+ Svara på ämne
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Funderar på Atyopsis moluccensis...

Räka Pink_Tesss avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Län
    Västra Götaland

Mina räkor

Caridina cf babaulti rainbow
    Atyopsis moluccensis

Mina snäckor

Asolene spixi
    posthorn
    malysiska sandsnäckor

Funderar på Atyopsis moluccensis...

Har ett gissningsvis 54L kar med 2 leopard corrys, 2 pygmé corrys och 2 äppelsnäckor.
    Är även sugen på några koppartetror men vet inte riktigt hur det blir med det.

Men funderar på om man skulle kunna ha några Atyopsis Moluccensis (solfjäderräkor) i detta kar? Vet inte så mkt om dem, funkar de i sällskapskar?

=) // PinkTess

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Superräka Puttes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Län
    Västra Götaland

Mina räkor

Körsbärsräkor, White Pearl.

Mina snäckor

Äpplesnäckor Gula, Posthorn Röda, Rpsa, Blå och övrigt...

Ska nog inte vara några problem. De räkorna är ju rätt stora som vuxna iallafall. Och Corydoras (förmodar att du menar det ) bryr sig inte om de större räkorna. Pygmeer har jag tillsammans med Sakura och CR och de stör inte varandra alls.
    Koppartetror är väl lika stora som glödbandstetra? De har jag i ett kar och de har jag svårt att tro att de ska vara något problem för solfjäderräkorna.

Storleken på karet får du om du tar höjden X bredden X djupet. Ta det i dm så blir det rätt med en gång Ex 3X3X6 dm = 54 liter
    Körsbärsräkor, Amanoräkor och Gula Äpplesnäckor

Guldräka AromaJohannas avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

filterräka Mountain rock (Atyopsis moluccensis)

Mina snäckor

Gul, rosa, lila och vit äppelsnäcka (Pomacea bridgesii), Anetome Helena, Nerite; Zebra, Zebra horn, Red onion.

Citat Ursprungligen postat av Pink_Tess Visa inlägg
    Har ett gissningsvis 54L kar med 2 leopard corrys, 2 pygmé corrys och 2 äppelsnäckor.
    Är även sugen på några koppartetror men vet inte riktigt hur det blir med det.

Men funderar på om man skulle kunna ha några Atyopsis Moluccensis (solfjäderräkor) i detta kar? Vet inte så mkt om dem, funkar de i sällskapskar?

=) // PinkTess
    De kallas annars för Mountain rock-räkor eller Bamboo shrimp.

De är stora och coola räkor, jag köpte några på Hornbach.
    De fungerar bra i sällskapsakvarium men man måste bara se till att de får möjlighet att få i sig mat med sina filter.

Detta är vad jag fick lära mig av andra här på Red bee... Fick också köpa speciell mat i pulverform till dem som man löser i vatten och droppar ner i akvrievattnet. Trådarna finns nog kvar i forumet.

Får de inte en lämplig plats i akvariet där de kan sitta och fånga ätbara partiklar från vattnet med sina filter så kommer de att leta efter mat på bottnen och då är risken stor att de sliter på filtren så att de nöts sönder.
    Vad jag har förstått behöver de också lite speciell mat, malda blad, alger och lite annat som man droppar ner i vattnet och de kan fånga upp.
    Därför behöver de strömt vatten eller en stor sten eller liknande vid pumpens utblås, alternativt ett powerhead eller liknande på en annan plats i akvariet med en lämplig sten eller annat de kan sitta på en bit framför och fånga mat med sina filter.
    Jag har löst problemet tillfälligt med en litet innerfilter Fluval 1plus som jag tog bort filtret ifrån och ställde en stor konstgjord sten framför.
    Räkorna är fortfarande en ny bekantskap och vi har inte riktigt hittat en lösning som de trivs med för de är inte alltid på "räkstenen" men när jag ser dem brukar jag passa på att droppa ner deras specialmat med en pimpett nära det tomma innerfiltret, då åker partiklarna iväg med strömmen och en del av dem sugs in i innerfiltret och åker ut igen genom utblåset i riktning mot räkorna.

Karet mina går i är ett typ sällskapsakvarium med några fiskar och snäckor.
    Jag funderar på att göra en lösning på matnings-frågan med att dra en genomskinlig luftslang till det tomma innerfiltret och sakta droppa ner deras mat genom den istället.
    Kanske en jämnare tillgång på mat skulle få dem att stationera sig på "räkstenen".
    Hon som hjälpte mig på traven sa att hennes räkor sitter jämt på sin sten, hon kan t o m lyfta upp den och de sitter ändå kvar...

Räkorna i sig är trevliga, de verkar vara fredliga och lättsamma men man måste bara se till att lösa frågan med hur de kan äta utan att ha söner sina filter och jag misstänker att de behöver speciell mat också för att må bra i längden...

5. Like JenL gillade inlägget.
    Räka Pink_Tesss avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Län
    Västra Götaland

Mina räkor

Atyopsis moluccensis

Mina snäckor

Asolene spixi
    posthorn
    malysiska sandsnäckor

Tack så mycket båda två då får det bli några sådana efter att jag gjort om inredningen lite.
    Sen har jag bestämt mig att det blir glödbandsdanios istället för koppartetror, ser nästan likadana ut men mindre chans att de ger sig på räkorna

Kommer nog bli superfint det här!

//Pink_Tess

Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

Gul, rosa, lila och vit äppelsnäcka (Pomacea bridgesii), Anetome Helena, Nerite; Zebra, Zebra horn, Red onion.

Ok! Så lite så...
    Hon som gav mig en massa goda råd och sålde sin specialmat till mig heter JenL här på Red bee.
    Prata med henne.
    De här räkorna blir ju mycket stora (för att vara akvarieräkor) så de går nog ihop med de flesta vanliga akvariefiskar...
    Mina bor i ett 110 L-akvarium med 2 indiska glasmalar, en liten grupp vildguppyps, en fjärilsciklidhona och lite olika snäckor och det går jättebra.

Reg.datum
    Oct 2010
    Län
    Västra götaland

Mina räkor

Mina snäckor

En sak som jag inte visste när jag impulsköpte dessa räkor var att de kräver bräckvatten om man ska odla på dem.
    Räkorna lever utan problem i sötvatten men deras yngel (när äggen kläcks blir det små frisimmande yngel, inte små räklingar) överlever inte i sötvatten utan kräver bräckvatten elker, (verkar det som???) saltvatten för att överleva.
    Vattnet ska då dessutom vara "moget" med en massa saker i som de kan äta, mer info kan du få från trådar här i forumet eller av JenL...

Räka Pink_Tesss avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Län
    Västra Götaland

Mina räkor

Atyopsis moluccensis

Mina snäckor

Asolene spixi
    posthorn
    malysiska sandsnäckor

Tusen tack för all superinfo Ska prata med JenL när det närmar sig.

//PinkTess

Check the articles under "Räksorter". I put up something for filterräkor. Will expand that today when the kids are away :-)

11. Thanks Putte tackade för inlägget.
    Like Putte gillade inlägget.
+ Svara på ämne

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg