+ Svara på ämne
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Ovanligt hög aktivitet i karet

Räkrom Onkiss avatar
    Reg.datum
    Dec 2009
    Län
    Kalmar län

Mina räkor

Körsbärräka, Neocaridina Davidi var. red
    Amano-räka, Caridina multidentata

Mina snäckor

Elefantsnäcka, Tylomelania sp

Ovanligt hög aktivitet i karet

Kom hem från jobbet precis och ser att alla räkor simmar runt som tusan, har aldrig varit med om det förut.
    Dom brukar mest sitta och käka och ngn enstaka simmar runt då och då men nu gör nästan alla det, ingen ligger vid ytan så tror inte det är syre halten och tempereturen är som den ska med.
    Har stickor hemma men det enda som inte är som det brukar va är att gh är lite lägre än vanligt. Kan det va det som är problemet? Ngn som har en aning?

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räka
    Reg.datum
    Sep 2010
    Län
    stockholm

Mina räkor

Crystal black
    Crystal red
    körsbär
    Neocaridina sp. blue

Mina snäckor

Blå posthorn

räkrace?

någon hona som precis bytt skal och är parningsvillig? då kan de bli som tossiga och bete sig precis så här, har de lugnat sig i dag och kan tänka sig att mumsa på favoritgodiset så var det säkert det som var "felet"

Räkrom Onkiss avatar
    Reg.datum
    Dec 2009
    Län
    Kalmar län

Mina räkor

Körsbärräka, Neocaridina Davidi var. red
    Amano-räka, Caridina multidentata

Mina snäckor

Elefantsnäcka, Tylomelania sp

hehe ok
    det var endel skalöms i karet igår och nu har dom lugnat ner sig så är såkert det då
    tack för svaret, man blir ju lite orolig för dom är ju så känsliga men då kan jag gå till jobbet med gott mod nu

Räka Carina_s avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Län
    Västra Götaland

jaha se där det hade jag ingen aning om
    Lånar tråden lite =)
    jag fick nya räkor idag och de simmar som tokiga och emot stömmen i pumpen är det normalt?
    För de svichar tillbaks sedan och så börjar de om igen och då är pumpen på det lägsta möjliga.
    Fast roligt att studera dem

En sak till finns det något annat sätt att räksäkra pumpen på än en nylånstrumpa?
    Jag får den inte att sitta kvar och när jag fick den att sitta kvar så gick det knappt att få upp pumpen

Räka
    Reg.datum
    Sep 2010
    Län
    stockholm

Mina räkor

Crystal black
    Crystal red
    körsbär
    Neocaridina sp. blue

Mina snäckor

Blå posthorn

Citat Ursprungligen postat av Carina_ Visa inlägg

En sak till finns det något annat sätt att räksäkra pumpen på än en nylånstrumpa?
    Jag får den inte att sitta kvar och när jag fick den att sitta kvar så gick det knappt att få upp pumpen
    Vad har du för pump, jag antar att det är ett innerfilter?
    Dagispumpen - en gammal fluval var jag tvungen att trixa med för att få på en nylonstrumpa, men det var tvunget då den glatt slurpade i sig även småfisk.
    Hemma har jag aquaelpumpar som man lätt kan ta av höljet runt filterpatronen på, dessa filterpatronerna har jag sen i sin tur bytt ut mot filterpatroner anpassade för mycket större aquaelfilter. Den perfekta lösningen för mig.

Räka Carina_s avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Län
    Västra Götaland

Citat Ursprungligen postat av lottad Visa inlägg
    Vad har du för pump, jag antar att det är ett innerfilter?
    Dagispumpen - en gammal fluval var jag tvungen att trixa med för att få på en nylonstrumpa, men det var tvunget då den glatt slurpade i sig även småfisk.
    Hemma har jag aquaelpumpar som man lätt kan ta av höljet runt filterpatronen på, dessa filterpatronerna har jag sen i sin tur bytt ut mot filterpatroner anpassade för mycket större aquaelfilter. Den perfekta lösningen för mig.
    Sämmer precis och det är tillock med en fluval. Kanske dags att leta efter en ny skall se om jag inte hittar en sådan du skriver om tycker dock att pump världen är lite svår än så länge
    Har du bilder?

får ta och fixa till med strumpan ett litet tag till då om jag så skall häfta fast den

Räka
    Reg.datum
    Sep 2010
    Län
    stockholm

Mina räkor

Crystal black
    Crystal red
    körsbär
    Neocaridina sp. blue

Mina snäckor

Blå posthorn

Citat Ursprungligen postat av Carina_ Visa inlägg

får ta och fixa till med strumpan ett litet tag till då om jag så skall häfta fast den
    jo filter är klurigt, jag ville ha innerfilter och kom efter mycket läsande hit och dit fram till att aquael nog passade mig bäst - framförallt för att de är så lätta att modifiera så att de passar räkor perfekt, och för att de generellt verkar hålla länge.

har inge bra foton just nu, men har ett sånt här filter
    http://www.pwss.nu/image.php?productid=580

där jag har plockat av den nedre plastkåpan och den lilla filterpatronen som finns i kåpan
    och sen satt på en sån här grå skumgummipatron i stället
    http://www.akvariumbutiken.se/pictur...3&n=1&pid=1485

Eftersom aquaels filterpatroner är trädda på ett gallerrör som man klickar fast i undersidan av själva filtret innan man sätter på kåpan är det superenkelt att modifiera de på detta sätt

Räkyngel Renees avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Stockholm
    Blogginlägg
    5

Mina räkor

för tillfället bara rainbow och körsbär
    (red + black crystal, körsbärsräkor (går inte hos mig, alla borta :( ), blå tigerräkor (alla dog i sommarvärmen :( ), WP)

Mina snäckor

äppelsnäckor guld, posthorn, physa, kanelbulle, damhättesnäcka (vilka algätare),

Det där verkar smart! Fota gärna filtret, helt och i delar! Även andra som har smarta lösningar! Det är lite marigt med filter tycker jag också. Just nu har jag eheim aquaball och där verkar det vara så pass lite sug att räkorna kan sitta på "gallret" och plocka på filterskummet. Däremot i mitt Juwel möbelakvarium med originalfilter har det blivit stora problem och jag har tillfälligt löst det med småmaskigt myggnät på ena insuget, och den löstagbara botten på en plast-yngelkasse på det andra. Får låta framtiden utvisa om det kan funka...
    mvh Renee

Räkoholist askungens avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Amano
    Cb
    Cr
    Röda körsbär
    Gula körsbär

Mina snäckor

Äppelsnäckor:
    vita, jade(guld)
    blå, rosa,lila,
    olive (gröna)
    gula
    Zebrasnäckor
    Elefantsnäckor
    rosa,blå,röda,guld,bruna,oranga o leopardfärgade postisar
    red onion snail
    malaysiska sandsnäckor

Men du...de där me plastyngelkassen va ju smart, ja tycker oxå de e lite svårt me innerfiltrena me räkor. Så om fler här har andra bra tips så skriv gärna dom oxå.
    *Skönheten sitter i betraktarens ögon*

//mvh Anki//

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

AquaEl Fan mini heter nog filtret och den är faktiskt mycket smart, jag har också sådana sen länge i de små karen, men i mina 25L kar har jag Fluval U4 som funkar kanon också då filterkasetterna med skumgummimattorna sitter väldigt tait mot ytterhöljet!!! Jag har köpt en Fluval U3 till mitt hörnkar på 110L och så ska jag prova Fluval U2 till de mindre karen, men jag börjar med att köpa 1 sådant innerfilter!!! Finns en Fluval U1 men den är helkass, inget att rekommendera, den är inte bättre än de där Fluval 1 - 4, den är samma skit som dem, jag köpte en U1 och trodde den skulle fungera som de större som är biofilter men jag blev jättebesvilen så den åkte till baka till Cyberzoo i dag för att bytas mot U2 i stället!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Räka Carina_s avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Län
    Västra Götaland

Citat Ursprungligen postat av lottad Visa inlägg
    jo filter är klurigt, jag ville ha innerfilter och kom efter mycket läsande hit och dit fram till att aquael nog passade mig bäst - framförallt för att de är så lätta att modifiera så att de passar räkor perfekt, och för att de generellt verkar hålla länge.

har inge bra foton just nu, men har ett sånt här filter
    http://www.pwss.nu/image.php?productid=580

där jag har plockat av den nedre plastkåpan och den lilla filterpatronen som finns i kåpan
    och sen satt på en sån här grå skumgummipatron i stället
    http://www.akvariumbutiken.se/pictur...3&n=1&pid=1485

Eftersom aquaels filterpatroner är trädda på ett gallerrör som man klickar fast i undersidan av själva filtret innan man sätter på kåpan är det superenkelt att modifiera de på detta sätt

Ahh det verkar smart tack nu fattar jag glömde att jag hade frågat här och frågade i en annan tråd nu där ser man vad snurrig man blir efter två arbetsdagar på 11 timmar vardera. Kanske inte heller så efektivt att klura på pumpar o filter när man mer eller mindre sover men sitter som ett litet barn framför datorn "nä jag är inte trött"

Räka
    Reg.datum
    Sep 2010
    Län
    stockholm

Mina räkor

Crystal black
    Crystal red
    körsbär
    Neocaridina sp. blue

Mina snäckor

Blå posthorn

fotografier

Gjort rent filtren i dag, passade på med lite bilder över hur enkelt det är att modifiera ett aquael fan filter...

Klicka på bilden för en större version

Namn:	1.jpg
Visningar:	41
Storlek:	516.7 KB
ID:	3376

Kåpan är av och den gamla filterpatronen
    neddragen så att man ser pinnen den sitter fast på.

Namn:	2.jpg
Visningar:	40
Storlek:	405.4 KB
ID:	3378

Den gamla filterpatronen är ganska liten,
    så jag har bytt den mot en större - också aquael

Namn:	3.jpg
Visningar:	40
Storlek:	657.0 KB
ID:	3379