+ Svara p mne
Resultat 1 till 11 av 11

mne: ppelsnckor riktiga verlevare

Guldrka AromaJohannas avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ln
    Vstra gtaland
    Inlgg
    540

Mina rkor

filterrka Mountain rock (Atyopsis moluccensis)

Mina snckor

Gul, rosa, lila och vit ppelsncka (Pomacea bridgesii), Anetome Helena, Nerite; Zebra, Zebra horn, Red onion.

ppelsnckor riktiga verlevare

Hromda'n nr jag skulle gra vattenbyte i mitt 110 L-akvarium och lyfte p locket upptckte jag till min frskrckelse att ett stort gammalt pple hade hamnat ovanfr vattnet och p ngot stt tydligen fastnat dr...
    Det r ett snt dr 110 L Juwel med inbyggd BTN-bakgrund med inbyggt innerfilter bakom.
    pplet satt uppe p kanten av "pumphuset" s att sga, p det inbyggda innerfiltret, mot sidan av akvariet... Antagligen hade den krypt upp fr att lgga gg, tror att det r en hona och jag tror att det r samma sncka som har lagt gg tidigare dr fr kanske ett antal veckor sedan...
    Sedan fick den vl problem och fastnade dr och stngde till sin drr...
    Jag trodde frst att den var dd, den var ju helt torr och kndes s ltt s jag trodde att den var mer eller mindre helt intorkad men eftersom drren var stngd och den inte luktade illa s tnkte jag att det kunde ju finnas en liten chans att den fortfarande levde men hade gtt i dvala s jag hmtade ett stort glas som jag fyllde med akvarievatten och slppte ner pplet dr och lmnade det ovanp rampen s att vattnet skulle hllas hyfsat varmt.
    P s stt fick den en chans om den nu fortfarande levde men skulle inte frstra vattnet i akvariet om den hade dtt.
    Dagen drp upptckte jag till min gldje att pplet hade vaknat till liv, krupit ut och satt fast sig p glaset p "vggen" i glaset s det var bara att slppa ut den i akvariet.
    Vilken tur!

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    Mnga

He,he... ja det r lustiga varelser...
    verkar som att de gr i dvala lite d o d...

Reg.datum
    Oct 2010
    Ln
    Vstra gtaland
    Inlgg
    540

Mina rkor

Mina snckor

Gul, rosa, lila och vit ppelsncka (Pomacea bridgesii), Anetome Helena, Nerite; Zebra, Zebra horn, Red onion.

Citat Ursprungligen postat av Frank Visa inlgg
    He,he... ja det r lustiga varelser...
    verkar som att de gr i dvala lite d o d...
    Jag blev frvnad ver att den levde! Den kndes ju helt torr och var s ltt... Som om den hade torkat in helt o hllet...
    Otroligt att den klarade sig, jag vet inte hur lnge den har varit dr men det var ju tur att jag hittade den innan den dog i alla fall.

Ja, de tl ju inte vad som helst...
    och det r ju att fredra att de r i akvariet hela tiden...
    Men bra att veta att de kan klara sig utanfr sin "naturliga" milj ett tag...

Superrka Mcturbomajsans avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ln
    Vstmanland
    Inlgg
    272

Mina snckor

Vit sncka, ja.

I vrat hem har vi en stor balja som vi brukar stoppa ner fiskar i nr vi gr om i olika kar och s.. Denna balja har sttt med vatten i och ngra vxter flytandes p ytan utan pump, vrmare eller ngot ljus i 6 veckor. Vxterna trivdes riktigt bra och hade frgrenat sig massor ven fast dom inte var planterade! Vi bestmmer oss fr att plantera vxterna i ett "skit-kar" och upptcker 2 ppelsnckor som knatade p dr under ytan! Utan mat och utan lyse har dom levt i 6 veckor! Dom sg s pigga ut och fick genast flytta till stora semesterkaret fr att f en lugn tid framver!

Efter att ha mtt dligt ver att jag hade glmt dom i baljan kom jag fram till att om r fantastiska, dom sm liven
    Lilla snigel, akta dig..

Reg.datum
    Oct 2010
    Ln
    Vstra gtaland
    Inlgg
    540

Mina rkor

Mina snckor

Citat Ursprungligen postat av Mcturbomajsan Visa inlgg
    I vrat hem har vi en stor balja som vi brukar stoppa ner fiskar i nr vi gr om i olika kar och s.. Denna balja har sttt med vatten i och ngra vxter flytandes p ytan utan pump, vrmare eller ngot ljus i 6 veckor. Vxterna trivdes riktigt bra och hade frgrenat sig massor ven fast dom inte var planterade! Vi bestmmer oss fr att plantera vxterna i ett "skit-kar" och upptcker 2 ppelsnckor som knatade p dr under ytan! Utan mat och utan lyse har dom levt i 6 veckor! Dom sg s pigga ut och fick genast flytta till stora semesterkaret fr att f en lugn tid framver!

Efter att ha mtt dligt ver att jag hade glmt dom i baljan kom jag fram till att om r fantastiska, dom sm liven
    Dr ser man!
    De kan ibland om de fr fr lite mat ge sig p vissa vxter har jag mrkt.

Thumbs up ppelsnckor

Citat Ursprungligen postat av AromaJohanna Visa inlgg
    Hromda'n nr jag skulle gra vattenbyte i mitt 110 L-akvarium och lyfte p locket upptckte jag till min frskrckelse att ett stort gammalt pple hade hamnat ovanfr vattnet och p ngot stt tydligen fastnat dr...
    Det r ett snt dr 110 L Juwel med inbyggd BTN-bakgrund med inbyggt innerfilter bakom.
    pplet satt uppe p kanten av "pumphuset" s att sga, p det inbyggda innerfiltret, mot sidan av akvariet... Antagligen hade den krypt upp fr att lgga gg, tror att det r en hona och jag tror att det r samma sncka som har lagt gg tidigare dr fr kanske ett antal veckor sedan...
    Sedan fick den vl problem och fastnade dr och stngde till sin drr...
    Jag trodde frst att den var dd, den var ju helt torr och kndes s ltt s jag trodde att den var mer eller mindre helt intorkad men eftersom drren var stngd och den inte luktade illa s tnkte jag att det kunde ju finnas en liten chans att den fortfarande levde men hade gtt i dvala s jag hmtade ett stort glas som jag fyllde med akvarievatten och slppte ner pplet dr och lmnade det ovanp rampen s att vattnet skulle hllas hyfsat varmt.
    P s stt fick den en chans om den nu fortfarande levde men skulle inte frstra vattnet i akvariet om den hade dtt.
    Dagen drp upptckte jag till min gldje att pplet hade vaknat till liv, krupit ut och satt fast sig p glaset p "vggen" i glaset s det var bara att slppa ut den i akvariet.
    Vilken tur!

ppelsnckor r otroliga verlevare, de klarar sig i normal rumstemp i ca 1v ovanfr vattenytan. Sknt att hon mr fint!
    Camilla Thunberg
    www.appelsnackor.webs.com

Rkoholist askungens avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Ln
    Stockholm
    Inlgg
    1 089

Mina rkor

Amano
    Cb
    Cr
    Rda krsbr
    Gula krsbr

Mina snckor

ppelsnckor:
    vita, jade(guld)
    bl, rosa,lila,
    olive (grna)
    gula
    Zebrasnckor
    Elefantsnckor
    rosa,bl,rda,guld,bruna,oranga o leopardfrgade postisar
    red onion snail
    malaysiska sandsnckor

Vilka hrliga solskenshistorier, riktiga verlevare me andra ord.
    *Sknheten sitter i betraktarens gon*

//mvh Anki//

Rkguru Peckoltias avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Ln
    Vstra Gtaland
    Inlgg
    10 904

De ter ju multnande vxtdelar i naturen, ingen som matar dem med broccoli m.m. i naturen!!
    Hrliga solskenshistorier var det i alla fall och sknt att de klarade sej!!!
    Rkor:
    Krsbr,Rili, SW, Golden, Panda, Blue Bolt, Panda Blue shaded, Whinered Panda, King Kong och Red Ruby.

Fiskar:
    Endler Blue Star, Guppy i olika frgvarianter.

Snckor:
    Posthorn bl, "guld", sandsnckor ljusa med teckning och begegr.

Rka
    Reg.datum
    Jul 2010
    Ln
    Sdermanland
    Inlgg
    102

Mina rkor

Crystal black, snow white

Mina snckor

Rosa Posthorn + mngder sandsnckor

jag tog bort en kokong frn mitt ena akvarium eftersom det brgar bli lite mycket bebisar =P iallafall s lmnade jag den p ett papper som rkade ligga vid akvariet ett par dagar senare nr jag komm hem frn jobbet s hadde den klckts och det lg ett par torra sm bebbar brev vid kokongen i vild panik (av skuld sknslor) slngde jag i ett yngelkar (ett sdant i plast) i akvariet och ner med kokongen i den och tror ni inte att ALLA bebisar kryper fram och brgar rejsa runt i plast karet! s gick det med att frska minska antalet bebbar :3

Reg.datum
    Oct 2010
    Ln
    Vstra gtaland
    Inlgg
    540

Mina rkor

Mina snckor

Citat Ursprungligen postat av Cornelispuss Visa inlgg
    jag tog bort en kokong frn mitt ena akvarium eftersom det brgar bli lite mycket bebisar =P iallafall s lmnade jag den p ett papper som rkade ligga vid akvariet ett par dagar senare nr jag komm hem frn jobbet s hadde den klckts och det lg ett par torra sm bebbar brev vid kokongen i vild panik (av skuld sknslor) slngde jag i ett yngelkar (ett sdant i plast) i akvariet och ner med kokongen i den och tror ni inte att ALLA bebisar kryper fram och brgar rejsa runt i plast karet! s gick det med att frska minska antalet bebbar :3

+ Svara p mne

Taggar fr det hr mnet

Bokmrken

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg