+ Svara på ämne
Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 16

Ämne: Förmånga kokoner...

Räka Marie_hbgs avatar
    Reg.datum
    Dec 2008
    Län
    Helsingborg, Sweden, Sweden
    Blogginlägg
    2

Mina räkor

CR & CB olika grader

Mina snäckor

Helena.
    Malaysiska sandsnäckor.

Förmånga kokoner...

Ja det kanske verkar som en konstigrubrik, men min 2 äpplen gör inget annat än lägger kokoner. 5st dom senaste 3 veckorna. Och nu börjar det bli lite för många äpplen.
    Finns det något sätt att få dom att lägga färre kokoner utan att separera dom, då jag har helena i dom andra karen.

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Guldräka Marcuss avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Län
    Blekinge

höja vattennivån till täckglaset

Räkoholist icefudges avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Län
    Halland

Mina räkor

Crystal red, Crystal black, Rosa snowwhite,Golden, Deep blue tiger- tiger, Blue pearl, Sakura, Gul räka, Amano, Grön räka

Mina snäckor

äppelsnäckor rosa, lila, blå... rosa posthorn. sandsnäckor, anentome helena och tylomenalia sp yellow

Medaljer

ja det borde lugna dom lite. kan ju dock bli att hon lägger dom på täckglaset istället annars får du väl sälja kokongerna!?
    att bara äga ETT akvarium är omöjligt

Räka Marie_hbgs avatar
    Reg.datum
    Dec 2008
    Län
    Blogginlägg
    2

Mina räkor

CR & CB olika grader

Mina snäckor

Helena.
    Malaysiska sandsnäckor.

Dom lägger redan kokoner på sidor, och täckglass, dom verkar inte göra något annat !

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Sänk temperaturen i karet om du har 26 grader eller mer till 22-23 grader, det är värmen som gör att dom tycker att det är högsässong för äpplena när det är varmt i vattnet och då lägger dom kokong efter kokong, så man får helt ekelt fixa en lågsässong till dem eller vad man ska kalla det!! De behöver ha liknande 2 årstider så slipper man deras överproduktion och det räcker med en sänkning av temperaturen i karet!!
    Senast redigerad av Peckoltia den 2010-11-10 klockan 10:14.
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Räka Marie_hbgs avatar
    Reg.datum
    Dec 2008
    Län
    Blogginlägg
    2

Mina räkor

CR & CB olika grader

Mina snäckor

Helena.
    Malaysiska sandsnäckor.

Toppen tips !

Problemet är att jag har ingen värme i karet =D Har just nu "rumstemperatur" alltså inga 26 grader.

Räkoholist askungens avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Amano
    Cb
    Cr
    Röda körsbär
    Gula körsbär

Mina snäckor

Äppelsnäckor:
    vita, jade(guld)
    blå, rosa,lila,
    olive (gröna)
    gula
    Zebrasnäckor
    Elefantsnäckor
    rosa,blå,röda,guld,bruna,oranga o leopardfärgade postisar
    red onion snail
    malaysiska sandsnäckor

Hm, nu får ja väl skäll från Shangis när ja skriver detta men ja får oxå en himla massa kokonger hela tiden så ja kan inget annat än kasta en del, kan jue inte spara alla då skulle ja ha ca 3000 äpplen o de funkar liksom inte. låter hemskt ja vet, djurvän som man e, men om du inte har ett annat kar där du kan lägga antingen hanarna el honorna av äpplena så, ja då får man välja,spara el kasta, ja el skicka som verkar funka efter peckis försök där till smoking som funkade
    *Skönheten sitter i betraktarens ögon*

//mvh Anki//

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Jag har märkt att äpplena blir mycket mer produktiva när jag höjer temperaturen i karet och så går produktiviteten ner när jag sänker, så jag styr dem så jag slipper överproduktion, de kan fortfarande bli någon enstaka kokong när jag sänker temperaturen men massproduktionen upphör. De har antagligen något slags årstider även i naturen som styr dem, jag har aldrig enbart rumstemperatur utan kör alltid doppvärmare, jag vet inte men de tycks föredra ca 26 grader för äggen och antagligen har de vant sej vid runt 26 så när jag sedan sänker temperaturen till 21-22 grader slutar de automatiskt att spruta ut kokonger på löpande band.
    Om de bor i konstant rumstemperatur så finns det ju inte heller några skilnader och då kan de nog mycket väl köra löpande bandprincipen hela tiden!!
    Senast redigerad av Peckoltia den 2010-11-10 klockan 13:59.
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:

Snäckor:

Superräka Shangalias avatar
    Reg.datum
    Sep 2009
    Län
    Jämtland
    Blogginlägg
    2

Citat Ursprungligen postat av askungen Visa inlägg
    Hm, nu får ja väl skäll från Shangis när ja skriver detta men ja får oxå en himla massa kokonger hela tiden så ja kan inget annat än kasta en del, kan jue inte spara alla då skulle ja ha ca 3000 äpplen o de funkar liksom inte. låter hemskt ja vet, djurvän som man e, men om du inte har ett annat kar där du kan lägga antingen hanarna el honorna av äpplena så, ja då får man välja,spara el kasta, ja el skicka som verkar funka efter peckis försök där till smoking som funkade
    Mmmmmm...inge skäll i från mäj häller Askungen
    Har väla liiiiiite förståelse varför man väljer att kasta dom....
    Trots att jag inte kommit till den punkten än,jag skaffar mig mer yngelkassar och ännu mer frigolit
    O ja jag vet,jag kommer att ha en HEL snäcklings farm hemma,men jag vet att det finns mer än 100 hem som gärna tar i mot dom små Och jag tycker minsann att det är rätt kontrollerat trots att jag får 2-3 kokonger i veckan,mmen då är inte alla heller befruktade,så jag kan åtminstonde kasta dom med gott samvete
    Fast INTE innan jag förlöst kokongen för att kolla för säkerhets skull

KÖP ett till kar och se till att separera kvinnor och män från varandra
    Kanske lite väl bökigt kanske,
    Men i alla fall en lösning

*VäRmE*
    Senast redigerad av Shangalia den 2010-11-12 klockan 00:31.
    "People only see what they are prepared to see"

Guldräka Tombas avatar
    Reg.datum
    Feb 2010
    Län
    Norrbotten
    Blogginlägg
    9

Mina snäckor

Paradissnäcka, Marisa cornuarietis
    Elefantsnäcka
    Anentome helena

mina äpplen slutar lägga kokonger på hösten automatiskt.
    Sen kan man även sänka värmen i karet som sagt och mata mindre! Mata de stora snäckorna var tredje dag så bör de lugna sig!
    Med vänliga hälsningar
    Tomba

Odlar snäckor, räkor och fiskar.
    Det är välkommet att höra av sig om det är något ni undrar om jag har att sälja! Kan alltid skrapa fram något

Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Citat Ursprungligen postat av Tomba Visa inlägg
    mina äpplen slutar lägga kokonger på hösten automatiskt.
    Sen kan man även sänka värmen i karet som sagt och mata mindre! Mata de stora snäckorna var tredje dag så bör de lugna sig!
    Aldeles riktigt Tomba det är så jag gör och det fungerar utmärkt!!
    Räkor:

Fiskar:

Snäckor:

Eller så gör man som jag.. klantarslet.. och krossar alla ägg med täckglaset !

Mvh Johan

Räkoholist askungens avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Amano
    Cb
    Cr
    Röda körsbär
    Gula körsbär

Mina snäckor

Äppelsnäckor:
    vita, jade(guld)
    blå, rosa,lila,
    olive (gröna)
    gula
    Zebrasnäckor
    Elefantsnäckor
    rosa,blå,röda,guld,bruna,oranga o leopardfärgade postisar
    red onion snail
    malaysiska sandsnäckor

Alla sätt e bra utom dem dåliga o dom e inte så tokiga dem heller. Min motivering till att ja väljer att kasta en del e att ja tänker såhär.....ja kastar hellre bort något som inte har hunnit bli nåt, än låter dem kläckas o sen inse att ja inte kan blir av me dom o då istället måste ta bort dem.
    *Skönheten sitter i betraktarens ögon*

//mvh Anki//

Räka Carina_s avatar
    Reg.datum
    Aug 2010
    Län
    Västra Götaland

en fråga då inemellan i detta HUR sänker man graderna i karet?
    jag har försökt denna veckan men lyckas inte.
    Jag har ingen doppvärmare och jag hällde i kallare vatten men det hjälpte inte
    Och en sak till måste man ha en hane för att de skall lägga ägg? Hur ser man att de är befruktade?
    Mina äpplen kommer snart hem så bra att vara förbered

Blev vist flera frågor

Hur ser man att det är en hane eller hona?
    Senast redigerad av Carina_ den 2010-11-14 klockan 15:37.

Guldräka AromaJohannas avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

filterräka Mountain rock (Atyopsis moluccensis)

Mina snäckor

Gul, rosa, lila och vit äppelsnäcka (Pomacea bridgesii), Anetome Helena, Nerite; Zebra, Zebra horn, Red onion.

De verkar sluta lägga ägg om de får mycket mindre mat... Sen är det kanske klokt att inte ha flera vuxna könsmogna äpplen i samma kar om man inte vill ha några ägg... Fast har man inte fler akvarium kan det ju vara svårt...
    Jag blev tvungen att dela upp mina vuxna äpplen (4 st) på olika akvarier då jag fick samma problem men jag vill inte sänka temperaturen pga fiskarna.
    Nu har äggproduktionen dragits ner markant men det är klart att någon kokong kommer det ju ändå efter separationen, jag har också för mig att de har förrådsbefruktning men det avtar ganska snart i alla fall...
    Får man alldeles för mycket och känner att man inte kan hantera situationen så är det väl bättre då att man tar bort lite kokonger.
    Jag upptäckte igårkväll att en kokong hade petats loss av misstag och ramlat ner i vattnet i mitt ena lilla guppykar men jag tog inte det så hårt alls, faktum är, det gjorde ingenting om man ser krasst på det... Jag försökte inte ta upp och rädda den, det hade nyligen kläckts en kokong i det akvariet och jag har så mycket äppelungar och äpplen i alla mina akvarium nu så det börjar bli ett problem eftersom en stor mängd äpplen skitar ner vattnet mycket vilket försämrar vattenkvalitén snabbt...
    Konkurrensen på maten (för äpplena och deras ungar) blir för stor också så risken är stor att många inte får ordentligt med mat och tillräckligt med kalk till skalen och samtidigt är man rädd för riskerna med mycket riklig utfodring då det lätt förstör vattnet och då sitter man i skiten och måste göra stora vattenbyten och försöka få vattnet i balans igen med sådana där nyttiga bakterier och vattenbehandlingsmedel osv.... Inte kul....

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg