+ Svara p mne
Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 39

mne: Chilifrjd med smrgsgrill

Guldrka AromaJohannas avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ln
    Vstra gtaland
    Inlgg
    540

Mina rkor

filterrka Mountain rock (Atyopsis moluccensis)

Mina snckor

Gul, rosa, lila och vit ppelsncka (Pomacea bridgesii), Anetome Helena, Nerite; Zebra, Zebra horn, Red onion.

Chilifrjd med smrgsgrill

Nstan ljligt enkelt och himmelskt gott som kan varieras med olika chilisorter:

Brd: 4 st Hennings storform (= 2 st toat med lock + botten)

lite smr p varje skiva (p utsidan fr krispig yta)

En hel Habanero "Trinidad seassoning"-chilifrukt (mild sort med fantastisk fruktig arom) i smbitar per toast

Ngra sm bitar vanlig het Habanero per toast fr att f lite hetta (ls mycket hetta)

ett generst lager av en mjuk hushllsost bde under och ver chilin

Grillas i smrgsgrill tills de fr fin rostad yta och osten r ordentligt smlt

Mums!!!!

Andra goda sorter till detta: Aji cristal, Hot Lemon, 7 pod, Jalapeo, Minibonnet (mycket mild sort) eller enbart Habanaero.
    Fr du mjlighet att prva detta med chilisorten Aji cristal C. baccutum s mste du bara prva detta, den var fantastiskt god!!

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    Mnga

Rkoholist askungens avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    1 089

Mina rkor

Amano
    Cb
    Cr
    Rda krsbr
    Gula krsbr

Mina snckor

ppelsnckor:
    vita, jade(guld)
    bl, rosa,lila,
    olive (grna)
    gula
    Zebrasnckor
    Elefantsnckor
    rosa,bl,rda,guld,bruna,oranga o leopardfrgade postisar
    red onion snail
    malaysiska sandsnckor

Mums, nu har ja skrivit av detta recept o ska prova, bara ja hittar alla ingredienser s.........
    *Sknheten sitter i betraktarens gon*

//mvh Anki//

Citat Ursprungligen postat av AromaJohanna Visa inlgg
    Nstan ljligt enkelt och himmelskt gott som kan varieras med olika chilisorter:
    Brd: 4 st Hennings storform (= 2 st toat med lock + botten)
    lite smr p varje skiva (p utsidan fr krispig yta)
    En hel Habanero "Trinidad seassoning"-chilifrukt (mild sort med fantastisk fruktig arom) i smbitar per toast
    Ngra sm bitar vanlig het Habanero per toast fr att f lite hetta (ls mycket hetta)
    ett generst lager av en mjuk hushllsost bde under och ver chilin
    Grillas i smrgsgrill tills de fr fin rostad yta och osten r ordentligt smlt Mums!!!!
    Andra goda sorter till detta: Aji cristal, Hot Lemon, 7 pod, Jalapeo, Minibonnet (mycket mild sort) eller enbart Habanaero.
    Fr du mjlighet att prva detta med chilisorten Aji cristal C. baccutum s mste du bara prva detta, den var fantastiskt god!!
    Ja men d vet man ju var man skall fika ifall man passerar Gteborg...
    Lter vldigt gott!

Rkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    10 904

Visst lter det gott men jag tror AromaJohanna fr stta i gng och odla den milda aromatiska chilin frn Trinidad & Tobago fr det finns nmligen ingen motsvarighet i butikerna som har den helt otroliga kryddiga och mustiga smaken i butikerna hr att f tag i om man inte odlar den sjlv!!!
    Jag skulle personligen byta ut hushllsosten mot en mer smakrik ost som Greve, Finsk Emmentaler eller annan smakrik ost!!!
    Rkor:
    Krsbr,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika frgvarianter.

Snckor:
    Posthorn bl, "guld", sandsnckor ljusa med teckning och begegr.

Jag vrmde en gng en ost som heter "Gamle Ole" r ungefr som "Svarta Sara" i fretagets micro...
    Jag hll p att bli lynchad... tror inte de gillade doften av varm ost...

Reg.datum
    Oct 2010
    Ln
    Vstra gtaland
    Inlgg
    540

Mina rkor

Mina snckor

Gul, rosa, lila och vit ppelsncka (Pomacea bridgesii), Anetome Helena, Nerite; Zebra, Zebra horn, Red onion.

Visst, Frank!

asukingen, haha det var ju inte mnga ingredienser det dr...
    Fast det kan vara lite knepigt att hitta riktigt goda chilisorter - fast Habanero borde du kunna hitta i alla fall.

Peckoltia
    har s rtt.
    Fast jag vljer definitivt i frsta hand en mjuk och mild hushllsost som t ex Arla Hushll.
    Den har perfekt konsistens, blir s dr underbart mjuk och krmig i grillad smrgs.
    Den milda smaken tillter smakerna i chiilpepparn komma fram p ett annat stt, st i centrum.
    Annars s lskar jag ost och dricker jag vin med smplock s tar jag helst smakrika, starka ostar.

Dessa chilisorter finns inte i butikerna, det finns inget som motsvarar dem heller.
    Vanlig Habanero finns dremot i de flesta vlsorterade livsmedelsbutiker numera och den r ju kanon!
    Habanero "Trinidad seassoning" t ex r en mycket mild chili, har bara en mycket svag hetta som helt frsvinner nr man har den i grillad smrgs. Ppga osten antar jag, allt blir mildare d.
    Nr man skr upp en frsk Trinidad seassoning och luktar p den mts man av en helt underbar arom.
    Den knns exotiskt fruktig med papaya-liknande doft. Helt fantastisk!
    Fast jag r helt klart mest frtjust i de heta sorterna och helst ska de vara riktigt heta!
    7 pod r flera gnger starkare n en normalstark Habanero och d r Habanero en av de allra hetaste sorterna i vrlden.
    7 pod r j-la stark, ett exempel... Jag skickade frn t en person hromdan som kpte av mig via Tradera. Fr att frskra mig om att hon fick rtt anta frn hllde jag frsiktigt ut dem p ett papper och fste runt dem med en tandpetare. Det var torkade frn men man ska frska undvika att vidrra ven torkade frn frn denna sort med sina fingrar fr det r extremt svrt att tvtta bort det starka sen.
    Nr jag var klar glmde jag pappret kvar p bordet och min son kom senare dit p kvllen och lekte lite med pappret.
    Efter en stund nr vi var i vardagsrummet och jag frskte f honom i sng brjade han pltsligt att skrika och grta helt hysteriskt och skrika t mig att hmta vatten.
    Det tog ngra sekunder innan jag begrep vad som hnde... Han hade allts ftt det starka frn 7 pod-frna via det dr pappret jag hade lmnat p bordet...! Jisses va han grt...

Det jag har upptckt r s kul med chiliodlandet r just det hr att du fr chans att prva p sorter som du inte ens visste existerade - och f smaka smaker och knna aromer som du aldrig skulle f uppleva annars... Vilken njutning!! Frutsatt att du gillar chilipeppar, frsts...
    Mina plantor har just haft sin frsta ssong s jag har inte ftt s mycket chilipeppar nnu, jag ser verkligen fram emot nsta sommar... ...
    Vissa sorter har gett ganska dligt, t ex Trinidad seassoning har bara gett enstaka frukter, medan vissa har gett mycket med tanke p plantans / krukans storlek, t ex Jalapeo purple, medan t ex 7 pod har bde vuxit och gett skrd ver frvntan (med tanke p omstndigheterna).

Reg.datum
    Oct 2010
    Ln
    Vstra gtaland
    Inlgg
    540

Mina rkor

Mina snckor

Citat Ursprungligen postat av Frank Visa inlgg
    Jag vrmde en gng en ost som heter "Gamle Ole" r ungefr som "Svarta Sara" i fretagets micro...
    Hehe, danska starka ostsorter i all ra, de r goda till vin men r nog inte lmpliga att vrma upp!

Rkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    10 904

Citat Ursprungligen postat av Frank Visa inlgg
    , den som r s god, vad konstigt folk det finns som inte uppskattar den hrliga lukten av den lckra osten, snlvattnet rinner ju till med n gng p mej *slickar mej om munnen*!!!!
    Rkor:
    Krsbr,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:

Snckor:

Reg.datum
    Oct 2010
    Ln
    Vstra gtaland
    Inlgg
    540

Mina rkor

Mina snckor

Citat Ursprungligen postat av Peckoltia Visa inlgg
    , den som r s god, vad konstigt folk det finns som inte uppskattar den hrliga lukten av den lckra osten, snlvattnet rinner ju till med n gng p mej *slickar mej om munnen*!!!!
    Hller med om att den r god men den luktar nog lite annorlunda nr man vrmer upp den...
    Det blir lite mera... t fotsvett-hllet...

Rkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    10 904

Det r den gammla fina lukten som var frr, jag tror de har reduserat den tyvrr fr alla dessa danska ostar luktade mycket mer frut och jag skulle tro att det r den som kommer fram igen nr osten blir varm. Jag vet mnga som inte ville ha danska ostar i sina kylskp frr just pga av lukten, men vad d surstrmming vare sej luktar eller smakar gott medans dessa underbara ostar luktar vldigt men ack s goda!!!!!
    Du Johanna du fr brja odla dessa chillisar och slja t oss hr vet jag!!!!!
    Rkor:

Fiskar:

Snckor:

Rkoholist icefudges avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Ln
    Halland
    Inlgg
    1 458

Mina rkor

Crystal red, Crystal black, Rosa snowwhite,Golden, Deep blue tiger- tiger, Blue pearl, Sakura, Gul rka, Amano, Grn rka

Mina snckor

ppelsnckor rosa, lila, bl... rosa posthorn. sandsnckor, anentome helena och tylomenalia sp yellow

Medaljer

NU blev man ju fruktansvrt sugen p prova det receptet johanna du fr helt enkelt skicka ett par chillisar p posten t mig jag lskar chilli men sonen gillar ju inte stark mat (nnu iaf)
    att bara ga ETT akvarium r omjligt

Ja det r gott med varm ost...
    tror nog doften blir ca 3ggr s stark nr den vrms.

Kul att ni gillar de ostarna... r ju inte fr svaga sjlar...

Reg.datum
    Oct 2010
    Ln
    Vstra gtaland
    Inlgg
    540

Mina rkor

Mina snckor

Citat Ursprungligen postat av Peckoltia Visa inlgg
    Det r den gammla fina lukten som var frr, jag tror de har reduserat den tyvrr fr alla dessa danska ostar luktade mycket mer frut och jag skulle tro att det r den som kommer fram igen nr osten blir varm. Jag vet mnga som inte ville ha danska ostar i sina kylskp frr just pga av lukten, men vad d surstrmming vare sej luktar eller smakar gott medans dessa underbara ostar luktar vldigt men ack s goda!!!!!
    Du Johanna du fr brja odla dessa chillisar och slja t oss hr vet jag!!!!!

Hehe, ok...
    h, hall...?! Surstrmming R GOTT!!!
    Ngon som vill komma hit och ta surstrmming med mig...?
    Knner ingen surstrmmingslskare hr...

Visst gillar jag starka, aromatiska ostar med stark lukt - inga problem!
    Helst d med ngra glas rtt vin till d! Mums!
    Mitt favorit-smplock till vin (vanligtvis rdvin) r just lite olika ostar t ex Chevrette grna lagrad och ngra andra starkare ostar, goda svarta oliver (rekommenderar Eco-oliverna frn ICA som har bra pris o mycket goda fina oliver i lite blandade frger), ostfylld chilipeppar (finns 2 sorter p ICA bl a) cocktail-kapris, osv, grna ngon stark kryddig korv t ex torkad av spansk typ, sta krsbrstomater, osv...

Jag skulle grna odla mer av dessa chilisar! De r ju s underbara!!
    Problemet r bara utrymme! Jag bor ju i en 2:a p 3:e vningen, har visserligen en hyfsat stor balkong men hela balkongen fr inte sol under dagen utan det r mest sent p eftermiddagen kvllssol och s bor jag rtt s trngt med barn, akvarium, 2 kaninburar osv osv...
    Frsker f plats med s mycket som mjligt av bde akvarium och chiliplantorna utan att det ska brja se ut som en lagerlokal men det r inte ltt!
    Drmmen vore ju att f tillgng till ett rejlt stort vxthus eller flera, dr man kunde bre ut sig med en massa chiliplantor av olika sorter och grna ocks f mjligheten att odla ngon eftertraktad ovanlig sort helt isolerat... Just nu har jag ngra ganska ovanliga sorter och ngon sllsynt t o m, fler r p G t ex kta Datil, en speciell sortklenod frn den minorciska kolonin i St. Augustine i Sdra USA som ska vara extremt het och smakrik och ska enligt pstende vara som Habanero men stare (!) samt 7 pod (har en strain den "vanliga" redan men vill utka till choklad och gul till att brja med)...
    Tyvrr var inte Trinidad seassoning s rikbrande, jag har ftt bara ngra enstaka frukter s jag har knappt haft frn att slja frn den och definitivt inte att slja hela frukter d jag ter upp dem sjlv.
    Frukterna frn mina andra sorter har ocks varit bara tillrckligt fr egen konsumtion och s har min kompis ftt en del frukter fr smakprov och en del av mitt verskott p smplantor s nu har hon ocks egna chiliplantor hemma.

Just nu hller jag p att bli knckt av bladlss bara...
    Det har gtt s lngt att plantorna brjar att m dligt av det.
    Jag har inte haft ork att p allvar ta itu med det.
    I brjan s sprayade jag in ALLA plantor med ett bra medel mot bladlss som r godknt fr tbara vxter, det gick t en hel STOR flaska .... Sen kom skiten tillbaka nd efter ett litet tag, s en sprayning r tydligen inte tillrckligt och jag har inte orkat att fortstta... Flera av mina plantor r dessutom s stora att det r mycket svrt att flytta p dem och besvrligt att spraya in dem ordentligt och det r inte kul att f det hr medlet verallt nr man sprayar...
    S jag vet inte riktigt hur jag ska komma till rtta med det hr...
    Ibland vill jag bara slnga skiten o brja om frn brjan - bladlusfritt.
    Fast samtidigt knns det synd att slnga s pass stora livskraftiga plantor, speciellt nr man vet att de brukar ge mindre skrd den frsta ssongen, s nsta sommar borde de ge mycket mer...

Reg.datum
    Oct 2010
    Ln
    Vstra gtaland
    Inlgg
    540

Mina rkor

Mina snckor

Citat Ursprungligen postat av icefudge Visa inlgg
    NU blev man ju fruktansvrt sugen p prova det receptet johanna du fr helt enkelt skicka ett par chillisar p posten t mig jag lskar chilli men sonen gillar ju inte stark mat (nnu iaf)
    Ok, va kul!
    Tyvrr har jag inte ngra chilisar ver, har bara ftt lite grann som knappt tcker eget behov...
    Det brjar att sina med frukt p plantorna nu ocks... Fast en 7 pod kan jag skicka om du vill?

Rkmaniac AMDAdesigns avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Ln
    Jnkping
    Inlgg
    1 949

Mina rkor

CR och CB
    Sakura
    Amano
    Blue Morph
    Kardinal

Mina snckor

Rosa, bronze och brun posthorn
    Thylomenia sp orange

Medaljer

Vet att det ska g att gra ngon vitlksblandning som man kan spruta p mot bladlss...fast det kanske inte funkar i en lgenhet vet att grannen besprutade alla sina olika rosor i sommras d doftade det vitlk i hela kvarteret fast det funkade
    Personliga barnklder med stil
    http://www.amdadesign.blogspot.com

+ Svara p mne

Taggar fr det hr mnet

Bokmrken

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg