+ Svara på ämne
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Äggröra

Äggröra

Jag såg imorse fram emot en underbar dag med ledighet och låg extra länge och killa mig i naveln i morse..
    Kliver upp i godan ro och går runt för att tända akvarierna.. och upptäcker att ÄNTLIGEN har mina lila äppelsnäckor lagt ägg !
    Dom har gökat dagligen nu i en veckas tid, så det var ju verkligen dags ! observera att det här e min första kokong någonsin från just äppelsnäckor..
    Tjoho tänkte jag, och lät dom sitta kvar några timmar medans jag tog hand om viktiga saker som att få dit vinterdäcken och spela lite Black ops på datorn...
    Gjorde sedan iordning ett av mina tomma cocoon 6-kar för att ha som "kuvös" åt mina små sniglar..
    Sand, vatten och en jättestilig sten fanns redan där i, så jag sänkte bara vattennivån för att kunna placera kokongen på stenen.. En doppvärmare stoppade jag i också för att få upp tempen lite och således öka luftfuktigheten..
    Varsamt la jag dit den lilla kokongen på den iordninggjorda stenen.. sen vände min tur..
    Täckglaset hamnade lite snett vilket ledde till att det for rakt ner och landade helt platt på den stackars kokongen som blev en slemmig liten platta, inte mer än ett par millimeter tjock... /%&#¤/%
    Tur att inte barnen var hemma, och missade dom otroligt hemska ord som råkade slitas ur min mun !!

Så har min dag varit hittills.. Hoppas eran har varit bättre !

Mvh Sur-Johan

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räkmaniac AMDAdesigns avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Län
    Jönköping

Mina räkor

CR och CB
    Sakura
    Amano
    Blue Morph
    Kardinal

Mina snäckor

Rosa, bronze och brun posthorn
    Thylomenia sp orange

Medaljer

fy vad surt men du ska se att de lägger fler kokonger nu när de satt fart lättare är att bara lägga kokongen på en liten flotte som är gjord av en frigolit bit.
    Håller tummarna för att det går bättre med nästa kokong
    Personliga barnkläder med stil
    http://www.amdadesign.blogspot.com

Guldräka AromaJohannas avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

filterräka Mountain rock (Atyopsis moluccensis)

Mina snäckor

Gul, rosa, lila och vit äppelsnäcka (Pomacea bridgesii), Anetome Helena, Nerite; Zebra, Zebra horn, Red onion.

Citat Ursprungligen postat av AMDAdesign Visa inlägg
    fy vad surt men du ska se att de lägger fler kokonger nu när de satt fart lättare är att bara lägga kokongen på en liten flotte som är gjord av en frigolit bit.
    Håller tummarna för att det går bättre med nästa kokong
    Varför flyttade du den?

Superräka Shangalias avatar
    Reg.datum
    Sep 2009
    Län
    Jämtland
    Blogginlägg
    2

Håller också alla mina tummar och tår för att det går bättre nästa gång
    Det gör det garanterat
    Men bli ändå liiite ledsen i ögat för din skull

Aromajohanna: Jag flyttar också alla mina bobbonger bara för att jag vill ha hundra procent koll så att det inte blir för fuktigt och varmt äller tvärtom
    Sen sniglar mina runt och bara är så där yber klumpiga och har rivit ner kokonger förut
    Vilket inte är världens höjdare precis*tummen ner*

*VÄRME*
    "People only see what they are prepared to see"

Räkmaniac AMDAdesigns avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Län
    Jönköping

Mina räkor

CR och CB
    Sakura
    Amano
    Blue Morph
    Kardinal

Mina snäckor

Rosa, bronze och brun posthorn
    Thylomenia sp orange

Medaljer

Flyttar mina kokonger då jag inte vill ha fler äpplen i just det karet som de stora går, dvs då har jag större koll på att de små får tillräckligt med mat
    Personliga barnkläder med stil
    http://www.amdadesign.blogspot.com

Guldräka AromaJohannas avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

filterräka Mountain rock (Atyopsis moluccensis)

Mina snäckor

Gul, rosa, lila och vit äppelsnäcka (Pomacea bridgesii), Anetome Helena, Nerite; Zebra, Zebra horn, Red onion.

Aha, då fattar jag (er båda).
    Bara undrade.
    Jag har aldrig flyttat mina, det har inte behövts. De kläcks som de ska ändå och jag låter "naturen ha sin gång" så att säga, alla kokonger har kläckts och det som inte kläcks / kommer ut ur kokongerna av sig själv får vara... Men jag förstår logiken i att man inte vill ha för mycket äpplen i ett o samma kar pga konkurrensen om mat... Sen skitar de ner rätt så mycket har jag insett också, när det är hemskt många i ett kar alltså...

Du får nog en ny kokong snart!
    Får de bra med mat så brukar de lägga nästan varannan - var tredje vecka eller något sådant när de väl kommer igång och vips har man en jäkla massa snäckbebisar överallt ...

Tack för erat stöd !
    Den klutten/kokongen som hon la i natt var inte speciellt stor.. lite större än en 50-öring i diameter..
    Dock fortsätter orgien rätt rejält i mitt kar nu, så det kanske kan vara så att flera är på väg ganska snart tro ?

Ja, jag flyttade också kokongen just för att ha lite bättre koll på temperatur och liknande... Och kokongen satt ursprungligen i locket på ett juwel-kar som jag måste öppna för att mata resten av invånarna.. Så med rädsla för att slamra till locket och förolycka kokongen på det vis så flyttade jag på dom.. Rätt ironiskt att deras "räddning" skulle bli deras död..

Kram på er !

Räkmeister Sanna Karlssons avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Uppsala

Mina räkor

Caridina cf. cantonensis:
    Tiger, blå tiger, deep blue tiger
    Crystal red grad a-c, s,ss,sss, crystal black grad a-c, s,ss,sss
    Redruby, kingkong, många varianter + blue shadow, Blue bolt, mosura
    Pinto

Caridina cf. babuti:
    var. green

Neocaridina heteropoda:
    Var. red: körsbär, sakura
    Var. yellow: gul neon fire stripe
    Var. orange, rilli
    Blue jelly

Mina snäckor

Rosa och blå posthorn, malaysiska sandsnäckor, physor,

Medaljer

Tack för en tragikomisk berättelse. Själv har jag lyckats lägga på ett för stort täckglas på akvariet med följd att kondensvattnet har droppat ned på bänkskivan i köket av stavlimmad ek. Det är en limning mitt under akvariet som har börjat dela på sig.... Det är nog dags att flytta den burken innan den spricker i botten och kardinalerna blir torrlagda.
    Att bara ha en sort är omöjligt!
    https://sites.google.com/site/sannashrimpfarm/home

Räkoholist askungens avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Amano
    Cb
    Cr
    Röda körsbär
    Gula körsbär

Mina snäckor

Äppelsnäckor:
    vita, jade(guld)
    blå, rosa,lila,
    olive (gröna)
    gula
    Zebrasnäckor
    Elefantsnäckor
    rosa,blå,röda,guld,bruna,oranga o leopardfärgade postisar
    red onion snail
    malaysiska sandsnäckor

Ämen då, så himla typiskt när man väl får första kokongen, man blir ju så larvigt glad o så pannkaka, men ja lovar dom kommer spruta ut kokonger i massor nu när dom väl satt fart. Ibörjan då mina ÄNTLIGEN börja lägga kokonger så,, ja de kanske va andra el tredje kokongen o den hade blivit lagt ute på slangen som går från ytterfiltret. Alltså mammasnäcka hade trots täckglas som de finns en yberliten öppning till vid ena hörnet för slangarna till då ytterfiltret, då hade hon lycklats klämma sig ut där o sniglat ner ända ner till ytterfiltret, lagt sin kokong där sen sniglat tillbaka in i karet (kollade noga o inget äpple saknades). Tror ja skicka en bild på de till Tomba faktiskt. Ialf sen skulle ja då såklart ta loss kokongen för o lägga på frigolitbik i en yngelkasse, o på nåt jäkla sätt for hela kokongen iväg o landar på golvet bakom 220 l karet, o de finns inte en sportslig att man kan få upp den därifrån, e precis så den kunde glida ner o dunsa i golvet därbakom. Numera ligger de en mumifierad o antagligen ganska dammig kokong därinunder. Suck va less ja blev då de hände
    *Skönheten sitter i betraktarens ögon*

//mvh Anki//

Räkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Län
    Västra Götaland

Din berättelse var både målande rolig, dråplig och så vart man samtidigt lite ledsen för din skull HighweyStar, du kan konsten att berätta med hela din själ, har du någon gång funderat på att skriva en bok!!!!
    Räkor:
    Körsbär,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika färgvarianter.

Snäckor:
    Posthorn blå, "guld", sandsnäckor ljusa med teckning och begegrå.

Klart att tankarna har funnits där, men har slagits bort lika snabbt som dom kom !
    Tack för dina ord, vännen !

Mvh Johan

Nu har dom ÄNTLIGEN lagt 2st stora fina klasar ! =)
    Har stått som ett barn på julafton varje gång jag kommer hem från jobbet, men upptäckt att "paketet" varit tomt varenda gång...
    Nu har jag med lite större försiktighet lagt ner dom i ett halvfullt Cocoon 6 på 37 liter, och även slängt ner en doppvärmare för avdunstningens skull..
    Ni som har erfarenhet;
    Är det här tillräckligt för att hålla dom lite fuktiga eller ska jag kanske flytta dom till en mindre bunke/skål/pyts... ?

egg.jpg

egg2.jpg

Mvh Johan

Reg.datum
    Jul 2010
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Amano
    Cb
    Cr
    Röda körsbär
    Gula körsbär

Mina snäckor

Äppelsnäckor:
    vita, jade(guld)
    blå, rosa,lila,
    olive (gröna)
    gula
    Zebrasnäckor
    Elefantsnäckor
    red onion snail
    malaysiska sandsnäckor

Du har gjort perfekt till dom kommer bli jättebra,sen när dom kläcks så har dom ju nära o bra ner till vattnet oxå. Personligen tycker ja inte att du behöver göra nåt mer el flytta på dom, grattis till kokongerna föresten

//mvh Anki//

Thanx love !

Vad som dock inte framgår av bilderna är ju det faktum att det är iallafall en centimeters mellanrum mellan täckglaset och kanterna..
    Vilket då innebär att det inte blir så tätt direkt, och dom kanske inte får den höga luftfuktighet som det verkar krävas ?

//Johan

Reg.datum
    Jul 2010
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Amano
    Cb
    Cr
    Röda körsbär
    Gula körsbär

Mina snäckor

Äppelsnäckor:
    vita, jade(guld)
    blå, rosa,lila,
    olive (gröna)
    gula
    Zebrasnäckor
    Elefantsnäckor
    red onion snail
    malaysiska sandsnäckor

Nämen de behövs inte så himla noga e de inte, ja har oxå så i ett av karen o de kläcks lika bra där som i andra karet där ja har kåpa över, enda skillnaden e att i karet me kåpan kläcks dom ett par dagar tidigare än i karet me täckglas som inte går ihop riktigt. Så du behöver inte oroa dig alls me de, bara vänta o vänta o vänta o så sen .

//mvh Anki//

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg