    Mnga

Rkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    10 904

Jag hller fullstndigt med, jag kan inte heller fatta vad det ska vara fr bra med detta, det drabbar ju bara oss hobbyodlare!!!
    Det gr ju knappast att kpa frer p Ebay fr ofta fr man inte ens den sort man kpt dr utan ngon helt annan vanlig sort!!!
    Rkor:
    Krsbr,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika frgvarianter.

Snckor:
    Posthorn bl, "guld", sandsnckor ljusa med teckning och begegr.

Ibland gr jag ver fr rd gubbe...

Rka
    Reg.datum
    Sep 2010
    Ln
    stockholm
    Inlgg
    103

Mina rkor

Crystal black
    Crystal red
    krsbr
    Neocaridina sp. blue

Mina snckor

Bl posthorn

Citat Ursprungligen postat av Frank Visa inlgg
    Ibland gr jag ver fr rd gubbe...
    men Frank d det FR man ju inte gra

ja s kan det g nr man inte frgar om lov...

Guldrka AromaJohannas avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ln
    Vstra gtaland
    Inlgg
    540

Mina rkor

filterrka Mountain rock (Atyopsis moluccensis)

Mina snckor

Gul, rosa, lila och vit ppelsncka (Pomacea bridgesii), Anetome Helena, Nerite; Zebra, Zebra horn, Red onion.

Katastrof!!

Detta r ju upprrande, det dr med vxterna och frerna, fy fan va orttvist och korkat!!
    Jag hller med, allts det r ju mycket vrt att bevara gamla sortklenoder och gamla udda sorter osv, det r ju hemskt om det ska vara p det hr viset och det blir ju trkigare fr hobbyodlare ocks om allt ska vara s standardiserat och man kan bara f tag p de sorter som finns p EUs sortlista och det finns ju en hel del lite udda sorter eller gamla sortklenoder som inte finns med dr...
    Det r ju s mycket roligare med variation och hitta det annorlunda men ocks det dr med att man riskerar att fr alltid frlora vrdefulla gener och egenskaper fr framtiden hos t ex hos gamla sjudomsreistenta sorter, osv...
    Detta r ju katastrof!!

Rkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    10 904

Jag hller fullstndigt med i detta och jag r lika arg jag, fr det lr ju inte bli s mnga sorter att vlja p, hur korkade fr detta EU-folk bli egentligen, gurkor fr inte vara krokiga och jordgubbar under ett visst mtt r inga jordgubbar. Man fr inte ha 10 mjlkkor p en bsrad ven om de fick plats frut utan problem och alla kor hade lika stor plats, nej de bestmde att det inte fick plats 10 mjlkkor men det gick bra att ha en sinko dr den 10:de kon stod, r dom s korkade att dom tror att sinkon krymper nr den inte mjlkar eller, den tar vl fr helsike lika stor plats nd, jdrans idioter som sitter och bestmmer dr och s nu detta!!!!!

Frank du menar rda jordgubbar va!!!!
    Rkor:
    Krsbr,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:

Snckor:

Rkoholist icefudges avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Ln
    Halland
    Inlgg
    1 458

Mina rkor

Crystal red, Crystal black, Rosa snowwhite,Golden, Deep blue tiger- tiger, Blue pearl, Sakura, Gul rka, Amano, Grn rka

Mina snckor

ppelsnckor rosa, lila, bl... rosa posthorn. sandsnckor, anentome helena och tylomenalia sp yellow

Medaljer

mmm kloka blir dom d aldrig.... lite offtopic nu.. men EGENTLIGEN s fr vi inte bestlla rkor mm frn utlandet utan tillstnd frn jordbruksverket... ven om fretaget i tyskland har tillstnd att skicka till oss s r det inte lagligt utan att man ansker om tillstnd frn jordbruksverket och hur mnga ansker om det?
    att bara ga ETT akvarium r omjligt

Rkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    10 904

INGEN!!!
    Rkor:

Fiskar:

Snckor:

Reg.datum
    Oct 2009
    Ln
    Halland
    Inlgg
    1 458

Mina rkor

Crystal red, Crystal black, Rosa snowwhite,Golden, Deep blue tiger- tiger, Blue pearl, Sakura, Gul rka, Amano, Grn rka

Mina snckor

ppelsnckor rosa, lila, bl... rosa posthorn. sandsnckor, anentome helena och tylomenalia sp yellow

Medaljer

exakt min mening

Rkoholist askungens avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    1 089

Mina rkor

Amano
    Cb
    Cr
    Rda krsbr
    Gula krsbr

Mina snckor

ppelsnckor:
    vita, jade(guld)
    bl, rosa,lila,
    olive (grna)
    gula
    Zebrasnckor
    Elefantsnckor
    rosa,bl,rda,guld,bruna,oranga o leopardfrgade postisar
    red onion snail
    malaysiska sandsnckor

Nu har ja ox lst de dr o de va de mest korkade ja lst p lnge, WTF
    *Sknheten sitter i betraktarens gon*

//mvh Anki//

Rkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    10 904

Dom r korkade i den dr EU-kommisionen eller vad det nu s fint heter och s har dom skyhg ln fr att vara s urbota korkade!!!!
    Vrst tycker jag episoden med en bondes mjlkkor, jag bodde p landet d den tiden och hmtade frsk mjlk hos den bonden nr han berttade det, det sjer ju allt om detta folk att dom r idioter, dom r tydligen anstlda fr att komma p idiotiska saker!!!!
    Rkor:

Fiskar:

Snckor:

Guldrka AromaJohannas avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ln
    Vstra gtaland
    Inlgg
    540

Mina rkor

filterrka Mountain rock (Atyopsis moluccensis)

Mina snckor

Gul, rosa, lila och vit ppelsncka (Pomacea bridgesii), Anetome Helena, Nerite; Zebra, Zebra horn, Red onion.

Citat Ursprungligen postat av Peckoltia Visa inlgg
    Jag hller fullstndigt med i detta och jag r lika arg jag, fr det lr ju inte bli s mnga sorter att vlja p, hur korkade fr detta EU-folk bli egentligen, gurkor fr inte vara krokiga och jordgubbar under ett visst mtt r inga jordgubbar. Man fr inte ha 10 mjlkkor p en bsrad ven om de fick plats frut utan problem och alla kor hade lika stor plats, nej de bestmde att det inte fick plats 10 mjlkkor men det gick bra att ha en sinko dr den 10:de kon stod, r dom s korkade att dom tror att sinkon krymper nr den inte mjlkar eller, den tar vl fr helsike lika stor plats nd, jdrans idioter som sitter och bestmmer dr och s nu detta!!!!!

Frank du menar rda jordgubbar va!!!!
    Det jvliga r ocks att mnga moderna sorter som r srskilt lmpliga fr storskalig odling har ftt vissa goda egenskaper bort-odlade nr man har odlat p andra saker som att f dem mer homogena i utseendet, bli snabbare klara fr skrd, osv, och p kpet kan de d ha frlorat egenskaper som smak och resistens mot sjukdomar och svampangrepp osv.
    Titta bara p tomater, det finns s hemskt mnga sorter, varfr ska gamla ovanliga men fr oss hobbyodlare mycket intressanta sorter inte f finnas kvar i EU...
    Jordgubbar som inte r sta och knappt ens smakar jordgubbe de duger minsann (nr har du kpt riktigt sta goda jordgubbar sist?)...
    Aprop gurka, jag upptckte vilken stor smakskillnad det var p de ofta rtt s smala och riktigt lustigt krokiga gurkorna (slanggurka) ojmna i utseende och storlek som jag kan kpa hr i de lokala sm orientaliska mat- och grnsaksbutikerna hr i Gteborgs frorter - jmfrt med den vanliga gurkan i de vanliga svenska snabbkpen... Skillnaden var ju enorm, de dr krokiga lustiga gurkorna r ju godare desto smalare och roligare de ser ut verkar det som! Som om smaken blir mer koncentrerad i dem eller ngot sdant...

Reg.datum
    Oct 2009
    Ln
    Halland
    Inlgg
    1 458

Mina rkor

Mina snckor

Medaljer

dom sitter dr och tar upp meningslsa mnen att gra nya lagar och paragrafer om fr att dom ska kunna pst att dom stadkommer ngot och tillfr nt till EU.... om sanningen ska fram s orsakar dom bara sveda och vrk fr alla och tar upp jobb och pengar fr folk som kunde gjort nt vettigare!!! att g med i skiten r enligt mig fortfarande det dummaste svenska folket gjort!!!

Rka
    Reg.datum
    Sep 2010
    Ln
    stockholm
    Inlgg
    103

Mina rkor

Crystal black
    Crystal red
    krsbr
    Neocaridina sp. blue

Mina snckor

Bl posthorn

Citat Ursprungligen postat av icefudge Visa inlgg
    dom sitter dr och tar upp meningslsa mnen att gra nya lagar och paragrafer om fr att dom ska kunna pst att dom stadkommer ngot och tillfr nt till EU.... om sanningen ska fram s orsakar dom bara sveda och vrk fr alla och tar upp jobb och pengar fr folk som kunde gjort nt vettigare!!! att g med i skiten r enligt mig fortfarande det dummaste svenska folket gjort!!!
    http://hemligamorsan.wordpress.com/2...tisk-paverkan/

Gahhh - skrev lngt inlgg sen skakade pendeltget till och jag rkade radera allt
    Kolla lnken ovan s lnge - hemliga morsan hAr bra tips

+ Svara p mne

Taggar fr det hr mnet

Bokmrken

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg