+ Svara på ämne
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Inga räkor får rom

Guldräka Sultanens avatar
    Reg.datum
    Dec 2009
    Län
    Västra Götaland

Mina räkor

CR SS
    White Pearl
    Rili

Inga räkor får rom

Rörigt inlägg but bear with me.

Flyttade för någon månad sedan till ett litet torp som vi håller på att renovera.
    Körde igång 4st 12L samt ett 54L kar.

Har gamla väldigt könsmogna körsbärsräkor samt några rainbow och ett litet gäng Crystal.

Tanken är att se om jag kan få igång odling i mitt vatten som det är ur kran men det verkar inte alls fungera, vissa räkor hade rom när jag släppte i dem, av detta klarade sig några räklingar men därefter har jag inte sett en enda räka med rom.

Jag blandar alltid upp vattnet med vattenberedningsmedel(sera) i en dunk så det får tid på sig att binda metaller och skit innan vattenbyte.

Vattnet kommer från en grävd brunn och rätt mjukt (KH3), PH i brunnen ligger riktigt lågt så allt vatten går genom ett kalkfilter som drar upp PH till 6,8.
    Värt att nämna är att jag har Ebi Gold i 12L karen. vilket inte bör påverka vattenvärdena nämnvärt egentligen.

Vad bör jag göra för att förbättra vattnet som inte är allt för omständigt, är inte sugen på att köra osmos

Har funderat på att skaffa mig ett kolfilter att köra vattenbytesvattnet genom. Vad tros om det? Andra förslag?
    Senast redigerad av Sultanen den 2010-11-12 klockan 10:46.

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Räkmaniac AMDAdesigns avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Län
    Jönköping

Mina räkor

CR och CB
    Sakura
    Amano
    Blue Morph
    Kardinal

Mina snäckor

Rosa, bronze och brun posthorn
    Thylomenia sp orange

Medaljer

Låter som samma problem som Amstaff haft han har äntligen lyckats få några CR att överleva hans vatten då använder han Easy life vid varje vatten byte. Vet att han också funderat på att skaffa kolfilter.

Jag fick ju inge räklingar alls innan men räkorna hade rom sen började jag använda easy life och du har ju själv sett hur karen ser ut nu Så du kanske ska testa att byta ut seran mot easy life först och funkar inte det så kanske fundera på kolfiltret
    Personliga barnkläder med stil
    http://www.amdadesign.blogspot.com

Reg.datum
    Dec 2009
    Län
    Västra Götaland

Mina räkor

CR SS
    White Pearl
    Rili

Problemet är ju att de inte får någon rom Jag fick ett gäng räklingar när de som hade rom när jag koppade i dem släppte sin, där har det överlevt en del så problemet med att få räklingar att överleva tror jag inte jag har.

Någon som har en tanke?

Moderator Daniel Brodins avatar
    Reg.datum
    Apr 2009
    Län
    Stockholm

Mina räkor

Sakura "Prisvinnare i Paris 2011 X med Done Whas
    PRL
    PBL
    Ultra blue rilli
    Neocaridina korsningar

Medaljer

Svårt att säga.

Tycks som vatten är mer olika än bara gh, pH och det vanliga vi mäter. Olika mineralinnehåll samt mycket eller lite av just nåt crap som har betydelse för hur bra det går med räkorna.

Kanske kalkningsfiltret har nåt med saken att göra fast du efter detta har bra "vanliga" värden.

Fast körsbärsräkor funkar ju å andra sidan typ överallt.

Ordentligt vattenanalys samt nån akvarist med lite kemiögon på det.

Reg.datum
    Dec 2009
    Län
    Västra Götaland

Mina räkor

CR SS
    White Pearl
    Rili

Jag har ett vattentest från 2006 där iprincip allt är testat. Vad jag kan se är det inga värden som är uppåt väggarna fel men kanske kan vara värt att försöka lägga ut det här ändå?

Som sagt, körsbär hade väl nästan kunnat föröka sig i sirap om de bara kunde simma i det

Reg.datum
    Apr 2009
    Län
    Stockholm

Mina räkor

PRL
    PBL
    Ultra blue rilli
    Neocaridina korsningar

Medaljer

Jag har ju ett filter här hemma mot järn och mangan samt höja pH.

Jag får ju inte cr/cb att fungera alls här hemma. Testat soil, vattenberedningsmedel, justerat och preppat mitt eget vatten i tunna varje vecka. Har testat allt detta seriöst men inte fått till det, och jag vet hur man håller bra förhållanden i ett akvarium i övrigt.

Ibland undrar jag om mitt filter har nåt med saken att göra fast det inte borde det.

Testa guppy(eller annan lätt levandefödare) också och se om dessa funkar...

Reg.datum
    Dec 2009
    Län
    Västra Götaland

Mina räkor

CR SS
    White Pearl
    Rili

Det skall bli en del experimenterande med det här, helt klart. Blir nog att skaffa mig lite endlers eller nått och köra ett test som du säger... Det intressanta är att de körsbärshonor som hade rom när jag släppte i dem i karet lyckades få överlevande avkomma, har nog ett tiotal räklingar som är födda här. Alltså är just den första tiden inget problem för räklingarna :S

Tänkte köra länspump på brunnen för att rensa ur den lite, funderar även på att leda ner en luftpump i kalkfiltret eller direkt ner i brunnen för att lufta ur vattnet lite. Brunnen är för övrigt grävd.

Därefter blir det antagligen till att experimentera med ett eller två 12L kar med körsbär. Börjar nog med att köra kolfilterfiltrerar vatten och ser om det gör någon verkan. I övriga kar kommer jag nog hämta vatten från något annat ställe så jag får lite fart på räkorna trots problemen.

Jag införskaffade kolfilterpatron på Clasohlson och monterade. Nu efter några vattenbyten (1/3 i veckan) så har räkorna åter börjat bära rom, 2 körsbär och en CR än så länge. När karet var nystartat så följde en påse med aktivtkol med, men effekten av den avtar ju rätt fort sägs det så att de fick rom från början kanske kan tillskrivas effekten av den.

Sen började räkor droppa av, en efter en. Körde även med Easy life några ggr men inte kan jag säga att det gjorde någon skillnad.

Däremot nu när jag tappar upp iskallt kolfiltrerat vatten i en plastdunk som får stå över natten för att få rumstemp som jag sen sakta fyller på så verkar vattenvärdet vara hyfsat åtminstone eftersom de åtminstone börjat bära rom igen, hur det går med det får vi väl se men hoppas kan man ju.

Kan tilläggas att jag bytte ut kolpåsen mot mer filtersvamp blå 8 nånting och har inte kört nått mer Easy life.

Vattnet här i Östersund skall inte innehålla kloraminer har jag fått mail om ifrån kommunen.

På tok förtidigt att säga nått än såklart men det pekar ju åt rätt håll ivf.

Reg.datum
    Dec 2009
    Län
    Västra Götaland

Mina räkor

CR SS
    White Pearl
    Rili

Det verkar faktiskt som om det gått vägen med något så enkelt som en överdos vattenberedningsmedel. Nu har jag sett många körsbär med sadel och det är ju helt klart ett gott tecken

Det blir fortfarande kolfilter (varianten 1m långt rör fyllt med kol som man låter vattnet rinna genom) och brunnrensning samt luftning men kan jag få fart på räkorna nu blir jag smått lycklig ändå

Reg.datum
    Apr 2009
    Län
    Stockholm

Mina räkor

PRL
    PBL
    Ultra blue rilli
    Neocaridina korsningar

Medaljer

Skönt!

Hoppas det funkar nu då.

Räka Pink_Tesss avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Län
    Västra Götaland

Mina räkor

Caridina cf babaulti rainbow
    Atyopsis moluccensis

Mina snäckor

Asolene spixi
    posthorn
    malysiska sandsnäckor

Liten update för er som undrar hur det går..

Vi bytte 100% i alla räkkar till kommunalt vatten som vi hämtar i dunkar.... nu när vi kört med det här vattnet i några månader har vi äntligen 3 räkor med rom =)
    Slutsats: Har man egen brunn bör den vara djupborrad, försök bo där det finns kommunalt vatten

Räkyngel
    Reg.datum
    Feb 2009
    Län
    Skåne

Mina räkor

Cherry, Red-crystal, Black-crystal (med King-Kong-anlag!), Kardinal, Blue Tiger

Citat Ursprungligen postat av Pink_Tess Visa inlägg
    Liten update för er som undrar hur det går..

Vi bytte 100% i alla räkkar till kommunalt vatten som vi hämtar i dunkar.... nu när vi kört med det här vattnet i några månader har vi äntligen 3 räkor med rom =)
    Slutsats: Har man egen brunn bör den vara djupborrad, försök bo där det finns kommunalt vatten
    Jag höll på att lägga av med fisk/räkor för ung. 1,5 år sedan. Ju mer vatten jag bytte desto sämre mådde fisken (hade samtidigt problem med flagelater vilket inte gjorde saken roligare!). Nästan alla arter av malar som jag odlade fick mest vita, infertila ägg.
    Hur som jag kör idag allt vatten genom
    1 st sedimentfilter (typ http://www.jula.se/bomullsfilterpatron-128693)
    3 st kolfilter (typ http://www.clasohlson.se/Product/Pro...x?id=156766278), den är återfyllningsbar så köp en säck aktivt kol
    1 st filterpatron som ovan, fast med Zeolite (ska vara finkornig, typ Amtra)

Kör kallt vatten ner i 200 liters tunnor (kanske några liter per minut i flöde) som får värmas upp till rumstemp. Tar kanske 2 timmar att fylla.

Jag kan byta i princip 100% på CR, Sherry, Kardinal (med tillsättning av bikarbonat för att hålla pH uppe). Har av misstag bytt kanske 200 liter i ett 35 liters under några timmar. Temp var 16,5 i karet då jag märkte det! Höjde tempen med ännu mera vatten men som höll c:a 22 grader så efter en halvtimme var det uppe i c:a 20 igen. Det dog 2 CR och ett corydorasyngel.

När jag inte har haft filterna har jag kört med EasyLife, har fungerat utan problem det också men blir för dyrt i längden om man har 5-10.000 liter kar!

Jag håller på med en artikel om vatten men kan som ni förstår rekommendera kolfilter till alla. Köp ett hus på Clas Ohlson (bättre än Jula som är rätt kassa, har lämnat tillbaka ett som var "skevt"). Säck med kol köper ni från hembrygdsbutik. Ni kommer inte ångra er.

Kom ihåg, kranvatten är inte akvarievatten (i de flesta kommuner).
    Kristian Adolfsson
    ------
    Corydoras-freak, kolla in www.corydoras.net

+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg